Nvidia visar VR-headset under Virtual Reality Los Angeles

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Nvidia visar VR-headset under Virtual Reality Los Angeles

På den mässan Virtual Reality Los Angeles visar både Nvidia och AMD upp relaterad hårdvara, och från Nvidias håll handlar det om ett ljusfälts-baserade prototypheadset.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Feb 2011

Spännande Det påminner ju om hur ögat reagerar naturligt när man tittar omkring så det bör ju ge lite mer verklighetskänsla då.

Första inlägget i en tråd är sällan relevant när tid har förflutit. Vänligen svara på mitt senaste inlägg i tråden, inte det första, annars blir det kass. http://ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Jun 2011

Detta är vad jag väntar på i VR! Har iofs bara testat cardboard men det som stör mig där är att jag inte får välja fokus. Det blev än mer uppenbart när jag såg Star Wars i 3D på bion, när field of view styrdes av kameran dog min inlevelse lite då jag ville kolla runt i scenen.
Sen förstår jag inte hur ett 5 mm större avstånd kan göra enheten mer kompakt? Någon som läst mer om det?
Noterar att Nvidia inte nämner att detta borde konsumera massor av datorkraft (räkna ut scenen 4 gånger alternativt två gånger och lägga blur olika via shaders) och hur fungerar det att fokusera på den bakre displayen utan att störas av den främre?

Men som sagt, DETTA är vad jag längtar efter, gärna lite Star VR-storlek också

Ändrade en till två :-)

Storburk: i7 2600K@4,0 GHz, ASUS P8P67 Pro-M, FD Define Mini, CMH212+, CM M2 Silent 720W, 16 GB, R9 290X MSI Lightning, SSD + HDD - HTPC: i3 4330T, 4 GB, SSD, XFX HD7850, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Fast det är ju inte riktigt light field. Nvidia har forskat på riktiga light field displays, som de visade för några år sedan i glasögonform.
https://research.nvidia.com/publication/near-eye-light-field-...

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001

Ja, det står väl klart att den teknik som är på gång idag bara är startskottet för ett helt nytt område. Om säg fem år misstänker jag att vi kommer ha tillgängliga lösningar som vi inte kunde ana idag, speciellt med tanke på hur fort tekniken rör sig framåt.

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Vad är skillnaden på detta och det dom visade i sommras? Är det mer officiellt eller vad diffar?

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av Ozzed:

Spännande Det påminner ju om hur ögat reagerar naturligt när man tittar omkring så det bör ju ge lite mer verklighetskänsla då.

När man är van vid de vanliga VR headsetens direkta fokus så slipper man nog gärna den "verkliga" fokustiden för att se långt/kort
Förresten, hur är det med de vanliga headseten, kommer ögats vanliga fokustid att försvinna i dessa beroende om man kollar på något långt bort eller nära?

System: Intel i7-3770K - Sapphire HD7970 - 4GB DDR3 - Asus MB - Crucial M4 256GB - 2TB HDD - Lian Li PC 60 Plus - Asus Xonar DS
Annat: Topre Realforce 88 45g - Logitech G400 - Eizo Foris 2331 - Sennheiser PC166
Microsoft Surfade PRO 128 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av skewgen:

När man är van vid de vanliga VR headsetens direkta fokus så slipper man nog gärna den "verkliga" fokustiden för att se långt/kort
Förresten, hur är det med de vanliga headseten, kommer ögats vanliga fokustid att försvinna i dessa beroende om man kollar på något långt bort eller nära?

Allting är alltid i fokus i dagens HMD:s så ögat använder inte "fokusmusklerna".

Man kan få en lätt obehaglig känsla genom att använda VR utan glasögon (om man nu behöver det) och inse att ALLT är suddigt, även det som ligger väldigt nära som man i verkligheten hade kunnat se bra.

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Gurk:

Vad är skillnaden på detta och det dom visade i sommras? Är det mer officiellt eller vad diffar?

Enligt denna sida länk

Den till höger är nvidias nya alternativ och gamla är i mitten. Antar att upplösningen var en av de stora faktorerna för att nvidia gick ifrån microlens-array display varianten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staun
Registrerad
Feb 2012

Kommer den här tekniken fungera för de som är skelögda? hehe (förlåt)

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define Mini C•
•Swift PG248Q•G Pro•G433•G840XL•
•+X•

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av StuntmanMike:

Kommer den här tekniken fungera för de som är skelögda? hehe (förlåt)

Ungefär samma förbättring som välvda tv apparater var för blinda..

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staun
Registrerad
Feb 2012

@ZecretW: Va? Min undran va seriös dock. Jag är nyfiken på om denna teknik fungerar för de skelögda.

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define Mini C•
•Swift PG248Q•G Pro•G433•G840XL•
•+X•

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orilla
Registrerad
Jul 2009

Borde det inte vara bättre att bygga in element direkt i skärmen som påverkar hur lång tid det tar för ljuset att färdas ut från skärmen? Då bör man kunna styra det mycket mer detaljrikt (dvs djup på själva objektet) och även få uppfattningen av mer än 2 lager?

Nu får vi givetvis åsidosätta den förmodade astronomiska kostnaden för att utveckla en sådan skärm...

You have earned my respect and my friendship.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Thursday:

Ja, det står väl klart att den teknik som är på gång idag bara är startskottet för ett helt nytt område. Om säg fem år misstänker jag att vi kommer ha tillgängliga lösningar som vi inte kunde ana idag, speciellt med tanke på hur fort tekniken rör sig framåt.

En oerhörd spännande tid att vara del av, precis som dator- och spelutvecklingen 1970-2000.