Blackberrys Android-telefon med fysiskt tangentbord på bild

Permalänk
Melding Plague

Blackberrys Android-telefon med fysiskt tangentbord på bild

Mobiltelefoner med dedikerade tangentbord hör inte längre till det förgångna, i alla fall inte om Blackberry får bestämma. Nu publiceras bilder på bolagets första Android-lur "Venice".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Slidetelefon? År 2005 ringde och Blackberry svarade....

Permalänk
Medlem

Kan ju vara ett alternativ nu när Samsung börjat med förslutna glasblock.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Reagerade mest på hur gigantisk den var :/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Intressant med tangentbordet om det inte hade varit för att den är stående...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Vi får se om den hjälper Black Berry då. IMO så har deras val av hårdvara (processor m.m.) inte varit allt för dåligt på det senaste telefonerna med Blackberry OS etc känns så gammalt idag.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

helskotta va små knappar.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för en svensk release! Har hoppats på att tangentbordet skulle fällts ut horisontellt och inte vertikalt då det blir bättre plats och man lätt skriver med båda tummarna men man kan inte få allt, har väntat länge på en ny Android lur med fysiskt tangentbord så tar vad jag får.
Jag hatar med passion att skriva på en pekskärm och för att inte tala om att spela... Det här blir nog en duglig lur för emulatorer och skrivande

Nokia N900 med vim var underbar att knacka kod på "on the go" så hade gärna sett en telefon utformad på det viset igen (blåste igenom så väldigt många bra 16bitars spel på den med samt Amiga spel).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Mycket uppskattat.

Detta är nog en av dom bästa och trevligaste mobiler jag haft

Vart helt underbar att skriva på.
Hoppas på något liknande i framtiden

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Mer hybrider som denna tack! SEm600,p1 osv Saknat format från min sida

Permalänk
Medlem

Jag saknar Motorola G1.

Permalänk
Medlem

Välkommen till vinnarcirkeln Blackberry

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Mycket uppskattat.

Detta är nog en av dom bästa och trevligaste mobiler jag haft
http://pdadb.net/img/htc_tytn_ii.jpg
Vart helt underbar att skriva på.
Hoppas på något liknande i framtiden

Jag vet inte om du är allvarlig nu? Det var den sämsta mobilen jag haft. Sjukt ostabilt OS, för lite RAM, man var tvungen att starta om den flera gånger om dagen. Men ta gentbordet var kanske ok, isf det enda som var bra på den i min mening hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Snusfri

Väldigt konstigt att ett så företagsbaserat företag som Blackberry väljer Android, det mest naturliga valet hade varit WP/W10M.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Slidetelefon? År 2005 ringde och Blackberry svarade....

2005 hade iaf mer än en sorts formfaktor på telefonerna så jag är tacksam att BlackBerry plockar upp facklan.

*Postad från min BlackBerry Q5*

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Problemet med Android i horisontellt läge är att allt annat försvinner när man ska skriva. Ska man svara på ett sms etc så vill iallafall jag gärna kunna läsa vad jag svarar på. Det, och det faktum att iallafall jag, med mina korta korvfingrar, tycker att touch i allmänhet är oprecist, och touchtangentbord i horisontellt läge specifikt är skitknepigt, gör att jag nästan aldrig använder det så. Så jag gillar att de gjorde den i porträttläge.

Har ställt in mig på att byta min Nexus 5 mot en av 2015 års modell framöver nån gång, men den här verkar ju trevlig, så länge de kör någorlunda stock android (vilket verkar vara trenden nu för tiden). Synd att Blackberry brukar ta bra betalt dock.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väldigt konstigt att ett så företagsbaserat företag som Blackberry väljer Android, det mest naturliga valet hade varit WP/W10M.

Hur är WP/W10M mer företagsvänligt än Android eller iOS? Isf är det bättre att bara fortsätta använda BB10 som för övrigt är ett jävligt stabilt OS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag vet inte om du är allvarlig nu? Det var den sämsta mobilen jag haft. Sjukt ostabilt OS, för lite RAM, man var tvungen att starta om den flera gånger om dagen. Men ta gentbordet var kanske ok, isf det enda som var bra på den i min mening hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Yupp 100% allvarlig. För mig var den en klockren mobil.

Jag hade aldrig några problem med den annat än att sökvägen till minneskortet bytte namn ibland. Men det var lätt fixat i registret och med en omstart. (för övrigt dom enda omstarterna jag gjorde på och dom hände väl 5-6 gånger under dom två åren jag hade mobilen.

Windows mobile 6.1 var lika stabilt som vilken gråsten som helst för mig.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Små fingrar.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Om tangentbordet får svenska tecken och resten av telefonen är någonstans i närheten av vettig så lär det här bli min nästa.
Jag hade velat ha den vattentät. Men för mig trumfar fysiskt tangentbord det mesta.

Edit: Jag hade när det begav sig en Nokia E71, med gissningsvis ännu mindre knappar än den här. Jag har aldrig, före eller efter, skrivit så snabbt och felfritt på en telefon.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väldigt konstigt att ett så företagsbaserat företag som Blackberry väljer Android, det mest naturliga valet hade varit WP/W10M.

Nej, mest naturliga hade varit BB10 som kör Android-program, något också Windows 10 Mobile tar efter. Men BES är bättre för Android än WM iaf. Någon vits med det finns däremot inte. Blackberrys produkter går utmärkt på andras telefoner.

Permalänk
Medlem

Hade tangentbordet åkt ut på sidan (landscape) så hade jag varit bra frestad, men som den ser ut nu så verkar det bli lite knöligt att skriva. Men man kanske ska testa den innan man dömmer.

För övrigt saknar jag Nokia N900 väldigt mycket. Tangentbordet i kombination med bra hårdvara och härligt nördig och öppen mjukvara gjorde den unik. Synd att det inte blev fler och att inte jolla plockade upp stafettpinnen.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Ge mig! Så trött på touchs sladdriga inmatning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murak:

Hade tangentbordet åkt ut på sidan (landscape) så hade jag varit bra frestad, men som den ser ut nu så verkar det bli lite knöligt att skriva. Men man kanske ska testa den innan man dömmer.

För övrigt saknar jag Nokia N900 väldigt mycket. Tangentbordet i kombination med bra hårdvara och härligt nördig och öppen mjukvara gjorde den unik. Synd att det inte blev fler och att inte jolla plockade upp stafettpinnen.

finns ju ett tangentbord o köpa till jolla mobilen kmr dock inte ihåg va han heter som gör dom

Visa signatur

[intel 4820k 4.5 ghz ] nvidia 980 ref på vatten [16-gb ddr3 1866mhz] asus P9X79 deluxe] [corsiar 800D ][corsair cx750m] coolermaster 212 evo | 2st A-data sx900

extra datorn: phenom 2 965be | r9-290x ref | 16gb ddr3 | msi 970 gaming

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Alla som klagar på att det är svårt att skriva på touch... googla Swype :/
Ingen trycker väl bokstav för bokstav nu för tiden?

Och skriver man längre meddelanden så har väl 99% av befolkningen en laptop nära till hands? Både i skola o jobb, alternativt hemma. Så extremt nischad marknad inriktad på, för brist på bättre ordval, nostalgiker?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Blackberry - "Reinventing the already invented, Again!"

Nej då, kul med variation på marknaden, troligen lär de säljas i väldigt små volymer men kan tänka mig att det är ett bättre alternativ till de som har dålig syn och vill känna knapparna och på så sätt avgöra avståndet. Fast då finns ju även Doro...

Jag sitter fast på mitt Svorak - Swiftkey ett tag till tror jag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Underbart! Ett ordentligt tangentbord där man känner var knapparna är tycker jag är en självklarhet. Mer yta sparas till bildskärm med utskjutbart tangentbord. För att inte tala om ergonomin.

Försökte använda en telefon med petskärm men det var horribelt för att uttrycka sig milt. Menyer och rutor som ploppar upp från ingenstans (eftersom den tror att man vill ha upp en meny/ruta för att den tycker sig veta hur fingret "kände sig" när det stödde på skärmytan), precisionsarbete för att skriva text - som samtidigt kräver blicken eftersom man inte kan känna var knappen är, samtidigt som input via petskärm fungerar som en påse knäck. Sedan svämmade telefonen över med reklam precis som om den var kontaminerad med adware - fast den var i stort sett ny. Irritationen över att använda den översteg irritationen att använda en dator med Windows! Det säger något.

Tekniken är fullt möjlig så det har hela tiden varit ett urdumt sätt att spara pengar på att inte integrera tangentbordet. Ser fram emot fler telefoner med QWERTY-tangentbord, inte minst fler olika varianter på det.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Äntligen riktiga knappar! Det är för mycket skärm och för lite knappar på dagens telefoner.
Hoppas den kommer med svenska tecken på tangentbordet.

Permalänk

Kommer det med mekaniska brytare tro?

Visa signatur

Eltreum: AMD Ryzen 7 5800X3D | Asus Prime B350-Plus | 16GB 2933Mhz DDR4 | PowerColor 7900XTX | Crucial MX500 1TB | Seagate Barracuda 3TB | Asus VG27AQ1A