AMD Radeon R9 380X

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med mitt gigabyte 970WF som jag köpte för snart ett år sedan helt nytt för 2499kr.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MinscS2:

Absurt pris och presterar mer eller mindre som R9 280X?

Lär väl inte bli någon storsäljare i julhandeln precis.

Lär väl prisänkas en hel del när svenska återförsäljare vädrat ut haschröken.
Rekommenderat pris, ligger bara 10$ över 380, 3000 kr är inget annat än ett fantasipris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Suger i spelande men rockar fettet loss i mining antagligen, heh.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

nu gav jag 2400kr för ett 380 4GB nitro vilket jag tyckte var relativt saftigt, Köpte ett 280 3GB för 1600kr innan vilket var rätt trevliga pengar.

Men 3000kr för detta är ju hutlöst, lägg på 300kr och man får ett 390 4GB eller ett 970 som är bra mycket bättre perf/krona.

Nae se över priserna AMD!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Angående priset, hur kan får det till att det är AMD:s fel att svenska återförsäljare är giriga?
Läste ni inte att det rekomenderade priset ligger 100 dollar lägre än det för 390?

Är det verkligen så att återförsäljare väljer ett pris de "gillar" bara sådär?
Säger inte emot dig, är genuint nyfiken på hur prissättningen går till för jag trodde att de hade några slags spann att hålla sig till och att valutakurser etc påverkar en del.

Skrivet av Ratatosk:

När skall Sweclockers uppgradera till Windows 10 förresten?

Jag tror de nämnde i någon Fredagspanel för länge sedan att det skulle ske när första DX12-spelet officiellt släpps eller när Windows 10 visat sig vara "stabilt nog".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Överraskande dåligt prestanda!

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sisyfos:

Är det verkligen så att återförsäljare väljer ett pris de "gillar" bara sådär?
Säger inte emot dig, är genuint nyfiken på hur prissättningen går till för jag trodde att de hade några slags spann att hålla sig till och att valutakurser etc påverkar en del.

Vet inte jag heller, men jag tror att en del av de större kan köpa in direkt från andra marknader, de mindre håller sig nog till de svenska återförsäljarna.
Valutakurser kan inte förklara att det svenska priset ligger närmare R9 390 än R9 380, eftersom den amerikanska skillnaden mellan 380x och 390 är 100$ och mellan 380 och 380x är 10-20$.
Vi lär som sagt se en justering av de svenska priserna hur som helst.

Citat:

Jag tror de nämnde i någon Fredagspanel för länge sedan att det skulle ske när första DX12-spelet officiellt släpps eller när Windows 10 visat sig vara "stabilt nog".

Får hoppas att det blir "stabilt nog" snart då.

Kom att tänka på en sak till, undrar om det går att låsa upp 380 till 380x?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eErike:

Går ju ganska fort att kolla upp i deras tidigare tester hur den ligger jämfört med t ex EVGA GTX 970 SSC ACX 2.0+ som ser ut att vara den mest populära modellen

Kan man jämföra så? Är väl en del som har ändrats, testriggen kanske får någon uppgradering men framförallt tänker jag på drivrutinerna :/

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Angående priset, hur kan får det till att det är AMD:s fel att svenska återförsäljare är giriga?
Läste ni inte att det rekomenderade priset ligger 100 dollar lägre än det för 390?

När skall Sweclockers uppgradera till Windows 10 förresten?

Kan vi inte lugna ner oss om priset lite? Brukar skifta markant några veckor efter lansering, oftast

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Detta är galet, sålde mitt 280X som fortfarande presterar lika bra som GTX 960 och R9 380X och kostade 2000kr nytt för två år sen...

380X:
Priserna behöver stabilisera sig, för 2500kr är det ett bra kort. för 2800kr är det inte lönt. Går det att få ett 380X för 2300kr på rea så är det ett killer-kort i förhållande till övriga kretsar.

Kommer lite sent, det låga frekvensintervallet tyder väl på ganska låg yield på kretsarna och svårt att få fram kretsar som lirar bra i högre frekvenser. GCN 1.0 gick ju med lätthet att få upp i 1GHz, mina 280X presterade sämre än mitt 7950 som lirade i 1200MHz.
Är det GCN 1.1 som är problemet?

Varför så lågt klockat Minne? Spara pengar med lägre binning? Eller effektavvägning mot prestanda pga minneskompression? Tror en kombination av båda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Naque: Det går ju också att kolla upp ganska fort
Testriggen för grafikkort har varit ganska snarlik (om inte exakt den samma) de senaste halvåret eller så, just EVGA GTX 970 och R9 380X testades i exakt samma rigg (antar jag då det är samma komponenter).
Skillnad är det dock på drivrutiner som du nämner, dock ska det förhoppningsvis inte skilja för stor skillnad (även om det tyvärr gör ganska ofta) efter nya. Min personliga åsikt är nog att man bör hålla sig borta från kort som har väldiga prestandaökningar i etablerade speltitlar (>~15%) då det visar på att kortet i sig kanske inte är det mest genomtänkta

@Sisyfos

Det finns självklart flera olika sätt att skapa en produkt så följande är inte applicerbart i alla lägen men det är garanterat någon som tas hänsyn till i många fall.

När man skapar en produkt är marknadsföring väldigt viktigt och till skillnad mot vad man först tänker på så är reklam en ytterst liten del av detta. Det man istället fokuserar mer på är olika marknadsanalyser och hur man ska sikta på att etablera sig på marknaden. Ett vanligt sätt att göra detta är att man identifierar ett behov i marknaden och bestämmer sig för hur detta ska uppfyllas. Tydligast går detta att se på t ex ICA där man om man tittar lite närmare kan identifiera att produkter delas in i olika "Tiers" så som budget, normal samt premium. Ifall en produkt saknas i ett viss tier så ser man till att fylla detta (i ICAs fall har man vanligtvis gjort detta med ICA basic som budget mm) och etablerar en prisram inom vilken man ska hålla sig.
Efter detta listar man vilka olika funktioner som efterfrågas av en kund, rankar dessa samt kopplar det till de egenskaper man själv har kapacitet att tillverka.

I detta fallet såg AMD ett gap (som testet påpekar i början av artikeln) under GTX 790 / R390 och vet därför ganska precis hur mycket kortet bör kosta (även om man misslyckats helt med detta imo). därefter krämar man in det man kan på denna budget och hoppas på det bästa

Sorry för lång post, men detta är vad jag pluggar för tillfället så blev lite ryck i fingrarna

Permalänk
Medlem

Det där är prestandaskillnad i likhet med olika eftermarknadskylare, inte olika modeller. Skärpning AMD. Nästa generation verkar bli make it or break it för dem.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Inaktiv

Och AMD tror att de kan klara sig ur krisen när det prissätter ett kort i samma prisklass som 970? Det här ger bara Nvidia ännu mer positiv bias. De borde nog sälja av grafikkortsdivisionen för de verkar ha missbrukat den ända sedan sedan ATI blev uppköpta av dem.

AMD är snart ute ur leken. Det är bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem

Hörde att även VOLVO tänkte återanvända chassin...
så förvänta er 740 så småningom på vägarna..

( som en spydig ko0mmentar till att få bryr sig att AMD återlanserar ännu ett kort med samma gamla krets. )

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tal666:

Hörde att även VOLVO tänkte återanvända chassin...
så förvänta er 740 så småningom på vägarna..

( som en spydig ko0mmentar till att få bryr sig att AMD återlanserar ännu ett kort med samma gamla krets. )

Vadå gammal krets?

Permalänk
Medlem

Kylaren verkar vara riktigt bra på kortet. Priset är högt, dock undrar jag varför den inte fick någon utmärkelse ? Det kändes precis som när gtx960 lanserades och då hade den också ett överpris men där fick 960 ändå en utmärkelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Kan man jämföra så? Är väl en del som har ändrats, testriggen kanske får någon uppgradering men framförallt tänker jag på drivrutinerna :/

Nja, man kan ju alltid jämföra 970 referens med 970 ssc och där borde den relativa prestandan vara densamma. Vad jag kan minnas ligger ssc runt 9% över referens.

För övrigt så är jag lite besviken på 380x, hade varit ett guldläge att döda konkurrenten i ett segment som saknar kort idag. Undra om framtida drivrutiner kan göra något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Och AMD tror att de kan klara sig ur krisen när det prissätter ett kort i samma prisklass som 970? Det här ger bara Nvidia ännu mer positiv bias. De borde nog sälja av grafikkortsdivisionen för de verkar ha missbrukat den ända sedan sedan ATI blev uppköpta av dem.

AMD är snart ute ur leken. Det är bara en tidsfråga.

Det är ju inte i prisklass med GTX 970 egentligen står ju i testet att det ska ligga på 229 dollar ca 10 dollar över 380 så det lär sjunka till den nivån efter en stund i Sverige. Det är ju inte ovanligt att nysläppta kort är oprisvärda när de kommer och blir vettiga efter några veckor. Så nej AMD har inte satt det i samma prisklass som GTX 970.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Jag gav runt 2000 för mitt 280x och förstår inte heller prissättningen och även om det är ett ok 1080 kort så måste man lägga sig på en nivå som är logisk och runt 2000 hade det varit mer normalt och tycker överlag priserna på gpu legat högt men det här var lite löjligt faktiskt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Återförsäljarnas priser börjar trilla in. Lite sifferövningar. Tittar på Netonnet och jämför med Sweclockers prestandaindex.

Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB
Index: 70
Pris Netonnet: 2389:-

ASUS R9 380X Strix Gaming 4GB
Index: 76
Pris Netonnet: 2690:-

Om man antar att priserna på Sapphire 380 Nitro stabiliserat sig lite, så borde relativa priset på Asus 380X Strix enligt index vara 76/70*2389 = 2594:- (på Netonnet). Det ser bättre ut än de skrämmande 3000 som nämns i artikeln, men ändå lite i överkant. Speciellt med tanke på att ett Asus 380 Strix 4 GB nu fås för 2190:- i samma butik. Andra 380-kort med 4 GB ligger i samma prisklass och har index 69. Ett överslag baserat på det (76/69) ger ett rimligare pris på 76/69*2190=2412:-.

Vi får väl se när fler priser kommer upp och kan jämföras.

Å andra sidan kostar ett konkurrerande Asus 960 Strix OC 4 GB 2390:-. Det har inget eget index i Sweclockers utan ett referens 960 4 GB på 64, men om vi antar att indexet ligger relativt tidigare testat index (960 ref mot 960 Strix, 2 GB), dvs 90/84, får vi ett uppskattat index på Asus 960 Strix 4 GB på 64*(90/84), och därmed ett uppskattat "pris" på Asus 380X Strix som 76/(64*(90/84))*2390= 2649:-

Då är vi nästan uppe i samma summa. Det känns alltså som att priset på 380X mer är satt efter Nvidias konkurrerande priser på 960, än efter den interna konkurrensen från de egna 380-korten. Därmed blir det lite för högt, eftersom priserna på 960 tycks vara för höga? Kan vi förvänta oss en sänkning först på 960-korten, och därefter på 380X?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tal666:

Hörde att även VOLVO tänkte återanvända chassin...
så förvänta er 740 så småningom på vägarna..

( som en spydig ko0mmentar till att få bryr sig att AMD återlanserar ännu ett kort med samma gamla krets. )

Volvo återanvänder chassin, årets modeller är i stora delar lika med fjolårets.
Om du vill ha något nytt, kanske du skall kika på någon av de koreanska bilmärkena, de byter oftare, eller varför inte en bil från Kina?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

@bopp: Misstänker att priserna komme gå ned en hel del.
Saphire 380x Nitro kostar 2990kr på NetOnNet, vettigt pris vore 2500-2600kr.
380 Nitro utan X kostar 2390kr, Asus 380 Strix utan X, kostar bara 2190.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

@bopp: Misstänker att priserna komme gå ned en hel del.
Saphire 380x Nitro kostar 2990kr på NetOnNet, vettigt pris vore 2500-2600kr.
380 Nitro utan X kostar 2390kr, Asus 380 Strix utan X, kostar bara 2190.

Kortet är inte ens värt 2000kr. Vänta ett halvår och detta kort kommer inte vara mer värt än en femhundring. Detta kort är stenålders redan innan det lanserades.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Jonathanknet:

Kylaren verkar vara riktigt bra på kortet. Priset är högt, dock undrar jag varför den inte fick någon utmärkelse ? Det kändes precis som när gtx960 lanserades och då hade den också ett överpris men där fick 960 ändå en utmärkelse.

Utmärkelserna tar ju hänsyn till vilka alternativ som finns, 960 lanserades i januari medan 380x lanseras nu och har bl.a. 960 som konkurrent.

Som redan påpekats i denna tråd blir också lite missvisade i prestandaindex då 960/970 i praktiken aldrig säljs i referenssmak och modellerna med eftermarknadskylare presterar bättre. Problemet är nog extra stort för 960 här, följer du @bopp lilla matematikövning så ser du att de 960-modeller som faktiskt säljs (d.v.s. med eftermarknadskylare och fabriksöverklockade) har i stort sett samma prestandaindex som de 380 som säljs.

Det man, eller i alla fall jag, undrar över är exakt vad flaskhalsen är i AMDs kort för tillfället. Är rätt uppenbart från detta test att shader-kapaciteten inte är en flaskhals i 380 då den ökar med 14% medan faktisk prestanda ökar väldigt sparsamt. En ökning av frekvensen på GPUn på 6% (380x Strix vs 380x referens frekvens) verkar ge ungefär lika mycket.

Känns inte som bandbredd är någon större flaskhals, om så vore fallet borde 280x vara signifikant snabbare eller man borde i alla fall se att 280x kraftigt förbättrar sin relativa position mot 380/380x i högre upplösningar men är en väldigt svag utdelning för 280x i högre upplösning. 380/380x har precis som t.ex. 960 minneskomprimering, så om 960 klarar sig så pass bra på halva bussbredden känns inte detta som någon större flaskhals för 380/380x.

Kvar är fillrate/texture-rate, frågan är om det varit en flaskhals i 1920x1080 på väldig länge nu. Bästa gissningen är nog geomtrikapacitet, den är densamma för 380/380x och skalar linjärt med GPU-frekvens.

Det stora problemet för 380,380x och 960 syns nog bäst här

normalt sett ökar inte prestanda linjärt med priset, men så är fallet just nu upp till 390/970, först därefter minskar perf/$. Om man har möjlighet att kliva upp till strax över 3000kr finns helt enkelt väldigt få anledningar att köpa vare sig 960 eller 380/380x, alla dessa kort måste justeras ner i pris för att vara vettiga. Möjligt undantag är 2 GB 960, men den ska ju sluta säljas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Problemet är att folk inte verkar göra det. De tror att 390 är mycket bättre än 970 fastän de är väldigt lika med fabriksöverklockning.
Måste säga att Nvidia gjorde en miss med val av frekvens då många sidor verkar testa med standardfrekvenser, men Maxwell går ju att klocka betydligt högre.

De gjorde ingen miss, det var mer än troligen fullt medvetet.

De ville skryta med strömsnålheten och inte sätta det för nära 980 eller för långt ifrån 960.
Tolka mig inte fel här, det är ett bra chip, men pressar du upp det så pressar du också upp energibehovet och gapet till tex 960 (som redan nu är gigantiskt).

Sett från konsumentens sida så är det lite positivt att det är gratis prestanda, men folk som inte kan OC:a kommer inte göra det heller. De kommer istället betala extra för en "fabriksöverklockad" sak, vilket Nvidia räknar med.

Permalänk
Medlem

Önskar dom kunde sluta fokusera på kort som bara kan hantera 1080 och börja sälja något som kan hantera högre upplösningar utan att kosta 7000. Denna prestandan fanns redan för praktiskt taget samma pengar, det tillför inget nytt.

Första vettiga som dyker upp får troligtvis mina pengar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon114264:

Kortet är inte ens värt 2000kr. Vänta ett halvår och detta kort kommer inte vara mer värt än en femhundring. Detta kort är stenålders redan innan det lanserades.

Förstår inte vad du menar, är det att noden på 28µm som nuvarande grafikkort tillverkas i är stenålders?
Vi kommer visserligen se en sänkning till 16 eller 14µm nästa år, men vill man ha ett kort i dag, får man hålla sig till vad som finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju inte i prisklass med GTX 970 egentligen står ju i testet att det ska ligga på 229 dollar ca 10 dollar över 380 så det lär sjunka till den nivån efter en stund i Sverige. Det är ju inte ovanligt att nysläppta kort är oprisvärda när de kommer och blir vettiga efter några veckor. Så nej AMD har inte satt det i samma prisklass som GTX 970.

230 dollar för referenskortet utan OC står det. Högre pris för fabriksöverklockade korten som detta (240 dollar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

230 dollar för referenskortet utan OC står det. Högre pris för fabriksöverklockade korten som detta.

Radeon R9 380X 4 GB (OC)
239 USD
Radeon R9 380X 4 GB
229 USD
Radeon R9 380 4 GB
219 USD
20 dollar extra så det borde sjunka några hundringar ganska snart men vi får la se när butikerna inser det. Har ju redan sjunkit 100kr sedan testet publicerades.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Återförsäljarnas priser börjar trilla in. Lite sifferövningar. Tittar på Netonnet och jämför med Sweclockers prestandaindex.

Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB
Index: 70
Pris Netonnet: 2389:-

ASUS R9 380X Strix Gaming 4GB
Index: 76
Pris Netonnet: 2690:-

Om man antar att priserna på Sapphire 380 Nitro stabiliserat sig lite, så borde relativa priset på Asus 380X Strix enligt index vara 76/70*2389 = 2594:- (på Netonnet). Det ser bättre ut än de skrämmande 3000 som nämns i artikeln, men ändå lite i överkant. Speciellt med tanke på att ett Asus 380 Strix 4 GB nu fås för 2190:- i samma butik. Andra 380-kort med 4 GB ligger i samma prisklass och har index 69. Ett överslag baserat på det (76/69) ger ett rimligare pris på 76/69*2190=2412:-.

Vi får väl se när fler priser kommer upp och kan jämföras.

Å andra sidan kostar ett konkurrerande Asus 960 Strix OC 4 GB 2390:-. Det har inget eget index i Sweclockers utan ett referens 960 4 GB på 64, men om vi antar att indexet ligger relativt tidigare testat index (960 ref mot 960 Strix, 2 GB), dvs 90/84, får vi ett uppskattat index på Asus 960 Strix 4 GB på 64*(90/84), och därmed ett uppskattat "pris" på Asus 380X Strix som 76/(64*(90/84))*2390= 2649:-

Då är vi nästan uppe i samma summa. Det känns alltså som att priset på 380X mer är satt efter Nvidias konkurrerande priser på 960, än efter den interna konkurrensen från de egna 380-korten. Därmed blir det lite för högt, eftersom priserna på 960 tycks vara för höga? Kan vi förvänta oss en sänkning först på 960-korten, och därefter på 380X?

960 2GB finns för 1900 kr. 4GB versionen är inte så värst mycket bättre.
Dessutom är det ju oklockade 960 i testerna. De som faktiskt köps har rätt många procent extra prestanda.
Samma gäller för 970, t.ex. EVGA SSC har 9% bättre prestanda än referens.

Skrivet av Paddanx:

De gjorde ingen miss, det var mer än troligen fullt medvetet.

De ville skryta med strömsnålheten och inte sätta det för nära 980 eller för långt ifrån 960.
Tolka mig inte fel här, det är ett bra chip, men pressar du upp det så pressar du också upp energibehovet och gapet till tex 960 (som redan nu är gigantiskt).

Sett från konsumentens sida så är det lite positivt att det är gratis prestanda, men folk som inte kan OC:a kommer inte göra det heller. De kommer istället betala extra för en "fabriksöverklockad" sak, vilket Nvidia räknar med.

Kanske det stämmer till viss del. MSI Gaming +5W, Asus Strix +15W, Gigabyte WF2X +25W och Gigabyte G1 +40W. Strix hade 7% bättre index.

Min åsikt är att de hade kunnat dra upp frekvenserna en bit. Såklart inte maxöverklockning, men en del. Det hade då fått bättre resultat i testerna till en lite högre förbrukning. Men 15W på 120W är rätt mycket förstås.

De som har "OC" i namnet kostar mera, men de som är utan brukar ju också vara fabriksöverklockade (inte lika mycket) men inte kosta mycket mera än de med radialfläkt (äkta referens-960 finns väl inte?). Vem är det egentligen som tjänar extra på "OC"-korten? Jag har alltid tänkt att det är partnertillverkarna som klockar upp korten och då borde väl Nvidia inte få mera än vad de säljer själva kretsen för.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?