Lenovo ThinkPad Edge kraschar på random.

Permalänk
Avstängd

Lenovo ThinkPad Edge kraschar på random.

Hej!

Jag har en Lenovo som helt plötsligt utan förvarning dör. Ingen blåskärm, ingen låsning, den blir bara svart.

Jag har ominstallerat OS flera ggr, testat Ubuntu men datorn kraschar efter allt mellan 5 min till 90 min.

Jag har skruvat isär hela laptopen och kontrollerat all hårdvara.

Jag har kört Memtest, Chkdisk, defragmenterat och inte funnit några fel.

Jag har kontrollerat temperaturerna under hög belastning (temperaturerna är OK men ibland kraschar datorn av Prime95).

Jag har kört ett burn in test med Passmark utan anmärkning förutom att datorn kraschar ibland under testet.

Någon som har en bra ide på vad jag missat? Varför kraschar den på random?

Permalänk
Medlem

Kraschar den även när batteriet och laddaren sitter i? Eller endast då den körs med batteriet?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte: Datorn verkar krascha oberoende om det är laddare+batteri eller enbart laddare eller batteri. Men det kanske vore en ide att köra Prime95 med de fyra olika konfigurationerna för att se om någon ej kraschar.

Eller vet du nått bättre program än prime95 att testa med?

Permalänk
Medlem

@Myrtle Ett test med Prime95 vore bra, alt. AIDA64 för att se om det är CPU:n som kraschar vid för höga belastningar p.g.a. värmeproblem. Ladda ned CPU-Z och även RealTemp och ha dessa sida vid sida när du kör antingen Prime95 eller AIDA64 - ha ett öga på temperaturerna och Vcore samt CPU:ns hastighet.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte: CPU tempen och övriga temperaturgivare har jag hållit koll på med HWmonitor och när jag körde Prime95 tidigare i 7 minuter så kom aldrig CPUn över 60 grader, jag funderar dock på om det kan vara ett mätfel och om jag behöver byta kylpastan men då borde jag väl fått något felmeddelande?

Jag ska köra Unigine Heaven nu, sen testa Prime95 med (i skrivande stund kraschade datorn) bara strömkabel, sen med bara batteri, sen med kabel och batteri för att se om någon är stabil.

Nu bytte jag även ramminnena även fast memtest sa att de är OK.

Permalänk
Medlem

@Myrtle Mjo, det låter som ett konstigt problem. Moderkortet och/eller CPU:n är kanske defekt?

Har din Thinkpad f.ö. någon GPU eller bara Intel iGPU?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Efter bytet av ramminnen testar jag nu att köra Prime95 med enbart strömkabeln inkopplad 11 minuter har passerat och det verkar stabilt. Dock har det varit så random så jag siktar på 30 min. CPUn har max varit 65 grader varm.

Permalänk
Avstängd

@Icte: Datorn kraschade igen nästan 30 minuter in i Prime95.

Jag tror det är IGPU aå här ser det ut i Aida64 iaf:

Permalänk
Medlem

@Myrtle Kraschar datorn även när du inte gör något (d.v.s. när den är i idle) eller när du använder dig av lättare program (t.ex. Microsoft Word eller bara surf på Sweclockers)?

Hursomhelst så låter det som ett problem med moderkortet och/eller CPU:n. Det kan vara så att du har fått ett defekt exemplar. Har du garantin kvar så bör du skicka in den för utbyte av moderkortet. Om inte så kan du alltid testa att byta kylpastan på CPU:n, men från ditt resultat så verkar tror jag inte det kommer att lösa ditt problem då den klarade att köra Prime95 i ca 30 min utan problem.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

@Icte: Tyvär är det ingen garanti kvar. Moderkortet hade varit tråkigt. Jag har inte testat att låta den stå i idle, eller köra lättare program men testar Utorrent eller nåt över natten.

Jag ska även prova att byta till en ny SSD men eftersom den kraschade vid stresstest då jag bootade en Ubuntu Live CD så misstänker jag att det inte kommer hjälpa.

Jag hoppas det är laddaren, ska prova med batteriet enbart strax.

Permalänk
Medlem

@Myrtle Ja, väldigt tråkigt när det händer. Men du kanske kan hitta ett sådant moderkort från en "laptop med trasig skärm" på Blocket alt. på eBay (eller ett moderkort löst)? CPU:er brukar vara fastlödda på de flesta laptop-moderkort, men ditt kanske är ett undantag och då kan du endast behöva köpa en ny CPU?

Men återkom med ditt andra test, kan vara laddaren som spökar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Jag lyckades nu få fram ett felmeddelande via Event Viewer.

Detta stod det precis innan den senaste kraschen:

Log Name: Application
Source: Microsoft-Windows-CAPI2
Date: 2016-01-28 22:57:48
Event ID: 513
Task Category: None
Level: Error
Keywords: Classic
User: N/A
Computer: Löfgren-PC
Description:
Cryptographic Services failed while processing the OnIdentity() call in the System Writer Object.

Details:
AddLegacyDriverFiles: Unable to back up image of binary ksqcraes.

System Error:
The system cannot find the file specified.
.
Event Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
<System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-CAPI2" Guid="{5bbca4a8-b209-48dc-a8c7-b23d3e5216fb}" EventSourceName="Microsoft-Windows-CAPI2" />
<EventID Qualifiers="0">513</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8080000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2016-01-28T21:57:48.201040700Z" />
<EventRecordID>626</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="1520" ThreadID="1576" />
<Channel>Application</Channel>
<Computer>Löfgren-PC</Computer>
<Security />
</System>
<EventData>
<Data>

Details:
AddLegacyDriverFiles: Unable to back up image of binary ksqcraes.

System Error:
The system cannot find the file specified.
</Data>
</EventData>
</Event>

Kan någon tolka detta åt mig?

Permalänk
Avstängd

@Myrtle: Några minuter senare kom detta: - <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-WMI" Guid="{1edeee53-0afe-4609-b846-d8c0b2075b1f}" EventSourceName="WinMgmt" />
<EventID Qualifiers="49152">10</EventID>
<Version>0</Version>
<Level>2</Level>
<Task>0</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x80000000000000</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2016-01-28T21:59:41.000000000Z" />
<EventRecordID>633</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="0" ThreadID="0" />
<Channel>Application</Channel>
<Computer>Löfgren-PC</Computer>
<Security />
</System>
- <EventData>
<Data>//./root/CIMV2</Data>
<Data>SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99</Data>
<Data>0x80041003</Data>
</EventData>
</Event>

Och då kraschade datorn

Permalänk
Avstängd

@Icte:

Ja den kraschar även om jag bara hat taskmanager och kollar tiden,.

Jag ska undersöka det mer ikväll då jag har en köpare om jag fixar den