Dra igång en välgörenhet

Permalänk

Dra igång en välgörenhet

Dra igång en insamling till välgörenhet? Kör denna tråd på nytt då det vore intressant att få svar.

Tjenare.

Har lite datorhårdvara över bland annat 295x2 som är mer eller mindre nytt. Som jag tänkt sälja här på Swec men känns inte som jag har något behov utav pengarna.

Så jag funderade på att dra igång någon form av välgörenhetsinsamling mest för skojs skull och se vad man kan åstadkomma för något.

Typ att jag lägger ut grafikkortet och lottar ut den till någon mot att man sätter över kanske 20kr per "biljett". +valfrisumma

När pengarna mottagits blir man med i "utlottning" av grafikkortet. kan möjligen slänga in fler high end komponenter.

Tänk att 50 personer sätter in 100kr det är redan det 5000kr som då kan skänkas raka vägen till välgörenhet och chansen att vinna grafikkortet är en på 50 vilket inte är dåliga odds.

Och för varje biljett man köper läggs ens användarnamn till i en lista som en vinnare kommer slumpmässigt dras ur.

Hur skulle man gå till väga med detta på ett rättvist sätt blir det något strul med skatt eller liknande? Hur gör man utlottningen opartisk och bevisad att det inte är något fuffens?

Hur skulle man kunna bevisa vart alla pengarna gått. Funderade då mest på en tråd där användare som bidragit får vara med och bestämma vart pengarna ska gå och hur stor del.

Funderade något i stil med att alla som bidrar ex. via swish som är lätt och enkelt skickar ett mail med fullständigt namn och användarnamn. Då ser ju jag lätt vem som har fört över vad och vem som deltagit sen kanske i säljannonsen skriver man deltagit då ser ju alla hur mycket pengar som förts över. Och sen skriver jag ut totala summan som kom in.

Jag känner att det vore roligt att göra något för den goda saken skull. och bidrar mer än gärna med ett "nytt" 295x2 och annan high end hårdvara som jag själv betalat ur egen ficka.

Kan detta vara en idé eller är det bara glömma?

Någon får ju ett grafikkort för 20kr+valfri summa och alla andra får vara med och bidra till välgörenhet. är det bara 10 intresserade personer då får vi in 200kr minst till välgörenhet och någon får ändå grafikkortet?

Kom gärna med idéer tankar synpunker vad man ska tänka på och liknande.

Kommer detta räknas som ett lotteri vilket kräver tillstånd? eller är det OK med tanke på att det är ren välgörenhet och inget vinstdrivande?

OBS NOTERA ATT DETTA BARA ÄR ETT TANKESTADIE. Hur gör man det säkrast så alla som bidrar får sin chans. Och att detta går till på rätt sätt. ska man låta någon admin/mod ta hand om pengarna?

EDIT: Beräkningarna stämmer inte då jag ändrade om originaltråden.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr inte tillåtet.

En privatperson eller ett företag får i princip aldrig anordna ett lotteri, då det för tillstånd krävs att det är fråga om en svensk juridisk person, som är en ideell förening och som enligt sina stadgar har till huvudsakligt syfte att främja ett allmännyttigt ändamål inom landet.

Vem som helst får däremot tillståndsfritt anordna lotterier i samband med offentlig tillställning (20 § lotterilagen), exempelvis tivolin, offentliga danstillställningar och idrottsevenemang. Varje insats får då högst uppgå till 1/6000 prisbasbelopp och värdet av den högsta vinsten till högst 1/60 prisbasbelopp Om antalet insatser och vinster samt värdet av dessa är fastställda enligt en uppgjord plan ska vidare det sammanlagda värdet av vinsterna motsvara minst 35 procent och högst 50 procent av insatsernas värde.

http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Fragor--Svar/Lotterier1/

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician