Permalänk
Medlem

Fel på HGST-disk?

Köpte 4 nya HGST NAS-diskar till min ReadyNAS 204.

1 av 4 rapporterar Reallocated sector count på 70 och Reallocation events på 157, FRÅN första sekunden den installerades.

Är detta något att oroa sig över? Bör jag gå tillbaka med disken?
Ska jag bara reklamera om detta går upp när det finns data på disken?

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2, Corsair RM1000 1000W, Ryzen 9 3950X @ 3.49GHz, 32GB, MSI GTX 1080 Ti Sea Hawk X 11GB, 6TB HDD, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Reklamera!

Permalänk
Medlem

Well, tydligen är HGST trogen sin kvalité ser jag

Aldrig i livet att jag köper HGST , även om det är länge sen Hitachi Deathstar var på tapeten så verkar det ändå fortfarande förekomma väldigt mycket med defekta diskar, DOA etc från deras sida

Vore jag som du TS, så skulle jag bytt alla diskarna till WD RED-serien.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

@godspeed: Nu tycker ja du överdriver lite. HGST håller (oftast) hög kvalité, kolla på siffror från backblaze så tror ja du förstår vad jag menar. Jag har precis nyss bytt alla mina HGST nas mot wd red och av alla hgst-diskar så va de inte fel på en enda. Däremot hade jag en red-disk som var doa.
Vad jag försöker säga är att oturen finns hos de flesta, och alla företag har nog sina bra och dåliga batcher ie måndagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungFredda:

@godspeed: Nu tycker ja du överdriver lite. HGST håller (oftast) hög kvalité, kolla på siffror från backblaze så tror ja du förstår vad jag menar. Jag har precis nyss bytt alla mina HGST nas mot wd red och av alla hgst-diskar så va de inte fel på en enda. Däremot hade jag en red-disk som var doa.
Vad jag försöker säga är att oturen finns hos de flesta, och alla företag har nog sina bra och dåliga batcher ie måndagar

Blir lite annat när man jobbat i butik med att sälja dessa, och har även en insikt via mitt nuvarande jobb som gör att jag ser på det på det här viset, det är inte för inte som folk i branschen skojar om dem med smeknamnet
Statistik talar inte om hela bilden heller för den delen

Självklart så kan man få problem med alla märken, men när man märker att det är en distinkt skillnad i antal RMA mellan märken så blir man till sist lite cynisk, men kan iaf stanna vid att min erfarenhet är iallafall sådan av det här märket

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Blir lite annat när man jobbat i butik med att sälja dessa, och har även en insikt via mitt nuvarande jobb som gör att jag ser på det på det här viset, det är inte för inte som folk i branschen skojar om dem med smeknamnet
Statistik talar inte om hela bilden heller för den delen

Självklart så kan man få problem med alla märken, men när man märker att det är en distinkt skillnad i antal RMA mellan märken så blir man till sist lite cynisk, men kan iaf stanna vid att min erfarenhet är iallafall sådan av det här märket

HGST har inte mer problem än WD. Du driver ett argument med anekdoter och det håller inte. Deathstar var smeknamnet en specifik serie hårdiskar fick och deras problem kom från en ny teknik som användes i dessa diskar.

Om vi ska använda anekdoter som argument ska jag säga dig att jag har haft ett 20-tal GXP diskar i 60-180GB storleken och dom rullade på utan problem i nästan 10 år.

Samtidigt hör man om alla seagate diskar som har problem och WD hade problem dom också för en tid sedan.

Sen beror det ju mycket på vad diskarna används till och vad det är för sort. Klart en konsument-disk går sönder snabbare om den körs i en server-miljö. Man ska i regel inte använda konsumentdiskar (och detta inkluderar WD RED) om fler än 4 i samma chassi pga vibrationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xallrons:

Köpte 4 nya HGST NAS-diskar till min ReadyNAS 204.

1 av 4 rapporterar Reallocated sector count på 70 och Reallocation events på 157, FRÅN första sekunden den installerades.

Är detta något att oroa sig över? Bör jag gå tillbaka med disken?
Ska jag bara reklamera om detta går upp när det finns data på disken?

http://i.imgur.com/z0t0woa.png

var diskarna nya (oöppnat embalage?) eller förinstallerade?!
verkar ju som dom körts en bra tid innan du tog detta skrämskott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Well, tydligen är HGST trogen sin kvalité ser jag

Aldrig i livet att jag köper HGST , även om det är länge sen Hitachi Deathstar var på tapeten så verkar det ändå fortfarande förekomma väldigt mycket med defekta diskar, DOA etc från deras sida

Vore jag som du TS, så skulle jag bytt alla diskarna till WD RED-serien.

Det var väl ändå IBM som svarade för "Deathstar"?
(Även om IBM:s disktillverkning sedermera såldes till Hitachi.)

http://www.sweclockers.com/forum/trad/935061-ibm-deskstar-dea...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

var diskarna nya (oöppnat embalage?) eller förinstallerade?!
verkar ju som dom körts en bra tid innan du tog detta skrämskott.

Diskarna köptes separat i fysisk butik, dvs anti-stat påsarna var ej öppnade.
Tog ett tag innan jag såg detta fel, därav hade dom rullat 24h.

Har nu lagt in ca 170gb på NASen(lär väl vara fördelat iom. x-raid/raid5), samt att alla diskar har gått i 52 timmar och dessa värden(70 och 157) har inte ökat något. Kan detta vara något fabrikationsfel som kommer ligga stabilt och inte vara ett problem..?

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2, Corsair RM1000 1000W, Ryzen 9 3950X @ 3.49GHz, 32GB, MSI GTX 1080 Ti Sea Hawk X 11GB, 6TB HDD, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

HGST har inte mer problem än WD. Du driver ett argument med anekdoter och det håller inte. Deathstar var smeknamnet en specifik serie hårdiskar fick och deras problem kom från en ny teknik som användes i dessa diskar.

Om vi ska använda anekdoter som argument ska jag säga dig att jag har haft ett 20-tal GXP diskar i 60-180GB storleken och dom rullade på utan problem i nästan 10 år.

Samtidigt hör man om alla seagate diskar som har problem och WD hade problem dom också för en tid sedan.

Sen beror det ju mycket på vad diskarna används till och vad det är för sort. Klart en konsument-disk går sönder snabbare om den körs i en server-miljö. Man ska i regel inte använda konsumentdiskar (och detta inkluderar WD RED) om fler än 4 i samma chassi pga vibrationer.

Namnet lever kvar i mina erfarenheter fortfarande, och de där gamla GXP diskarna var i närmast legendariska, svårt att överträffa kvaliten för 20 år sen dessutom då inte slit/släng mentaliteten var densamma

IBM var de som fick smeknamnet, och var väl deras sista serie innan de köptes upp av Hitachi, men de hade problem även efteråt på samma vis
Jag må ha aversioner mot märket, och det är min personliga åsikt baserat på det jag sålt och idag levererar med system i dagsläget

Såklart är det som du säger att sätta dem i en raid i servermiljö eller flera diskar samtidigt är de inte skapta för, det dödar vilken konsumentdisk som helst för det mesta oavsett märke

WD har jag sålt och passerat mängder genom mina händer, sällan nåt problem, de är vad Seagate var förr i tiden och vad man då förknippade med kvalite innan den beryktade ST3500 serien dök upp

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Well, tydligen är HGST trogen sin kvalité ser jag

Aldrig i livet att jag köper HGST , även om det är länge sen Hitachi Deathstar var på tapeten så verkar det ändå fortfarande förekomma väldigt mycket med defekta diskar, DOA etc från deras sida

Vore jag som du TS, så skulle jag bytt alla diskarna till WD RED-serien.

HGST vinner ju test på test i hållbarhet, Ingen är perfekt men HGST är ju statistiskt närmast

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

HGST vinner ju test på test i hållbarhet, Ingen är perfekt men HGST är ju statistiskt närmast

Jo, kan ju vara så, men vet inte varför jag upplever att de håller sämre, de diskar jag sett passera har inte varit någon hit för vår del iallafall
Jag har till och med hellre kört Seagate framför HGST på senare år , men tycker att de är ganska lika i min erfarenhet

Sen vet man inte, en vacker dag svänger det väl igen, och WD ligger pyrt till, det är väl oundvikligt som med allt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Jo, kan ju vara så, men vet inte varför jag upplever att de håller sämre, de diskar jag sett passera har inte varit någon hit för vår del iallafall
Jag har till och med hellre kört Seagate framför HGST på senare år , men tycker att de är ganska lika i min erfarenhet

Sen vet man inte, en vacker dag svänger det väl igen, och WD ligger pyrt till, det är väl oundvikligt som med allt

Lite av just den anledning till att jag köpte HGST och inte en av Seagates NAS-diskar var just att backblazes statistik visade att seagate var typ sämst =/

Visa signatur

Fractal Design Define XL R2, Corsair RM1000 1000W, Ryzen 9 3950X @ 3.49GHz, 32GB, MSI GTX 1080 Ti Sea Hawk X 11GB, 6TB HDD, 970 EVO Plus