IT/Tekniska jobb utan utbildning?

Permalänk
Medlem

IT/Tekniska jobb utan utbildning?

Hej, jag var teknik intresserad sen tidig ålder och började pilla med datorer, installera windows 98 o.s.v var lite annorlunda än att installera windows 8/10 idag. Löste nästan alla problem på egenhand, höll på med å skapa servrar, script, php hemsidor, o.s.v När jag kom till gymnasiet hade intresset svalnat lite, programmering provade jag på lite på egen hand men där började intresset svalna. Tog en praktisk industri utbildning i tron på att jobben skulle finnas på industrierna, nu sitter jag här några år senare, inget jobb kvar på fabriken och marknaden för industri jobb ser dyster ut. Så jag undrar,

Någon som har tips på It/teknik-jobb som inte kräver att man har utbildning inom området?

Permalänk
Medlem

Skicka ansökan till de stora konsultbolagen (Manpower/Experis, Academic Work etc). De skriker efter personal. Själv hade jag ingen utbildning när jag började som konsult.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Skicka ansökan till de stora konsultbolagen (Manpower/Experis, Academic Work etc). De skriker efter personal. Själv hade jag ingen utbildning när jag började som konsult.

Kikat lite där men inte skickat någon ansökan. För en som är hyffsat grön i branschen, vad går ditt jobb som konsult ut på? Vad krävs det för kunskaper?

Permalänk
Medlem

Hur ser intresset ut idag då?
Finns det ett intresse så har du jobb tror jag.

Ser jag till mig själv så har jag bara gått gymnasie och inget inom IT, efter att ha jobbat inom handeln i flera år så sökte jag ett jobb som supporttekniker som jag också fick.
Nu fyra år senare är jag ansvarig för supportdelen på företaget och har fyra anställda under mig.
Så... finns vilja och intresset så löser du det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det finns många vägar till arbete, att börja nerifrån och jobbat uppåt som breakman är ett sätt.
Alla sätt passar dock inte alla och jag själv skulle ej ha klarat av det breakman gjorde.

Vilket sätt som passar TS bäst beror alltså på vad du är för en person. Får man fråga varför du inte vill vidareutbilda dig? Då det för den stora skaran är det allra enklaste sättet.

Just nu är det stor brist på IT-folk inom många områden så om man är väldigt duktig och på något sätt kan visa detta, så visst har man en chans att få ett bra jobb. Alternativet och vara medelmåtta och ha utbildning är dock som sagt det enklaste sättet för de flesta.

På frågan jobb utan utbildning, så support är ett bra sätt att komma in, jag skulle även gissa att webbsidoutvecklingen kan vara något om man kan visa upp några hemsida man har gjort som imponerar i sitt jobbmail. Med imponerar så inte blink à la 1996-1997 utan en hemsida som företaget tror att deras kunder skulle köpa. D.v.s. stilren, inga stavfel, smarta funktioner etc. (Hemsidoutveckling är ej mitt område)

Svårigheten är annars ofta att locka arbetsgivaren intresse, har man ingen utbildning eller något som på något sätt visar vad man kan, så varför ska en arbetsgivare för mer svåra jobb lägga ner sin tid på en? Och betyg bevisar självklart inte alls att man kan något, det visar dock att man har läst något och förhoppningsvis även kan detta.

Ta nätverk som exempel, en som har gått en sådan 2,3 årigt program kan typ hänvisa till sin utbildning och säga att den kan och har gjort lite olika saker. En person utan utbildning som är tusan så mycket bättre, ja denna person får betydligt svårare i sitt mail förklara vad den kan. Där man ska ha i åtanke att personen som läser mailet rekryteraren eller personalchefen kanske inte kan ett skit om nätverk och då är det svårt att motivera att man är bättre än den ovanstående som har utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satane:

Kikat lite där men inte skickat någon ansökan. För en som är hyffsat grön i branschen, vad går ditt jobb som konsult ut på? Vad krävs det för kunskaper?

Användarsupport/helpdesk och enklare administrering i Active Directory.
Grundkunskaper om AD är bra. Läs på! Sen är det din servicekänsla och positiva attityd som är viktig.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Är själv lite i samma sits som TS, hade tidigare planerat för vidarestudier för spelutveckling men pga upprepade (3 ggr) uppläsning i Matematikböckerna (tolkningssvårigheter av förklaringar, inte matten i sig som är svår att förstå utan greppandet av formuleringarna) fick mig att ge upp den drömmen. Jag besitter med god kunskap med datorer, Windows, nätverk och har grundläggande förståelse med Linux. Jag har iaf den senaste månaden frilansat åt en polares farsa som är pilotutbildare med en hemsida som inte långt ifrån färdig samt varit teknisk support för honom - så det borde väga lite iaf i något CV. Jag har inte direkt arbetat mer än sommarjobb och småpraktik genom AF, så "fullbordat" arbete har jag inte haft.

Jag sitter också med lödkunskaper som jag lekte en del med både under och efter gymnasiet, bara inte utövat det sedan ett par år tillbaka pga bristande intresse (har just nu inget att utöva). Men jag har definitivt intresse och anlag för reparationer, men vet inte hur det ligger till gällande elektronik-marknaden. Jag är också väldigt glad för Retro TV-spel så kanske reparation i kombination med nytt och retro.

Kanske uppläsning och cert av Windows Server hade gett lite mer i bagaget, vet inte. Just nu så känns allt bara "Meh".

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 037180:

Det finns gott om vidareutbildningar som inte är så matematiska.
T.ex en nätverksutbildning på högskolan /KY som skulle kunna vara något för dig. Så mitt råd för dig är att se på andra utbildningar.

Spelutveckling är annars en tuff bransch, främst för att alla som jobbar där verkligen brinner för ämnet och det går för vanliga personer inte så bra att enbart göra 40 timmar i veckan och sedan ge upp.