Klocka Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3.2 GHz 3MB utan att byta kylare

Permalänk
Medlem

Klocka Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3.2 GHz 3MB utan att byta kylare

Provade att låna en tråd utan svar, så jag testar att skapa en ny tråd.

Jag vill alltså klocka processorn, helst utan att behöva köpa en ny kylare, har följande specs:

MSI GeForce GTX 750Ti 2GB OC
Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3.2 GHz 3MB
ASUS H81M-A
Crucial 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix sport
FSP 400-60APN Bulk 400W
ADATA Premier Pro SP900 128GB

Vågar jag klocka upp processorn till säg 4GHZ utan att köpa ny kylare? Jag tycker datorn funkar OK som den är men skulle vilja ha ut lite extra kräm ur PCUn.

Om inte, vilken kylare borde jag köpa? Vill lägga ner absolut så lite pengar jag bara kan. Samt kan någon rekommendera vilka inställningar jag bör använda mig av när jag klockar?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jadå 4ghz på säg 1.2v funkar fint med standardkylaren. Du kan möjligtvis klocka ännu högre men det är maxvolt som jag tycker är okej för den kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gtg83:

@mongomanish: Går det ens att klocka på nämnda moderkortet?

Ja, det tror jag. Varför skulle det inte gå? =/

Skrivet av Trebsor:

Jadå 4ghz på säg 1.2v funkar fint med standardkylaren. Du kan möjligtvis klocka ännu högre men det är maxvolt som jag tycker är okej för den kylaren.

Okej, det låter ju bra! Får se om jag blir nöjd med det, annars får jag slänga in några kronor till sen och köpa en kylare.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ja, det tror jag. Varför skulle det inte gå? =/

Okej, det låter ju bra! Får se om jag blir nöjd med det, annars får jag slänga in några kronor till sen och köpa en kylare.

Ditt moderkort har ett H-chipset (H-81, H-77, H-110, H-170) och överklocknings moderkort har Z-chipsets (z170, z97, z87, z77, z68)

EDIT : upplåsta moderkort

Visa signatur

CPU: i7 8086k @5.0 ghz RAM:16gigs MOBO: ASUS z370-f strix
GPU: GTX 980 ref SSD: Samsung 970 NVMe 500gb, Samsung 860 evo 500gb
PSU: EVGA Supernova G2 850w
CHASSI: Phanteks enthoo pro M acrylic window
citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ja, det tror jag. Varför skulle det inte gå? =/

Okej, det låter ju bra! Får se om jag blir nöjd med det, annars får jag slänga in några kronor till sen och köpa en kylare.

Trodde detta gällde Z-brädor!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Ja, det tror jag. Varför skulle det inte gå? =/

För att det i regel krävs ett moderkort med Z-chipset för överklockning. Men nu har ASUS lagt till överklockning även för icke-Z chipset på sina moderkort, ex. H81, så det kommer gå fint

Edit: Dock kommer den nog inte klocka lika bra som på ett Z-chipset moderkort, och ev. kan det behövas en BIOS uppdatering för att kunna överklocka.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Testade att överklocka med inställningen auto på Volt, och CPUn blir nu upp till 70C, är det för varmt?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Nä. Vad är den uppe i då.

Permalänk
Medlem

Jag har satt ner Volten lite och ligger nu under ett stresstest på Max 72C efter 15min stresstest. Vad är för varmt under ett stresstest?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

70C är okej i full load. Dom skal väl klara upp emot 100 - 105C innan dom throttlar.

Över 80C kan man börja oroa sig lite iallafall.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Okej låter bra det! Tänkte från början att jag skulle vara nöjd om jag bara kunde få upp den till 4Ghz, men nu är jag ju sugen på att dra upp den lite längre. Vågar jag göra det utan att köpa en ny kylare? Vad kan jag annars köpa för billig kylare om jag vill klocka upp den en bit till?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Okej låter bra det! Tänkte från början att jag skulle vara nöjd om jag bara kunde få upp den till 4Ghz, men nu är jag ju sugen på att dra upp den lite längre. Vågar jag göra det utan att köpa en ny kylare? Vad kan jag annars köpa för billig kylare om jag vill klocka upp den en bit till?

http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...
http://www.inet.se/produkt/6308873/be-quiet-pure-rock#/specs

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kanske klocka den upp 100mhz i taget och kolla temps nogra under stress test, avbryta innan den blir för varm?

Jag kör min G3258 på 4,4Ghz med auto volt på Asus H81I-plus med Hyper 212 Evo, och anbefalar gärna den kylaren. På 4,5 är det volten som är problemet (jag vil inte över 1,3v), inte hetan, men det är ju individuella olikheter.