Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Alltså, din katt är så vansinnigt fin! Skaffar jag en katt till eller gud förbjude, Zelda skulle gå bort av någon hemsk anledning så blir det en Turkisk van.

Tack, Vankatten är en ovanlig ras, Sverak registrerade in 27 katter 2015, http://www.sverak.se/kattraser/turkisk-van/ jag trodde att nakenkatter typ Sphynx var ovanliga men det föds ju hundratals av dem varje år.
Hon vill gärna vara med och se vad jag gör och helst sitta bredvid eller i knä och ibland lägger hon sig på axlarna och följer med, är hon vaken när man kommer hem kommer hon och hälsar och hon morrar om det knackar på dörren men sen drar hon sig undan om det är nån hon inte känner igen så där tar modet slut.

Skrivet av Paddanx:

Hehe...

Så go o fin katt du har... ligger så sött i skarven i bordet tom.

Ja, jag är glad att hon inte ska ligga på tangentbordet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Börjar tycka illa om er!

Saknar vår skit som gick bort för tio år sen och saknaden blir inte mindre av att titta i denna tråden. Vägrar skaffa katt igen men, oj vad suget växer när jag kollar på era bilder på era underbara katter!

Jag håller med dig, nog saknar man en liten fyrbent vän allt.

Men vid något annat tillfälle, kanske. Kul att följa tråden och titta på folks katter iallafall, är ju lite allt möjligt här.

Permalänk

Detta är Bob, han gillar att sova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RickardCL:

Vem gör inte det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Börjar tycka illa om er!

Saknar vår skit som gick bort för tio år sen och saknaden blir inte mindre av att titta i denna tråden. Vägrar skaffa katt igen men, oj vad suget växer när jag kollar på era bilder på era underbara katter!

Förstår precis hur du känner, men vissa har lite olika perspektiv på saken. Vissa ser det som att "ersätta" katten man växte upp med så bilden av att byta ut vännen är föraktande. Andra accepterar med bitterhet bortgången med vetskapen att den har levt väl och på så vis öppnar upp möjligheten att ta in en annan. Även om jag ännu är lite känslomässig gällande min mors katter som jag växte upp med så guilt-trippade jag mig själv att inte våga ta in en ny, för katter som behöver hem finns det gott om och jag mådde illa till mods att förneka.

Om du adopterar så har du en vän som håller dig sällskap för under en lång tid, som man SKA skämma bort

Och nu vill min Ture ha uppmärksamhet, ursäkta

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Börjar tycka illa om er!

Saknar vår skit som gick bort för tio år sen och saknaden blir inte mindre av att titta i denna tråden. Vägrar skaffa katt igen men, oj vad suget växer när jag kollar på era bilder på era underbara katter!

Kom igen nu! Du vet att du vill! Man kan inte motstå lite kattmys:

Vem kan säga nej till denna kissen?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tack, Vankatten är en ovanlig ras, Sverak registrerade in 27 katter 2015, http://www.sverak.se/kattraser/turkisk-van/ jag trodde att nakenkatter typ Sphynx var ovanliga men det föds ju hundratals av dem varje år.
Hon vill gärna vara med och se vad jag gör och helst sitta bredvid eller i knä och ibland lägger hon sig på axlarna och följer med, är hon vaken när man kommer hem kommer hon och hälsar och hon morrar om det knackar på dörren men sen drar hon sig undan om det är nån hon inte känner igen så där tar modet slut.

Ja, jag är glad att hon inte ska ligga på tangentbordet.

Jag trodde Ocicat (Zelda) var bland de minsta raserna då knappt någon jag pratat med har hört talas om rasen men Turkisk van är tydligen ännu mindre. Ocicat hade 86 registrerade 2015 vilket kan sättas i relation med 2083 Ragdoll eller 1181 Maine coon.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Funderar lite om SVERAKs beskrivning av raser. Givetvis finns det en enorm individskillnad inom en given ras men att öppna sidan om Ocicat med "Ocicat är en sällskaplig, aktiv, intelligent och tystlåten katt, sitt till synes vilda yttre till trots." känns helt fel. Ocicat är knappast tystlåten, den är en tredjedel Siames som beskrivs som "Pratsam katt". Någon har inte riktigt koll på grejorna. Min katt (Zelda the Ocicat) snackar hela tiden och är långt ifrån en tystlåten katt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av RickardCL:

Bob ser väldigt nice ut! Som om han finner livet alldeles utmärkt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bascule666:

Funderar lite om SVERAKs beskrivning av raser. Givetvis finns det en enorm individskillnad inom en given ras men att öppna sidan om Ocicat med "Ocicat är en sällskaplig, aktiv, intelligent och tystlåten katt, sitt till synes vilda yttre till trots." känns helt fel. Ocicat är knappast tystlåten, den är en tredjedel Siames som beskrivs som "Pratsam katt". Någon har inte riktigt koll på grejorna. Min katt (Zelda the Ocicat) snackar hela tiden och är långt ifrån en tystlåten katt.

Det kan skilja ganska mycket mellan olika individer av samma ras och dessutom så påverkar även dressyr, katten lär sig hur den ska göra för att få det den vill och de dresserar upp människorna så att de lyder deras kommandon oavsett om de är ljudliga eller sker med kroppsspråk

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan skilja ganska mycket mellan olika individer av samma ras och dessutom så påverkar även dressyr, katten lär sig hur den ska göra för att få det den vill och de dresserar upp människorna så att de lyder deras kommandon oavsett om de är ljudliga eller sker med kroppsspråk

Visst, jag köper det (skrev också i mitt inlägg att det kan finnas enorma skillnader inom raserna). Men det känns lite konstigt att SVERAK frontar Ocicat som tystlåten då de samtidigt säger att en Siames är en pratsam katt. En Ocicat har typ en tredjedels DNA gemensamt med en Siames så det borde väl i vissa fall smitta över.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag trodde Ocicat (Zelda) var bland de minsta raserna då knappt någon jag pratat med har hört talas om rasen men Turkisk van är tydligen ännu mindre. Ocicat hade 86 registrerade 2015 vilket kan sättas i relation med 2083 Ragdoll eller 1181 Maine coon.

Registrerades visst också 86 ryssar (Russian Blue) förra året. Borde ladda upp lite bilder men alla ligger i den andra för tillfället icke brukbara datorn... (Vågar inte flytta disken innan den är ordentligt uppbackad).
Fun fact: 2006, när det registrerades 112 ryssar bidrog "vi" med 7 stycken, i samma kull.

Får bidra med lite bilder på senaste kullen i stället, en ensam unge. Dock såld sedan drygt två månader tillbaka!

Asleep by Laccy_, on Flickr

Curious by Laccy_, on Flickr

Eyes by Laccy_, on Flickr

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RickardCL:

Detta är Bob, han gillar att sova.

Bob ser ut att vara enormt nöjd med livet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

Registrerades visst också 86 ryssar (Russian Blue) förra året. Borde ladda upp lite bilder men alla ligger i den andra för tillfället icke brukbara datorn... (Vågar inte flytta disken innan den är ordentligt uppbackad).
Fun fact: 2006, när det registrerades 112 ryssar bidrog "vi" med 7 stycken, i samma kull.

Får bidra med lite bilder på senaste kullen i stället, en ensam unge. Dock såld sedan drygt två månader tillbaka!

https://c8.staticflickr.com/8/7657/27698918903_d7faf29b76_k.jpgAsleep by Laccy_, on Flickr

https://c7.staticflickr.com/9/8298/28826308046_84e5282cb5_k.jpgCurious by Laccy_, on Flickr

https://c4.staticflickr.com/9/8531/29009467915_aa1710d4dd_k.jpgEyes by Laccy_, on Flickr

Åh, älskar den rasen. Ni föder alltså upp och säljer?
Lämpar sig en Russian Blue som "vanlig" katt, dvs en katt som är både inne och ute. I detta fall långt ute på landet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Åh, älskar den rasen. Ni föder alltså upp och säljer?
Lämpar sig en Russian Blue som "vanlig" katt, dvs en katt som är både inne och ute. I detta fall långt ute på landet.

Jag vill vända på frågan då jag är nyfiken själv. Finns det någon kattras som är olämplig att vara utekatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

Registrerades visst också 86 ryssar (Russian Blue) förra året. Borde ladda upp lite bilder men alla ligger i den andra för tillfället icke brukbara datorn... (Vågar inte flytta disken innan den är ordentligt uppbackad).
Fun fact: 2006, när det registrerades 112 ryssar bidrog "vi" med 7 stycken, i samma kull.

Får bidra med lite bilder på senaste kullen i stället, en ensam unge. Dock såld sedan drygt två månader tillbaka!

https://c8.staticflickr.com/8/7657/27698918903_d7faf29b76_k.jpgAsleep by Laccy_, on Flickr

https://c7.staticflickr.com/9/8298/28826308046_84e5282cb5_k.jpgCurious by Laccy_, on Flickr

https://c4.staticflickr.com/9/8531/29009467915_aa1710d4dd_k.jpgEyes by Laccy_, on Flickr

De blå ögonen är sanslöst fina! Ni föder upp Russian blue?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Åh, älskar den rasen. Ni föder alltså upp och säljer?
Lämpar sig en Russian Blue som "vanlig" katt, dvs en katt som är både inne och ute. I detta fall långt ute på landet.

Skrivet av Bascule666:

De blå ögonen är sanslöst fina! Ni föder upp Russian blue?

Föder upp och föder upp, vi hade en kull med den äldre katten för 10 år sedan och en till med den yngre i våras/somras. Inget mellan det!

Som innekatt fungerar de bra, och jag tror att den äldre har varit ute i lantlig miljö tidigare och det gick väl bra. Dock många år sedan och jag är för ung för att minnas ordentligt! Numera håller vi dem dock inne hela tiden, vi bor i stadsmiljö och tillräckligt högt upp för att det ska vara svårt för dem att gå in och ut själva, och vi gillar att hela tiden ha deras sällskap.

Och tyvärr måste jag säga att den sista bilden är kraftigt manipulerad, om jag inte minns helt fel hade han mer gröna än blåa ögon där men jag ville verkligen få fram det blåa. Gå till min Flickr så kan ni hitta några bilder med "riktiga" blåa ögon!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ashzala:

Jag vill vända på frågan då jag är nyfiken själv. Finns det någon kattras som är olämplig att vara utekatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja Sphynx och liknande nakenkatter är ju inte så tåliga för vårt klimat så de bör nog vara innekatter men det är ju inte pga deras mentalitet utan för att de är väldigt felanpassade för utemiljön men är det bara väder som du själv skulle trivas att gå naken i så passar det nog katten också, typ 25 grader varmt och skugga.
Det är ju väldigt få dagar det inte skulle vara skadligt väder för en sån katt och det är ju inte bra om de skadar sig pga vädret om de går ut.
Annars är katterna ganska tåliga och flexibla djur som finns i ganska skilda miljöer och reglerar tempen med pälstäthet och hårlängd om de går ute. Min utekatt ser dubbel så stor ut med vinterpäls och han vill bara vara inne om det är jättekallt, han verkar mest vara och jaga kring grannens spannmålsmagasin så han är ändå rätt skyddad mot allt utom just temperaturen och det sköter han med pälsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

Föder upp och föder upp, vi hade en kull med den äldre katten för 10 år sedan och en till med den yngre i våras/somras. Inget mellan det!

Som innekatt fungerar de bra, och jag tror att den äldre har varit ute i lantlig miljö tidigare och det gick väl bra. Dock många år sedan och jag är för ung för att minnas ordentligt! Numera håller vi dem dock inne hela tiden, vi bor i stadsmiljö och tillräckligt högt upp för att det ska vara svårt för dem att gå in och ut själva, och vi gillar att hela tiden ha deras sällskap.

Och tyvärr måste jag säga att den sista bilden är kraftigt manipulerad, om jag inte minns helt fel hade han mer gröna än blåa ögon där men jag ville verkligen få fram det blåa. Gå till min Flickr så kan ni hitta några bilder med "riktiga" blåa ögon!

He, he, jag antar att alla knep är godkända när det gäller att sälja kattungar. De går väl för runt 8 papp stycket...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Jag vill vända på frågan då jag är nyfiken själv. Finns det någon kattras som är olämplig att vara utekatt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ragdoll är en typisk innekatt..

Skrivet av Laccy:

Och tyvärr måste jag säga att den sista bilden är kraftigt manipulerad, om jag inte minns helt fel hade han mer gröna än blåa ögon där men jag ville verkligen få fram det blåa. Gå till min Flickr så kan ni hitta några bilder med "riktiga" blåa ögon!

Kattungar har ofta blå ögon vid födseln hos de flesta raser, men får sedan andra färger ganska snart, om de inte är blåögda..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@Laccy: Oh jag är så svag för Russian Blues, jag är övertygad mors ena katt var Russian Blue då dem kom beryktat från Ryssland som spreds från England och vidare men min mor är ganska insnöad på att "Bullen" var en Korat, men jag tvivlar på hennes omdöme där för Korats är både dyra och ovanliga i Europa.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

He, he, jag antar att alla knep är godkända när det gäller att sälja kattungar. De går väl för runt 8 papp stycket...

Tror att vi sålde den senaste för över 10... Och då hade vi ganska dålig timing.
Det kostar dock en del att föda upp dem också, särskilt när de måste födas med kejsarsnitt. :/

Skrivet av DaBone:

Kattungar har ofta blå ögon vid födseln hos de flesta raser, men får sedan andra färger ganska snart, om de inte är blåögda..

Det vet jag mycket väl, tror hans började ändra färg vid 3-4 veckors ålder. Ryssarnas ögon är väldigt fina när de håller på och skiftar. Och självklart både innan och efter också!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

@Laccy: Oh jag är så svag för Russian Blues, jag är övertygad mors ena katt var Russian Blue då dem kom beryktat från Ryssland som spreds från England och vidare men min mor är ganska insnöad på att "Bullen" var en Korat, men jag tvivlar på hennes omdöme där för Korats är både dyra och ovanliga i Europa.

Ja du, de kan vara förbryllande lika ibland. Baserat på en snabb bildgoogling skulle jag nog säga att ryssarna generellt har lite mindre och rundare eller mer avlångt huvud, men det hjälper väl inte så mycket.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att katten (i alla fall min katt) alltid ska komma fram och börja nosa och peta i min mat med tassen jag själv äter, trots att kattens skål står ett par meter från där jag sitter och äter full med kattmat? Tydligen är människans mat alltid godare och mer intressant än kattens egen mat

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hedersmedlem

@mrqaffe: Mamman till dessa två var en turkisk van, pappan en norsk skogskatt jag aldrig såg. Molle och Malte. Tyvärr dog vita Molle vid 6 års ålder av någon medfödd defekt och min absoluta favorit Malte fick jag avliva pga cancer efter ungefär dubbla ålder. Malte är och förblir den finaste katt jag någonsin haft. Kanske hade båda skadade gener pga att mamman gick på p-piller och var rätt gammal när hon fick dem.

Min nuvarande på sin kudde med värmefilt:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Förstår precis hur du känner, men vissa har lite olika perspektiv på saken. Vissa ser det som att "ersätta" katten man växte upp med så bilden av att byta ut vännen är föraktande. Andra accepterar med bitterhet bortgången med vetskapen att den har levt väl och på så vis öppnar upp möjligheten att ta in en annan. Även om jag ännu är lite känslomässig gällande min mors katter som jag växte upp med så guilt-trippade jag mig själv att inte våga ta in en ny, för katter som behöver hem finns det gott om och jag mådde illa till mods att förneka.

Om du adopterar så har du en vän som håller dig sällskap för under en lång tid, som man SKA skämma bort

Och nu vill min Ture ha uppmärksamhet, ursäkta

Skrivet av Bascule666:

Kom igen nu! Du vet att du vill! Man kan inte motstå lite kattmys:

Vem kan säga nej till denna kissen?

http://i.imgur.com/T1VCZHV.jpg

Slår ihop två quotes.

För min del är det frågan om att jag fäster mig alldeles för mycket. Tio år sedan katten fick avlivas, han blev 19 år. Vi kom aldrig på något namn på honom för han var alldeles för "självständig" att döpas av oss, uppassarna. Vrickat, jag vet. Han hade "inofficiella" smeknamn dock, "Slapparsle" eller "Lillpuma".

Har även haft dvärgkanin och två nymfparakiter och jag saknar dem alla än idag. Så det är "skälet" för mig. Visst, 15-20 års glädje att ha en pälsboll runt om sig............ Som ni ser, tankarna finns där ändå.

Det som skulle väga mot en ny katt är att göken vi hade passade ihop med oss klockrent. Hans fria själ (flum) var som hand i handske med oss. Han strövade precis som han ville, ute som inne.

Har en bild till på honom som jag inte hittar utöver lilla bilden under mitt nick. Har aldrig varit mycket för att ta bilder vilket jag kan ångra nu.

Men som sagt, riktigt kul att få kolla in era katter! Tack!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Slår ihop två quotes.

För min del är det frågan om att jag fäster mig alldeles för mycket. Tio år sedan katten fick avlivas, han blev 19 år. Vi kom aldrig på något namn på honom för han var alldeles för "självständig" att döpas av oss, uppassarna. Vrickat, jag vet. Han hade "inofficiella" smeknamn dock, "Slapparsle" eller "Lillpuma".

Har även haft dvärgkanin och två nymfparakiter och jag saknar dem alla än idag. Så det är "skälet" för mig. Visst, 15-20 års glädje att ha en pälsboll runt om sig............ Som ni ser, tankarna finns där ändå.

Det som skulle väga mot en ny katt är att göken vi hade passade ihop med oss klockrent. Hans fria själ (flum) var som hand i handske med oss. Han strövade precis som han ville, ute som inne.

Har en bild till på honom som jag inte hittar utöver lilla bilden under mitt nick. Har aldrig varit mycket för att ta bilder vilket jag kan ångra nu.

Men som sagt, riktigt kul att få kolla in era katter! Tack!

Vet till 100% hur du känner och faktiskt, har tänkt exakt likadant.

Men jag tänker lite som att varför ska du ha dem i 5-10-20 år och sen lida resten av ditt liv för att de inte lever lika längre som du? Alla dör... alla, inkl ens föräldrar (något jag vet av förstahands erfarenhet då jag numera är föräldralös), så det är en del av livet. Betyder inte att man ska sluta leva för det...

Jag tror att man får vara positiv och glad för den tiden man får och njuta. Sen istället för att se det tråkiga med att de går bort, se nöjet med att få ett nytt litet liv som vänder upp och ner på ens hem. Självklart kommer man för alltid att sörja de man mist, och de man vuxit upp med är speciella på det sättet, men till skillnad med människor, så kan du "ersätta" ett husdjur... men du ersätter inte en bästa vän eller förälder lika lätt. Notera dock att det roliga med husdjur är att de aldrig riktigt... ersätter det gamla. Utan de är ofta så unika i sig själv att de alltid kompletterar din glädje med dem.

Ang ta bilder... satan vad man tog bilder, men inte tusan tänkte man på att spara allt... men så är det nog med det flesta saker. Jag hittade dock ett antal bilder jag hade glömt på min bortgångna katt när jag städade för ett tag sedan. Där han står halvt upp och ner i handfatet i badrummet för att dricka kranvatten. En katt som gillar vatten och lasagne... hur ersätter man det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MultiMan:

@mrqaffe: Mamman till dessa två var en turkisk van, pappan en norsk skogskatt jag aldrig såg. Molle och Malte. Tyvärr dog vita Molle vid 6 års ålder av någon medfödd defekt och min absoluta favorit Malte fick jag avliva pga cancer efter ungefär dubbla ålder. Malte är och förblir den finaste katt jag någonsin haft. Kanske hade båda skadade gener pga att mamman gick på p-piller och var rätt gammal när hon fick dem.

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/PICT0184_zpsn90oviqz.jpg
http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/PICT0185_zpsic71vdl1.jpg

Min nuvarande på sin kudde med värmefilt: http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/IMG_0941%20original_zpsny2w8swx.jpg

Helvita katter har ofta genetiska problem som gör dem döva men det kanske även påverkar andra saker.

Medfödd dövhet drabbar framförallt katter med vit päls. Dövhet hos icke vita katter är mycket ovanligt. Katterna kan vara döva på båda öronen eller bara på ena örat. Medfödd dövhet har ett starkt samband till vit päls och blåa ögon. Genen som är ansvarig för den vita pälsen, dövheten och de blåa ögonen påverkas av andra gener samt av miljön, därför är det inte alla katter vita katter som blir döva. En katt som har både vit päls och 2 blåa ögon löper 3-5 gånger större risk att drabbas av dövhet än en katt utan 2 blåa ögon. Förutom, pälsfärg, och ögonfärg så har man dessutom sett att en vit katt med lång päls löper ännu större risk att drabbas av dövhet.
Om dessa katter föddes i vilt tillstånd så skulle de inte leva länge då anlagen förutom att det ger dövhet även för med sig:
Känslighet för starkt ljus på grund av de båda blåa ögonen
Sämre förmåga att se i miljöer med dålig belysning

http://www.veterinarbutiken.se/blog/hur-hjalper-jag-min-dova-...

En katt jag hade tidigare blev döv när hon blev gammal, nånstans kring 15-16 års ålder hände det, det är lite svårt att veta exakt när det hände men när man tänker på hur beteendet påverkades så var det ungefär då, hon hängde med ett bra tag efter det ändå men vid 21 år ålder blev hon plötsligt helt personlighetsförändrad över en natt och jag kom snabbt på att hon blivit blind, hon gick väldigt sakta och kände sig fram och vågade inte hoppa längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kattskrälle

Min kompis,

Riktigt mysig katt detta

Permalänk
Medlem

tråkigt att du köpte ny katt när det finns en horde av katter som bara väntar på adoption. bra jobbat där TS!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A