Nvidia återkallar Shield Tablet till följd av brandrisk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

De har ju inte direkt något annat val...?

Jag vet företag som går långa vägar för att undvika returer utav alla slag, så visst har dom ett val. Jag försökte t ex skicka tillbaks en mus till Steelseries då gummit var extremt dåligt, nöttes bort på 1-2 månader - de gjorde allt för att undvika rma.

Permalänk
Medlem

Oj, en Nvidia-produkt brinner. Vad ovanligt

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag har den modellen som behöver bytas in även fast jag inte har problem med den.
Är det bäst att byta?
Och isåfall gör jag det efter Thailandsresan

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

GTX 970 minnes saken och nu detta. "Står ute i hetluften" Inte lika farligt som AMD's svek av R300 serien och Fury. Enligt mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jag vet företag som går långa vägar för att undvika returer utav alla slag, så visst har dom ett val. Jag försökte t ex skicka tillbaks en mus till Steelseries då gummit var extremt dåligt, nöttes bort på 1-2 månader - de gjorde allt för att undvika rma.

Grejen är ju hur allvarlig defekten är, om den är livshotande så är det självklart så att företaget ersätter produkten.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiley:

Jag har den modellen som behöver bytas in även fast jag inte har problem med den.
Är det bäst att byta?
Och isåfall gör jag det efter Thailandsresan

Det beror väl på hur rädd du är om livet.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Jag vet företag som går långa vägar för att undvika returer utav alla slag, så visst har dom ett val. Jag försökte t ex skicka tillbaks en mus till Steelseries då gummit var extremt dåligt, nöttes bort på 1-2 månader - de gjorde allt för att undvika rma.

Och den började brinna då eller?

Skrivet av Vangen:

GTX 970 minnes saken och nu detta. "Står ute i hetluften" Inte lika farligt som AMD's svek av R300 serien och Fury. Enligt mig.

Att Fury inte är överklockarnas dröm är ett svek, men inte en specifikation. Dock är det också fel gjort...
Men vad har AMD svikit med 300 serien?! De har väl tydligt från början anget vad det är och aldrig påstått något annat? OEM kräver ju ny siffra varje år. (Därför du har Nvidia 800 tex).
Så om OEM ska sälja AMDs saker så måste de byta namn på gamla kort. De har dock aldrig påstått att det ska vara något annat än just det dock, och samtliga har varit snabbare version en sina föregångare dessutom.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Durkadur:

Du kan nog ta det lite lugnt med martyrskapet. De flesta verkar vara rätt possitiva till Nvidia trots allt. Sålänge de tar sitt ansvar och ger folk det de har betalat för så är detta inte så illa. För att dra en jämförelse - Microsoft lyckades ju rädda Xbox-varumärket trots RROD.

Du har nog missuppfattat, jag tycker Nvidia är bra på vad de gör och producerar.
Alla gör misstag, så enkelt är det.

Men titta bara på alla inlägg i denna tråden om "bara 3,5gb går att använda" -"problemet".
Alla som i princip skriver det har en signatur med ett eller flera AMD grafikkort i...

Det var vad jag menade med att de som redan mådde illa vill spy lite mer.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Det här verkar ju vara ett problem för smartphones oxå, laddare/batterier som börjar brinna.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Foxmaner:

Man gav ju inte tillbaka 4 fungerande gb till alla 970 köpare.
Har sedan dess blivit mer intresserad utav AMD....

Dom var väl tvungna. Man kan ju inte lämna ut något brandfarligt och sedan hålla käften om det.

970 har 4GB fullt fungerande minne, att säga annat är ren smutskastning och BS, däremot så är 512MB långsammare och kan ställa till problem för ett fåtal.

Skrivet av teejee:

De har inget val, uppenbara säkerhetsrisker måste åtgärdas. Advokater hade jublat om det kommit fram i efterhand att det var känt problem som inte åtgärdats.

Skrivet av XFTality:

De har ju inte direkt något annat val...?

Jo, de har alltid ett val, de kan försöka mörka det och skylla på användarna, som tex Apple gjort.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Testpilot
Skrivet av X-Lone:

Oj, stackars dom två som köpte Nvidia Shield tablet.

Rätt många som köpt dessa av att döma från Nvidias forum, jag själv är en ägare av Shield Tablet och den är ett monster när det kommer till vad den är gjort för - spel. Enda jag kan klaga på är att den dränerar batteri på tok för fort i standby.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeroxd:

"*I understand when I turn on my replacement tablet, my original tablet will be deactivated remotely and rendered unusable."

Så dem har implementerat en killswitch?

Jag har RMA-at min tablet nu, och den fungerar fortfarande.
Det dyker upp ett meddelande på plattan där man rekommenderas att backup-a sin data på plattan tills man får ersättningsplattan.
Därefter slutar väl den första att fungera, så att inte någon av plattorna som skickas tillbaka börjar brinna, antar jag.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk

@Xeroxd:
Skulle tippa på någon typ av utilizing av lollipops inbyggda killswitch, men vet inte hur de gör med dom som har gammla mjukvaran...
Intressant spaning!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North (Vit) | PSU: DeepCool PX1000G 1000W | MB: ASUS Prime Z790-A WIFI | CPU: Intel Core i9 13900K | RAM: Kingston 64GB DDR5 6000MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Kommer alla som köpt en sån här platta få reda på riskerna? Typ att det kommer en uppdatering som säger till en att lämna tillbaka den? För alla som köpt en lär ju inte läsa ex på sweclockers eller twitter att de bör lämna tillbaka produkten.
Nvidia bör ju vara måna om att få in alla exemplar för att slippa jobbiga rubriker.

Skrivet av andreas_dock:

Du har nog missuppfattat, jag tycker Nvidia är bra på vad de gör och producerar.
Alla gör misstag, så enkelt är det.

Men titta bara på alla inlägg i denna tråden om "bara 3,5gb går att använda" -"problemet".
Alla som i princip skriver det har en signatur med ett eller flera AMD grafikkort i...

Det var vad jag menade med att de som redan mådde illa vill spy lite mer.

Alla gör misstag visst. Men allas misstag är inte att göra en produkt och marknadsföra den som något det inte är. Och sedan när de blir påkomna låtsas som de inte visste något och det var ett misstag. Jag tror knappast Nvidia med sin kompetens missar en sådan sak men det har ju inte bevisats.
Att det alltid kommer upp kan vara tröttsamt, men samtidigt läser man kommentarer till AMD nyheter kommer det alltid liknande kommentarer från folk som är förtjusta i Intel eller Nvidia, det är så det fungerar i dessa kretsar. Och ibland kan det vara kul att reta upp folk.
Till och med den som skrev nyheten nämnde det ju.

Innan du säger att jag mår illa, kan jag säga att jag hade ett GTX 970 som jag var nöjd med fram tills jag köpte mig en 4k Freesync skärm och bytte till AMD för att kunna nyttja den bra. Jag köpte mitt 970 i april och var medveten om minnesbegränsningarna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foxmaner:

Man gav ju inte tillbaka 4 fungerande gb till alla 970 köpare.
Har sedan dess blivit mer intresserad utav AMD....

Dom var väl tvungna. Man kan ju inte lämna ut något brandfarligt och sedan hålla käften om det.

Nej det gjorde man inte, däremot kunde man lämna tillbaks kortet och få pengarna tillbaks, vilket är det bästa. Gjorde man inte det så valde man ju att acceptera kortet som det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Och den började brinna då eller?

Insåg inte att företag får göra precis vad dom vill så länge produkter inte börjar brinna. My bad.

Permalänk
Skrivet av THB:

Tråkigt när sådant här händer men snyggt gjort av Nvidia att ta tillbaka de felaktiga plattorna och ersätta med nya felfria, det är sådant här som gör att jag kommer att fortsätta köpa Nvidia produkter.

Vad skulle de istället gjort? Låtit de brandfarliga surfplattorna varit kvar hos kunderna till någon platta börjat brinna och låtit sig själv bli stämda? Såhär handlar nog de flesta företag i sådana här situationer.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

@THB: Du fortsätter köpa deras produkter för att de gör något som alla andra företag skulle gjort? Makes no sense..

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

970 har 4GB fullt fungerande minne, att säga annat är ren smutskastning och BS, däremot så är 512MB långsammare och kan ställa till problem för ett fåtal.

Jo, de har alltid ett val, de kan försöka mörka det och skylla på användarna, som tex Apple gjort.

Det är ju det jag menar! Alla som säger att dom är så bra just nu som ersätter m.m. Men om dom väl skulle ha något val så skulle dom ju gjort en 970 igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Insåg inte att företag får göra precis vad dom vill så länge produkter inte börjar brinna. My bad.

Självklart inte, men om inte produkten riskerar allvarliga skador eller hot mot liv så är det vanligt garantiärenden och inte återkallning. Två skilda saker, under olika regler och lagar.

Så naturligtvis ska du får en ny produkt, eller kunna häva köpet om de inte kan ge dig en som håller. Men den kommer ju inte allmänt återkallas för att den slits ut på 2 mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jo, de har alltid ett val, de kan försöka mörka det och skylla på användarna, som tex Apple gjort.

Vad för livsfarligt konstruktionsfel syftar du på som Apple har mörkat?

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag inte hört något om detta innan men förmodar att Nvidia har gjort ett mycket bra jobb med såväl återkallande och hantering av garantier med dessa plattor utifrån vad artikeln nämner. Det ser ut som att de tagit till sig från kritiken mot hur de skötte GTX 970-skandalen vilket är riktigt bra i mitt tycke.

Permalänk
Medlem

Så det var darför dom alla försvann, trodde anledningen var att det ska komma en ny inom kort? men det kanske det gör..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Insåg inte att företag får göra precis vad dom vill så länge produkter inte börjar brinna. My bad.

i princip ja, kolla bara biltema som enbart säljer skrot som ramlar sönder efter en vecka, du får vad du betalar för och ibland får du inte vad du betalar för men då köper man ju aldrig från de företaget igen och tänker inte på saken igen.. sen är det väl ändå upp till återförsäljaren att ersätta dig om en produkt är dålig och sedan tillverkaren om återförsäljaren nekar?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andreas_dock:

Du har nog missuppfattat, jag tycker Nvidia är bra på vad de gör och producerar.
Alla gör misstag, så enkelt är det.

Men titta bara på alla inlägg i denna tråden om "bara 3,5gb går att använda" -"problemet".
Alla som i princip skriver det har en signatur med ett eller flera AMD grafikkort i...

Det var vad jag menade med att de som redan mådde illa vill spy lite mer.

Men 3.5gb normalt minne och sen bara råkade det komma 512mb slött minne är ju knapast ett troligt scenario utan en helt medveten design för att spara pengar och en strategi att lura köparen för att få högre avkastning på varje kort ..sen spelar det väll ingen roll vilket kort man har i sin signatur och jag har ägt minst lika många nvidia som ati/amd

Och samma sak med shield att det är ren snålhet att man medvetet köpt billigaste möjliga batterier av tveksam kvalitet och försöker pressa gränserna för att maximera profit men snålar så det blir skit med sakerna i stället för dom som designar prylarna vet exakt vad som åker i dom och vad som är det bästa och handlar bara som att pressa kostnaderna så det går ut över konsumenterna

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du bör nog tillägga att Nvidia endast erbjöd att returnera dessa 970 korten efter att de blev både stämda (i USA) och konsumentlagar (I tex Sverige) påpekade att de sålts under falska uppgifter (RoPs tex). Inte av "god vilja..." Men låt oss nu inte göra detta till en 970 tråd... finns gott om dem.

Notera dock att brandrisk är allvarligt och de måste återkalla dem. Annars kommer de bli ersättningsskyldiga för skadorna de orsakar. Så ingen heder åt en high-end (icke noname-kina iaf) tillverkare som inte ens kan hålla sina saker från att börja brinna.

Lägg till Drivrutins fjaskot med Win 10, när de trots allt har haft flera månader på sig att ordna drivare och testa dem, och deras officiella Win 10 drivare är totalkatastrof. AMD har haft fungerande sedan första preview... utan några problem vad jag sett iaf.

Sen allt klydd med att deras laptop inte kunde överklockas, som de hävdar sig har låst upp, TVÅ gånger, och likväl är låsta. Lite fult tycker jag, om man nu säger en sak och gör totalt motsatsen.

Lägg till körsbäret att de inte ens testade Batman spelet som de bundlar med sin hårdvara. Tom 960 kortet var ju under spec på spelet, då det krävde 3GB VRAM... Åter igen uselt hanterat, som de nu måste fixa.

Nvidia har börjat ta för många dumma genvägar och omvägar, och verkligen gör allt för att lura dig som kund på mer pengar, utan att ens ha koll på vf det är de själv säljer, eller kvalitén på det.
Därför har jag inget superförtroende för dem just nu.

Jo det mest komiska i det hela är ju att folk fortsätter köpa Nvidias produkter. Samma problem som att Corsiar fortfarande tillverkar kvalités agg . Tar tydligen bra lång tid för vissa företag att ens minska sin kundkrets, när dom gör saker som påverkar kunderna negativt.

Skrivet av Storage Jar:

Oj, en Nvidia-produkt brinner. Vad ovanligt

ahhahah skönt att höra något annat företag förknippas med värme också

Skrivet av jOnÄTÄn:

Kommer alla som köpt en sån här platta få reda på riskerna? Typ att det kommer en uppdatering som säger till en att lämna tillbaka den? För alla som köpt en lär ju inte läsa ex på sweclockers eller twitter att de bör lämna tillbaka produkten.
Nvidia bör ju vara måna om att få in alla exemplar för att slippa jobbiga rubriker.

Alla gör misstag visst. Men allas misstag är inte att göra en produkt och marknadsföra den som något det inte är. Och sedan när de blir påkomna låtsas som de inte visste något och det var ett misstag. Jag tror knappast Nvidia med sin kompetens missar en sådan sak men det har ju inte bevisats.
Att det alltid kommer upp kan vara tröttsamt, men samtidigt läser man kommentarer till AMD nyheter kommer det alltid liknande kommentarer från folk som är förtjusta i Intel eller Nvidia, det är så det fungerar i dessa kretsar. Och ibland kan det vara kul att reta upp folk.
Till och med den som skrev nyheten nämnde det ju.

Innan du säger att jag mår illa, kan jag säga att jag hade ett GTX 970 som jag var nöjd med fram tills jag köpte mig en 4k Freesync skärm och bytte till AMD för att kunna nyttja den bra. Jag köpte mitt 970 i april och var medveten om minnesbegränsningarna.

Troligen kan det bli som intels moderkort för par år sen i hop med SB, där SATA kretsen inte höll måttet. Några kör vidare som inget har hänt (missar helt enkelt nyhetsflödet), om dom inte kommer med meddelande direckt på enheten med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Qrush: YOLO!
Nä bara skoja, men jag har inte haft värmeproblem med den så jag fixar det efter resan.

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

Angående "killswitch":en: går det att låsa up bootloader på Shield:en och lägga in ett annat OS för att gå runt att enheten förstörs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-Lone:

Oj, stackars dom två som köpte Nvidia Shield tablet.

Det innefattar mig.
Men bryr mig inte så mycket, då jag ändå kommer få tillbaka en platta, om evigheters evigheter

Det är i övrigt en trevlig platta, även om 1920 upplösningen är något låg.

För dom som inte har en platta kan jag berätta att enheten blir hetare än någon annan surfplatta under laddning/spel.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Angående "killswitch":en: går det att låsa up bootloader på Shield:en och lägga in ett annat OS för att gå runt att enheten förstörs?

Så du vill ha kvar en platta med brandrisk alltså?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar