Katt lika rolig som hårdvara! [Bild på din katt-tråden]

Permalänk

@Bascule666: Visst är prickigt bäst!

Av bilden där Zelda anfaller ditt ben tror jag att Zelda önskar sig en Kickeroo.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Hehe...vet du vad såna kostar...?

Skrivet av Tiamat:

Har som sagt en katt till så han leker med henne. Min Bengal är relativt lugn. Är jag ute med han så är han mindre livlig.
Jämfört med en pitbull (red nose) som jag passade på heltid så är min bengal katt väldigt lugn. Det jobbigaste djur jag har haft var iller, lägg till en katt på det Iller kattkombinationen var ingen hit.

Om du syftar på F1 Savannah så är de dyra men inte godkända i Sverige. Exempelvis en F1 för 16 000 - 20 000 USD källa
En sällskapskatt (ej fertil katt) F:5,6 generation är prissatt från cirka 15 000 SEK, medan däremot en katt för avel kan kosta från cirka 20 000. Dock är det bara ett exempel! Vi prissätter varje kattunge individuellt. Källa

Skrivet av DocStargazer:

Möjligen det enda som är livligare än en bengal är nog en Savannah.. Vill man ha lite större modell på katt är det dock bättre att satsa på bengal då senare generationers Savannah inte blir så stora.

För övrigt tror jag att ingen klarar att bara ha en bengal av den livligare sorten. Trots att mina 2 leker väldigt mkt med varandra går det är nästan hela kvällarna att leka vilt med katterna och då är dom ändå drygt 6 år gamla. En missnöjd bengal river lätt ett hem på nolltid.

Innan jag skaffade Zelda så forskade jag en hel del på olika raser. Hade helt ställt in mig på en Bengal men efter varningar från vänner och inlägg på kattforum.se så insåg jag att jag inte hade energi nog för en Bengal. Letade då vidare efter en annan prickig katt och fastnade för en Ocicat som är en förhållandevis lugn ras (blandning av siames, abessinier och amerikansk korthår). Ocicat var en slump i avelsarbetet men blev sedan ett försök att få fram en ras som ser ut som en vildkatt utan att vara det, en "fuskkatt".

Savannah var egentligen aldrig på tapeten på riktigt, mest för att det inte är en godkänd ras i sverige och för att det nästan är en vildkatt. Priset spelade inte alls någon roll, Zelda kostade mig 8 papp och jag hade lätt betalat det dubbla om det hade behövts (har hyfsat med pengar).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Hur mår hon nu såhär, några månader senare?
Jag gick faktiskt gymnasiet (2009-12) med några av de som jobbar på blå stjärnan, grymt duktiga tjejer är det, bryr sig nått så otroligt om djur och kan mycket.

Man hade ju kunnat hoppas att alla djurkliniker hade brytt sig lika myccket

Zelda mår jättebra nu. Hon kom hem på en lördag och på tisdagen veckan efter hade hon i princip helt tillfrisknat. Fick tabletter för att öka hennes aptit med mig från Blå Stjärnan men behövde inte använda dem då Zelda aldrig oavsett hur sjuk hon är kan säga nej till Dreamies godisar.

Blå Sjärnan i Gbg är verkligen helt suveräna, önskar vanliga sjukhus hade samma känsla för service som de har. 10 poäng av 10 möjliga. Efter jag hämtat hem Zelda på lördagen fick jag ett samtal på onsdagen från veterinären som bara ville kolla att Zelda mådde bra. En så enkel men helt oväntat sak gör att jag kommer att anlita dem för all framtid. Tjejerna är helt enkelt bäst.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av DocStargazer:

Ultrapower dammsugaren suger bra men har ack så kort livslängd när man suger upp kattsand. Vi har vid det här laget redan förbrukat 3 st, alla dog precis när garantin gått ut.

Oj då 3 dammsugare, kör själv med skyffel och sopborste annars får jag ta ut dammsugaren hela tiden dygnet runt.

Skrivet av Bascule666:

Innan jag skaffade Zelda så forskade jag en hel del på olika raser. Hade helt ställt in mig på en Bengal men efter varningar från vänner och inlägg på kattforum.se så insåg jag att jag inte hade energi nog för en Bengal. Letade då vidare efter en annan prickig katt och fastnade för en Ocicat som är en förhållandevis lugn ras (blandning av siames, abessinier och amerikansk korthår). Ocicat var en slump i avelsarbetet men blev sedan ett försök att få fram en ras som ser ut som en vildkatt utan att vara det, en "fuskkatt".

Katter är individuella djur och visst är bengaler livliga vilket jag redan visste om. Men jag kan se på film hela kvällar behöver inte leka så mycket med dem. Är ja ute med han i sele somnar han ganska snabbt då vi är ute ett par timmar. Sen har jag också läst att de är livliga men jag upplever det inte så. Kan bero på att jag alltid är hemma förutom då jag är på gymmet och då sover de oftast.

Uppfödaren höll inte med om att all bengaler är vilda lite ungefär som att alla kineser är korta det finns givetvis undantag. Sen håller jag med de som har bengaler man behöver vara bestämd mot dem. Men det är jag van vid då illrar och hundar kan vara svinjobbiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

Även mina bengaler kräver städat ofta och tvättat. Ingen av katterna skulle kunna tänka sig att lägga sig i en säng där det inte bäddats rent på över en vecka!

Ultrapower dammsugaren suger bra men har ack så kort livslängd när man suger upp kattsand. Vi har vid det här laget redan förbrukat 3 st, alla dog precis när garantin gått ut.

Graffekortet byttes med hjälp av honkatten, även denna gång gick det bra

Då har min Ultrapower två månader kvar att leva (köpte den i november förra året). Jag behöver dock inte suga upp så mycket kattsand då Zelda har en ModKat-låda som är rätt effektiv när det gäller att hålla sanden på plats.

Nice att du slapp moderkortshaveri trots kattens inblandning.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Oj då 3 dammsugare, kör själv med skyffel och sopborste annars får jag ta ut dammsugaren hela tiden dygnet runt.

Katter är individuella djur och visst är bengaler livliga vilket jag redan visste om. Men jag kan se på film hela kvällar behöver inte leka så mycket med dem. Är ja ute med han i sele somnar han ganska snabbt då vi är ute ett par timmar. Sen har jag också läst att de är livliga men jag upplever det inte så. Kan bero på att jag alltid är hemma förutom då jag är på gymmet och då sover de oftast.

Uppfödaren höll inte med om att all bengaler är vilda lite ungefär som att alla kineser är korta det finns givetvis undantag. Sen håller jag med de som har bengaler man behöver vara bestämd mot dem. Men det är jag van vid då illrar och hundar kan vara svinjobbiga.

Du har givetvis helt rätt, katter är individer och alla kineser är inte korta. Men när man är spekulant på en ny katt så sållar man lite efter minsta gemensamma nämnaren. Man gör en ordentlig förenkling och kör efter det. Är nu lite småsugen att skaffa en Bengalkattunge som sällskap till Zelda men vet inte om detta blir verklighet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DocStargazer:

@Bascule666: Visst är prickigt bäst!

Av bilden där Zelda anfaller ditt ben tror jag att Zelda önskar sig en Kickeroo.....

Ser intressant ut, får nog ta och skaffa en sådan. Alla Zeldas leksaker har en otrolig förmåga att bara försvinna från jordens yta. Får ta och skaffa en riktigt lång pinne och ge mig på att undersöka vad som finns under mina möbler och sängen.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har en lådkatt idag, hon har gömt sig i en kartong och håller uppsikt över några buskar utanför och tror hon är helt osynlig för alla fåglar, då går det bra att ligga och lura på och hoppas att maten flyger ända fram till munnen.
Vanen är väldigt av eller på, jag är mycket faschinerad över hur av hon är när hon ska sova, blir totalt avstängd och reagerar nästan inte på nått man gör, ungefär som hon använde Skalmans mat och sovklocka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, så en snabb uppdatering om Kapten (tack igen för alla tips hörni); han börjar komma mer och mer nu, är jag ensam hemma så brukar han oftast komma fram ett par timmar och gosa, alltså ligga så nära på mig han någonsin kan och spinna som en traktor.

Tar jag hem vänner så går han dock och gömmer sig igen, antingen bakom sängen eller soffan, och när vännerna sedan har gått är jag inte vatten värd i ett par timmar utan blir bara utväst så fort jag sätter en fot i rummet.

Nu har vi dock myst hela kvällen, så kan bjuda på en bild.

Han ser alltid arg ut, nu när jag tänker efter, men han verkar faktiskt vara en rätt lycklig katt överlag.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krabbtumme:

Okej, så en snabb uppdatering om Kapten (tack igen för alla tips hörni); han börjar komma mer och mer nu, är jag ensam hemma så brukar han oftast komma fram ett par timmar och gosa, alltså ligga så nära på mig han någonsin kan och spinna som en traktor.

Tar jag hem vänner så går han dock och gömmer sig igen, antingen bakom sängen eller soffan, och när vännerna sedan har gått är jag inte vatten värd i ett par timmar utan blir bara utväst så fort jag sätter en fot i rummet.

Nu har vi dock myst hela kvällen, så kan bjuda på en bild.

http://i.imgur.com/eC57XaO.jpg

Han ser alltid arg ut, nu när jag tänker efter, men han verkar faktiskt vara en rätt lycklig katt överlag.

Det är bra att han börjar känna sig säker och trygg i den nya omgivningen när det är lugnt men han verkar bli lite rädd av okända människor, det kan skilja rätt mycket mellan olika katter hur de reagerar på okända, en del bryr sig inte alls och vissa accepterar aldrig okända.
Det viktigaste är ändå att han börjat lite på att du är ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är bra att han börjar känna sig säker och trygg i den nya omgivningen när det är lugnt men han verkar bli lite rädd av okända människor, det kan skilja rätt mycket mellan olika katter hur de reagerar på okända, en del bryr sig inte alls och vissa accepterar aldrig okända.
Det viktigaste är ändå att han börjat lite på att du är ok.

Precis, jag tror han blir lite rädd bara när det kommer folk som han inte är bekant med. Han hade också väldigt svårt för i princip alla ljud i början, sprang iväg som en krognota bara jag öppnade en läskburk, men det har han också lagt av med.

Tror att ju mer han blir bekant med mig desto lättare kommer det bli med andra, också, för då har han ju mig att luta sig tillbaka på.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Så mycke fina katter här, så får väll lägga upp en bild jag också på min 18 åriga Morris

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krabbtumme:

Okej, så en snabb uppdatering om Kapten (tack igen för alla tips hörni); han börjar komma mer och mer nu, är jag ensam hemma så brukar han oftast komma fram ett par timmar och gosa, alltså ligga så nära på mig han någonsin kan och spinna som en traktor.

Tar jag hem vänner så går han dock och gömmer sig igen, antingen bakom sängen eller soffan, och när vännerna sedan har gått är jag inte vatten värd i ett par timmar utan blir bara utväst så fort jag sätter en fot i rummet.

Nu har vi dock myst hela kvällen, så kan bjuda på en bild.

http://i.imgur.com/eC57XaO.jpg

Han ser alltid arg ut, nu när jag tänker efter, men han verkar faktiskt vara en rätt lycklig katt överlag.

Om än min katt Ture inte fräste så var det identiskt beteende, gömmer sig när andra personer kommer in. Det kan ta lite tid när katten ska vänja sig vid främlingar i ett par timmar för när dem väl går ifrån ditt hem så känner katten bara säkerhet efteråt - men inte under tiden dem är där. För det krävs tid och enkel interaktion när katten har förberett sig för det. För Ture underlättade situationen när min kusin sov över för LAN i ett par dagar, då smög Ture sig fram nyfiket men försiktigt.

I övrigt så har jag gett Ture ett halsband med bjällra, öka sötpoängen lite:

<3

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

För det krävs tid och enkel interaktion när katten har förberett sig för det.

Håller med om allt du skriver, och jag tror absolut att det kommer bli mycket bättre. I nuläget är jag mest nöjd över att det blivit riktig katt av Kapten, han sover till och med med mig i sängen nu och ska helst hålla handen/tassen när vi sover, märkligt nog.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Såg att det diskuterades dammsugare tidigare i tråden. Rekommenderar märket Dyson. De ser jävligt spaceade ut men de är väldigt bra på både katthår och sand. Påslösa, vilket nästan är ett måste när man har långhåriga katter. Annars går det väldigt många påsar xD

Vi har två modeller hemma. En batteridriven sak som vi kör lite med vid kattlådorna och en mer traditionell dammsugare. Haft båda i flera år nu.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Sedan i slutet av oktober förra året då Zelda flyttade in hos mig så har följande saker "försvunnit": två tallrikar, två tekoppar, två dyra flaskor aftershave, en riktigt fin Kosta glasskulptur, en glöggmugg, en ljusstake i glas, två prydnadsölglas, en stor glasburk, en stor blomkruka och jag fick köpa en ny frihängande köksfläkt (kolfilter) då hon hoppade ner (typ en meter) från mina vägghängda köksskåp på min gamla köksfläkt så den nästan lossnade från taket och fästena blev förstörda.

Det är dyrt att ha katt...

PS! Här är en liten video med Zelda uppe på mina köksskåp: https://www.youtube.com/watch?v=f1hkgxf2jyU

Ursäkta sent svar, men har varit på semester.

Jo, helt klart kan det bli dyrt..

Såg nu när jag kom hem att katterna har varit uppe och klättrat i mina nya mörkläggningsgardiner till projektorn, så det är små hål ända upp till stången. :-/.

Så går det när man lämnar dem ensamma, med en kattvakt lite då och då.

Saknade dem faktiskt varje dag och speciellt när man såg alla vildkatter som var överallt. Som dessa som låg och sov på en uteservering..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
DingDongerMcDongface

Tänkte dela med min av min bebis, en snart 14 veckor gammal ragdoll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anaii:

Såg att det diskuterades dammsugare tidigare i tråden. Rekommenderar märket Dyson. De ser jävligt spaceade ut men de är väldigt bra på både katthår och sand. Påslösa, vilket nästan är ett måste när man har långhåriga katter. Annars går det väldigt många påsar xD

Vi har två modeller hemma. En batteridriven sak som vi kör lite med vid kattlådorna och en mer traditionell dammsugare. Haft båda i flera år nu.

Dammsugarmärket tycker jag är mindre viktigt, men påslöst kan vara bra så länge den har tvättbart HEPA-filter, annars en kat(t)astrof.

Jag använder fortfarande en Volta Gemini köpt på slutet av 1990-talet med just hepafilter och även extra separator man fäster på röret. För den tiden låga 1500W men riktigt höga 425W i sugeffekt trots det, och det märks (fortfarande).

Nåväl, till varför jag egentligen skulle skriva inlägget. Oavsett vad som suger så är det viktigaste ett bra turbomunstycke som borstar och suger samtidigt. Ett mycket effektivt och snabbt sätt att få rent alla liggplatser från hår.

Finns olika typer, mitt ser ut som nedan:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har svårt att tänka mig att den skulle vara så värst effektiv mot katthår med borstar, men jag kan ha fel..

Själv kör jag med en variant som har som dynor på undersidan och den är väldigt effektiv. Dynorna bokstavligen drar ut katthåren från mattor och andra textilier.
Blir som en tjock korv av hår bara efter ett drag på vardagsrumsmattan, fast den inte ser så värst hårig ut...

https://www.google.se/search?q=dammsugarmunstycke+katth%C3%A5..._

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

@DaBone: Du har fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Dammsugarmärket tycker jag är mindre viktigt, men påslöst kan vara bra så länge den har tvättbart HEPA-filter, annars en kat(t)astrof.

Jag använder fortfarande en Volta Gemini köpt på slutet av 1990-talet med just hepafilter och även extra separator man fäster på röret. För den tiden låga 1500W men riktigt höga 425W i sugeffekt trots det, och det märks (fortfarande).

Nåväl, till varför jag egentligen skulle skriva inlägget. Oavsett vad som suger så är det viktigaste ett bra turbomunstycke som borstar och suger samtidigt. Ett mycket effektivt och snabbt sätt att få rent alla liggplatser från hår.

Finns olika typer, mitt ser ut som nedan:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/20160917_041853119_iOS_zpsdjisoemz.jpg

Normalt sätt skulle jag hålla med dig om att märket är mindre viktigt men dyson har en annan typ av motor inspirerad av vindturbiner. Om jag kommer ihåg rätt är uppfinnaren bakom patentet och märket vindturbinsingenjör från början. På den handhållna batteridrivna moddellen är det ett sånt munstycke som du beskriver. På den vanliga modellen tycker jag inte det behövs. Och då har vi ändå en sån enligt mig avskyvärd heltäckningsmatta i gillestugan.

Den handhållna batteridrivna (som är specad till 75W om någon tycker watten säger något) hade bättre sug än vår några år äldre dammsugare (tror det var en standard electrolux). Ända anledningen att vi köpte den vi har nu med sladd är att batteriet inte riktigt höll för att dammsuga villan när vi flyttat xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Nu när jag skaffat ett nytt fint, ENORMT skrivbord är det klart att Kapten ska vara med och visa att det är han som bestämmer.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Medlem

Damen är lite över 11år gammal & gillar att ränna ute fortfarande!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tänk om man var lika fotogenisk som en katt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hehe!!!

Värst (men egentligen bäst) är väl att hon kräver nydammsugat på alla liggplatser typ var tredje dag och nya lakan i sängen varje vecka, annars blir det tillgjorda nysningar och förfärligt jamande.

Hon är den enda katt jag haft som inte var unge när jag fick henne, utan hämtades i -27C graders kyla från en liten lägenhet i Sundsvall. Då var hon 1,5 och hade redan haft två kullar genom att springa ute. Hon var mager med tunn päls. När jag kom in i lägenheten kom hon ut från under sängen där hennes senaste ungar var och det sa faktiskt klick från båda håll. Jag öppnade kattlådan och hon gick in direkt. Efter att jag betalt en symbolisk summa så bar jag ut henne i bilen och satte henne på passagerarsätet. 5 minuter senare hade hon somnat utan ett enda gnäll och sov hela turen hem på dryga timmen.

Hon förstod inte sitt namn så jag döpte om henne och som brukligt med mig, snackade oavbrutet med henne. Det tog ungefär ett år innan hon också blev pratsam och nyanserad i språket (det underlättar vid kattskötsel). Nu är hon 11 år och sammantaget den bästa jag haft, katt eller ej!

Låter helt underbart.
Hoppas du får ha henne länge.. riktigt länge.

Ang städning så var min tidigare katt lite mindre kräsen än din iaf. Han gillade inte sitt eget hår på sakerna, men förutom det, var det skit samma. (bokstavligt talat tom).

-----------

Nu till en helt annan sak.
Jag har en fråga till er som varit med om det, och behöver lite råd. Jag har ev, inget bestämt än, två små kattungar på väg från en bekant. Samtalet kom upp av misstag och intresset från mig kom utan tvekan.

Men...
Jag vill vara säker på att jag kan ge dem ett bra hem. Idag är mitt största problem att det var något år sedan jag hade katt och jag har aldrig haft kattungar. När jag var liten så tog min mor hand om min dåvarande katt och mig.. så.. jag vet 0 om vad som måste göras. Att ta hand om en vuxen katt är inga problem, men då var ju han vad vid att få mat innan man åkte till jobb, samt hade vatten och torrfoder under dagen.

På toppen av det så har jag bokstavligt talat har datordelar överallt. Något som så klart går att packa ner och ställa undan, samt jag behöver storstäda hemmet. Jag kan anlita en firma i värsta fall så det blir bra och sälja lite delar. Men jag vet också att 12-veckor gamla katter är rätt bra på att ta sig in i ställen de inte ska...

Men det som oroar mig är jobbet... Hur löser jag det med att jag måste till jobb? Ev skulle jag kunna ta ledigt en halv vecka, och sen veckan efter jobba 50%, så det blir korta dagar, men mer lediga dagar än det har jag inte.

Så även om själen vill... så borde jag inte göra detta, eller? (då jag inte kan vara hemma nog för dem) Eller kan det gå?

PS. Jag tänkte från början följa rådet rådet givet och skaffa 2 vuxna katter, vilket kanske fortfarande är det bättre alt. Men det är så satans svårt att säga nej till så söta kattungar DS.

Permalänk
Medlem

Kan säga att ditt tålamod kommer prövas på riktigt med kattungar, energin dem besitter går inte att jämföra. Det kommer bli utmanande för saker kommer ramla, gardiner som klättras och sängen en lekplats även om du har lagt dig och fallna krukor. Men det är ändå bra att du har valt 2 kattungar för då kan dem trötta ut varandra men samtidigt kan en del av det riktas mot dig om oturen befinner sig. Så länge du har det vårdat städat så ska där inte vara problem när du har borta utan det räcker med att se till att se efter deras behov för dem kommer med viss säkerhet vara reserverade men ändå känna sig säkra om nu ungarna är syskon.

Beteendet varierar, vissa fräser pga förändring andra likgiltiga därav välkomnar dig som betjänt. Det är ok att lämna dem hemma, dem har varandra samt att du kommer hem i slutändan.

Vid 12 veckor så innebär det att amningen och socialiseringen från mamman och kullen vara över så nu gäller det mer fast mat som blötmat eller torrfoder, prova dig fram med vad dem gillar med olika märken. Vid det här laget så ska ungarna också lärt sig att gå på lådan så införskaffa en kattlåda och vettig kattsand.

Och en sak till, 16 veckor efter deras födelse så är dem redo för kastrering enligt lägst rekommenderade åldern. Bor du i lägenhet så är det lag på att balkongen ska vara nätad.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Nu till en helt annan sak.
Jag har en fråga till er som varit med om det, och behöver lite råd. Jag har ev, inget bestämt än, två små kattungar på väg från en bekant. Samtalet kom upp av misstag och intresset från mig kom utan tvekan.

Det är ju tonåringar du får hem De har förhoppningsvis lärt sig att besöka toalettlådan och de håller varandra sällskap när du inte är hemma så det bör räcka med att du städar efter dem. Det kan vara bra att ha 1 låda per katt för en del gillar inte att dela men annars är det oftast inget speciellt du behöver göra, bara göm det du är rädd om för de kommer att klättra och krypa för att undersöka allt de kommer åt, du har kanske nån dörr du kan hålla stängd när du är borta så de inte kan härja överallt hela tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Kan säga att ditt tålamod kommer prövas på riktigt med kattungar, energin dem besitter går inte att jämföra. Det kommer bli utmanande för saker kommer ramla, gardiner som klättras och sängen en lekplats även om du har lagt dig och fallna krukor. Men det är ändå bra att du har valt 2 kattungar för då kan dem trötta ut varandra men samtidigt kan en del av det riktas mot dig om oturen befinner sig. Så länge du har det vårdat städat så ska där inte vara problem när du har borta utan det räcker med att se till att se efter deras behov för dem kommer med viss säkerhet vara reserverade men ändå känna sig säkra om nu ungarna är syskon.

Beteendet varierar, vissa fräser pga förändring andra likgiltiga därav välkomnar dig som betjänt. Det är ok att lämna dem hemma, dem har varandra samt att du kommer hem i slutändan.

Vid 12 veckor så innebär det att amningen och socialiseringen från mamman och kullen vara över så nu gäller det mer fast mat som blötmat eller torrfoder, prova dig fram med vad dem gillar med olika märken. Vid det här laget så ska ungarna också lärt sig att gå på lådan så införskaffa en kattlåda och vettig kattsand.

Och en sak till, 16 veckor efter deras födelse så är dem redo för kastrering enligt lägst rekommenderade åldern. Bor du i lägenhet så är det lag på att balkongen ska vara nätad.

Bra svar, tackar.

Jo, 2 st lär jag behöva oavsett, så de tröttar ut varandra. Frågan är dock om jag har tålamodet... Men det är lite lättnad att man vågar lämna dem ensamma.

Något säger mig dock att krukor + annat & vårdat hem... är lite i motsatsa till vartannat. Men å andra sidan så jag har få blomkrukor och de överlever knappt (jag har inte gröna fingrar). Det enda jag kan låsa dock är sovrummen (ena som typ är mer lager just nu)...

Tips jag fått sedan tidigare är klätterleksaker + klösplattor/pinnar osv, samt leksaker. Detta hjälper till att rädda möbler (inte sagt att de räddar dem dock).

Bor på första vån, med terrass. Jag tror dock inte att jag vågar ha dem där ute innan våren iaf, utan måste hinna totalt "bura in" allt", då 1, katter inte får gå lösa (och jag inte vill det heller), 2, Där finns tyvärr grannkatter som går lösa. Är rädd för pot. slagsmål mm.
Min förra katt gick ut ibland, men aldrig utanför mitt staket. Han ville inte ens det, och inget nät behövdes. Men grannkatten har jag hittat i vardagsrummet mer än en gång, när det stod öppet på sommaren.

Kastrering blir nog tyvärr nödvändigt, då jag inte kommer kunna hantera det annars, även om jag fortfarande minns hur mor min skämdes för vad hon hade gjort när hon kom hem med vår lilla Commando... som blev Mando

Skrivet av mrqaffe:

Det är ju tonåringar du får hem De har förhoppningsvis lärt sig att besöka toalettlådan och de håller varandra sällskap när du inte är hemma så det bör räcka med att du städar efter dem. Det kan vara bra att ha 1 låda per katt för en del gillar inte att dela men annars är det oftast inget speciellt du behöver göra, bara göm det du är rädd om för de kommer att klättra och krypa för att undersöka allt de kommer åt, du har kanske nån dörr du kan hålla stängd när du är borta så de inte kan härja överallt hela tiden.

Ang kattlåda är det nog mer plats problem med 2 st, men jag ska se om det går att lösa.
Vi får se hur bra man kan gömma allt

Vi får se, det har gett mig lite hopp iaf, men det är mycket som måste klaffa först, och jag vill inte göra det om jag inte kan göra det bra.

Permalänk
Inaktiv

Tänk på elsladdar med, hade en liten en som var väldigt intresserad av sladdar. Det roliga är att jag haft katt i 35 år, första jekeln som var intresserad av sladdar!

Ett tips ang. kattsand, prova träna dem på papperströn direkt, den är hur bra som helst, bitarna är så pass stora att de sällan hittas på andra ställen än toaletten. Billigt är det med, men tyvärr tycker inte alla katter om den, kräsna små..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Tänk på elsladdar med, hade en liten en som var väldigt intresserad av sladdar. Det roliga är att jag haft katt i 35 år, första jekeln som var intresserad av sladdar!

Ett tips ang. kattsand, prova träna dem på papperströn direkt, den är hur bra som helst, bitarna är så pass stora att de sällan hittas på andra ställen än toaletten. Billigt är det med, men tyvärr tycker inte alla katter om den, kräsna små..

Hoppas verkligen inte det... jag har ju ffs 4+ datorer, går inte utan sladdar

Ang kattsand så var det inte så stort problem efter att jag testade dörrmatta. Så jag köpte en billig dörrmatta, och lade den framför kattlådan och den tog 90%+ av alla kornen. Samtidigt så hade han en plats att "torka" sina tassar och klösa mot. När den blev skitig nog att det inte gick att lätt rengöra så tog jag en ny matta. Tror jag köpte 5 st på rea

Vet nämligen att vi testade massor med olika kattsand typer, men många av dem tog inte doften, eller sög inte upp vidare bra, så man fick slänga enorma mängder sand (vilket motverkar låga priset).