Vilken Androidmobil o abonnemang ska jag skaffa? (nybörjare)

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vilken Androidmobil o abonnemang ska jag skaffa? (nybörjare)

Ok, mobiler e inte min grej. Jag e 33 år, har haft fyra mobiler i livet med Comviq Kontant o har aldrig haft internet i luren <---- chockerande lr hur?? Just nu har jag en Nokia N8 vilken inte tar Android program....

Har lite frågor jag behöver svar på men huvudgrejen e att jag vill ha en lur med riktigt bra ljud o alla vanliga finesser samt kunna lira spelen jag köpt på humblebundle.
Måste även finnas fodral att köpa till (lr tåla stryk) så den inte skadas om jag tappar den (min Nokia N8 kan kastas i golvet o den håller för allt).
Jag e inte intresserad att lägga så mycket pengar på en mobil fast om man får mobilen på köpet om man tar ett abonnemang så kanske....

Tänkte lägga runt 500 - 1000:- fast om jag tar ett abonnemang o får mobilen på köpet så blir det mycket mer lockande.

  • Vad skiljer alla dessa Androidlurar åt egentligen?

  • Är det billigare totalt sett att ta telefon + abonnemang istället för lur o abonnemang separat?

  • Ska man kolla i mobilbutikerna (Tele 2, Tre, Telenor) lr försäljarna på stormarknader?

Jag e helt enkelt vilse i djungeln. Jag förstår verkligen de som e lojala mot Apple som bara behöver hålla reda på 3 modeller varje generation. Så mycket enklare.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Vad skiljer alla dessa Androidlurar åt egentligen?
i grund och botten? inget förrutom hårdvaran. utåt så har många gjort sina egna tolkningar av android utseendet.

kan dock inte hjälpa dig med abonnemang, kör fortfarande comviq kompis som aldrig svikit mig

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

oftast är det billigare att ha mobil + abonnemang ihop och för guds skull så gå inte till stormarknader och skaffa ett där, extra avgifter på avgfiter där. gå direkt till operatörernas butiker istället!

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Mattecoach

Jag tycker att det bästa är att köpa mobil kontant och ha ett billigt abonnemang, helt enkelt för att ha låga månadskostnader. Själv har jag Oneplus One och Hallon Liten, funkar hur bra som helst för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

oftast är det billigare att ha mobil + abonnemang ihop och för guds skull så gå inte till stormarknader och skaffa ett där, extra avgifter på avgfiter där. gå direkt till operatörernas butiker istället!

Skulle vilja säga tvärtom. Då stormarknader har lägre priser generellt på alla telefoner kontra operatörerna så blir det billigast att köpa där, och inte i operatörernas egna butiker.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd

Det är svårt att ge någon rekommendation med så lite info. Prisklass har ju stor betydelse exempelvis men också storleken. Många verkar ha problem med större telefoner exempelvis och de flesta bättre telefoner idag är ju rätt stora liksom.

Sen har utvecklingen stagnerat något när det gäller prestanda på telefoner, eller, det går förstås framåt fortfarande men kanske inte lika snabbt som förut och framför allt så räcker även billigare telefoner till det mesta idag i programväg. Tjejen har någon billigare Samsung exempelvis (fick den på köpet med ett års-kontantkort på Telia för något år sedan) och den klarar ju i princip alla spel och appar även idag. Kanske inte de absolut värsta 3D-spelen, men hur viktiga är de egentligen på en telefon liksom?

Moto E är ett bra budgetalternativ och Moto G ett bra alternativ om man har aningen högre budget. De duger till det mesta och kör väldigt nära stock Android. Dock inte så bra kameror. Vill man ha lite mer lyx finns det riktigt prisvärda modeller från typ Xiaomi eller One. Jag har svårt att motivera typ 7000 för en Galaxy S6/Note eller liknande om man inte har gott om pengar. Vill man ha något mindre så finns Sonys kompakta modeller som är trevliga och dessutom vattentäta.

När det gäller abonnemang så skulle jag köpt telefonen separat, men det beror också på hur mycket datatrafik du behöver. Jag klarar mig utmärkt med 2GB, mycket för att jag har WiFi hemma och på jobbet, har man inte det så kanske man vill ha lite mer dock och då börjar de dyrare abonnemangen med telefoner se lite bättre ut. Jag betalar idag 99 per månad för 2GB (och fria samtal och sms) på Hallon och det är ju billigt i mina ögon. Och man kan köpa telefoner via Hallon till en månadskostnad vilka inte kräver att man behåller Hallon som operatör vilket ju är fint om man skulle vilja byta. Kan bli billigare att köpa på Elgiganten eller så dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Skulle vilja säga tvärtom. Då stormarknader har lägre priser generellt på alla telefoner kontra operatörerna så blir det billigast att köpa där, och inte i operatörernas egna butiker.

Elektronikkedjor som Elgiganten eller liknande håller jag med om att man kan gå till, däremot så menade jag att du ska undvika mobilizera och liknande.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mightybjorn:

Elektronikkedjor som Elgiganten eller liknande håller jag med om att man kan gå till, däremot så menade jag att du ska undvika mobilizera och liknande.

Jaha, ok. Då är vi överens

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Galaxy S6 för 5490 kr på Electroworld: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3026763

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Har inte tips på telefon men kolla in https://www.fello.se/. Grym service och bra priser, speciellt om du är student

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

@Mightybjorn: Tre, Tele 2 o Telenor då? Eller e t.ex Phonehouse bättre?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

jag skulle gå till tre, tele 2 och telenor, dock inte phonehouse, mobilizera eller phonefamily, Dessa bolag brukar ge extra saker för att dem ska få högre TB per order och därav har du höge månadskostnad.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

Hur mycket brukar du betala för kontantkortet varje månad?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Hur mycket brukar du betala för kontantkortet varje månad?

75:-

Jag vet jag svarar sällan men jag har inte internet hemma. Hade en vattenskada o nu har jag ingen säng så är inte i lägenheten....Sitter t.ex på bibblan nu.

Var i en Tele 2 affär o han sa att det INTE blir billigare om jag tar telefon + abonnemang. Undantag för erbjudanden.

Då verkar det som att det bästa e att köpa en begagnad lur o skaffa t.ex Hallon lr nåt billigt abonnemang.

Tänkte fråga om lurar men det kanske man måste använda marknaden till? Tänkte som sagt inte lägga mer än 500:- Mobiler är inte viktigt för mig.

Skrivet av Mightybjorn:

jag skulle gå till tre, tele 2 och telenor, dock inte phonehouse, mobilizera eller phonefamily, Dessa bolag brukar ge extra saker för att dem ska få högre TB per order och därav har du höge månadskostnad.

TB?

Hur som helst så var jag hos Tele 2 o då man inte får bättre pris om man tar telefon + abonnemang så kör jag nog på en begagnad lur.

Nåt jag ska tänka på förutom att kolla IMEI nummer?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]