Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilka begagnade Android-telefoner ska man kolla efter? Eller bättre med ny?

Permalänk
Medlem

Vilka begagnade Android-telefoner ska man kolla efter? Eller bättre med ny?

Hej!

Jag har ingen smartphone alls i dagsläget (har aldrig haft någon heller) men funderar på att skaffa en för att lära mig lite och se om det är något att ha. Tänkte mig lägga runt1500 kr på detta. Då finns det ju olika alternativ:

1) Ny telefon i svensk butik
2) Ny telefon från Kina, Aliexpress, ebay eller liknande
3) Begagnad

Vill ha något som har hyfsad kamera och bra batteritid och inte känns alltför seg.
Kan tänka mig köra alternativ firmware (hört talas om Cyanogenmod) men det kanske är krångligt?
Då jag kör Linux på datorn är det ett plus om telefonen funkar bra ihop med Linuxdator exempelvis när man vill tanka ur bilder o.s.v.

Kollat lite på Tradera efter LG G2. Kameran ska väl vara halvdålig på den men batteritiden ska vara OK. Men är dessa något att satsa på begagnat? Eller är det bättre med typ en ny Motorola Moto E eller liknande? Eller en ny Kines-mobil kanske?

Vill inte ha abonnemang utan ska köra kontantkort.

Tips och råd till en smartphån-analfabet?

Eller ska man skippa smartphone-träsket? Känner att det kan vara kul att ha koll på aktiekurser, kunna kolla väder, GPS, kartor, internetbanken och swicha pengar. Man blir lite handikappad i samhället när det förväntas att man ska ha smartphone. Samtidigt är de rätt usla som telefoner, batteri som bara håller någon dag (jag kan ladda nuvarande telefon 1 gång per månad utan att den dör).

Har visserligen fått ärva yngsta dotterns Samsung Galaxy Trend men den känns segare än sirap...

Permalänk
Medlem

Denna är faktiskt helt okey.
Huawei Ascend G620

Söker du på prisjakt får du upp en hel del telefoner som klarar dina krav för den summan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om du köper begagnat så se till att den har utbytbart batteri. Hopplöst med en telefon som inte håller laddning

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

LG G2 är utmärkt telefon om man kan få den för 1000-1500:-. Har en själv men den tappades och skärmen sprack. Nu sitter jag med en Xperia Z3 och saknar G2:an enormt mycket.

Permalänk
Medlem

Vill man köpa nytt (dock något dyrare 1999 kr) så är Moto G 2nd gen inte så dum alls som jag förstått det. Skulle inte rekommendera någon av typ Samsungs dussinmodeller, de är sega, Samsung bryr sig inte, dåligt med uppdateringar osv.

Edit: Verkar vara gen 3 som är den senaste.

Permalänk
Medlem

En Nexus 5a kanske, vet dock inte vad dessa går för beg.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Hej!

Jag har ingen smartphone alls i dagsläget (har aldrig haft någon heller) men funderar på att skaffa en för att lära mig lite och se om det är något att ha. Tänkte mig lägga runt1500 kr på detta. Då finns det ju olika alternativ:

1) Ny telefon i svensk butik
2) Ny telefon från Kina, Aliexpress, ebay eller liknande
3) Begagnad

Vill ha något som har hyfsad kamera och bra batteritid och inte känns alltför seg.
Kan tänka mig köra alternativ firmware (hört talas om Cyanogenmod) men det kanske är krångligt?
Då jag kör Linux på datorn är det ett plus om telefonen funkar bra ihop med Linuxdator exempelvis när man vill tanka ur bilder o.s.v.

Kollat lite på Tradera efter LG G2. Kameran ska väl vara halvdålig på den men batteritiden ska vara OK. Men är dessa något att satsa på begagnat? Eller är det bättre med typ en ny Motorola Moto E eller liknande? Eller en ny Kines-mobil kanske?

Vill inte ha abonnemang utan ska köra kontantkort.

Tips och råd till en smartphån-analfabet?

Eller ska man skippa smartphone-träsket? Känner att det kan vara kul att ha koll på aktiekurser, kunna kolla väder, GPS, kartor, internetbanken och swicha pengar. Man blir lite handikappad i samhället när det förväntas att man ska ha smartphone. Samtidigt är de rätt usla som telefoner, batteri som bara håller någon dag (jag kan ladda nuvarande telefon 1 gång per månad utan att den dör).

Har visserligen fått ärva yngsta dotterns Samsung Galaxy Trend men den känns segare än sirap...

Lenovo K3 Note verkar lovande, går loss på ungf. 140€. Annars Xiaomi:s modeller för den summan. Lycka till med köpet!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk

Jag har en nexus 5. Tveksam till att rekommendera en beg sådan. Min har lite sprickor i ramen och rejält nednött färg i hörnen.
Har säkert åkt i backen någon gång vilket kanske bidraget lite, men generellt tycker jag att kvaliteten känns tveksam.
Batteriet var inte det kraftigaste när luren var ny, och nu ca 1.5 år senare är det svårt att få ur en dags "mer än normalt" användande.

Pris/prestanda går ju dock inte att klaga på.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Undvik sony, dom har problem med självsprickande skärmar, och vattensäkring som inte håller. Har reklammerat min telefon men det verkar inte gå igenom.
Billigare telefoner sony, samsung runt 5-600 kronor är rätt sega

Lägg dig på något lagom som fortfarande inte är för dyrt, om telefonen går sönder så är det ett lotteri att få den reparerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Lenovo K3 Note verkar lovande, går loss på ungf. 140€. Annars Xiaomi:s modeller för den summan. Lycka till med köpet!

Hur funkar K3 Note på svenska 4G-nät? Annars verkar den lite rolig och i så fall skulle jag nog välja den gula för att få något annorlunda mot vad alla andra har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Vill man köpa nytt (dock något dyrare 1999 kr) så är Moto G 2nd gen inte så dum alls som jag förstått det. Skulle inte rekommendera någon av typ Samsungs dussinmodeller, de är sega, Samsung bryr sig inte, dåligt med uppdateringar osv.

Edit: Verkar vara gen 3 som är den senaste.

Någon här som har testat Moto 2:an gen eller kanske den senaste 3:an gen?

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem

Moderna smartphones har kort livslängd, antagligen är de inte sämre gjorda än telefoner var förr, men de används ju så mkt. Skärmtid på 3-4 timmar om dagen och en full laddning per dygn är ju normalanvändning. Men så här mkt användning så ökar ju risken för att tappa den i golvet och att det kommer vatten på dom.
Så jag skulle inte fundera på begagnat. Moto G är ju standardrekommendation under 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoltrix:

Någon här som har testat Moto 2:an gen eller kanske den senaste 3:an gen?

Jag köpte en Gen 2 till tjejen när hon fyllde år. Att döma av det jag pillat med den är den jäkligt trevlig, i synnerhet om man tar priset i beaktning. Rapp, inte massa bloatware, hygglig kamera och OK byggkvalité (påminner väldigt mycket om Nexus lurarna).

Permalänk
Medlem

Jag säger bara SONY Z3 Compact! Hela firman kör med den och så även polarna. INGEN har problem med sprickor i skärmen eller dyligt. Det enda man kan klanka ner på är laddningsluckan som försvinner (tack och lov) med kommande modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Vill man köpa nytt (dock något dyrare 1999 kr) så är Moto G 2nd gen inte så dum alls som jag förstått det. Skulle inte rekommendera någon av typ Samsungs dussinmodeller, de är sega, Samsung bryr sig inte, dåligt med uppdateringar osv.

Edit: Verkar vara gen 3 som är den senaste.

Ska man sträcka sig till 2000kr så är Huawei Honor 4X inte tokig...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Hur funkar K3 Note på svenska 4G-nät? Annars verkar den lite rolig och i så fall skulle jag nog välja den gula för att få något annorlunda mot vad alla andra har.

Jag är inte säker på vilka band den stöder med det borde väl kunna kollas upp med Google? Jag har faktiskt ingen koll alls på vilka band ni använder i Sverige.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av HikiSpray:

Jag är inte säker på vilka band den stöder med det borde väl kunna kollas upp med Google? Jag har faktiskt ingen koll alls på vilka band ni använder i Sverige.

Såg inte att du var från Åland. Jo den har något av de svenska 4G-banden som kör i mer tätbefolkade områden men 800 MHz bandet som körs på landsbygden saknar den verkar det. 3G ska nog funka.

EDIT: Vann budgivning på Tradera på en bättre begagnad Lenovo K3 Note. Gav 805 kr plus 50 kr i frakt för den. Hoppas den blir prisvärd!

EDIT 2: Tyvärr var ju operativsystemet halvt på kinesiska även om man ställt in engelska. Den kinesiska censuren hade lagt in spärrar så att det inte gick att använda västerländska appar såsom google, facebook och liknande och appar fanns bara via någon kinesisk app-butik. Bytte ROM till stock Android 5.1 (Carbon 2.0 Lite) och det var också lie pyssligt eftersom detta också var halvspärrat men med programmet SP Flash Tool gick det att flasha om en recovery image med telefonen i avstängt läge, sedan fick man starta telefonen genom att trycka på båda volymknapparna samtidigt som Power och då kom man in i denna custom recovery mode där man kunde installera ROM, roota och göra lite annat smått och gott.

Men när detta var gjort blev telefonen helt underbar. Så orkar man pilla lite så kan det vara värt att köpa en sådan telefon. De kostar väl ca 1300 kr ny om man köper via Aliexpress eller liknande dock kan moms tillkomma när man importerar den.

Permalänk

@ronnylov:
Jag bytte till den internationella rommen, lenovo original. Funkar fint till det jag har den till.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem
Skrivet av pilakos:

Jag säger bara SONY Z3 Compact! Hela firman kör med den och så även polarna. INGEN har problem med sprickor i skärmen eller dyligt. Det enda man kan klanka ner på är laddningsluckan som försvinner (tack och lov) med kommande modeller.

var köper man en Z3 Compact för 1500kr eller mindre? skulle gärna vilja ha en Z3 Compact för 1500kr eller mindre.

Z3 Compact kostar ju runt 4000kr fortfarande ny och begagnad i bra skick går den för 2500+

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.