Permalänk
Medlem

Vilka minnen ska jag ta?

Hej, sitter just nu på 2x4 gb Corsair

Vill uppgradera till 16gb och undrar om jag ska köpa ett till par av dem eller satsa på dessa för samma peng i stort sett?
Crucial

Lutar mot Crucial för då kan jag sälja av de gamla för någon hunka.

Permalänk
Medlem

@tazk3n:

Om ditt moderkort stödjer quad channel så kör på 2 likadana som du redan har; har du dual channel så kör på 2 nya och sälj de gamla. Jag gissar på att ditt moderkort har dual channel

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

@tazk3n:

Om ditt moderkort stödjer quad channel så kör på 2 likadana som du redan har; har du dual channel så kör på 2 nya och sälj de gamla. Jag gissar på att ditt moderkort har dual channel

Asus sabertooth 990fx. Quad channel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Asus sabertooth 990fx. Quad channel.

Det har dualchannel, det går lika bra att köra 4:a minnen som två minnen på detta kort.

http://www.asus.com/se/Motherboards/SABERTOOTH_990FX/specific...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det har dualchannel, det går lika bra att köra 4:a minnen som två minnen på detta kort.

http://www.asus.com/se/Motherboards/SABERTOOTH_990FX/specific...

Aha, tänkte fel. 4 slots fast 2 channels ^^

tänkte mest vilka som är bäst? några nackdelar?

Permalänk
Hedersmedlem

16 nya GB kostar ju ungefär lika mycket som 8 till av de du har så jag ser ingen anledning till att inte köra på det. Ditt moderkort är gjort för dual channel så två stickor funkar bättre plus att blanda nya och gamla minnen kan bara ge upphov till potentiella problem även om de är av exakt samma modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

16 nya GB kostar ju ungefär lika mycket som 8 till av de du har så jag ser ingen anledning till att inte köra på det. Ditt moderkort är gjort för dual channel så två stickor funkar bättre plus att blanda nya och gamla minnen kan bara ge upphov till potentiella problem även om de är av exakt samma modell.

Okej, tack! Beställde ett par nu