SweClockers drabbas av dataintrång

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vilken tur att jag har bytt ut lösenord på alla viktiga sajter med skräddarsyddade lösenord via tecken på pappersbitar som jag skakat i en påse å sen byggt upp helt random-lösenord som jag skrivit ned i en pärm med förtydligande så jag kmr ihåg. typ bara ett pw jag kan i huvve som e helt random, resten måste jag kolla upp i pärmen, tedious work, men helt klart värt det nu

Funkar säkert bra så länge du inte får inbrott och någon stjäl pärmen, eller kopierar sidan med lösenord. :s

Permalänk
Inaktiv

Då är ju frågan varför man ska byta lösenord på sweclockers har ni varit mål för attack nu är risken stor att ni kommer vara ett mål i framtiden och med eran säkerhet ser jag då ingen nytta med att byta ut mitt sweclockers lösenord för att igen bli utsatt och behöva byta lösenord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av palleralla:

Då är ju frågan varför man ska byta lösenord på sweclockers har ni varit mål för attack nu är risken stor att ni kommer vara ett mål i framtiden och med eran säkerhet ser jag då ingen nytta med att byta ut mitt sweclockers lösenord för att igen bli utsatt och behöva byta lösenord

Tja, jag byter för jag vill inte ha mitt konto kapat.
Händer det igen så byter jag igen antar jag?

Jag ser det lite som att ha haft inbrott, jag byter ut den trasiga dörren även om kanske den nya dörren förstörs vid nästa inbrott

Permalänk
Medlem

Gud så skönt att jag började med Lastpass för ett år sedan! Jag bytte samtliga lösenord till alla minna konton i samband med det.

Fyskäms för att ni inte var säkra nog men bra att ni är så snabba och transparenta med vad som har hänt. Är ert nya system ni byggt mycket säkrare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av palleralla:

Då är ju frågan varför man ska byta lösenord på sweclockers har ni varit mål för attack nu är risken stor att ni kommer vara ett mål i framtiden och med eran säkerhet ser jag då ingen nytta med att byta ut mitt sweclockers lösenord för att igen bli utsatt och behöva byta lösenord

Vill du att någon ska kunna logga in på ditt konto här på Sweclockers? Byta lösenord ska man göra regelbundet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag som vill ha kvar 123456789 som lösenord :(.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Inaktiv

@saturday_sun:
Som jag sa tidigare risken är stor att det händer igen och då kan dom ändå logga in på mitt konto så vad är poängen med det

Permalänk

Fett pinsamt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Funkar säkert bra så länge du inte får inbrott och någon stjäl pärmen, eller kopierar sidan med lösenord. :s

Men för gemene man är det där med inbrott rätt långsökt. Är tämligen övertygad om att de flesta inbrotten i bostäder inte begås för att komma över dokument eller inloggningar ;).
En större reell risk är väl i så fall brand eller eget slarv så att man inte hittar det där viktiga pappret när det väl behövs.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Men ffs. Har ett lösenord på skrivbordet som jag inte minns vad för sida det är till. Men det är också någon sida som blev hackad. Well, då har jag mer användning av det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Jag som vill ha kvar 123456789 som lösenord :(.

Det är lösenordet för trådlösa routern i rummet jag är i på jobbet, skojar inte det är faktiskt helt sant haha.

..och såklart admin som namn jätte svårt att komma in i skulle jag tro men det var inte min telefon nyss då jag skulle låsa upp File Locker och hade glömt bort lösen för det helt och hållet. Hmm surt.

Permalänk
Medlem

Tackar The Elders Of The Internet för Lastpass och Diceware.

Dagens säkerhetsmässa avslutas med psalm 23.
Yea, though I lurk in networks unknown, I will fear no cracker: for my passwords are single use; their randomness and their length they comfort me.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Kanske ha systemet med att godkänna sin inloggning med hjälp av en app i sin telefon?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Här är ett lysande exempel på ännu en sida som ser över sin säkerhet, EFTER en attack.

Beklagligt att det inträffat oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det är högst lämpligt att man utreder vad som hänt efter ett intrång. Alternativet att inte titta närmre på det låter väl värre? Så självklart ska de se över säkerheten efter intrång. Eller?

Skrivet av running_wild:

Synd att ni gör en "inventering" av säkerheten efter en attack, med alla attacker som sker i dagens samhälle så bör man ha bättre koll på sin säkerhet INNAN attacken kommer..

Som ovan, men med tillägg.
Här tror jag du drar lite förhastade slutsatser. Vad vet du om vilket säkerhetsarbete som gjorts innan attacken? Om du inte har full insyn här så bör du inte läxa upp dem i hur man hanterar säkerhetsfrågor.
För inga system är helsäkra, oavsett vilka säkerhetsåtgärder som vidtas så det går inte att dra nå vidare välgrundade slutsatser med den infon som finns ute so far.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Skulle någon kunna förklara varför man bör byta lösenord på andra konton som INTE är kopplade till Sweclockers? Jag har ett superenkelt lösenord här på Sweclockers och samma lösenord på ett antal andra sidor som jag ser som "sekundära". D.v.s. om någon kommer åt mitt konto så är det ingen fara för mig eftersom kontot inte har stor betydelse för mig (det enda man kan komma åt här är mina PM och forumsinlägg, som inte är värda så mycket för mig). Dessa konton är kopplade till en sekundär mail-adress, som inte har någon betydelse för mig heller.

Om vi antar att man har kommit över mitt lösenord som är samma lösenord till andra forum, hur kan mina viktiga konton, som t.ex. mitt primära mail-konto, drabbas om de ej är kopplade till Sweclockers? Varken min primära mail eller lösenord har någon koppling till Sweclockers. Så var finns risken?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Så nu kan man se fram emot en massa skit i mailen framöver då. Tack för det!

Det är vid sådana här tillfällen jag är glad att jag har alias e-mails hos min leverantör.
Så jag får skapa ett nytt alias, ändra i alla siter som denna var registrerad på till den nya och sen ta bort den gamla.
De har typ 20+ olika domän att byta mellan, så jag kan tom behålla namnet före och bara byta domän.

Jobba blir att komma ihåg det nya

Detta går ju att lösa "gratis" också med mail forwarding service. Registrera aldrig din riktiga, utan använd en alias för forum, en för viktiga tjänster (banker/försäkringar mm) och en för vänner. Din riktiga ger du aldrig, aldrig ut. På så sätt kan du behålla mail kontot mm och bara byta forward alias, ge ut den nya och stänga den gamla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker det är högst lämpligt att man utreder vad som hänt efter ett intrång. Alternativet att inte titta närmre på det låter väl värre? Så självklart ska de se över säkerheten efter intrång. Eller?

Instämmer helt.

Det är ungefär som att säga att prylarna man letar efter alltid hittas på det sista stället man letar-- man slutar ju leta när man hittat prylen. Eller?

Permalänk
Entusiast

Tråkigt att folk ska bete sig såhär..
Shit happens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatfredd:

Vilket motiv har man då man vill ha en "gammal" medlemslista från ett it forum/tidning?

Kanske någon som tycker "det var bättre förr"?

Visa signatur

Me, Myself and I...

Permalänk
Medlem

Tack och lov för 1Password och unika genererade lösenord för varje hemsida. Behöver nu bara byta lösenord på Sweclockers då jag inte har samma lösenord någon annanstans

Permalänk
Medlem

Fan ! who did it!? bytte lösen också

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Säkert nån tjockis i sin mors källare som sover med massa body pillows med anime karaktärer på som har hackat sig in.

eller liten snor unge med finnar i mammas källare som sitter o leker och tror han är nåt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Är det här ytterligare ett argument för att Sweclockers bör hosta sin webb hos någon stor leverantör? Det andra argumentet var ju pga att Sweclockers sida kraschar ibland.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Så har jag ändrat.
Tur i oturen var att det var ett lösenord som inte användes på någon annan site

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Inaktiv

Är det svenska staten som har varit i farten igen?

Permalänk

Jag var på väg att starta en sida med medlemmar och betalande kunder men rädslan för att säkerheten inte var god nog och internet riskerna tog jag beslutet att lägga ner planerna.
Har ny bytt lösen men fy ingen går säker oavsett om det rör sig om myndighetssidor eller stora företag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av EsoxLucius:

Fett pinsamt!

Mer pinsamt är att dagens ungar använder ordet "fett" i totalt fel syfte eller mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men för gemene man är det där med inbrott rätt långsökt. Är tämligen övertygad om att de flesta inbrotten i bostäder inte begås för att komma över dokument eller inloggningar ;).
En större reell risk är väl i så fall brand eller eget slarv så att man inte hittar det där viktiga pappret när det väl behövs.

Japp, risken är såklart minimal, men ändå där. Beror väl på hur paranoid man är.

Permalänk
Medlem

Till alla er som klankar ner på Swec-folket att de bör skämmas, att det är kasst att de inte gjort nått åt detta innan etc: Ni framstår bara som outbildade nötter.

1) Det finns inget säkert system. Alla system går att knäcka. Man gör aldrig ett system helt säkert, man försöker bara göra det tillräckligt dyrt att knäcka. Så om ni dyker på sidor/ställen som påstår sig vara helt säkra så se er om efter något annat. Det kommer alltid finnas folk som har resurser att knäcka system.

2) De vidtog åtgärder innan det hände, men en gammal version läckte ut (exakt hur är okänt), så argumentet är skevt från början.

3) De flesta system/program etc idag förutsätter att den fysiska accessen är begränsad, det är en del av säkerheten. Världens mest avancerade kryptering kan bli knäckt av att någon snor ett usb-minne från ägarens väska...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Drygt. Orka hålla koll på alla lösenord som ska vara så skumma som möjligt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o