Använda mobiltelefonen som modem ,eller köpa kontantkort+dong ?

Permalänk
Avstängd

Använda mobiltelefonen som modem ,eller köpa kontantkort+dong ?

Har inte använt min bärbara dator på flera år , men det har nu uppkommit ett behov av att använda den lite sporadiskt.
Hur gör ni?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

När jag inte har tillgång till wifi så använder jag min smartphone som router (? kan man säga så) alltså sätter på "Hotspot" och delar mobilens internet så jag kan surfa vanligt på datorn.

Detta funkar utmärkt för mig då jag har rätt generöst med surf på mobilen och så kollar jag inte på tex Netflix/Youtube eller laddar ner när jag har så, så det tar ju inte så mkt data.

Vad ska du använda den till? Om det bara är lite surf och mejl så funkar mobilen utmärkt, om du har tänkt att använda den mkt som en stationär dator med Netflix, Youtube, Spotify och sånt så kanske en usb dongel med kontantkort/abb kan vara aktuellt ja.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

När jag inte har tillgång till wifi så använder jag min smartphone som router (? kan man säga så) alltså sätter på "Hotspot" och delar mobilens internet så jag kan surfa vanligt på datorn.

Detta funkar utmärkt för mig då jag har rätt generöst med surf på mobilen och så kollar jag inte på tex Netflix/Youtube eller laddar ner när jag har så, så det tar ju inte så mkt data.

Vad ska du använda den till? Om det bara är lite surf och mejl så funkar mobilen utmärkt, om du har tänkt att använda den mkt som en stationär dator med Netflix, Youtube, Spotify och sånt så kanske en usb dongel med kontantkort/abb kan vara aktuellt ja.

Ja mestadels lättare grejer som du ,men när det blir varmare och bättre vänder kommer jag antagligen vilja kunna göra lite mer "tunga grejer" då man är ute i det fria längre perioder.
Mitt mobil abonnemang har bara 1gb ,men det går ju att köpa till mer efter behov.
Det jag undrade mest över är väl om det funkar lika bra med det båda alternativen ,telefonen har man ju med sig i vilket fall ,men kan det finnas några andra fördelar med dong .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DWDW:

Ja mestadels lättare grejer som du ,men när det blir varmare och bättre vänder kommer jag antagligen vilja kunna göra lite mer "tunga grejer" då man är ute i det fria längre perioder.
Mitt mobil abonnemang har bara 1gb ,men det går ju att köpa till mer efter behov.
Det jag undrade mest över är väl om det funkar lika bra med det båda alternativen ,telefonen har man ju med sig i vilket fall ,men kan det finnas några andra fördelar med dong .

Har testat en hel del 3g/4g dongel och de har funkat bra till en viss tid, sedan efter den tid så har det bara krånglat och det är tack vare överhettning. nätet blir helt instabilt, går segt och ibland stängs den av helt. Samma sa gäller det för wifi dongel. Har nu använt min mobil som ersättare och har funkat 6 månader i streck utan problem jämfört med de andra som redan krånglade efter bara nån månad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

Har testat en hel del 3g/4g dongel och de har funkat bra till en viss tid, sedan efter den tid så har det bara krånglat och det är tack vare överhettning. nätet blir helt instabilt, går segt och ibland stängs den av helt. Samma sa gäller det för wifi dongel. Har nu använt min mobil som ersättare och har funkat 6 månader i streck utan problem jämfört med de andra som redan krånglade efter bara nån månad.

Ok! då blir det mobilen, slipper ju köpa en dong också!

Tack för bra input!

Permalänk
Avstängd

Det enda negativa med att använda mobilen är ju att det suger rätt kraftigt med batteri, men det är ju inget problem om man kan ladda telefonen där man är eller så. Sen kan ofta ett billigt dataabonnemang (eller kontantkort) vara billigare än att köpa till mer data till telefonabonnemanget, men det varierar förstås beroende på leverantör och så.

Permalänk
Medlem

Brukar ta en avlagd android galaxy s2. Skaffade ett data sim för somaren 50gb.
Gick över förväntan ha den stående i fönstret med laddkablen.

Enda kruxet var att den stängde ned hotspot efter typ 30min om ingen mottagande enhet var nära.

Lyckades använda upp 50gb på 3 veckor när vi var i stugan

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Jag har obegränsat med surf på mitt 4G-abonnemang och har använt mobile som hotspot i flera år nu utan problem. Hastigheten är inte svindlande men för vardagligt arbete fungerar det alldeles utmärkt

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd

Använder mobilen som modem i Norge då jag e där vartannan v o jobbar.. Funkar kanoners .. Bara att ha mobilen i laddaren

Permalänk
Medlem

Både och. Har ett SIM-kort i laptopen. Delar ut wifi på mobilen. Har en Dovado med SIM i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DWDW:

Ok! då blir det mobilen, slipper ju köpa en dong också!

Tack för bra input!

Alltså, en dong är något helt annat, hoppas du vet det?

Permalänk
Medlem

Fungerar hyggligt på båda sätten. Beror egentligen mest på datamängd och priser vad som är bäst.

Jag har tidigare kört med både USB-sticka eller telefonen som hot-spot, men använder nu mest min bärbara 4G-router eller telefonens hot-spot delning.

Ska man bara göra enkla icke särskilt datakrävande saker och har vettigt med data på mobilen är mobil-hotspot en enkel lösning och där man inte heller riskerar att den utstickande USB-stickan från datorn tar i någonstans och knäcker sönder något.

Själv kör jag annars ofta med en liten bärbar 4G-router som går på batteri och den kan då ge internet till alla i bilen som exempel.men de är dyrare att köpa än en USB-sticka. En annan fördel med routern är att man kan lägga den där mottagningen är bäst till skillnad från om stickan sitter i datorn. Nackdelen är om batteriet tar slut men det går att köra vidare med en USB-kabel om det händer.

Det viktigaste är rätt abonnemang ,Tele2 som jag har har erbjuder ett extra OnDemand kort som man laddar på där sedan datamängden ligger kvar tills man använder den och nollas inte månadsvis som ett vanligt kontantkort.
Kravet är dock att man redan har någon form av abonnemang hos dem, antingen mobil eller data.
De tar 299kr för 10Gb så gör man av med mycket data så är ett vanligt abonnemang bättre.

Lönar sig att kolla runt vad de olika operatörerna erbjuder, men också att täckning finns där man ska använda det.

Permalänk
Avstängd

Tack för alla goa svar!
Blir telefonen till att börja med iallafall