Väldigt märkligt fel i Bootorder/Bootmenu

Permalänk
Medlem

Väldigt märkligt fel i Bootorder/Bootmenu

Hallå allihop,

Lägger ut en sammanfattning på mitt problem i fall någon mer har erfarat samma problem i hopp om att vi kanske kan komma fram till en lösning :).

Till problemet, när jag ska boota på en USB-Sticka innehållandes Windows 10 Pro x64 (eller Windows 8.1), skapad antingen genom Microsofts MediaCreationToolx64, eller genom Rufus med en ISO från Microsoft så hittas den inte i min BootMenu, rättare sagt man kan inte se den som bootbar i UEFI-läge. Dock syns ett annat USB-Minne i min BootMenu ett Sandisk Cruzer Micro, fast detta inte sitter i datorn!?

Efter mycket felsökande, återställning av BIOS genom Default setting i BIOSmenyn, urtagning av CMOS batteri, tagit ur alla kablar ur datorn så den stått helt strömlös, uppgraderat BIOS till senaste version. Så återstår i alla fall detta problem. Informationen om detta USB-minne ligger iaf kvar i BootMenu!? Känns som att den informationen borde försvinna när man tömt BIOS/CMOS?.

Så till slut satte jag i detta USB-Minne som listats i min BootMenu (Sandisk Cruzer Micro) och direkt kunde jag boota upp som vanligt på Windows 10 "stickan" och installera enligt alla konstens regler som man gjort 100ggr tidigare.

Bifogar bilder på bootmenyn före och efter istoppning av Cruzer Minnet. (ursäkta bildkvaliten taget med mobilen)

Det man ser på första bilden är bootmenyn utan minnet i satt, man ser ändå UEFI :(FAT) SanDisk U3 Cruzer Micro.
Man kan även se minnet med Windows installationen (ADATA USB Flash Drive), dock inte i bootbar i UEFI vilket man vill installera i.
http://lookpic.com/O/i2/109/SaXNySJ4.jpeg

Om jag då sätter i SanDisk minnet så syns samma val som tidigare, dock kan man nu boota upp på minnet i UEFIläge så man kan installera på rätt sätt, med FastBoot osv.
http://lookpic.com/O/i2/1696/f8dqQCxA.jpeg

Har 2 olika Cruzer Micro ett 2GBs med Akronis True Image 2015 samt ett 4GBs med Ubuntu, båda dessa löser detta fenomen.

Får se om de är någon på detta underbara forum som kanske kan skina lite ljus på detta underliga och hjärnskrynklande fenomen.

Bifogar min systeminformation nedan:

Operativsystem: Inget då ssdn var tom vid försök till boot på USBminnet, installation av WINDOWS 10x64 PRO EN-US
Processor: Intel Core i5 4690k
Processorkylare: Noctua NH-U14s
Moderkort: ASUS ROG Maximus VII HERO BIOS V2801
Minne: 2x 8 GB Corsair VENGEANCE PRO 1600 MHz (XMP)
Grafikkort: ASUS Radeon HD 7970 DCII
Hårddisk: Samsung SSD 840 EVO (Senaste Firmware)
Nätaggregat: Corsair AX 750W

Fel i länk till exempelbild nr 2.
Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Din andra länk fungerar inte:
http://lookpic.com/O/i2/458/c5yaGdzl.jpeg
Ger "403 - Forbidden"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Din andra länk fungerar inte:
http://lookpic.com/O/i2/458/c5yaGdzl.jpeg
Ger "403 - Forbidden"

Aj då, prova denna länken istället

http://lookpic.com/O/i2/1696/f8dqQCxA.jpeg

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Skumt.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...

Först kanske du behöver radera USB minnet med diskpart som beskrivs i nedre delen av guiden under "Fungerar det inte?". Tänkte mest på steg 1-5. Steg 6-10 bruka jag alltid hoppa över så jag vet inte om du behöver dom. Speciellt när du ändå ska använda verktygen du nämnde eller liknande.

Höger klickar på dator / Hantera / Diskhanteraren /
Vid problem så kan det vara bra att kolla hur den ser ut i diskhanterare i nedre halvan av fönstret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Skumt.

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-guide-installera-win...

Först kanske du behöver radera USB minnet med diskpart som beskrivs i nedre delen av guiden under "Fungerar det inte?". Tänkte mest på steg 1-5. Steg 6-10 bruka jag alltid hoppa över så jag vet inte om du behöver dom. Speciellt när du ändå ska använda verktygen du nämnde eller liknande.

Höger klickar på dator / Hantera / Diskhanteraren /
Vid problem så kan det vara bra att kolla hur den ser ut i diskhanterare i nedre halvan av fönstret.

Bra idé, men de har jag redan provat ex antal ggr. Provat både Fat32 och NTFS, ingen skillnad.

Problemet verkar ligga i moderkortet snarare än i USB-minnet då de listas ett minne som inte ens är isatt. (Cruzer Micro)

Men kan inte hitta nått sätt att tömma alla settings i BIOS, har provat Reset via BIOSmenyn, och CMOS återställning både genom knapptryckning, Jumper Setting och urtagning av dess minnesbatteri, vid alla olika sätt för återställning ställs ju alla settings i bios tillbaka till Factory Reset, men ändå så syns detta "Spökminne" när man försöker boota på någon annan USB-Sticka.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om det är någon port/kabel i chassit eller annat kopplats till moderkortet. Vad som ibland också ska bort innan man nollställer varierar rejält mellan olika fel.

Testa att ta bort och koppla ur allt från moderkortet utom processorn och kylaren innan du försöker nollställa igen på olika sätt. Du kan vänta lite längre och göra de olika sätten du nämnde samtidigt när du ändå vänta.

Permalänk
Hedersmedlem

@Rasmus89 *Bump raderad*

Observera att vi ej tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§4.1 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Skrivet av Rasmus89:

Ingen som har någon tanke eller kommentar?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag funderar på om det är någon port/kabel i chassit eller annat kopplats till moderkortet. Vad som ibland också ska bort innan man nollställer varierar rejält mellan olika fel.

Testa att ta bort och koppla ur allt från moderkortet utom processorn och kylaren innan du försöker nollställa igen på olika sätt. Du kan vänta lite längre och göra de olika sätten du nämnde samtidigt när du ändå vänta.

Absolut en idé, kan dock inte se hur någon sådan information ska kunna lagras i RAM, eller annan del som kopplats till moderkortet.
Men värt ett försök !

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

@Rasmus89: Jag tänkte det kunde vara en kombination av sånt och bios som buggar.

Oviktiga skadade prylar, kablar och portar kan orsaka konstiga fel. Också viktiga saker som tex grafikkort har vissa behövt ta bort innan de nollställde för att tex få bild igen. USB är väldigt känt för konstigheter.