Vilket VR-headset ska jag köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

när htc tagit betalt för viven är det någon som vet hur lång tid det tar innan man får headsetet?

2 veckor ungefär

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@mellander90: Budget Cuts är väl det som utnyttjar VR bäst tycker jag.

Men jag har plöjt in timmar i Audioshield.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Ni som mottagit er Rift, en fråga om leveransen.
Är det hemleverans eller avi som gäller, och kan vem som helst motta och skriva på om det är hemleverans? Kommer troligtvis inte vara hemma under min Rifts leveransperiod, så jag måste veta om en i familjen kan ta emot den istället.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

när htc tagit betalt för viven är det någon som vet hur lång tid det tar innan man får headsetet?

Mindre än en vecka för mig. HTC mailade natten mot lördag att de snart skulle dra pengar, i början på denna vecka gjorde de det och idag har jag fått leveransen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Mindre än en vecka för mig. HTC mailade natten mot lördag att de snart skulle dra pengar, i början på denna vecka gjorde de det och idag har jag fått leveransen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det ser verkligen ut som dom kommit upp i varv! HTC ser ut att ha mycket större muskler i volymproduktion än deras konkurrent ? Jag fick min leverans c:a 2 veckor efter att pengarna reserverades och "förleveransmailet" skickades. Totalt ca 4 veckor efter beställningen.

Permalänk
Skrivet av duked:

Mindre än en vecka för mig. HTC mailade natten mot lördag att de snart skulle dra pengar, i början på denna vecka gjorde de det och idag har jag fått leveransen.

Skickades från m.sweclockers.com

oki fick oxå mailet i lördags att dom skulle dra pengar. men har inte fått ngt mail om att dom skickat? dvs med ngt trackingnr

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

oki fick oxå mailet i lördags att dom skulle dra pengar. men har inte fått ngt mail om att dom skickat? dvs med ngt trackingnr

Samma här kolla om pengarna verkligen är dragna eller bara reserverade.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Ni som mottagit er Rift, en fråga om leveransen.
Är det hemleverans eller avi som gäller, och kan vem som helst motta och skriva på om det är hemleverans? Kommer troligtvis inte vara hemma under min Rifts leveransperiod, så jag måste veta om en i familjen kan ta emot den istället.

Inte mottagit någon Rift, men en Vive; Min fru tog emot och skrev under.

Skrivet av mellander90:

oki fick oxå mailet i lördags att dom skulle dra pengar. men har inte fått ngt mail om att dom skickat? dvs med ngt trackingnr

Jag beställde min 18:e april. Beställde du senare? Annars vet jag inte varför din inte skickats. Å andra sidan vet jag de som beställt efter mig, men fått den före.

Permalänk
Skrivet av duked:

Inte mottagit någon Rift, men en Vive; Min fru tog emot och skrev under.

Jag beställde min 18:e april. Beställde du senare? Annars vet jag inte varför din inte skickats. Å andra sidan vet jag de som beställt efter mig, men fått den före.

jag beställde 1a maj

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Samma här kolla om pengarna verkligen är dragna eller bara reserverade.

Skrivet av mellander90:

jag beställde 1a maj

ja dom drogs från kontot. det är inget vi har kvar på kontot så då är dom dragna. vad skulle det stå om dom är reserverade då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mellander90:

ja dom drogs från kontot. det är inget vi har kvar på kontot så då är dom dragna. vad skulle det stå om dom är reserverade då?

på min bank har jag ett separat fält för reserverade transaktioner. På huvudkontot står de som dragna. Du beställde 10 dar före mig så förhoppningsvis är jag 10 dagar efter

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hitta en youtube video där de filmar linserna. https://www.youtube.com/watch?v=HtLmYFF2mN0

Har inte uppmärksammat att Vive har räfflade linser? Vad är vitsen med det? Mindre god rays?enklare billigare slipning?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Hitta en youtube video där de filmar linserna. https://www.youtube.com/watch?v=HtLmYFF2mN0

Har inte uppmärksammat att Vive har räfflade linser? Vad är vitsen med det? Mindre god rays?enklare billigare slipning?

Båda har "räfflade linser", men det är mycket tydligare på Viven

Det är så kallade frensel linser, vilket gör att man kan få ner storleken på en lins genom att typ kapa upp den i sektioner.
Kolla på genomskärningsbilden längst till höger, under rubriken "description" här nedan så får du en känsla för vad jag menar:
https://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_lens

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Körde fresnel lins när jag hade CRT och den hade inga skönjbara koniska cirklar på linsen i sig självt eller vid användning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Dom fanns där redan då (visst såg man väl själva ringarna på de där stora fresnellinserna? Det gjorde man på kompisens han köpte till sin CRT minns jag)

... varför de är så extremt tydliga på Viven i vissa lägen vet jag dock inte...
Riften har ju dock linsproblem på en annan nivå än Viven. Det är rimligen för att linsen är mer påkostad och komplex!
Jag vill minnas att själva linsen är assymetrisk i själva formen också på Riften utöver själva fresnel-delen. (som en lins på en lins eller vad man nu ska kalla det)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Dom fanns där redan då (visst såg man väl själva ringarna på de där stora fresnellinserna? Det gjorde man på kompisens han köpte till sin CRT minns jag)

... varför de är så extremt tydliga på Viven i vissa lägen vet jag dock inte...
Riften har ju dock linsproblem på en annan nivå än Viven. Det är rimligen för att linsen är mer påkostad och komplex!
Jag vill minnas att själva linsen är assymetrisk i själva formen också på Riften utöver själva fresnel-delen. (som en lins på en lins eller vad man nu ska kalla det)

Jo jag vet att de fanns men mina hade dem inte. Lite nyfiken på varför HTC valde att gå för dem.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Jag skulle även vänta på HTC Vive, verkar som den roligaste produkten.

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=agrc2OmAEYg

Ännu en jämförelse. Svårt få konsensus i en annan jämförelse påstods 3Dn va marginellt bättre på vive här ska det tydligen va tvärtom. I den jämförelsen sas det att skärmarna överlappade mer på Viven har Rift mer stereoseparation så borde de fixa större skala och det blir maffigare av mina erfarenheter av stereo3D att döma. Vet inte om stereoseparation etc går att justera i mjukvaran?

Skärpan vid rörliga bilder etc på riften är väl misstänker jag att de kör mer aggressiv bfi? vilket också är vad sänker ljusstyrkan? Fast om det fungerar som på min ulmb monitor borde de också framhäva SDE mer men det har de väl lyckats slipa bort med sina fresnellinser kanske.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

på min bank har jag ett separat fält för reserverade transaktioner. På huvudkontot står de som dragna. Du beställde 10 dar före mig så förhoppningsvis är jag 10 dagar efter

ja får la hoppas jag får ett maiol med trackingnr imorgon

Permalänk
Medlem

Jag hade nog avvaktat med att köpa Vive. Jag äger en själv, och kommer med största sannolikhet returnera den. Smekmånaden är awesome, produkten är bra. Men googla green pixels och avgör själva. För mig är det helt enkelt för störande och RMA gör inget, de returnerar utan att göra något. Det har dessutom live chatten bekräftat för mig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Devil May Cry: Tråkigt, tråkigt. UKRifter berättade i länken strax ovan att han funderat på att lämna tillbaks sin Rift på grund av alltför uttalade "god rays". Verkar som VR i detta tidiga skede har problem med kvaliteten/tekniska lösningar.

Jag har en ouppackad Vive liggande här hos mig, väntar på en bättre dator. Hoppas jag inte kommer störa mig för mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag hade nog avvaktat med att köpa Vive. Jag äger en själv, och kommer med största sannolikhet returnera den. Smekmånaden är awesome, produkten är bra. Men googla green pixels och avgör själva. För mig är det helt enkelt för störande och RMA gör inget, de returnerar utan att göra något. Det har dessutom live chatten bekräftat för mig.

Min är i nederländerna nu, får se hur det går... annars blir det returnera för mig med.

Skrivet av duked:

@Devil May Cry: Tråkigt, tråkigt. UKRifter berättade i länken strax ovan att han funderat på att lämna tillbaks sin Rift på grund av alltför uttalade "god rays". Verkar som VR i detta tidiga skede har problem med kvaliteten/tekniska lösningar.

Jag har en ouppackad Vive liggande här hos mig, väntar på en bättre dator. Hoppas jag inte kommer störa mig för mycket!

God rays eller glow uppstår dessvärre på Vive också, ibland ser man inte ett skit. Fresnellinserna verkar snappa upp minsta lilla ljus och smetar sedan ner det över hela synfältet.

Permalänk

ofta. fast klart kanske inte så lätt att åtgärda detta när det är ett komplett kitt? vad är lösningen på detta då?

Permalänk
Medlem

Ja är det inte lite märkligt att både Vive och Rift väljer Fresnel-linser i konsumentversionerna? I DK1 och DK2 är det väl äkta linser? Det är klart att man kanske sparar lite vikt, men hade det inte varit bättre med riktiga glas-linser?

Min Gear VR har plastlinser och där ser man absolut inga god-rays.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

God rays eller glow uppstår dessvärre på Vive också, ibland ser man inte ett skit. Fresnellinserna verkar snappa upp minsta lilla ljus och smetar sedan ner det över hela synfältet.

Ja, tråkigt. Men du får trösta dig med att det är bättre på Vive än på Rift.

Permalänk
Medlem

Effekterna av fresnel-linserna är överdrivna för Viven tycker jag. Du får inga god-rays som i Rift, utan det som händer är att du kan se ett par av ringarna som linserna är uppbyggda av. Det är inget jag någonsin skulle störa mig på. Enda anledningen att jag märkt det över huvud taget är pga att jag läst om det.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag har varken godrays eller gröna pixlar i min. Spenderade 3h nonstop i audioshield igår. Fruktansvärt kul spel.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@Hymer: Hoppas min är av samma batch som din!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Effekterna av fresnel-linserna är överdrivna för Viven tycker jag. Du får inga god-rays som i Rift, utan det som händer är att du kan se ett par av ringarna som linserna är uppbyggda av. Det är inget jag någonsin skulle störa mig på. Enda anledningen att jag märkt det över huvud taget är pga att jag läst om det.

/hulle.

Jag vet inte vad som menas med god rays i riften, av det lilla jag testat på jobbet så var det ganska okay. Vive däremot är känslig för ljus och linserna gör att det bloomar över totalt så det blir svårt att se mellan till mörka scener. Detta existerar på Jobbets samt min Vive, så min slutsats är att alla har problemet. Det finns en anledning till varför developers fått riktlinjer om att inte köra hög kontrast (från mörkt till ljust). Testa i något som inte är ett VR demo, exempelvis Elite: Dangerous eller valfritt spel med VorpX.

Skrivet av Hymer:

Jag har varken godrays eller gröna pixlar i min. Spenderade 3h nonstop i audioshield igår. Fruktansvärt kul spel.

De kan vara svåra att upptäcka men har man väl sett dom så kan det bli svårt, håller tummarna för att du inte har några riktigt lysande gröna! Bloomen som uppstår av ljusa objekt kommer man dock inte ifrån, det är mer eller mindre en feature i dagens VR Har du testat något annat än VR demona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Jag har varken godrays eller gröna pixlar i min. Spenderade 3h nonstop i audioshield igår. Fruktansvärt kul spel.

Jag har tre svagt lysande gröna pixlar som endast syns i totalt mörker (och alltså är Mura och inte pixlar som fastnat).

Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag vet inte vad som menas med god rays i riften, av det lilla jag testat på jobbet så var det ganska okay. Vive däremot är känslig för ljus och linserna gör att det bloomar över totalt så det blir svårt att se mellan till mörka scener. Detta existerar på Jobbets samt min Vive, så min slutsats är att alla har problemet. Det finns en anledning till varför developers fått riktlinjer om att inte köra hög kontrast (från mörkt till ljust). Testa i något som inte är ett VR demo, exempelvis Elite: Dangerous eller valfritt spel med VorpX.

Jag har kört väldigt mycket Tilt Brush som ju är kungen av kontrast, så jag är rätt säker på att fresneleffekterna inte påverkar mig nämnvärt.

Konsensus är ju att Rift har väldigt mycket större problem med sina linser än Vive. Om dina linser "bloomar över totalt så det blir svårt att se mellan till mörka scener" och detta sker exakt likadant på den andra Vive du testat så tror jag nog att du överdriver för dramatisk effekt. Annars har ni haft total otur med två felaktiga Vives.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."