Permalänk

Smidigaste laptop storlek?

Hej
Behöver en laptop för skolarbete
Funderar på 15.6 "

Bra val?
Så smidigt, men får ju inte vara för litet heller
Vilken är den perfekta balansen enligt er?

Visa signatur

Asus P55 EVO,Corsiar TX 650w PSU, 8 GB Corsiar xms3 1600 Mhz, i5 750 @ 3.2 Ghz, Geforce GTX 570, cooler master elite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibson700:

Hej
Behöver en laptop för skolarbete
Funderar på 15.6 "

Bra val?
Så smidigt, men får ju inte vara för litet heller
Vilken är den perfekta balansen enligt er?

Det beror på vad du ska ha den till. Ju mindre en dator är desto "smidigare" är den ju, men en skärm på nio tum är kanske inte den mest användarvänliga. För närvarande har jag en 14" 1080p-laptop och jag tycker det är en lagom storlek att släpa runt på, men skulle inte ha något emot att ha en 1440p-skärm istället då jag tycker att det är lite snålt om plats när jag kör två applikationer sida vid sida. Datorn i sig är ganska liten så att skärmen är 14" istället för 13" gör inte så mycket, annars tycker jag att 13" är en lagom formfaktor.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Min personliga åsikt är att man inte bör ha över 13-tum då du ska ha den till studier, blir bara klumpigt om man har >13.

Permalänk
Medlem

Tycker att 12,5 till max 13,3 funkar bra, Om det är fråga om högskola där man kånkar på den jämt nästan samt har den på föreläsningar osv, så absolut inte en 15,6 blir för klumpigt, samt för kort batteritid, och man kommer bli beroende av att kunna ladda den jämt nästan.

En smidig 13,3 med lång batteritid, CPU 2 kärning typ Intel U modell eller Core M är lämpligt, och har tillräklig prestanda.

Kolla tex på Dell XPS 13 med 1920x1080 samt självklart matt skärm.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med föregående; jag köpte en på 15.6" och fast jag inte släpar den med mig så mycket så tycker jag den är lite klumpig. Kör på 13.3" istället.