Permalänk
Medlem

Få bort klibbig gummi-yta på saker?

Jag plockade fram min joystick från en flyttlåda och till min stora förskräckelse så hade greppytorna blivit förbaskat klibbiga, sådär som gummidelar på diverse saker har en tendens att bli när de inte används.
Det är en grej när det händer på de analoga stickorna på en handkontroll, det går att ignorera rätt lätt. Nu är det dock hela greppytorna på både joystick och gasreglage, vilket är lite obehagligare att försöka ignorera, särskilt med tanke på att man blir kladdig om händerna av skiten.

Så min fundering är om någon möjligtvis har en lösning på detta. Hört rykten om att isopropanol kan tänkas fungera, men vet ingenstans inom några mils radie där man kan köpa sånt, så kan det möjligtvis finnas något annat som kan lösa problemet? (Eller ja, gummiytan)
Finns de uppenbara sakerna som aceton och lacknafta, men jag undviker helst sånt med tanke på hur själva plasten blir av sånt.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Glycerol för att återuppliva gammalt gummi:
http://www.apotea.se/glycerol-apl-300-ml

Isopropanol som du ju säger för att fixa klibbet.
Funkar inte alkohol så kör på kemiskt ren bensin, eller storsläggan: Aceton utan olja.
Aceton löser vissa plaster så var försiktig.

Permalänk

Bensin? Kemiskt ren från Gripen.
Tror allt du kan få tag på isopropanol också om du nu bor i malmö..

Permalänk
Skrivet av Jokkocze:

Jag plockade fram min joystick från en flyttlåda och till min stora förskräckelse så hade greppytorna blivit förbaskat klibbiga, sådär som gummidelar på diverse saker har en tendens att bli när de inte används.
Det är en grej när det händer på de analoga stickorna på en handkontroll, det går att ignorera rätt lätt. Nu är det dock hela greppytorna på både joystick och gasreglage, vilket är lite obehagligare att försöka ignorera, särskilt med tanke på att man blir kladdig om händerna av skiten.

Så min fundering är om någon möjligtvis har en lösning på detta. Hört rykten om att isopropanol kan tänkas fungera, men vet ingenstans inom några mils radie där man kan köpa sånt, så kan det möjligtvis finnas något annat som kan lösa problemet? (Eller ja, gummiytan)
Finns de uppenbara sakerna som aceton och lacknafta, men jag undviker helst sånt med tanke på hur själva plasten blir av sånt.

aceton lacknafta kan lika gärna lösa upp gummit till tuggummi liknande smet.
https://www.apoteket.se/produkt/cutisoft-wipes-100-st-225065/ sårtvätt med 70% alkohol.
Isopropanol på kell&co

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Slanga lite diesel från närmaste diesel bil (ägd inom familjen) torka av med vatten kanske? Aceton kan fräta beroende på plastyp.

Permalänk
Medlem

Testa t-röd och lacknafta på något dolt område på prylarna

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med en volymkontroll som hade "soft-tuch" yta som blev alldeles kladdigt, jag tvättade med vanlig handsprit i hushållspapper, bara att gnugga som f_n. Alkohol som alkohol

Visa signatur

2x E5-2690 | Supermicro x9dri-ln4f+ | 128GB 10600R Samsung ddr3 | 500GB 850 Evo | Asus R9-290x Matrix | Corsair RM1000i | Corsair Carbide AIR 540 | Intel X5650 | ASUS PT6-Delux OC-Palm | 12GB | 500GB Samsung 850 EVO + 400 GB Intel 910| Asus 7850 | Corsair Carbide 400Q |Supermicro X8DTI-f | 2x Intel Xeon X5650 | 96GB ECC RAM | 2x 250 GB Samsung 850 EVO | UNRAID 6.2.2 | Corsair Graphite 600t

Permalänk
Medlem

@Jokkocze: Tydligen ska den här vara ren isopropanol plus drivgas; Biltemas elektronikrengöring

Permalänk
Medlem

Det lokala apoteket tappade upp 500ml isopropanol åt mig för typ en tjuga.
Bensin och aceton är inte mycket dyrare.
Har man dom 3 lösningsmedlen hemma så är det ytterst sällan man går bet på nånting.

Permalänk
Medlem

Får väl passa på att säga att jag inte uppdaterat min profil här på sweclockers på ungefär 5 år, så bostadsort är inte längre rätt

Bensin eller diesel borde kunna fungera ja, eftersom gummit med största sannolikhet är petroliumbaserat. Lär dock inte kunna få tag på annat än helt vanlig bensin utan att åka iväg någonstans :/

Isopropanol på kjell har jag tänkt på, men 4 mil till närmsta butik är lite långt
(Biltema är ännu längre bort)

@Tette: Handsprit kanske kan fungera, får kanske kolla om ica har något sånt imorgon

(Edit)
@Svensktiger: Hmm.. de tappade det på flaska åt dig? Kanske kan vara aktuellt då. Tog du med egen flaska eller?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokkocze:

Får väl passa på att säga att jag inte uppdaterat min profil här på sweclockers på ungefär 5 år, så bostadsort är inte längre rätt

Bensin eller diesel borde kunna fungera ja, eftersom gummit med största sannolikhet är petroliumbaserat. Lär dock inte kunna få tag på annat än helt vanlig bensin utan att åka iväg någonstans :/

Isopropanol på kjell har jag tänkt på, men 4 mil till närmsta butik är lite långt
(Biltema är ännu längre bort)

@Tette: Handsprit kanske kan fungera, får kanske kolla om ica har något sånt imorgon

(Edit)
@Svensktiger: Hmm.. de tappade det på flaska åt dig? Kanske kan vara aktuellt då. Tog du med egen flaska eller?

Dom sålde inte sprit över disk så jag fick en av deras flaskor.
Efter en liten lektion om att inte dricka det såklart
Alla apotek kanske inte är lika servicemedvetna, men det skadar ju inte att fråga.

Permalänk

Om du köper det på apoteket, så skoja inte om att du ska dricka det. Då får du inte köpa.

Permalänk
Medlem

@I_KILL_HORSES: haha Erfarenhet? Nästan man skulle vilja få en reaktion på film när ens vän kom in med sitt barn och slänger ur sig kommentaren att nej, men barnet sover då så gott..

Permalänk
Skrivet av n0rp:

@I_KILL_HORSES: haha Erfarenhet? Nästan man skulle vilja få en reaktion på film när ens vän kom in med sitt barn och slänger ur sig kommentaren att nej, men barnet sover då så gott..

Ja, vissa skämt går inte hem överallt...

Permalänk
Skrivet av n0rp:

@I_KILL_HORSES: haha Erfarenhet? Nästan man skulle vilja få en reaktion på film när ens vän kom in med sitt barn och slänger ur sig kommentaren att nej, men barnet sover då så gott..

Skrivet av I_KILL_HORSES:

Ja, vissa skämt går inte hem överallt...

jag har lyckats andas in ångor av misstag när ja rengjorde elektronik, fick nån kemisk lunginflammation hostade vitt slem i 3veckor.
dricka är inte att rekommendera vad ja hört ska det räcka med några få ml för att slockna, vid större volymer kan hjärtrytmen skadas.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Nikon D70

Jag köpte en begagnad D70 av nostalgiska skäl, tyvärr var den klibbig på alla gummiytor.
Testade lite olika medel men efter ganska hårt skrubbande med en bit polerpapper och frugans Gunry Nail Polisch remover aceton free så är nu kameran som ny, ja inte klibbig iallafall.
mvh Tossegarden6367

Permalänk
Medlem

Bäst att ha på klibbig plast

Vi har försökt med allt vi läst om medel för klibbig plast här. Inget blev riktigt bra.
Då provade vi "Lim och klotterborttagaren".
Ett helt otroligt bra resultat. Plasten ser helt ny ut och blänker.

Permalänk
Medlem

Grundproblemet med klibbiga plast/gummiytor (och dessvärre massivt rätt igenom hela massan) kan stavas i polyuretan...

Får man inte blandningen perfekt så blir det antingen sprött och hårt med tiden eller börja kladda och somliga bokstavligen börja rinna bort som en oerhörd kladdig smet. De som har sett tex. remmar i bandspelare som börjar vara en del till åren förstår precis... Det är en kemisk klocka och när det böja kännas kladdig på ytan så är det inte så väldigt långt kvar i tiden att hela delen börja bli så mjukt (och kladdigt) att det börja bli formbart. Alla tvätt mm. för att få bort kladdet är dessvärre bara för stunden då sönderfallet sker genom hela massan av föremålet samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Grundproblemet med klibbiga plast/gummiytor (och dessvärre massivt rätt igenom hela massan) kan stavas i polyuretan...

Får man inte blandningen perfekt så blir det antingen sprött och hårt med tiden eller börja kladda och somliga bokstavligen börja rinna bort som en oerhörd kladdig smet. De som har sett tex. remmar i bandspelare som börjar vara en del till åren förstår precis... Det är en kemisk klocka och när det böja kännas kladdig på ytan så är det inte så väldigt långt kvar i tiden att hela delen börja bli så mjukt (och kladdigt) att det börja bli formbart. Alla tvätt mm. för att få bort kladdet är dessvärre bara för stunden då sönderfallet sker genom hela massan av föremålet samtidigt.

Jepp. Lipider (läs: oljor, hudfett, etc) och petrokemiska produkter påverkar/påskyndar också ofta åldrandet.

Den sortens tunna beläggning som återfinns på datormöss, handkontroller, etc som greppyta, brukar jag helt sonika ta bort när det börjar bli dåligt. Ofta kan man få bättre greppkänsla än den i allmänhet blanka ABS-plasten under konstgummit ger genom att blästra det lite lätt, eller om man inte har den möjligheten, rugga upp ytan lite med smärgelduk.

Analogstickor till handkontroller är ofta gummiklädda, och blir geggiga. När det fortfarande gick att handla fraktfritt från Kina kunde man beställa reservgummin för några kronor styck, så fick man några år till på sigf. Går säkert nu också, men man får ev betala mer än det är värt.

Gäller det verktyg brukar det vara tjockare infällningar. Det enda man kan göra där är väl i princip att tänka på det vid inköp, och undvika verktyg med mjuka konstgummiinfällningar. Hårdgummi brukar klara sig bättre.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Klibbig fjärrkontroll

Baksidan på fjärrkontrollen var klibbig.
Köpte klarlack på Biltema. Maskerade det som inte ska lackas. Lackade två gånger. Ser ok ut, lite skrovlig yta men det klibbar inte.

Permalänk

Såg nyligen en youtube, där en klibbig ThinkPad behandlades med hudkräm.

Det funkade tydligen toppen, om det inte var för långt gånget.

Ska testa på min X230 och se, wish me luck!