Raspberry Pi 2, Open Hour Chameleon eller Minix

Permalänk

Raspberry Pi 2, Open Hour Chameleon eller Minix

Hej!

Jag har tänkt att köpa en NAS (DiskStation DS215j: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2878235) och någon form av mediaenhet för att spela film via Kodi (eller motsvarande). Jag lutar mest åt att köpa en Raspberry Pi 2 men jag har några frågor:

1) Jag har läst att HD-ljud inte fungerar med Pi2, är det ett stort problem för er som har Pi2 som mediaspelare?
2) För en Pi2: OpenElec eller OSMC - vad rekommenderas?
3) Det låter som att vissa Pi2 kan bli varma och jag har läst att flera rekommenderar Flirc-lådor med kylfläns - är det nödvändigt eller kan jag köra på en skruttig plastlåda från närmsta återförsäljare?
4) OHC (Open Hour Chameleon) har stöd för appar och kommer med en fjärrkontroll men verkar ha en del problem med micro-stutters och 23.976-synkning - är det någon som har erfarenheter av både Pi2 och OHC som kan ge lite tips?
5) Minix verkar också rekommenderas i en del trådar - är det någon som har erfarenheter av både Pi2 och Minix som kan ge lite tips?
6) Några andra uppenbara för-/nackdelar med Pi2 jämfört med de andra två dedikerade mediaspelarna?

Guider till Kodi-installationer med tillhörande konfigurationer för Pi2 mottages gärna.

Permalänk
Medlem

1) Jag har inte haft nåt problem att skicka HD ljud från min pi2, kör då med OpenELEC.
2) Jag gillar OpenELEC mer än OSMC, men skulle rekommendera dig att testa båda och se vilken DU gillar bäst.
3) Min pi2 funkar kalas bra har inte märkt av nåt värme problem, jag byggde in min i ett Lego chassi.
5) Minix bör du titta närmare på om du vill göra mer än att bara kolla på film.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc