Potentiellt problem vid USA-köp?

Permalänk
Medlem

Potentiellt problem vid USA-köp?

Jag har precis beställt en Canon Digital IXUS 400 från USA. Det slog mig helt plötsligt att det kanske blir problem då laddaren förmodligen drivs på 110 V spänning. Hur tror ni det blir? Är den bästa lösningen att köpa en adapter som transformerar upp spänningen eller en helt ny laddare? Vilken lösning är kostnadseffektivast?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog gå på en helt ny laddare, kan ju inte va så dyrt + om du köper en orginal laddare så BORDE det ju inte förstöra garantin vilket andra metoder kan göra.

Visa signatur

"/me votes for anarchy"
and WoW for all

Permalänk
Medlem

adapter = billigast
ny laddare = säkrast

du får prioritera själv...

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk

kostar det inte extra med skatter etc.? Förutom ny laddare

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

Jag beställer via en vän, som skickar som present.

Förresten verkar adapter ganska dyrt. Vad kan en laddare ligga på?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem

~200-300.. beroende på märke. Kolla på ELFA.
Annars om du har tur så kanske din laddare klarar båda 110 och 230V och då behöver du inte köpa nått alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
~200-300.. beroende på märke. Kolla på ELFA.
Annars om du har tur så kanske din laddare klarar båda 110 och 230V och då behöver du inte köpa nått alls.

Gott. Snokade runt lite och det verkar faktiskt som att laddaren klarar 100 - 240 V. Inte fel i så fall.

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem

kontakten lär ju knappast passa om vi säger så..

det är svårt att få tag i en sådan reseadapter USA-> Sverige här i Sverige

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xtrem
kontakten lär ju knappast passa om vi säger så..

det är svårt att få tag i en sådan reseadapter USA-> Sverige här i Sverige

Jag har en hemma

Permalänk

Jag har för mig att Hobbex hade en adapter för U.S->SV konvertering för inte så länge sen. Den finns säkert kvar i deras sortiment, och jag har för mig att den gick på ca 200 kr

Permalänk
Medlem

Laddaren till min Olympus C-220 är av vanlig tvåpolig "rakapparatstyp", och själva laddaren klarar 100-230v, så när man flyttar över till staterna kan man bara köpa en ny kabel för någon dollar så är det fixat och klart. Kanske samma typ av kabel till Canon-kameran?

/Andreas

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så har man väl blandat 110/220V i USA beroende på vilken stat.

Du borde alltså få en laddare där du kan välja vilken som.

Rätta mig om jag har fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Om jag inte minns fel så har man väl blandat 110/220V i USA beroende på vilken stat.

Nej, så vitt jag vet används bara 110 volt i USA, oberoende av stat.

/Andreas

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Jag har precis vart i USA å köpt en sådan kamera och den funkar super. Laddaren e det inga problem med, man måste bara ha en sån där adapter så att den passar i svenska uttag. Jag köpte adaptern för $3.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb