Pålitligaste 250 gigarn för tillfället? [Ska köpa närmsta dagarna]

Permalänk
Medlem

Jag har en 840 EVO 250GB, tycker den är fantastisk. Har fortfarande inte upplevt prestandaproblemen, men jag kör förebyggande åtgärder lite då och då. Köp en PRO så är du på den säkra sidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Master of Overkill

850 Pro är bäst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920 dock inte så prisvärd längre, såldes förut för 990kr på netonnet

Alltså... http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2973963

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

850 Pro är bäst.

Som stabil konsument SSD rekomenderas Samsung 850 Pro.
Sedan finns väl någon Samsung enterprise variant som skriver all data vid strömavbrott..
känns något stabilare kanske men antagligen onödigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Som stabil konsument SSD rekomenderas Samsung 850 Pro.
Sedan finns väl någon Samsung enterprise variant som skriver all data vid strömavbrott..
känns något stabilare kanske men antagligen onödigt dyrt.

Som även den har haft problem, iofs var det väl en firmware uppdatering så det räknas väl inte emot modellen men mot företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Som även den har haft problem, iofs var det väl en firmware uppdatering så det räknas väl inte emot modellen men mot företaget.

Ska vi börja jaga alla företag som har problem och släpper FW hela tiden så kan den listan nog inkludera typ alla företag, hela vägen till tex Asus: GPUer, skärmar, laptops... Allt behöver FW idag. Minns jag såg ett kylskåp som hade återkallats, pga det behövde fw uppdatering för att det kunde hänga sig och kompressorn kunde jobba ihjäl sig... behöver jag säga mer?

MX100 har också fått FW uppdatering. OXZ Arc har också. Intel 520/530 har.
En fw uppdatering är i sig inte kritiskt... det är när den INTE kommer mot ett fel som du ska skrika halsen av dig. (Där har Samsung 840 tydligt varit en anledning., tillsammans med en del Corsair SSDer). Dessa är klart stort fett (X) i protokollet.

Problemet är att idag har Samsung utan tvekan den absolut bästa hårdvaran för SSD. Ingen annan har något att sätta emot deras 3D NAND och allt in house byggt.

Får se om vettiga alternativ kommer 2016... när andra tillverkare får fram sina 3D NAND.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ska vi börja jaga alla företag som har problem och släpper FW hela tiden så kan den listan nog inkludera typ alla företag, hela vägen till tex Asus: GPUer, skärmar, laptops... Allt behöver FW idag. Minns jag såg ett kylskåp som hade återkallats, pga det behövde fw uppdatering för att det kunde hänga sig och kompressorn kunde jobba ihjäl sig... behöver jag säga mer?

MX100 har också fått FW uppdatering. OXZ Arc har också. Intel 520/530 har.
En fw uppdatering är i sig inte kritiskt... det är när den INTE kommer mot ett fel som du ska skrika halsen av dig. (Där har Samsung 840 tydligt varit en anledning., tillsammans med en del Corsair SSDer). Dessa är klart stort fett (X) i protokollet.

Problemet är att idag har Samsung utan tvekan den absolut bästa hårdvaran för SSD. Ingen annan har något att sätta emot deras 3D NAND och allt in house byggt.

Får se om vettiga alternativ kommer 2016... när andra tillverkare får fram sina 3D NAND.

Nu var det ju så att de släppte en uppdatering av FW som gjorde enheten obrukbar, så det är ju faktiskt ett ordentligt fel.
Sen så spelar det idag ingen roll för den modellen, men eftersom samsung har problem med hälften av sina modeller så hade jag aldrig köpt en om pålitlighet var det viktigaste. Och eftersom det var det som det frågades efter och inte vilken som är snabbast så är det ju helt ointressant vilka som har den "bästa hårdvaran".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Nu var det ju så att de släppte en uppdatering av FW som gjorde enheten obrukbar, så det är ju faktiskt ett ordentligt fel.

Och eftersom det var det som det frågades efter och inte vilken som är snabbast så är det ju helt ointressant vilka som har den "bästa hårdvaran".

Ahh, om så är fallet så håller jag med dig.

Dock ang hårdvara... en stor del i SSDs pålitlighet ÄR just i hårdvara. Oavsett hur bra mjukvara du gör. Problemet är just att Samsung har bra hårdvara, men deras fw skapare har för många måndags fel och fredags patcher verkar det som.

Permalänk
Medlem

Har haft min Samsung 850 EVO 500gb ett tag nu och, jag kan säga att den presterar på topp! Just nu finns ju Samsung 850 EVO 250gb för 1079:- så kör på en sån om den storleken duger!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Blk:

Nu var det ju så att de släppte en uppdatering av FW som gjorde enheten obrukbar, så det är ju faktiskt ett ordentligt fel.
Sen så spelar det idag ingen roll för den modellen, men eftersom samsung har problem med hälften av sina modeller så hade jag aldrig köpt en om pålitlighet var det viktigaste. Och eftersom det var det som det frågades efter och inte vilken som är snabbast så är det ju helt ointressant vilka som har den "bästa hårdvaran".

Nej FW va det inte fel på, det va fel på programmet som installerade FW.

Inte samungs fel, va windows fel.

Samsung har bäst konsument SSD på markanden, har runt 220 stycken i drift.

Inte haft en krasch på 3 månader.
Inga prestanda loss.

Jag testat runt 30-40 modeller och ingen slår denna SSD.
Sluta jämföra deras toppmodell vs deras EVO och annat skit.

TITTA PÅ PRODUKTEN och inte märket.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dock ang hårdvara... en stor del i SSDs pålitlighet ÄR just i hårdvara.

Skulle vilja hävda motsatsen, allt är mjukvara...
En firmware med en bugg som pajar allt vs minnen som håller lite bättre efter 5 år.
Pålitlighet är att skiten inte pajar när som helst, inte att den pajar efter 5år och att du ser efter 4 att den är gammal så att du hinner kopiera över den viktiga datan till något annat...
Men det är kanske något för oss att prata om i en annan tråd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nej FW va det inte fel på, det va fel på programmet som installerade FW.

Inte samungs fel, va windows fel.

Samsung har bäst konsument SSD på markanden, har runt 220 stycken i drift.

Inte haft en krasch på 3 månader.
Inga prestanda loss.

Jag testat runt 30-40 modeller och ingen slår denna SSD.
Sluta jämföra deras toppmodell vs deras EVO och annat skit.

TITTA PÅ PRODUKTEN och inte märket.

Det spelar ju faktiskt ingen roll, det blev fel på produkten. Den var trasig för folk alltså var den då opålitlig ur ett konsument perspektiv..
Spelar ingen roll om bilen är trasig eller om det är fel på vägen, kombinationen gjorde att jag inte kom fram.. det gjorde andra människor, i andra bilar..

Skrev precis att det inte gjorde modellen något, men märket... vad tror du om att läsa innan fanboy känslorna tar helt över...

Vad fan är det för fel på folk här, påpekar man att deras grejer inte är så bra som de vill, kan man lika gärna mördat deras familj..

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Blk:

Det spelar ju faktiskt ingen roll, det blev fel på produkten. Den var trasig för folk alltså var den då opålitlig ur ett konsument perspektiv..
Spelar ingen roll om bilen är trasig eller om det är fel på vägen, kombinationen gjorde att jag inte kom fram.. det gjorde andra människor, i andra bilar..

Skrev precis att det inte gjorde modellen något, men märket... vad tror du om att läsa innan fanboy känslorna tar helt över...

Vad fan är det för fel på folk här, påpekar man att deras grejer inte är så bra som de vill, kan man lika gärna mördat deras familj..

Spelar satans roll om det va deras fel....

Sluta jämföra med bilar snälla...

Ja för att direkt när något går sönder så hatar folk märket "sluta blanda känslor med hårdvara" burkar jag säga.

Fanboy nä jag bara kör på bästa skiten som går att hitta.
Sen min polare som gjorde den "FW i windows som man ALDRIG ska göra btw" fick ny av Samsung så vilket problem det va....

"så bra"
Jo går inte hitta bättre SSD på konsument sidan.

Jag köper hårdvara, inte känslor.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Skulle vilja hävda motsatsen, allt är mjukvara...
En firmware med en bugg som pajar allt vs minnen som håller lite bättre efter 5 år.
Pålitlighet är att skiten inte pajar när som helst, inte att den pajar efter 5år och att du ser efter 4 att den är gammal så att du hinner kopiera över den viktiga datan till något annat...
Men det är kanske något för oss att prata om i en annan tråd...

Ja.. och ett NAND som är kasst och ger skrivfel gör inte saken bättre. Eller NAND som korrupterar så fort att ECC inte kan rätta till det. Detta är ett problem som alla tillverkare av 2D NAND just nu kämpar med.
Har ett PM med en person som har en Sandisk Extreme Pro med en satans massa skadade sektorer, flera redan från dag 1... Oavsett hur bra mjukvaran är, så får han ändå usel prestanda och dålig pålitlighet pga det. Detta är trots allt 19nm MLC vi pratar om här. Något som anses pålitligt av de flesta skulle jag påstå.

Pålitlighet är en kombination av bästa hårdvaran, med bästa mjukvaran. Faller en, faller allt, oavsett vilket som havererar.
Just nu har Samsung bästa hårdvaran, utan ens konkurrens. Men deras mjukvara har haft sina problem vid uppdateringar. Samtidigt så har tex Intel 535 väl beprövad kontroller, och väl beprövad mjukvara. Men Diskens NAND är under all kritik, där SSDer från 2010 har bättre prestanda och betydligt bättre skriv- och läs-tålighet. Jag anser inte den Intel disken pålitlig med det NANDet, eller värt pengarna när det finns bättre.

2D NAND är svårt att få pålitligt i dessa små storlekar de är nere i nu. Och effekterna börjar visa sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ja.. och ett NAND som är kasst och ger skrivfel gör inte saken bättre. Eller NAND som korrupterar så fort att ECC inte kan rätta till det. Detta är ett problem som alla tillverkare av 2D NAND just nu kämpar med.
Har ett PM med en person som har en Sandisk Extreme Pro med en satans massa skadade sektorer, flera redan från dag 1... Oavsett hur bra mjukvaran är, så får han ändå usel prestanda och dålig pålitlighet pga det. Detta är trots allt 19nm MLC vi pratar om här. Något som anses pålitligt av de flesta skulle jag påstå.

Pålitlighet är en kombination av bästa hårdvaran, med bästa mjukvaran. Faller en, faller allt, oavsett vilket som havererar.
Just nu har Samsung bästa hårdvaran, utan ens konkurrens. Men deras mjukvara har haft sina problem vid uppdateringar. Samtidigt så har tex Intel 535 väl beprövad kontroller, och väl beprövad mjukvara. Men Diskens NAND är under all kritik, där SSDer från 2010 har bättre prestanda och betydligt bättre skriv- och läs-tålighet. Jag anser inte den Intel disken pålitlig med det NANDet, eller värt pengarna när det finns bättre.

En halvtrasig disk är alltid bättre en helt trasig disk...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Blk:

En halvtrasig disk är alltid bättre en helt trasig disk...

Bättre med trasig disk så får man ny på garanti än en halvtrasig disk som går sönder när som helst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Sen min polare som gjorde den "FW i windows som man ALDRIG ska göra btw" fick ny av Samsung så vilket problem det va....

Låter ju pålitligt, att han fick vänta på en ny disk från tillverkaren...
Ja, du kanske vet att man inte ska det, men eftersom TS frågar så har han säkert inte den kunskapen i ämnet och skulle inte heller veta vad man ska och inte ska...
Därför bör rekommendationerna utgå från denne och inte sig själv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Bättre med trasig disk så får man ny på garanti än en halvtrasig disk som går sönder när som helst.

Jo, men det kanske är så att det är det på disken som är viktigt.... herregud som att prata med ett barn..

Fortsätt ni, I'm out, vill jag ha lite mer på denna nivå så ligger det ett dagis bredvid jag kan gå till..

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Blk:

Jo, men det kanske är så att det är det på disken som är viktigt.... herregud som att prata med ett barn..

Fortsätt ni, I'm out, vill jag ha lite mer på denna nivå så ligger det ett dagis bredvid jag kan gå till..

Vem har viktig information på en SSD och inte backup i molnet eller på NAS eller extern disk?

Köp inte hårdvara om ,man inte vet vad man håller på med.

Lagra inget viktigt på SSD om du inte har real-time backup.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Blk:

Låter ju pålitligt, att han fick vänta på en ny disk från tillverkaren...
Ja, du kanske vet att man inte ska det, men eftersom TS frågar så har han säkert inte den kunskapen i ämnet och skulle inte heller veta vad man ska och inte ska...
Därför bör rekommendationerna utgå från denne och inte sig själv...

Vänta? vad tror du att dom kommer med F-16 lämnar den på gården?...

Ja läser man på lite innan man uppdaterar FW så står det "if you can update in bootup at BIOS"

Goolga how to update firmware safest way.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

En halvtrasig disk är alltid bättre en helt trasig disk...

Hur i tusan får du till att en halvtrasig disk är pålitlig??

Hellre en helt trasig disk som man då vet är opålitlig, än en halvtrasig som man inte vet vf man ska tro. Pålitlighet är inte bara "det fungerar just nu", det är även i framtiden.

FW uppdateringar har och kommer alltid medför en risk. Gör man en uppdatering utan att inse detta (gäller allt från BIOS till SSD och mer därtill), så vet man inte vad pålitlighet är från första början.

Permalänk
Medlem

Vad trevligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

850 evo är bäst. Eller om du har plånbok för 850 pro.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Waoam: EVO är och PRO är som på när identiska. Dock är PROs flash-chip tåligare och klarar således fler skrivningar.
Som konsument är skillnaden:
PRO: Lite snabbare, 10års garanti, dyrare.
EVO: Lite långsammare, 5års garanti, billigare.

Jag hade tagit en EVO i dagsläget (äger redan en). Just för att om 10år så kommer en 250GB SSD troligen inte vara jätteintressant.

Ungefär så jag tänkte också när jag köpte min 850 EVO 500GB, med tanke på att min 4.5 år gamla Vertex3 som närmar sig 40k drifttimmar fortfarande har över 10 år kvar att leva baserat på antalet skrivningar om man ska tro på SSDLife's siffror så tror jag att en EVO kommer duga alldeles utmärkt till dess att det är dags att byta den mot något annat.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

OZC Agility 3 skulle vara skit på den tiden. Men jag har två stycken som rullat problemfritt i 2 år.

Det här med diskar är ett lotteri! Köp en prisvärd och hoppas på det bästa.

Jag har också en Agility 3, och har också fungerat problemfritt sen februari 2012
Har hört mycket om hur dålig den är men funkat kanon

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

http://forum.crucial.com/t5/Crucial-SSDs/MX100-will-not-boot-...

Har själv råkat ut för detta med min mx100 disk.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Jag har också en Agility 3, och har också fungerat problemfritt sen februari 2012
Har hört mycket om hur dålig den är men funkat kanon

Det är inget direkt "dåligt" med dem.

Dock är det asynkrona minnen (lägre prestanda) och på den "tiden" vid 2010-2011 så var det allvarlig bugg i FW som orsakade blåskärmar och tog över 6 mån för Sanforce att hitta.

Är de bara uppdaterade idag så fungerar de hur bra som helst. Men det finns kina SSDer som är snabbare. Och de flesta kina SSDer använder just asynkront NAND för det är billigaste typen.
Mainstream SSDer idag använder minst synkront Nand eller snabbare (utom extrema budget SSDer, som V300 när de var som värst).

Har själv en 60GB Agility 3 som agerar VeloSSD cacheboost för spel disk hos en vän. Fungerar bra faktiskt. (Även om Intels Rapid Response är betydligt bättre)