Ny speldator, behöver hjälp och råd.

Permalänk
Medlem

Ny speldator, behöver hjälp och råd.

Hej. Det är dags för ny dator. Den primära funktionen för den här datorn är att spela på. De spel jag spelar är i stil med Counter-Strike och Dota 2 etc, den typen av spel. Min focus ligger på prestanda hellre än att det ska se snyggt ut. Spelar aldrig de nya grafikintensiva single-playerspelen. Vill ha en dator som är stabil, och som kommer hålla ett tag framöver. Har inga planer på att streama, överklocka eller att köra SLI. Har plockat ihop lite grejer på inet, kanske tog i lite för mycket jag vet inte, men som sagt vill att datorn ska hålla ett tag. Har en 240gb ssd och en 1tb hdd redan. Vad tror ni?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8493675/2015-09-18

Edit:

Ok, jag kan ha varit lite hastig med den här tråden, vill bara höra om ni tror att jag kanske t.om kan skaka liv i min nuvarande burk med nån billig uppgradering innan jag går och köper en ny dator. Det jag behöver är egentligen en prestandaökning på ungefär 50% så kommer allt flyta jättebra. Det jag sitter på nu är:

Intel core i7 860 @ 2.8 ghz
Geforce gtx 750 Ti
Tror det är ett 550w nätagg

För referens i Counter-Strike dippar min fps så lågt som ~100. I en ideal värld vill jag att den helst aldrig går under 200.
Är det värt o lägga pengar på min nuvarande dator eller är det dags att köpa ny?

Permalänk
Medlem

ta en annan cpu-kylare, tx3an är högljudd

Visa signatur

Intel i5 4670k , Asus ROG maximus Gene VII , Sapphire R9 290 Tri-x, Samsung 840 evo 128gb

Permalänk
Medlem

16gb ram är kanske lite överflödigt enligt mig.
Sen har jag svårt att rättfärdiga en i7 processor då du bara ska spela (cue the hatred).

Annars ser det prima ut Kanske en PSU med lite högre certifiering, stabil ström är aldrig fel.

Visa signatur

Ein Haswell mit ein gtx 970, jawohl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlx:

Hej. Det är dags för ny dator. Den primära funktionen för den här datorn är att spela på. De spel jag spelar är i stil med Counter-Strike och Dota 2 etc, den typen av spel. Min focus ligger på prestanda hellre än att det ska se snyggt ut. Spelar aldrig de nya grafikintensiva single-playerspelen. Vill ha en dator som är stabil, och som kommer hålla ett tag framöver. Har inga planer på att streama, överklocka eller att köra SLI. Har plockat ihop lite grejer på inet, kanske tog i lite för mycket jag vet inte, men som sagt vill att datorn ska hålla ett tag. Har en 240gb ssd och en 1tb hdd redan. Vad tror ni?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8493675/2015-09-18

6600K om du vill ha skylake, annars 4690k om du ska överklocka, om du inte ska det så vanlig 4690. Även med det här så är det rätt mycket overkill för enbart cs o dota då det knappt kräver något. 390 också overkill för bara de spelen, men du vill ju den ändå ska vara rätt framtidssäker så det är väl helt ok då, väldigt mycket prestanda för pengarna, annars kanske du kan kolla på 380, 960 också om du vill ha lite äldre och som också kommer hålla ett bra tag framöver. 8GB RAM räcker gott och väl då cs och dota inte kommer i närheten ändå.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlx:

Hej. Det är dags för ny dator. Den primära funktionen för den här datorn är att spela på. De spel jag spelar är i stil med Counter-Strike och Dota 2 etc, den typen av spel. Min focus ligger på prestanda hellre än att det ska se snyggt ut. Spelar aldrig de nya grafikintensiva single-playerspelen. Vill ha en dator som är stabil, och som kommer hålla ett tag framöver. Har inga planer på att streama, överklocka eller att köra SLI. Har plockat ihop lite grejer på inet, kanske tog i lite för mycket jag vet inte, men som sagt vill att datorn ska hålla ett tag. Har en 240gb ssd och en 1tb hdd redan. Vad tror ni?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8493675/2015-09-18

Med tanke på att du skriver "hålla ett tag framöver" är jag lite skeptisk till ditt val av grafikkort, 390 serien är inte en ny serie av gpu utan omdöpta äldre.
Visst har dom OK prestanda för pengarna men jag tror dom kommer tappa snabbare än andra alternativ.

Vill du vara kvar på AMD kort tycker jag du skall välja ett FURY kort med den nya gpun, annars ett 980 eller 980Ti.

Visst det blir mer pengar men också mer framtidssäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Med tanke på att du skriver "hålla ett tag framöver" är jag lite skeptisk till ditt val av grafikkort, 390 serien är inte en ny serie av gpu utan omdöpta äldre.
Visst har dom OK prestanda för pengarna men jag tror dom kommer tappa snabbare än andra alternativ.

Vill du vara kvar på AMD kort tycker jag du skall välja ett FURY kort med den nya gpun, annars ett 980 eller 980Ti.

Visst det blir mer pengar men också mer framtidssäkert.

"OK" prestanda för pengarna? Det där är det bästa på marknaden som finns om man räknar prestanda i kronor om man inte ska köpa begagnat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2