Tips på kamera. Barn och Natur 10k Budget.

Permalänk
Medlem

Tips på kamera. Barn och Natur 10k Budget.

Tjena allihopa. Fick barn för ett tag sedan och känner att jag vill ha en bra kamera så man kan ta kort på alla fina stunder. I dagsläget används en Nexus 5 och Iphone 6. Vilket jag tycker blir riktigt dåliga bilder med.
Jag har aldrig ägt en bra kamera och kan i stort sett ingenting om kameror. Kan i stort sett ingenting om kameror heller.
Tycker även om att vara ute i naturen så att kunna ta bra bilder ute i naturen är också viktigt.

Har ingen som helst aning om vad som är bra och dåligt. Vet inte heller vad som passar mitt behov bäst.
Vill att det ska bli bra bilder bara. Nörd som man är så vill jag så klart ha något bra. Planen är att ha med kameran även om man åker utomlands och utflykter. Jag tycker inte att det spelar så stor roll om kameran är kompakt eller lite större. Bildkvalité är viktigare ( Tror jag )

Tips mottages gärna. Budgeten ligger på som högst runt 10 000 men klagar inte om det är billigare.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Panasonic LX100 är en bra kompromiss. Bra kvalitet både på bilder och kamera. Fungerar som en systemkamera med stor sensor men med ett riktigt bra inbyggt objektiv. Filmar i 4K. Relativt billig och rätt stylish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Panasonic LX100 är en bra kompromiss. Bra kvalitet både på bilder och kamera. Fungerar som en systemkamera med stor sensor men med ett riktigt bra inbyggt objektiv. Filmar i 4K. Relativt billig och rätt stylish.

Har en till salu, PM vid intresse!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en bra kamera men inte tror du kommer att få något jättestort fotointresse är LX100 som föreslagits en riktigt bra kamera. Lite kompaktare och, beroende på vilken version, billigare är Sony RX100 som åxå är bra. Den är dock inte lika bra som LX100.
Inom budget finns ju även olika systemkameror men har man inte något genuint fotointresse kommer man nog inte nyttja potentialen med att byta objektiv och sånt.

Du skriver även är du inte vet så mycket om kameror. Möjligheten till bra bilder ökar markant om man vet vad man gör och har förståelse för hur kameran funkar, så ta dig även tiden att läsa igenom någon av de fotoskolor som finns på nätet, tex på Fotosidan, samt läs igenom kamerans manual.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Panasonic LX100 är en bra kompromiss. Bra kvalitet både på bilder och kamera. Fungerar som en systemkamera med stor sensor men med ett riktigt bra inbyggt objektiv. Filmar i 4K. Relativt billig och rätt stylish.

Det låter bra. Glömde faktiskt skriva att jag även vill kunna filma i någorlunda bra kvalitet.
Ska kolla lite närmare på den? Några andra alternativ?

Skrivet av dumbo:

Om du vill ha en bra kamera men inte tror du kommer att få något jättestort fotointresse är LX100 som föreslagits en riktigt bra kamera. Lite kompaktare och, beroende på vilken version, billigare är Sony RX100 som åxå är bra. Den är dock inte lika bra som LX100.
Inom budget finns ju även olika systemkameror men har man inte något genuint fotointresse kommer man nog inte nyttja potentialen med att byta objektiv och sånt.

Du skriver även är du inte vet så mycket om kameror. Möjligheten till bra bilder ökar markant om man vet vad man gör och har förståelse för hur kameran funkar, så ta dig även tiden att läsa igenom någon av de fotoskolor som finns på nätet, tex på Fotosidan, samt läs igenom kamerans manual.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är precis så jag känner. Känns som att jag inte kommer nyttja den fulla potentialen i en systemkamera men samtidigt vill entusiasten i mig ha något som är riktigt bra. Lika så med när man sitter på 5820k cpu men ändå surfar för det mesta.
Jag ska försöka läsa på lite på fotosidan men jag har inte riktigt tid med att fördjupa mig i det hela för mycket.
Vill igentligen ha en riktigt bra kamera som sköter sig självt. Med valet att kunna göra mera med den ifall intresset ökar.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Det låter bra. Glömde faktiskt skriva att jag även vill kunna filma i någorlunda bra kvalitet.
Ska kolla lite närmare på den? Några andra alternativ?

Finns mycket bra kameror. Men så som du skriver later det som LX100 eller RX100 passar bäst imo.
Här är en recension jag gjorde av LX100 med fokus endast på video och inget om stillbilder. Finns tillräckligt med recensioner om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Jag ska försöka läsa på lite på fotosidan men jag har inte riktigt tid med att fördjupa mig i det hela för mycket.
Vill igentligen ha en riktigt bra kamera som sköter sig självt. Med valet att kunna göra mera med den ifall intresset ökar.

De flesta kameror har ett automatisk läge som ofta funkar ganska bra men kameran kan ju bara gissa vad man vill göra och vilket resultat man är ute efter och ibland uppstår situationer där kameran blir lurad, så det gäller att veta när man själv behöver ingripa. Det är heller inte säkert är kameran prioriterar likadant som man själv gör. Kanske kameran aktiverar blixten när man själv hellre skulle höja ISO-talet tex.
Det är inte ovanligt att man köper en dyr kamera i tron att kameran ska ta bra bilder men att man sedan blir besviken eftersom man själv inte vet vad man gör och bilderna blir "dåliga".
Rent tekniskt kommer ju dock bildkvaliteten är bli väldigt mycket bättre med en LX100, särskilt så i svagt ljus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Finns mycket bra kameror. Men så som du skriver later det som LX100 eller RX100 passar bäst imo.
Här är en recension jag gjorde av LX100 med fokus endast på video och inget om stillbilder. Finns tillräckligt med recensioner om det

https://www.youtube.com/watch?v=ezfgPKxqEd4

Tack. Ska kolla på den.

EDIT: Kollat precis klart på den. Väldigt trevlig recension och titta på. Kul att det var filmat i Västerås. Är själv en gammal Västeråsare. Vad tycker du om still bilderna på kameran?

Skrivet av dumbo:

De flesta kameror har ett automatisk läge som ofta funkar ganska bra men kameran kan ju bara gissa vad man vill göra och vilket resultat man är ute efter och ibland uppstår situationer där kameran blir lurad, så det gäller att veta när man själv behöver ingripa. Det är heller inte säkert är kameran prioriterar likadant som man själv gör. Kanske kameran aktiverar blixten när man själv hellre skulle höja ISO-talet tex.
Det är inte ovanligt att man köper en dyr kamera i tron att kameran ska ta bra bilder men att man sedan blir besviken eftersom man själv inte vet vad man gör och bilderna blir "dåliga".
Rent tekniskt kommer ju dock bildkvaliteten är bli väldigt mycket bättre med en LX100, särskilt så i svagt ljus.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för en bra förklaring. Jag ska nog ta och kika lite närmare på LX100. Skulle dock vara kul om det fanns några fler alternativ och välja på. Så jag har något och jämnföra med.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Har själv stort fotointresse och äger tre hus och massor av linser och när jag skulle hitta bästa kameran till min mor i födelsedagspresent så blev det LX100 så jag kan bara hålla med andra. Den är enkel att jobba med men ger möjlighet att lära sig fotografera och utnyttja mer av kameran allt eftersom.
En nackdel med den är den inbyggda blixten som sitter dumt och kunde ha varit bättre.

Skulle jag själv skaffa en kompaktkamera så hade det blivit Fuji med utbytbara linser men då springer det iväg med kronorna.

Permalänk
Medlem

@Celebmir:

Det låtar starkt åt LX100 eftersom så många rekommenderar det nu. Skulle bara vara trevligt och ha något att jämföra med eller någon konkurrent.

Igentligen är inte 10k budgeten satt i sten men jag kanske inte kan få ut så mycket mera av en dyrare kamera som en nybörjare eftersom jag i stort sett inte kan något om kameror och fotografering.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk

Sony A6000 kan du kolla på tycker jag, bara för att jämföra.

A6000 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2503442

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

För en 10k budget skulle du kunna stoppa in en D7100(bara kamerahus) och sedan komplementera med Nikkons egna 35mm dx objektiv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396900

Priser på D7100: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1686682

Kanske lite overkill men du får bra hårdvara för pengarna och själva objektivet är rätt allround och passar för det mesta. Enda negativa med objektivet för din del kan vara ifall du vill försöka trycka in så mycket av naturen som möjligt i dina natur bilder. Detta eftersom den har en låg brännvidd. Panasonicen som har nämnts har en brännvid på 24mm(maximal utzoomning) vilket ger ett större omfång på bilderna.

Bildexempel på 24mm vs Nikkon D7100 med 35mm objektiv(den sanna brännvidden på kameran blir 52,5 mm då sensorns storlek påverkar hur mycket objektivet kan ta in)

24mm-ish: http://www.objektivguiden.se/images/school/balcony/014mm.jpg
vs.

52mm-ish:http://www.objektivguiden.se/images/school/balcony/035mm.jpg

Om du är motiverad att lära dig lite om baskunskaper kring hur systemkameror fungerar så kör på en systemkamera. Om du vill ha en bra bild utan att behöva lära dig allt för mycket om inställningar osv. Då är det bara att köra med en halvsystemkamera likt den panasonicen som nämndes.

Jag kan tillägga att man har lite bias mot panasonic kameror då man har använt deras FZ18 under en lång tid och är rätt nöjd med den

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag kan nog hjälpa dig med ditt svåra val om vilken kamera du behöver ha.

Din budget var 10k

Då behöver jag lite mot frågor.

Vill du ha en kompakt eller vill du ha en systemkamera?

Båda har fördelar och nackdelar

Systemkamera kan vara tung
Kompakt liten och bra

Ett alternativ http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/EOS7...

Kompakt systemkamera http://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/DSLT...

Eller här är en äldre design som kanske passar lite retro vibbar. https://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/olympus-e-m10-m...

Men vänta tills black friday rean så kanske du hittar någon med rabatt som är bra.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

1. APS-C eller FF?
2. fetDSLR eller spegellös?
3. nytt eller beggat?

Bra svar till en som vet, men till en nybörjare blir 1:an & 2:an rena grekiskan! Så vart det iallafall för mig.....

Till TS /

LX100 är en bra kamera, och att lära dig alla fototermer med den, är en bra början.

Jag tror det blir så här, till en början så kommer du prova dig fram i auto. Fota som fan!

Sen kommer du inse att det finns fler möjligheter, att få det precis så som du vill.

Kommer du dit, då har du fastnat (stort grattis, det är skitroligt att komma dit)

Och då kommer du till det stadiet, att det finns ingen återvändo, än att lära sig hantera kameran.
Att lära sig verktyget!
Läsa på, fota, läsa på, fota etc etc

Det finns väldigt många fotoskolor på nätet, men Fotsidan.se som tidigare nämnts, kan jag varmt rekommendera.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Bra svar till en som vet, men till en nybörjare blir 1:an & 2:an rena grekiskan! Så vart det iallafall för mig.....

Till TS /

LX100 är en bra kamera, och att lära dig alla fototermer med den, är en bra början.

Jag tror det blir så här, till en början så kommer du prova dig fram i auto. Fota som fan!

Sen kommer du inse att det finns fler möjligheter, att få det precis så som du vill.

Kommer du dit, då har du fastnat (stort grattis, det är skitroligt att komma dit)

Och då kommer du till det stadiet, att det finns ingen återvändo, än att lära sig hantera kameran.
Att lära sig verktyget!
Läsa på, fota, läsa på, fota etc etc

Det finns väldigt många fotoskolor på nätet, men Fotsidan.se som tidigare nämnts, kan jag varmt rekommendera.

Precis. Jag vet ingenting om ovanstående och har i dagsläget inte tid att sätta in mig i det heller. Jag ska nog gå iväg till någon fotobutik. Känna och klämma lite på kameran.

Har någon nån idé om den här sidan är att lita på? Priserna verkar lite väl bra.
http://eu.mydigitaland.com/digital-camera/panasonic.html?p=2

Visa signatur

Jag har en data