Kommer jag komma in på utbildningen?

Permalänk

Kommer jag komma in på utbildningen?

Hej alla

Lite om
Under andre och tredje åren i gymnasiet blev jag allvarligt sjuk och detta ledde till sommarskolan och mina betyg var inte så bra. Efter gymnasieexamen så gick jag komvux för a då jag inte han med fysik2, matte 4 och historia jag drabbades mest under sista året då jag var nästan borta hela tiden.

Det gick bra jag fick C på matte och fysik och eTt B i historia. Mitt snittbetyg hamnade på 14-15 och på högskoleprovet fick jag 1.15. Så nu undrar jag hur stor chans jag har att komma in på Högskoleingenjörsprogrammet i byggnadsteknik med mina poäng och högskoleprov resultat.

Utbildningen
http://www.mdh.se/utbildning/program/byggnadsingenjor

Betyg för utbildningen
BI 17.44

BIEX 15.35

BII 15.36

HP 0.80

HT2015: TOT:615 1:a :112 Antagna=130 HP:0.80

2014: tot:630 1:a:118 Antagna=130 HP=0.90

HT2013: TOT:596 1:a:109 Antagna=170 HP=0.75

Tack för hjälpen och god jul

Permalänk
Medlem

På betyg kan det bli svårt, men då ditt högskoleprovresultat är en bra bit över vad som krävdes senast så borde dina chanser vara mycket goda.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

På betyg kan det bli svårt, men då ditt högskoleprovresultat är en bra bit över vad som krävdes senast så borde dina chanser vara mycket goda.

Är det möjligt att en högskola höjer HP poängen med 0.15-0.20 direkt?. Om de går efter hur många som sökt så har det gått ner och samma sak med första handsval.

Tack för svaret och god jul

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fatomen123456:

Är det möjligt att en högskola höjer HP poängen med 0.15-0.20 direkt?. Om de går efter hur många som sökt så har det gått ner och samma sak med första handsval.

Tack för svaret och god jul

Det är väldigt svårt att säga hur stor sannolikheten är att komma in då det kan variera en del från år till år baserat på hur många som söker och vad de råkar ha för betyg. Jag hade till exempel betyg nog att komma in på teknisk fysik enligt föregående års siffror men sen när beskedet kom hade jag reservplats 60 för det var väldigt många fler som hade sökt det året. Sen varierar det lite också beroende på hur många platser de har av varje typ. De brukar reservera ett antal platser för betyg och ett antal för högskoleprov plus några för diverse andra kriterier. Just ingenjörsutbildningar har till exempel ofta ett par platser för folk som läst olika typer av tekniskt basår.

Men du ska helt klart söka då du har mer poäng på högskoleprovet än vad som lägsta förra året. Det ser ju lovande ut om inte annat. Sen är det inte ovanligt att de plockar in folk som reserver upp till ett par veckor efter terminsstart i takt med att folk hoppar av.

En annan taktik kan vara att söka fler utbildningar och sedan försöka byta internt. De flesta ingenjörsutbildningar är relativt lika i början då alla ska läsa ungefär samma matte. Så börjar du på en annan brukar man kunna tillgodoräkna sig de kurserna om det öppnas upp platser efter en termin. Så sent brukar de inte ta in nytt folk utifrån. Det är lite krångligare då man kommer få läsa in kurser i efterhand och man får byta klass lite hastigt och lustigt men det kan ju vara en reservplan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Det är väldigt svårt att säga hur stor sannolikheten är att komma in då det kan variera en del från år till år baserat på hur många som söker och vad de råkar ha för betyg. Jag hade till exempel betyg nog att komma in på teknisk fysik enligt föregående års siffror men sen när beskedet kom hade jag reservplats 60 för det var väldigt många fler som hade sökt det året. Sen varierar det lite också beroende på hur många platser de har av varje typ. De brukar reservera ett antal platser för betyg och ett antal för högskoleprov plus några för diverse andra kriterier. Just ingenjörsutbildningar har till exempel ofta ett par platser för folk som läst olika typer av tekniskt basår.

Men du ska helt klart söka då du har mer poäng på högskoleprovet än vad som lägsta förra året. Det ser ju lovande ut om inte annat. Sen är det inte ovanligt att de plockar in folk som reserver upp till ett par veckor efter terminsstart i takt med att folk hoppar av.

En annan taktik kan vara att söka fler utbildningar och sedan försöka byta internt. De flesta ingenjörsutbildningar är relativt lika i början då alla ska läsa ungefär samma matte. Så börjar du på en annan brukar man kunna tillgodoräkna sig de kurserna om det öppnas upp platser efter en termin. Så sent brukar de inte ta in nytt folk utifrån. Det är lite krångligare då man kommer få läsa in kurser i efterhand och man får byta klass lite hastigt och lustigt men det kan ju vara en reservplan.

Tack för svaret

Hoppas det går bra det ser ändå ganska stabilt det ökar med 15 eller sjunkrer med 15.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatomen123456:

Är det möjligt att en högskola höjer HP poängen med 0.15-0.20 direkt?. Om de går efter hur många som sökt så har det gått ner och samma sak med första handsval.

Tack för svaret och god jul

Det är inte högskolan i sig som bestämmer hur högt betyg eller HP-resultat som krävs. Det avgörs helt enkelt utav hur höga meriter de <antal platser för aktuell urvalsgrupp> sökande har.
Troligtvis kommer inte gränsen att variera mycket, men den skulle kunna öka eller minska drastiskt beroende på vilka som söker och om antalet utbildningsplatser ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Det är inte högskolan i sig som bestämmer hur högt betyg eller HP-resultat som krävs. Det avgörs helt enkelt utav hur höga meriter de <antal platser för aktuell urvalsgrupp> sökande har.
Troligtvis kommer inte gränsen att variera mycket, men den skulle kunna öka eller minska drastiskt beroende på vilka som söker och om antalet utbildningsplatser ändras.

Skickades från m.sweclockers.com

OK tack för svaret jag känner mig ganska säker nu

God jul