Permalänk
Medlem

DPI på möss

Tjena, har undrat ett tag nu hur fan jag får reda på vilken DPI min mus har, Jag spelar csgo och dom flesta säger att dom har runt 400-800 dpi.

Men under musen på min Razer Deathadder står det 3500dpi.... men jag kan vell förfan inte ha 3500dpi.

Så vet någon hur man tar reda på vilken dpi musen har?
Använder windows 8

Permalänk
Medlem

Gå in här http://www.razersupport.com/gaming-mice och ladda ner din mus drivrutiner.
Sedan får du tänka på att i dem flesta situationer så faktoriserar även windows och spelet DPI'n med musens faktiska DPI.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Det är bara det att t.ex pro spelare säger ''jag har 400 dpi och 2 sensitivity ingame'', Jag menar .... hur vet dom deras dpi?

Permalänk

Antagligen genom att ha satt det på den dpin dom vill ha via mjukvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Det är bara det att t.ex pro spelare säger ''jag har 400 dpi och 2 sensitivity ingame'', Jag menar .... hur vet dom deras dpi?

Går ju att ställa in på nästan varenda gamingmus som släppts senaste tio åren.
Bara använda programmet som följer med musen

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Går ju att ställa in på nästan varenda gamingmus som släppts senaste tio åren.
Bara använda programmet som följer med musen

Precis.
Att det står hur många DPI en mus har på specifikationerna betyder bara vad dess maximalt möjliga DPI är.
I praktiken är det oftast en mycket dålig ide' att köra på denna maximala DPI dock, eftersom dessa högsta inställningar enbart medför nackdelar på många/de flesta möss.
En DPI på 800 är fullt tillräcklig, mer gör alltsomoftast ingen verklig skillnad och man slipper eventuella problem med musens sensor som kommer från högre DPI nivåer.

Hög DPI används ofta som ett försäljningstrick där det skryts över hur många DPI musen har. Det är dock fullständigt betydelselöst. Det är andra saker i mus-sensorn som avgör om den är bra eller inte.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.