Netonnet - Ska det få gå till så här!?!

Permalänk
Medlem

Hej TS

För att svara på din fråga; Nej, givetvis skall det helst inte gå till på det där viset, nu har uppenbarligen ett misstag skett.

Hade jag varit du så hade jag faktiskt byggt ihop datorn och använt den processorn tills du får den nya. Den har med allra största sannolikhet inte skadats, dom tål extremt högt tryck (tänk när du skruvar fast en kylare av valfri modell ex. H100i eller NH-D15).

Det kan faktiskt vara så att detta chippet är ett gyllene chip, som klockar extremt bra med låg volt, eller så är det mindre bra, isåfall får du ännu en chans på måndag / tisdag nästa vecka.

Det är inte varje dag man får binna två st 5960X : )

Om du använder en mindre mängd kylpasta och tvättar av ordentligt efteråt märker dom aldrig någonsin att den använts, kartongen är ju mos. Vill du sedan behålla den så skickar du ju bara tillbaka den du får, dom noterar ej serienummer.

Även om processorn mot alla odds har skadats under leverans så gäller Intels garanti, återigen det är i princip omöjligt att säga varför en processor plötsligt förlorar prestanda osv om du inte fysiskt bränt kretsen.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Skulle TS vara mindre ärlig skulle han kunna ringa NoN och säga att CPUn trillat ur förpackningen och bett dem skicka en ny.

Hur ska de kunna kontrollera det när det skickar så dåligt paketerat och som brev ?

OBS uppmanar inte till oärlighet - men vill ändå påpeka NoN egna intresse i att skicka paketen med lite förnuft.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Hej TS

För att svara på din fråga; Nej, givetvis skall det helst inte gå till på det där viset, nu har uppenbarligen ett misstag skett.

Hade jag varit du så hade jag faktiskt byggt ihop datorn och använt den processorn tills du får den nya. Den har med allra största sannolikhet inte skadats, dom tål extremt högt tryck (tänk när du skruvar fast en kylare av valfri modell ex. H100i eller NH-D15).

Det kan faktiskt vara så att detta chippet är ett gyllene chip, som klockar extremt bra med låg volt, eller så är det mindre bra, isåfall får du ännu en chans på måndag / tisdag nästa vecka.

Det är inte varje dag man får binna två st 5960X : )

Om du använder en mindre mängd kylpasta och tvättar av ordentligt efteråt märker dom aldrig någonsin att den använts, kartongen är ju mos. Vill du sedan behålla den så skickar du ju bara tillbaka den du får, dom noterar ej serienummer.

Även om processorn mot alla odds har skadats under leverans så gäller Intels garanti, återigen det är i princip omöjligt att säga varför en processor plötsligt förlorar prestanda osv om du inte fysiskt bränt kretsen.

MVH

Mjo, det är iofs en lösning men trots att paketet är mer eller mindre mos så är faktiskt Intel's förseglingtejp på plats och jag måste bryta den för att ändå få ut processorn och då är det ju faktiskt jag som begår ett fel (om jag skulle hävda att den var bruten när den kom i o m förpackningens skick) och det vill jag inte göra.

Borde inte ersättaren komma från samma batch dock? Förhoppningsvis liten skillnad men ett intressant inlägg i debatten.

edit: men jag kan ju säga så här: må helvetets alla eldar sluka dem om nästa leverans inte bara kommer snabbare än kvickt och i bättre skick än en nyfödd bebis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Skulle TS vara mindre ärlig skulle han kunna ringa NoN och säga att CPUn trillat ur förpackningen och bett dem skicka en ny.

Hur ska de kunna kontrollera det när det skickar så dåligt paketerat och som brev ?

OBS uppmanar inte till oärlighet - men vill ändå påpeka NoN egna intresse i att skicka paketen med lite förnuft.

Nej, det skulle han inte. En plombering går inte upp av sig själv.

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Nej, det skulle han inte. En plombering går inte upp av sig själv.

Dessutom antar jag att det hade kollinummer trots att det packats i ett vadderat kuvert (antar att det var det?) eftersom TS hämtade det på utlämningsstället. Då reggas vikten så det blir svårt att hävda att man inte fått det eller att det var tomt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Mjo, det är iofs en lösning men trots att paketet är mer eller mindre mos så är faktiskt Intel's förseglingtejp på plats och jag måste bryta den för att ändå få ut processorn och då är det ju faktiskt jag som begår ett fel (om jag skulle hävda att den var bruten när den kom i o m förpackningens skick) och det vill jag inte göra.

Borde inte ersättaren komma från samma batch dock? Förhoppningsvis liten skillnad men ett intressant inlägg i debatten.

edit: men jag kan ju säga så här: må helvetets alla eldar sluka dem om nästa leverans inte bara kommer snabbare än kvickt och i bättre skick än en nyfödd bebis

Jag har full förståelse för din initiala rädsla, men i detta fallet är det ogrundad, processorn tål extremt högt tryck och går sannolikt utmärkt att använda.

Hade det varit jag hade jag ej kunnat låta bli, tänk om det där är ett gyllene chip haha.

Jag förstår givetvis dig med, det vore snudd på oärligt, men samtidigt så kom den i ett väldigt dåligt skick, du behöver ju inte skära loss tejpen du kan ju dra av den på ena sidan, kartongen är ju helt förstörd.

Ett annat sätt att se på detta är; WOW vad mycket tid du nu har till kabeldragning, börja bygg vad väntar du på?! Sätt in alla fläktar, HDD, dra allting helt galet perfekt, så när CPU kommer är det bara att trycka i den, på med kylaren, och köra : ) Det gjorde jag senast, tog mig en dag bara att få allting perfekt, sedan körde jag igång den dag två.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Nej, det skulle han inte. En plombering går inte upp av sig själv.

Exakt och de har ju inte direkt haft upsåt att förstöra min helg (även om de inte direkt rör dem så mycket heller), inte rätt att medvetet begå olagligheter mot dem i sin tur.

Permalänk
Medlem

Då vet jag att jag inte ska köpa en demo i7-5960X om 5 dagar som har en kartongbuckla

Permalänk
Medlem

Känns som att detta sätt börjar bli vanligare. Jag köpte nyss från Electroworld (visserligen bara en handdammsugare) och de skickade den enbart i originalförpackning.

Beställde också en projektor från Komplett. Även den skickades enbart i originalkartong, vilket kändes sådär...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har full förståelse för din initiala rädsla, men i detta fallet är det ogrundad, processorn tål extremt högt tryck och går sannolikt utmärkt att använda.

Hade det varit jag hade jag ej kunnat låta bli, tänk om det där är ett gyllene chip haha.

Jag förstår givetvis dig med, det vore snudd på oärligt, men samtidigt så kom den i ett väldigt dåligt skick, du behöver ju inte skära loss tejpen du kan ju dra av den på ena sidan, kartongen är ju helt förstörd.

Ett annat sätt att se på detta är; WOW vad mycket tid du nu har till kabeldragning, börja bygg vad väntar du på?! Sätt in alla fläktar, HDD, dra allting helt galet perfekt, så när CPU kommer är det bara att trycka i den, på med kylaren, och köra : ) Det gjorde jag senast, tog mig en dag bara att få allting perfekt, sedan körde jag igång den dag två.

MVH

Jo, för helsicke ska jag göra ett så perfekt bygge som möjligt, håller redan på med att installera de 5 corsair AF140 White LED fläktar jag ska ha i chassit men vill vänta med H110i GTX kylningen då slangarna är så brutalt styva att jag först tänkte montera fästet på moderkortet (med processorn under naturligtvis )och sen sätta in radiatorn (eller tänker jag fel, krångligare?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Känns som att detta sätt börjar bli vanligare. Jag köpte nyss från Electroworld (visserligen bara en handdammsugare) och de skickade den enbart i originalförpackning.

Beställde också en projektor från Komplett. Även den skickades enbart i originalkartong, vilket kändes sådär...

Har också märkt det! Proshop skickade mitt modermodem och SSD i orginalförpackningar ihoptejpade! med ett omslagspapper runt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Ja, det är faktiskt en framtida fara för alla som beställer dyra men relativt små saker från dem , inte kul att bli blåst på detta.

Tror inte det är så vanligt.
Finns ju allt från guldbrev till annan spårbar post med värde i sig. Posten hanterar ju miljoner i värde varje dag.

Och om den rabatterade CPUn redan är tillplattad... hur mer illa kan de bli?

Personligen handlar jag oftast från NetOnNet's varuhus pga detta. Jag bokar att hämta i butik, och sen hämtar dem (eller om det finns många, bara köper det jag ska ha direkt). Då slipper man få varorna trasiga (iaf synligt) innan man kommer hem.

Så länge butiken gör rätt för sig dock, så är det risken man får ta, speciellt med distans köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror inte det är så vanligt.
Finns ju allt från guldbrev till annan spårbar post med värde i sig. Posten hanterar ju miljoner i värde varje dag.

Och om den rabatterade CPUn redan är tillplattad... hur mer illa kan de bli?

Personligen handlar jag oftast från NetOnNet's varuhus pga detta. Jag bokar att hämta i butik, och sen hämtar dem (eller om det finns många, bara köper det jag ska ha direkt). Då slipper man få varorna trasiga (iaf synligt) innan man kommer hem.

Så länge butiken gör rätt för sig dock, så är det risken man får ta, speciellt med distans köp.

Jo, de erkände ju att den inte skulle skickats så, kanske inte vanligt men inte ok. Jag kommer helt klart kolla om den kommer upp hos dem som fyndvara, intressant hur den kommer värderas

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Jo, för helsicke ska jag göra ett så perfekt bygge som möjligt, håller redan på med att installera de 5 corsair AF140 White LED fläktar jag ska ha i chassit men vill vänta med H110i GTX kylningen då slangarna är så brutalt styva att jag först tänkte montera fästet på moderkortet (med processorn under naturligtvis )och sen sätta in radiatorn (eller tänker jag fel, krångligare?).

Börja med radiatorn, det är enklast.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Börja med radiatorn, det är enklast.

MVH

Jo, om inte annat för att det kliar i fingrarna att sätta igång , behöver nog också kolla excakt vart jag ska ha radiatorn, fortfarande inte hundra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Känns som att detta sätt börjar bli vanligare. Jag köpte nyss från Electroworld (visserligen bara en handdammsugare) och de skickade den enbart i originalförpackning.

Beställde också en projektor från Komplett. Även den skickades enbart i originalkartong, vilket kändes sådär...

Låter ju inte direkt så bra då jag nyss beställde ett portabelt batteri från dem....får väl se hur pass väl det kommer fram då

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Raderat ett antal barnsliga påhopp.
Fortsätt gärna diskussionen men utan påhopp och anklagelser, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Känns som en enda lång utläggning i syfte att fiska kompensation.

Har vart i servicebranschen ett par år, ni anar inte hur många gånger om dagen man får höra att man ska bli uthängd på nätet om man inte kompenserar med ditt och datt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Väldigt oproffsigt gjort och skulle nog aldrig hända i en renodlad datorbutik.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Heh. Jag tror inte att Net on Net har tänkt igenom sitt fraktsystem ordentligt. Jag tycker inte att det är ett fall för kompensation då NoN utan bråk accepterar en retur och skickar en ny.

Däremot håller jag med om att det är ogenomtänkt att skicka en så dyr produkt i ett vanligt vadderat kuvert. Jag beställde själv bläckpatroner därifrån för inte så länge sedan och de kom också i mosad förpackning. Var lite sugen på att returnera helt enkelt eftersom jag hade haft svårare att reklamera ifall någon hade varit trasig. Dock såg patronerna oskadda ut så jag lät bli.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Känns som en enda lång utläggning i syfte att fiska kompensation.

Har vart i servicebranschen ett par år, ni anar inte hur många gånger om dagen man får höra att man ska bli uthängd på nätet om man inte kompenserar med ditt och datt.

Nej, som jag skrev förut är jag inte direkt ute efter kompensation för varje liten sak men med tanke på att paketet gällde hårdvara som troligen intresserar många här på forumet så kan det vara pertinent att se hur Netonnet kan leverera sådan hårdvara samt deras, relativt, avslagna kundservice. Jag hotade dem även inte med att "outa dem på sociala medier".

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Nej, som jag skrev förut är jag inte direkt ute efter kompensation för varje liten sak men med tanke på att paketet gällde hårdvara som troligen intresserar många här på forumet så kan det vara pertinent att se hur Netonnet kan leverera sådan hårdvara samt deras, relativt, avslagna kundservice. Jag hotade dem även inte med att "outa dem på sociala medier".

Använd processorn och kör igång : )

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tar Netonnet i försvar!!! Visst va det dåligt paketerat , men jag har då aldrig varit med om bättre personal än Netonnet i Malmö (Arlöv) när det gäller reklamationer.
Dom är helt suveräna och gnäller aldrig utan fixar allt på plats.
Näääää , nu blir det birra och wirre. Tjingeling

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Jo, de erkände ju att den inte skulle skickats så, kanske inte vanligt men inte ok. Jag kommer helt klart kolla om den kommer upp hos dem som fyndvara, intressant hur den kommer värderas

Hehe... själv vill jag se hur den kommer definieras.
Normalt skriver de "öppnad kartong", eller saknar manual eller något.

Vad ska de skriva? "Tillplattad av posten, bör fungera"

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt NoNs förpackning är väldigt dålig. Sist jag beställde ett grafikkort fick jag det i orginalförpackningen med en kartongbit på var sida av förpackningen så de kunde klistra fast fraktsedeln.

Permalänk
Medlem

Känner att jag haft tur! Beställer hur mkt som helst på webben, o har bara fått ett mosat paket. Via UPS från DELL. De hade kört över mitt batteri. UPS sög fett, men DELL fixade fram ett nytt batteri på 3 dagar.

ONT: Hoppas det löser sig o att du blir nöjd med maskinen!

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Förstår helt ärligt inte riktigt vad det är att gnälla på, visst det var förjävla dåligt packeterat men det erkände hon också.. och dom skickar en ny? Alla är vi människor och nån tänkte sig väl inte riktigt för och skickade den i brev. Som sagt så länge NetOnNet är medgörliga vilket dom faktiskt är så är det inte så mycket att gnälla på.

Tror nog du hade varit skapligt förbannad du också. Har man planerat in att bygga ny dator i helgen och är taggad på det vill man inte skjuta upp detta för att någon jävel på lagret/paketering gått lös på en produkt för flera tusen. Bara bra att folk får veta hur det är, så kan man själv välja om man vill ta in informationen man fått eller ignorera den.

TL;DR: Låt folk vara förbannade, de har dem rätt till att vara.

Det är folk som dig som tillåter sånt här! >:(

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Nej, som jag skrev förut är jag inte direkt ute efter kompensation för varje liten sak men med tanke på att paketet gällde hårdvara som troligen intresserar många här på forumet så kan det vara pertinent att se hur Netonnet kan leverera sådan hårdvara samt deras, relativt, avslagna kundservice. Jag hotade dem även inte med att "outa dem på sociala medier".

Reagerade mest då jag sett kompensation nämnas såpass många gånger i tråden. Varningsklockorna ringer direkt när man hör det ordet.

Skrivet av Paddanx:

Hehe... själv vill jag se hur den kommer definieras.
Normalt skriver de "öppnad kartong", eller saknar manual eller något.

Vad ska de skriva? "Tillplattad av posten, bör fungera"

Förslagsvis "Fraktskadat emballage"

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Ts är inte ute efter kompensation. Men det är just det ordet som kommer upp efter endast ett fåtal ord in i första inlägget, ett flertal gånger till och med. Dom skickar en ny direkt utan några som helst frågor. Man kan inte göra mer än så. Kanske skulle du frågat efter ett avdrag om du behöll den istället, om det inte var något fel på den. Alt att dom skickar en ny kartong istället så du hade kunnat börja bygga.

Ickertråd helt klart. Hade du fått vänta 2 veckor på den så hade det varit en annan sak, men det är ju du skälv som krävt en ny även om varan i sig antagligen är ok.

Permalänk
Medlem

I stort sätt alla grejer som jag köpt från netonnet, inet, komplett, coolingstuff, coolerkit etc. senaste tiden har kommit i originalförpackning eller i vadderade påsar. Lyckligtvis så har allt fungerat bra så det är lite lotto ibland om man kommer få ett bra packeterat paket eller inte :(. Jag kanske överdrev lite, men ni fattar min poäng :).