Var sätter Inet ihop sina datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Jag skulle då inte överlåta byggande till Inet.

1. De är väldigt kul och bygga ihop datorn själv och få liten känsla av när du sitter vid den vilket verk du har återkommit själv.

2. vem betalar 799 SEK för montering när de tar ungefär 15 minuter och bygga ihop dem.

Ända gången jag skulle kunna tänka mig överlåta monteringen av datorn till någon annan är om jag skulle behöva amputera bort mina armar för man varit med i någon olycka, eller sprängt bort armarna i något krig.

Nu kom jag visserligen hem 2005 från Afghanistan levandes och oskadd vilket 2 personer från min trupp inte lyckades med, så än så länge är jag monteringsbar.

15 minuter?! Jag lägger minst ett par timmar på kabeldragningen!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

@UMJ: det dryga är att sitta och kolla när windows installerar har inte tålamod så springer iväg till köket/vardags rummet och så har den fastnat på skriva in datorn namn... händer alltid

30 min tar det nog i snitt för mig + extra beroende på fläktar och modell på kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

15 minuter?! Jag lägger minst ett par timmar på kabeldragningen!

Beror helt och hållet på chassiet, tyckte kabeldragningen gick relativt lätt i Fractal Design Refine R5, du får helt klart de mesta jobbet slutfört i dragningen av chassiet hjälp.

Men visserligen har du dåligt chassi så kan kabeldragningen ta en stund de är ju inte alla chassin som bara ha tryck igen upp igen genom massa hål.

Skrivet av agitax:

@UMJ: det dryga är att sitta och kolla när windows installerar har inte tålamod så springer iväg till köket/vardags rummet och så har den fastnat på skriva in datorn namn... händer alltid

30 min tar det nog i snitt för mig beroende på fläktar och modell på kylare

Tog standardutförande, men visserligen tycker du in mer grejer så tar de längre tid också.

Visserligen köper du CPU kylare där är bökigt och skruva fast den om du har för stora händer så försvinner väl lite tid där också.

Hur som helst så kan du aldrig motivera 799 SEK för en montering.

Speciellt om du slår ut de i timmersättning i lönen.

+ så skulle Inet spara pengar på fraktsedlar om de monterar ihop dem än skicka en order med flera fraktsedlar.

Så i princip betalar du över 1000:- för en monterning i det faktiska värdet,

postpaket upp till 20KG kostar hos Postnord 356 SEK i frakt. Billigast för postpaket är typ 150 kronor.
Att bygga ihop dem så sparar de ännu mer då de krävs färre fraktsedlar och blir dessutom insparning hos Inet.

Så de får 799 + par hundra insparad hos postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Hur som helst så kan du aldrig motivera 799 SEK för en montering.

Speciellt om du slår ut de i timmersättning i lönen.

Ja, det är också hemskt att de skickar med 2 års garanti i det priset. Alla vet ju hur roligt det är att sitta och felsöka en dator som inte fungerar istället för att bara lämna in den och få den fixad.

799:- är en klart vettig summa. Bara för att det inte är värt pengarna för dig är inte det samma sak som att det inte är värt det för någon annan.

Det är samma sak som människor som köper färdigmonterade cyklar eller färdigmålade warhammerarméer. "Men, det är ju en del av hobbyn?!" Nja, inte för alla.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Jag skulle då inte överlåta byggande till Inet.

1. De är väldigt kul och bygga ihop datorn själv och få liten känsla av när du sitter vid den vilket verk du har återkommit själv.

2. vem betalar 799 SEK för montering när de tar ungefär 15 minuter och bygga ihop dem.

Ända gången jag skulle kunna tänka mig överlåta monteringen av datorn till någon annan är om jag skulle behöva amputera bort mina armar för man varit med i någon olycka, eller sprängt bort armarna i något krig.

Nu kom jag visserligen hem 2005 från Afghanistan levandes och oskadd vilket 2 personer från min trupp inte lyckades med, så än så länge är jag monteringsbar.

Jag lever för datorer och skulle aldrig drömma om att låta någon annan bygga. Däremot så gav min granne mer än gärna mig en femhundring trots att jag försökte tacka nej när han bad mig bygga en åt hans son. Alla har inte läst att slita sig gråa över att det inte funkar och vissa lägger gärna pengar på att bli av med problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Administrativ avgift

15-30min = 799kr dvs tycker du det är värt att slösa den tiden jämfört med att någon bygger åt dig. Samma med att byta däck på bilen, gör det själv eller betala allting kommer fram till hur mycket är din tid värd?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

15-30min = 799kr dvs tycker du det är värt att slösa den tiden jämfört med att någon bygger åt dig. Samma med att byta däck på bilen, gör det själv eller betala allting kommer fram till hur mycket är din tid värd?

Håller med till fullo. Bygga dator på 15 minuter går men hur seriöst är det? Att bygga dator ska vara med kärlek i åtanke och att man gjort det själv. Precis som att byta fälgar/däck.
Är man dock inte helt inne i svängen, kanske osäker, ont om tid men kunskap finns, då är 799:- inte ens en summa att diskutera över.

Visa signatur

Star Citizen ❤