Permalänk
Medlem

Skulle inte tagit i någon av de där apparaterna med tång, då de är kassa apparater och inte värda sina enorma pengar

Permalänk
Medlem

Jag har kollat på Samsung 6-serie i Full-HD som ligger runt 7000 kr i "55" tum. Men valde tillslut att lägga till 3000 kr och få en 7-serie i 4K. Med tanke på hur sällan jag byter TV så var det inget svårt val.

Lycka till med ditt inköp!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Helllodar:

När UHD Blu-Ray kommer så är 10Bit färg och Dolby Vision enligt mig dom stora skillnaderna.

Fast Dolby Vision är ju HDR, den teknik som du i inläggen ovanför dissade som en hype?

MadVR? Encoda och skala om filmer till UHD? Det förändrar ingenting. Källmaterialet är fortfarande 1920x1080, 8-bitar och 4:2:0. Att din HTPC tuggar igenom materialet hjälper föga. Kanske gör uppsamplingsjobbet bättre än din TV men inget mer.

Som skrivet: Det nya är att källmaterialen får alla de fördelar vi väntat på. HDR är en del av denna helhet av nya fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast Dolby Vision är ju HDR, den teknik som du i inläggen ovanför dissade som en hype?

MadVR? Encoda och skala om filmer till UHD? Det förändrar ingenting. Källmaterialet är fortfarande 1920x1080, 8-bitar och 4:2:0. Att din HTPC tuggar igenom materialet hjälper föga. Kanske gör uppsamplingsjobbet bättre än din TV men inget mer.

Som skrivet: Det nya är att källmaterialen får alla de fördelar vi väntat på. HDR är en del av denna helhet av nya fördelar.

Du kanske borde läsa om "Image Doubling", det är inte upscaling som gäller här. Samtidigt så är NNEDI3 som scaler flera gånger bättre än "Bilinear" som Blu-Ray spelare använder.

4:2:0 är komprimering, det går att få ut originella färgerna. 8Bitar -> 10Bitar går inte eftersom slutresultatet blir likadant, Dithering kan däremot användas som flesta PC skärmar använder internt idag.

Jag låter dig själv jämföra. Och detta är ingen upscaling, det är bara Chroman som ändras.

Upscaling går också men då blir kvalitén mer eller mindre fake "UHD".

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Helllodar:

Japp, jag jämför. Uppskalning och uppsampling. Det som skiljer sig är vad algoritmerna kallas, men det är fortfarande uppskalning och uppsampling. Som jag skrev. Det blir antagligen bättre genomfört i din HTPC jämfört med din TV.

Det saknas dessvärre en fjärde bild i jämförelsen. Originalmaterialet i full 4:4:4 eller 4:2:2 (eller vad det nu fångades i) och i 4K-upplösning. Då har du en jämförelse med vad nyheterna handlar om jämfört med vad du kör idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Japp, jag jämför. Uppskalning och uppsampling. Det som skiljer sig är vad algoritmerna kallas, men det är fortfarande uppskalning och uppsampling. Som jag skrev. Det blir antagligen bättre genomfört i din HTPC jämfört med din TV.

Det saknas dessvärre en fjärde bild i jämförelsen. Originalmaterialet i full 4:4:4 eller 4:2:2 (eller vad det nu fångades i) och i 4K-upplösning. Då har du en jämförelse med vad nyheterna handlar om jämfört med vad du kör idag.

Det är bara Chroman som förändras här.

Luman rörs inte alls, Luma 1080p -> 2160p med NNEDI3-64 algoritmer behöver minst en Fury X eller Titan X.

Alla bilderna är 4:2:0.

Och nej, Image doubling är en helt annan sak, det finns bara två algoritmer som kan göra detta, NNEDI3 och Super-Xbr.

Varken Bicubic, Bilinear, Lanczos eller hela gänget kan göra Image doubling. Men alla av dom kan skala upp.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Bildexpert 📺

@Helllodar, vad är du vill ha sagt egentligen? För vad jag läser är att du avfärdar HDR som hype samtidigt som du hyllar Dolby Vision (som är just HDR) och sedan försöker förklara detta med att det finns bättre och sämre algoritmer for uppskalning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Helllodar, vad är du vill ha sagt egentligen? För vad jag läser är att du avfärdar HDR som hype samtidigt som du hyllar Dolby Vision (som är just HDR) och sedan försöker förklara detta med att det finns bättre och sämre algoritmer for uppskalning?

Dolby Vision är den stora förändringen och 10bit, dom resterande existerar redan idag.
10Bit tar jag gärna för att slippa det här när jag kör utan dithering.

Blu-Ray spelare skalar själva bara så du vet, flesta Blu-Ray spelare skalar 4:2:0 till 4:2:2 med Bilinear eller DXVA/DXVA2 som algoritm.

Hade man bara slängt ut pixlarna utan någon pixel-blending så skulle det se idiotiskt ut.

Jag har jämfört äkta 4k med 4k som hanteras av min HTPC och ser ingen skillnad. Kameror använder själva algoritmer när man tar kort, det finns ingen bild som är "pure".

Den bästa algoritmen för dens prestanda är DXVA2 & VAAPI som också är hårdvaruaccelererad och används nästan av alla blu-ray spelare & windows etc. Vill man kliva längre upp så får man börja använda GPUn och professionella algoritmer.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Helllodar:

Dolby Vision är den stora förändringen och 10bit, dom resterande existerar redan idag.

HDR kräver minst 10 bitar och Dolby Vision är en form av HDR. Så varför påstår du att "HDR är en hype"?

Nej, det övriga existerar inte idag. Det bästa källmaterial du kan få idag som konsument är Blu-ray eller Netflix 4K. Men det är fortfarande 8-bitar, Rec.709 och 4:2:0 och så vidare. Att TV:n har alla moderna funktioner inbyggr eller att din HTPC har senaste skalningsalgoritmerna hjälper inte mycket när källmaterialet ändå inte svarar mot den nivån.