Installera Windows från en extern hårddisk

Permalänk
Inaktiv

Installera Windows från en extern hårddisk

Tjenare!

Skall köpa en nyckel från Blocket.se och installera Windows från min externa hårddisk men jag har lite funderingar.

1.
Är det ''ärliga'' nycklar som säljs på Blocket.se? Har tänkt köpa en Windows 8.1 Pro för 300:- och det är ju rätt billigt.

2.
Visst går det lika bra att installera Windows från en extern hårddisk som att göra det från ett USB-minne?

3.
Hur funkar det när installationen är kvar? Kan jag bara formatera om den externa hårddisken och börja använda den för att lagra filmer, foton och så vidare? Eller blir den ''låst'' som en slags installationsenhet?

Med vänliga hälsningar, Viktor.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag tycker inte du ska betala 300kr för en nyckel. Köp en laglig variant istället.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av viktorsvediin:

1.
Är det ''ärliga'' nycklar som säljs på Blocket.se? Har tänkt köpa en Windows 8.1 Pro för 300:- och det är ju rätt billigt.

Skrivet av Printscreen:

Jag tycker inte du ska betala 300kr för en nyckel. Köp en laglig variant istället.

Det var ju en av mina funderingar, om nyckeln är ärlig eller inte? Mao laglig. Här är annonsen jag tänkt köpa nyckeln ifrån i alla fall.

/Viktor

Permalänk
Avstängd

Och du bara Förutsätter att det är en olaglig nyckel?

Jag har själv sålt "lagliga" licenser för dessa kostnader. Så länge du inte bara får en Nyckel utan faktiskt själva Licensen så kör på.

Skrivet av Printscreen:

Jag tycker inte du ska betala 300kr för en nyckel. Köp en laglig variant istället.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neonodia:

Och du bara Förutsätter att det är en olaglig nyckel?

Jag har själv sålt "lagliga" licenser för dessa kostnader. Så länge du inte bara får en Nyckel utan faktiskt själva Licensen så kör på.

Nu blev jag förvirrad, vad är det för skillnad på en nyckel och en licens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128682:

Det var ju en av mina funderingar, om nyckeln är ärlig eller inte? Mao laglig. Här är annonsen jag tänkt köpa nyckeln ifrån i alla fall.

/Viktor

Förmodligen från en sajt där billiga nycklar finns. Är en gråzon, kanske fungerar, kanske inte men köp från någon med ett kvitto från en riktig ÅF.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brainsplitter:

Förmodligen från en sajt där billiga nycklar finns. Är en gråzon, kanske fungerar, kanske inte men köp från någon med ett kvitto från en riktig ÅF.

Alright, då gör jag så istället. Tänkte att det lät för bra för att vara sant. ^^

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Bästa är en Windows licens med kvitto och key etiketten om du sen vill kunna uppgradera dig till win 10 sen.

En kompis dill mig köpte Windows 7 ultimate skarp på tradera fick ett paket med 2 skivor för 32 och 64 bit
licens key och alla saken som tillhör skarp version.
När han installera den så funka allt bra i 5 månader sen kom problemet när han förboka för win 10 hans win7 ultimat var ej godkänd han fick fotografera licens etiketten och etiketterna på asken och skicka till Microsoft för granskning där såg dom att det var en falsk Windows . Så för honom 500kr + frakt åt skogen sen fick han köpa en OEM licens för att kunna få win10 när den släps.

Är inte så dyrt att köpa licensen win7 OEM runt 800kr windows 8/8,1 900 kr
är billigare än en pubrunda för oss som få gå där

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128682:

Alright, då gör jag så istället. Tänkte att det lät för bra för att vara sant. ^^

Tack för hjälpen!

Kolla här så ser du hur mycket det kostar från riktigt ÅF.
Att han då tar 1/3 av priset så är det lite fishy.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Angående att installera Windows från USB hårddisk

Hej. Är det någon som kan ge svar på hur man ska göra för att installera Windows från en USB hårddisk till en intern hårddisk? Jag har klonat en intern hårddisk till en USB hårddisk, men hur jag än klonar den till en intern hårddisk så vägrar datorn att känna av och starta med den interna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mcool403:

Hej. Är det någon som kan ge svar på hur man ska göra för att installera Windows från en USB hårddisk till en intern hårddisk? Jag har klonat en intern hårddisk till en USB hårddisk, men hur jag än klonar den till en intern hårddisk så vägrar datorn att känna av och starta med den interna.

Det beror på en mängd faktorer.

Vad är det för dator och OS? Många märkesdatorer har ett flertal specialpartitioner som kan vara luriga att få med om man inte använder rätt kloningsprogram med rätt inställningar. Minns att jag hade ett helvete med Lenovo vid något tillfälle.

Kloningsprogrammen skiljer och även vilka inställningar som behövs för just den datorns konfiguration/installation/partitioner. VIlket program använde du?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Svar till MultiMan

@MultiMan: Hej MultiMan. Vad jag minns så var det Acronis som jag klonade den interna hårddisken med till USB hårddisken, och det är original Windows 8.1. Borde ju vara så enkelt som att bara klona/kopiera från USB hårddisken till en intern och sätta den hårddisken i samma dator som Windows fungerade på, men tyvärr så fungerar det inte för datorn känner inte ens av hårddisken i Bios och det går heller inte att starta datorn med USB hårddisken inkopplad. Det går heller inte bara att kopiera Windows filerna/mapparna från USB hårddisken till en annan hårddisk. Vet inte hur jag ska göra längre.