Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Kan du ge exempel på dessa inställningar tack?

En hel drös av inställningar under System, Anpassning och Sekretess.
Hade kört en "clean install" av Pro på ny ssd under förmiddagen och gjort mina ändringar, fick senaste uppdateringarna på eftermiddan och gick igenom inställningarna på kul, att det sedan ändrats på dussintals ställen var mindre kul...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har du gjort ren installation sen innan eller bara uppgraderat? Blev för mig betydligt bättre efter ren installation när win 10 släpptes.

Hela os:et blev instabilt, till den punkt att os:et blev korrupt.

Nej, det var en ren installation, och ändå var det instabilt och korrupt och var tvungen att starta om (resetta med reset-knappen) datorn typ varje dag för att ens kunna använda den öht (för Windows hade typ..ehh.. Fryst?), och massa andra buggar. Skönt att detta verkar ha försvunnit nu.

ETA: Hade Windows 8.1 innan och visst det var snabbt det med men jag avskydde hur det såg ut, Windows 10 med den nya uppdateringen ser bättre ut och känns mer "komplett" och jag tycker också att startmenyn är bättre än den i Windows 7 (för att inte prata om "startskärmen" i Windows 8). Och sen virtuella desktops gör ju inte saken sämre. Om det bara fortsätter vara såhär stabilt och problemfritt som det är nu så är jag väldigt nöjd med Windows 10 November Update.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bärplockaren:

Jag fick b.l.a. ställa om/tillbaka allt under sekretess, allt där var på "default" d.v.s. aktiverat.

Jag håller med, speciellt när man har lagt ner massa tid att få de precis som man önskar.

Jag förstår frustrationen även om det är ett ganska löjligt problem. Själv kör jag förstås bara standardinställningar så jag påverkas inte.

Själv är jag rätt nöjd för uppdateringen löste det enda problemet jag har haft med Windows 10 på en av datorerna. AMD-drivrutin kraschade ett par gånger per dag på en av de äldsta datorerna hemma (uppdaterat 6st) , trots att datorn sa att den var kompatibel innan uppdatering. Den har inte kraschat sen uppdateringen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

@strejf:

Tyvärr slog senaste update ut hela mitt Hyper-v och då även internet i hostmaskinen.

Hyper-v kontrollpanelen fungerade enbart delvis, det gick inte att skapa en ny virtuel ethernet så jag fick läsa tillbaka min backup.

Surt och menlösa timmar till spillo.

Om någon har hittat en smidig workaround för Hyper-vproblemet tar jag tacksamt emot tips.

Permalänk
Medlem

@strejf
Till och med aktivitetshanteraren var återställt.

Men överlag är jag nöjd med 10:an trotts att min rigg inte är den nyaste, kan inte minns att jag fått nån blåskärm vid användning än vid en formatering men i det stora hela är ändå ett stort plus.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Gick igenom mina inställningar efter den här uppdateringen och ingenting var ändrat.

Har stängt av en hel del tjänster i sekretess men alla var samma som före uppdateringen.

Har även gjort en del ändringar med hjälp av W10 Privacy och dom är också orörda
så den här uppdateringen gick väldigt smärtfritt för mig än så länge

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Tycker att windows 10 funkat kanon hittills, har egentligen bara ett problem. Har blåtand på mitt moderkort, och varje gång jag ansluter en trådlös högtalare så får jag bluescreen. Annars kanon!

// Philip

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vajan:

Tycker att windows 10 funkat kanon hittills, har egentligen bara ett problem. Har blåtand på mitt moderkort, och varje gång jag ansluter en trådlös högtalare så får jag bluescreen. Annars kanon!

// Philip

Kör du den senaste uppdateringen?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Vealgarden:

@strejf:

Tyvärr slog senaste update ut hela mitt Hyper-v och då även internet i hostmaskinen.

Hyper-v kontrollpanelen fungerade enbart delvis, det gick inte att skapa en ny virtuel ethernet så jag fick läsa tillbaka min backup.

Surt och menlösa timmar till spillo.

Om någon har hittat en smidig workaround för Hyper-vproblemet tar jag tacksamt emot tips.

Jag hade faktiskt samma problem, löste det genom att inaktivera den virtuella switchen och ta bort det virtuella nätverkskortet. Då hoppade min LAN-drivrutin igång.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@strejf: Ja det gör jag. Om jag startar min högtalare, och sedan datorn, så kraschar den så fort datorn har bootat upp och man kommer in i windows. När den sedan startat om så funkar det prima. Men det är lite irriterande.

Det här meddelandet får jag "kernel_auto_boost_lock_acquisition_with_raised_irql"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Vealgarden:

@strejf:

Tyvärr slog senaste update ut hela mitt Hyper-v och då även internet i hostmaskinen.

Hyper-v kontrollpanelen fungerade enbart delvis, det gick inte att skapa en ny virtuel ethernet så jag fick läsa tillbaka min backup.

Surt och menlösa timmar till spillo.

Om någon har hittat en smidig workaround för Hyper-vproblemet tar jag tacksamt emot tips.

Jag tror inte du har drabbats värst

Stort it-haveri i Hudiksvalls kommun – nästan ingenting fungerar Ingen telefonväxel, ingen e-post och inget journalsystem inom vård och omsorg. Vid fyratiden i onsdags eftermiddag gick något snett med virtualiseringen i Hudiksvalls kommunala it-system – och fortfarande inte finns ingen lösning i sikte.
– Vi har inga prognoser, men vi räknar med att vi kommer att vara nere under några dagar till, säger kommunens it-strateg Ronny Lundberg till Computer Sweden.
Felet verkar ligga i Microsofts virtualiseringsplattform Hyper-V. Det går inte att montera diskar, och inga virtuella maskiner kommer igång.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.642590/it-haveri-hudiks...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

En genomgång av några av nyheterna i den senaste uppdateringen.

Riktigt trevliga nyheter. Speciellt den med när man har två fönster snappade bredvid varandra och kan ändra storleken på båda samtidigt.

Permalänk
Medlem

Bra!

Dock har jag märkt endel buggar, så jag kommer vänta att installera det på mina andra datorer. " Använder ju iofs insider preview 10586

Permalänk

Gick från windows 8.1 och hitills ser jag bara fördelar, snabbare system, bra översikt över inställningar och start knappen är tillbaka+ett litet metro. Har cirka 3,4gb ram använding i idle.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Skrivet av strejf:

Kör du den senaste uppdateringen?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade faktiskt samma problem, löste det genom att inaktivera den virtuella switchen och ta bort det virtuella nätverkskortet. Då hoppade min LAN-drivrutin igång.

Var just det jag gjorde, men Hyper-v manager ville inte fungera för virtuellt närverk.
Fick du igång dit?
Kan vara jag gjorde "fel" i ren frustration.

Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte du har drabbats värst

Stort it-haveri i Hudiksvalls kommun – nästan ingenting fungerar Ingen telefonväxel, ingen e-post och inget journalsystem inom vård och omsorg. Vid fyratiden i onsdags eftermiddag gick något snett med virtualiseringen i Hudiksvalls kommunala it-system – och fortfarande inte finns ingen lösning i sikte.
– Vi har inga prognoser, men vi räknar med att vi kommer att vara nere under några dagar till, säger kommunens it-strateg Ronny Lundberg till Computer Sweden.
Felet verkar ligga i Microsofts virtualiseringsplattform Hyper-V. Det går inte att montera diskar, och inga virtuella maskiner kommer igång.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.642590/it-haveri-hudiks...

Humor på HÖG nivå! (o:
Klen tröst dock att där finns andra som drabbats. Speciellt om de inte har backup-plan.

Har stängt av update tills jag orkar migrera HyperV, för att sen installera om efter update.
Egentligen tycker jag det är helt befängt (tror Hudiksvall instämmer (o: ). Update från 8.1 -> 10 fungerade alldeles utmärkt, så detta hade jag inte på min disaster-lista.

Permalänk
Medlem

Laddade ner build 10586 ISO'n på jobbet och uppgraderade. Nu fungerar update och store som det ska! Gjorde aldrig det innan på build 10240. Bra bra! Hoppas det fortsätter och funka nu bara

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Startmenyn är klart bättre i v1511, även om det fortfande saknas lite customisering.

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Hur snabbt trampar du egentligen, vad har du för monsterdator?

Haha, har ingen monsterdator, jag har än Asus G751JT.
Jag klickar på startknappen sen som sagt efter 0.5sek typ så är jag inne ..

Permalänk
Medlem

Uppdaterade tidigare idag. Första gången jag körde Win 10 var på laptopen som blev segare än sirap, fick rulla tillbaka till Win 8.1 på den, men på min stationära flyter 10 på bra. Starttid verkar vara lite bättre, trots att jag inte har gjort en clean install än.

Några saker:
1. Tycker att text är lite suddigt på vissa ställen, specifikt i Inställningar, i vänstermenyn. När man klickar ned på en menyflik blir det väldigt suddigt pga. animationen antar jag, men texten är annars oskarp. Känns som att texten är för stor eller något.

2. Ikonerna i aktivitetsfältet är för små, fixade det genom ett program, 7+ taskbar tweaker, men tycker även det är dåligt optimerat från fabrik.

3. När man högerklickar på en ikon i aktivitetsfältet är högerklicksmenyn mörkgrå/svart av någon anledning. Har Microsoft missat att de använder ljusgråa/vita högerklicksmenyer överallt annars i typ alla Windows-versioner? Stör mig enormt på det.

4. Mina färgprofiler vill inte längre automatiskt tillämpas. Har försökt ändra standardinställningar men windows vill inte.

Har annars inte så mycket att säga än så länge. Uppdaterade i princip enbart för att jag ska kunna använda en Xbox Elite kontroller trådlöst, men jag har ju några dagar på mig att utvärdera. Saknar start-skärmen i Win 8 lite, känns konstigt att bara ha en liten start-menu haha.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Tja. Det står helt enkelt i uppgraderings-appen att processorn inte har stöd för windows 10. Det är en intel core quad 2 q9 eller något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Startmenyn är klart bättre i v1511, även om det fortfande saknas lite customisering.

Jag tycker start menyn ser likadan ut. Eller har jag missat något?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av franz4:

@Broken-arrow: Tja. Det står helt enkelt i uppgraderings-appen att processorn inte har stöd för windows 10. Det är en intel core quad 2 q9 eller något liknande.

Märkligt uppdaterade på min burk med 6000+ AMD CPU utan något klagomål.

Vill du ha win 10 bör det gå att köra USB iso i stället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Vealgarden:

Humor på HÖG nivå! (o:

Skulle inte förvåna mig om Hudik låtit disktyp varit default dvs "dynamic" och överallokerat (inkl. vss & checkpoints) på hosten dvs överstiger det fysiska utrymmet, då går det varken att montera eller starta vm'ar - trots att det lediga fysiska utrymmet verkar vara okej. Felmeddelandena man får är även de väldigt kryptiska à la MS. Inte ett helt ovanligt misstag av även för de mest renomerade IT-konsult företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Haha, har ingen monsterdator, jag har än Asus G751JT.
Jag klickar på startknappen sen som sagt efter 0.5sek typ så är jag inne ..

Då är det knappast en boot som görs utan du väcker den från viloläge.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Då är det knappast en boot som görs utan du väcker den från viloläge.

Fast jag klickar alltid på " Stäng av " ( Stänger alla appar och stänger av datorn )
Jag har ju även alternativen störmsparsläge och viloläge men jag väljer "Stäng av "

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikkarlsson:

Fast jag klickar alltid på " Stäng av " ( Stänger alla appar och stänger av datorn )
Jag har ju även alternativen störmsparsläge och viloläge men jag väljer "Stäng av "

Ja det är iaf omöjligt att boota en dator från helt avstängd till inne i windows på 0,5 sek, bara OS tar mer tid att starta än så och sedan har du bios innan det som oftast brukar ta längre tid än själva OS starten om man har SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

jag är väldigt nöjd än så länge, kommer ta ett tag innan man blir van vid vissa saker men så är det ju med allt ^^ jag har bara 1 klagomål kanske någon där ute som känner igen det, jag har två datorskärmar och en tv kopplad till datorn, normalt sätt har jag tvn inaktiverad och kör bara med mina datorskärmar, när jag sen ska aktivera tvn så går det inte att göra via "bildskärmsinställningar" (men det går att avaktivera skärmar där) utan jag måste klicka runt där en stund innan jag får upp den gamla bildskärmsinställningsrutan som fanns i win7 och DÄR kan jag välja att aktivera tvn. jag kan också aktivera tvn via nvidia kontrollpanel.
Är detta något som dom har glömt att lägga till i bildskärmsinställningarna i windows 10 eller vad är det frågan om ?

Provat windowstangenten+p?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag tycker start menyn ser likadan ut. Eller har jag missat något?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns flera små grejer som är bra förbättringar. T.ex. kan man högerklicka på Tiles och få lista med funktioner från tidigare Windows, som t.ex. starta specifika spel på Steam, eller öppna specifika dokument direkt från program. Utseendemässigt är det inga större skillnader, det är funktionalitet som blivit bättre.

Permalänk
Medlem

Gillar de förändringar som gjorts och även fast jag körde O&O ShutUp så hade inget ändrats efter uppgraderingen.
Har dock endast uppdaterat 2 av 5 maskiner hemma till senaste build.

Tycker Win 10 fungerar riktigt bra speciellt då jag har en T100TA som blivit mycket bättre sedan uppgraderingen från Win 8 samt fått Continuum.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Avstängd

Verkar som att SteamOS presterar mellan 21 och 58 procent färre fps än Windows 10.

http://arstechnica.com/gaming/2015/11/ars-benchmarks-show-sig...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Verkar som att SteamOS presterar mellan 21 och 58 procent färre fps än Windows 10.

http://arstechnica.com/gaming/2015/11/ars-benchmarks-show-sig...

pga inte lika optimerade drivrutiner