Statistik signifikans av 2 olika gruppers svar. Hjälp uppskattas.

Permalänk

Statistik signifikans av 2 olika gruppers svar. Hjälp uppskattas.

Klassen delades i 2 delar och fick samma frågor och samma flervals alternativ som val, enda skillnaden var att titeln till frågorna vad annorlunda. Jag har som uppgift att se ifall det finns statistiskt signifikant skillnad mellan grupperna i helhet, och också på frågenivå. resultatet ser ut som följande:

Det var några år sedan jag gjorde statistik, så jag är inte säker vilka tester jag bör göra.
z-test eller t-test?
Kör jag samma test när jag testar skillnaden i helhet (alla frågor) som skillnaden per fråga?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@TranceMaster:

Jag har lite svårt att förstå din data, så tydliggör vad som frågades efter och hur ni kunde svara.
Men spontant wilcoxons teckenrangtest, för du verkar köra på nominala svar?

Permalänk

Till vänster du ser titlarna på frågorna (8 frågor totalt). Samma frågor och svar, olika titlar.
Svaren, som inte nödvändigtvis var 3 alternativ, är delade i olika "kategorier/attityder" (="Ethics", "Business", "Evading").
Siffrorna du ser i rutan per fråga/grupp/kategori är hur många studenter som valde det svaret.

Till exempel, första frågan had titeln Environment för grupp 1 (står group 1&2, men egentligen det är bara en grupp). Samma fråga hade titeln Lower Costs för den andra gruppen (group 3&4). På den frågan, den första gruppen hade 38 studenter som hade svar som kan kategoriseras som "Ethics" 15 "Business" och 54 "Evading". Andra gruppen hade fördelningen 35, 18, och 49.

Tror inte att det är wilcoxon som gäller här då det inte är paired difference test, dessutom har vi inte lärt oss det så jag tror inte de förväntar oss att använda den hehe (skulle i så fall använda paired t-test)

hoppas det klargör datan lite bättre.

Permalänk
Medlem

@TranceMaster:

Ok, eftersom du har nominella svar på frågorna så kan du inte använda t eller z, eftersom de inte uppfyller antaganden som görs för dessa test.

Du måste använda ett icke-parametriskt test, wilconxons skulle du kunna köra genom att jämföra de olika svaren i de olika grupperna.
Men har du inte lära dig det så är det ju svårt... men då är frågan vad du lärt dig..