Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Tack för infon om Massdrop!

Hoppas du inte blev avskräckt, men eventuella förseningar och dylikt är väl priset man får betala för att få grejer som annars kan vara lite kluriga att få tag på.

Vad var det du hade tänkt handla från MD? Bara nyfiken

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Får tillägga att nästan alla keycaps seten på MD finns bara i ANSI layout.

Har varit ett fåtal "dropar" där man kan köpa extra ISO kits (för det mesta Engelsk ISO layout, kan förekomma Nordic layout men är mycket sällan) till basic ANSI seten.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av seigmenn:

Hoppas du inte blev avskräckt, men eventuella förseningar och dylikt är väl priset man får betala för att få grejer som annars kan vara lite kluriga att få tag på.

Vad var det du hade tänkt handla från MD? Bara nyfiken

Förseningar och så är lugnt. Bara man får det man beställt förr eller senare 😀

Är på jakt efter någon 60%-modell med blå eller gröna brytare så jag försöker hitta sidor att bevaka om ifall något dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Förseningar och så är lugnt. Bara man får det man beställt förr eller senare 😀

Är på jakt efter någon 60%-modell med blå eller gröna brytare så jag försöker hitta sidor att bevaka om ifall något dyker upp.

Poker 3 finns uppe just nu på MD, hur det är med tillgängligheten på brytare vågar jag inte svara på. Detta om ANSI-layouten inte gör dig någonting.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Skrivet av seigmenn:

Poker 3 finns uppe just nu på MD, hur det är med tillgängligheten på brytare vågar jag inte svara på. Detta om ANSI-layouten inte gör dig någonting.

Är på jakt efter svensk eller nordisk layout så det är ju väldigt begränsat då. Hoppas på att typ Inet bestämmer sig för att ta in Ducky Mini eller liknande igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Är på jakt efter svensk eller nordisk layout så det är ju väldigt begränsat då. Hoppas på att typ Inet bestämmer sig för att ta in Ducky Mini eller liknande igen.

Ja det är inte helt lätt att hitta. Ett alternativ, om man nu gillar Pok3r. När det kommer in i lager är oklart.

Ett alternativ, om än lite extremt kan tyckas, är att bygga eget. Fördelen är man får precis som man vill ha det, nackdelen är priset. Sen tillkommer ju fortfarande problemet att hitta Svensk layout på keycapsen.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

@rampjesus: har en del 60%-bord som finns i marknaden nu, ska dock lägga till lite prylar och sänka prisena efter helgen.

Permalänk
Medlem

Nytt keyset på Massdrop med International/ISO kits:
http://www.massdrop.community/mechkeys/elemento/

Mye penger, men kits'ene er under revurdering for å få ned prisen.

Permalänk
Medlem

Man bör inte posta Massdrop-länkar utan att lägga till ?mode=guest_open i slutet .

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevral:

Nytt keyset på Massdrop med International/ISO kits:
http://www.massdrop.community/mechkeys/elemento/

Mye penger, men kits'ene er under revurdering for å få ned prisen.

Jo tjena, $115 för å,ä,ö... Lite väl saftigt Int.-kit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Jo tjena, $115 för å,ä,ö... Lite väl saftigt Int.-kit

Skickades från m.sweclockers.com

Jo verkligen. Jag höll på att sätta kaffet i halsen när man såg priset på Int kittet....

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Jo verkligen. Jag höll på att sätta kaffet i halsen när man såg priset på Int kittet....

Bara ~$260 för ett tkl-set i svart. Plus frakt, moms, tull.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Ja, prisen er meningsløs, men Int kittet er under revurdering.

Jeg er interessert om prisen kommer ned til omtrent halvparten, men 260 USD er tåpelig.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Men för i helvete.......
Vad går det på totalt?
Är det mycket bygga själv?

svarar här för att få ner antalet poster utan bilder på folks tgb's i andra tråden, var jag redan svarat på samma frågor innan
$158 om du beställer inkl switchar, -45$ om du skaffar det från andra ställen.
beror väl lite på hur man ser det, då jag inte använder några leds är det bara hålmonterade komponenter att löda, vilket är rätt simpelt och går fort.
ska du ha leds så är det ytmonterade resistorer som gäller och det är aningen mer tidskrävande, inte galet svårt men det gäller att ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

svarar här för att få ner antalet poster utan bilder på folks tgb's i andra tråden, var jag redan svarat på samma frågor innan
$158 om du beställer inkl switchar, -45$ om du skaffar det från andra ställen.
beror väl lite på hur man ser det, då jag inte använder några leds är det bara hålmonterade komponenter att löda, vilket är rätt simpelt och går fort.
ska du ha leds så är det ytmonterade resistorer som gäller och det är aningen mer tidskrävande, inte galet svårt men det gäller att ha tålamod.

Oj då, det var betydligt mindre än jag hade räknat med.
Det är ganska straight forward lödning eller? Jag jobbade som industrielektriker innan så jag har lött en del, men det var ett tag sedan..

Skulle du kunna förse en ensam stackare med länkar på delar som behövs? (Inga leds! Samma som du har. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av careface:

Oj då, det var betydligt mindre än jag hade räknat med.
Det är ganska straight forward lödning eller? Jag jobbade som industrielektriker innan så jag har lött en del, men det var ett tag sedan..

Skulle du kunna förse en ensam stackare med länkar på delar som behövs? (Inga leds! Samma som du har. )

ja, då borde det knappast vara några bekymmer att löda hålmonterade komponenter av den här typen som tål endel värme.

http://winkeyless.kr/product/bbb-acrylic-case/
b.face/b.faceX2 case.
ansi enter, 1x+1x backspace(eller combo), majestouch centered capslock(eller combo), 1.75x+1x right shift (eller combo), 1.25x+1x left shift (eller combo).
blank+1x+1.75x+7x+1.75x+1x+blank bottom row
skruvar i svart eller silver (märkte jag såklart att det ens fanns först nu)
acryllager i vad du nu föredrar.

http://winkeyless.kr/product/b-face-pcb/
grön, då det endast finns en kvar i lager av den. (b.faceX2 om den hinner gå.)
lödning av kontrollerdelar.
winkeyless stabilizer kit
endast dioder (1n4148w)
switchar om du nu vill ha det.

Permalänk
Skrivet av careface:

Oj då, det var betydligt mindre än jag hade räknat med.
Det är ganska straight forward lödning eller? Jag jobbade som industrielektriker innan så jag har lött en del, men det var ett tag sedan..

Skulle du kunna förse en ensam stackare med länkar på delar som behövs? (Inga leds! Samma som du har. )

Jag har switchar över om du vill köpa, billigare än hemsidan tror jag

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

ja, då borde det knappast vara några bekymmer att löda hålmonterade komponenter av den här typen som tål endel värme.

http://winkeyless.kr/product/bbb-acrylic-case/
b.face/b.faceX2 case.
ansi enter, 1x+1x backspace(eller combo), majestouch centered capslock(eller combo), 1.75x+1x right shift (eller combo), 1.25x+1x left shift (eller combo).
blank+1x+1.75x+7x+1.75x+1x+blank bottom row
skruvar i svart eller silver (märkte jag såklart att det ens fanns först nu)
acryllager i vad du nu föredrar.

http://winkeyless.kr/product/b-face-pcb/
grön, då det endast finns en kvar i lager av den. (b.faceX2 om den hinner gå.)
lödning av kontrollerdelar.
winkeyless stabilizer kit
endast dioder (1n4148w)
switchar om du nu vill ha det.

Tack, det känns lite avancerat. Har inga keycaps heller.
Finns ju 100 olika saker att köpa av varje del.

Skrivet av Leedogustav:

Jag har switchar över om du vill köpa, billigare än hemsidan tror jag

Tack, jag ska ha det i åtanke om jag kommer till skott!

Permalänk
Medlem

Grab bags på pimp my keyboard!

Har väntat i över ett år på att dessa ska komma upp igen, har t.om. mailat med pmkb och frågat vid flertalet tillfällen!

Blev en påse för ~600kr ink frakt, två hade gått på ~1000sek. Passa på medan det finns kvar

För att förtydliga, det är en 1,4kg påse med keycaps, uppskattningsvis 98% passar cherry mx per påse. Lite av ett lotteri om man får något kul eller rentav skräp.

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa ett pok3r bord med blå brytare, men skulle vilja ha med nordisk layout, då jag är osäker på hur det är att använda ANSI layout.
Men överallt verkar nordisk vara slut med just blåa.

Min fråga är då, hur skulle ett DE-QUERTZ fungera, hittar ingen bra info, så frågar er gurus här.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

@LINJEinc ISO som ISO.

Så länge du klarar av att tangenterna har "fel" tecken är det inga som helst problem då tangentbordet sänder en scan code som tolkas av OS.

På ett ISO DE-tangentbord med svenska/finska valt i OS skriver du alltså å om du trycker på ü och z ger y.

Stör det dig kan du alltid köpa ett nytt tangentset med nordisk eller svensk-finsk-layout.

Permalänk
Medlem

@Khers

Tackar för infon, ska nog kika på ett med DE layout då, för just ANSI känns lite svårt.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

@LINJEinc

Jag föredrar ANSI före ISO, då jag tycker det passar bättre för vad jag håller på med, men smaken är som baken...

För nåt år sedan köpte jag ett tyskt Poker 2 till min syster och bytte tangenter på det. Funkar prima.

Permalänk
Medlem

@Khers

Jo, smaken är verkligen som baken

Att jag inte väljer ANSI har nog mest och göra med att jag aldrig har provat den layouten, och har
ingen jag känner som kör med ANSI. Känns ju lite dumt och lägga ut summan för bordet, för att
sen inse att det är fel layout.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Grab bags på pimp my keyboard!

Har väntat i över ett år på att dessa ska komma upp igen, har t.om. mailat med pmkb och frågat vid flertalet tillfällen!

Blev en påse för ~600kr ink frakt, två hade gått på ~1000sek. Passa på medan det finns kvar

För att förtydliga, det är en 1,4kg påse med keycaps, uppskattningsvis 98% passar cherry mx per påse. Lite av ett lotteri om man får något kul eller rentav skräp.

är dom redan slut??? blev ju skitsugen.. om vi var flera som hade köpt hade man ju kunnat byta med varann och sånt där kul ju

EDIT ; om nån råkade köpa en påse för mycket så skulle jag kunna avlasta er från den till inköpspris + frakt inom sverige, pma mig.

Permalänk

Halloj Sweclockare.

Äger för nuvarande ett Qpad mk-85. Men är sugen på att skaffa ett nytt.
Är sjukt nöjd med mitt, men vill ändå byta ut de (Inget fel alls på de ja äger)
Så vad tror du/ni, är qpad ledande inom mekaniska tangentbord.? Är sugen på mk-90 men vill samtidigt ha tips på andra tangentbord. Är sjukt nöjd med röda swichar men kan tänka mig att byta.
Jag ska ha ett tangentbord för Gaming..
Prislappen behöver inte överstiga 2k tack.
Alla tips välkomna! =D

Edit "http://www.inet.se/produkt/6607688/ducky-shine5-rgb-mx-red#/s..." denna är intressant.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Funderar på att bygga ett tangentbord med en Phantom PCB jag har liggandes.
Någon som vet var man kan få tag på TKL chassin till Filco/Phantom?

Kan vara akryl, stål, aluminum eller vanlig plast.. spelar ingen större roll, bara jag hittar något som är snyggt och som inte kostar skjortan och halva armen så är jag nöjd.

Ser helst att det inte är någon group buy då jag vill köpa chassit direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnuggles:

Halloj Sweclockare.

Äger för nuvarande ett Qpad mk-85. Men är sugen på att skaffa ett nytt.
Är sjukt nöjd med mitt, men vill ändå byta ut de (Inget fel alls på de ja äger)
Så vad tror du/ni, är qpad ledande inom mekaniska tangentbord.? Är sugen på mk-90 men vill samtidigt ha tips på andra tangentbord. Är sjukt nöjd med röda swichar men kan tänka mig att byta.
Jag ska ha ett tangentbord för Gaming..
Prislappen behöver inte överstiga 2k tack.
Alla tips välkomna! =D

Edit "http://www.inet.se/produkt/6607688/ducky-shine5-rgb-mx-red#/s..." denna är intressant.

Tyvärr har jag bara ett ANSI Ducky One RGB YOTG bordet med svarta switchar, finns bara med vitt case å med svarta, röda å bruna switchar å limited edtion, som jag tycker ser bättre ut i designen än Shine 4/5, har 2 Shine 4 själv å gillar dom inte pga dom bauta stora stödbenen å röd/blåa LEDen.

Skulle säga att Shine 5 RGB är ett updaterat Shine 4 med RGB LEDs.

Du blir säkert nöjd med ett Shine 5 RGB bord.

Det är lättare att byta keycaps på Shine 5 RGB bordet än det är dom 2 bord du nämde själv, då Ducky har standard bottenrad (Ctrl, Win, Alt, FN/Menu å Space).

Jag är inte säker på om Ducky har satt dit en USB Micro port på Shine 5 men på mitt YOTG bord har jag en USB Micro port.

Fick beställa nya sleevade USB kablar till t-bordet hos Pexon.

Lite bilder på "Get" bordet.

Tillägg av bilder.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Funderar på att bygga ett tangentbord med en Phantom PCB jag har liggandes.
Någon som vet var man kan få tag på TKL chassin till Filco/Phantom?

Kan vara akryl, stål, aluminum eller vanlig plast.. spelar ingen större roll, bara jag hittar något som är snyggt och som inte kostar skjortan och halva armen så är jag nöjd.

Ser helst att det inte är någon group buy då jag vill köpa chassit direkt.

Har för mig att vortex gjorde aluchassin för de, jag ska kolla om de fortfarande finns!

Visa signatur

Tangentbord e kul