Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det intressanta, i mina ögon, är tempen under "riktig" belastning. Men det är jag det.
Aida stressar knappt grejerna, mer det jag menade.

Men kul, hur som helst, med ytterligare en lyckad operation!

Håller med att det ej belastar fullt ut, men jag belastar i den mån som motsvarar min dagliga användning.
Och är temperaturen ok då kör jag på det.

Räcker dock längre att köra 4.5ghz för det jag använder datorn till.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Det kan ju vara värt några hundra om du hjälper mig med det

Delida är enkelt , nen det finns alltid en risk med det , plus att du tappar garantier.
Men vist kan jag hjäloa dig dock lämnar jag ingen garanti att det funkar eller inte tar skada.

Precis som tillverkaren av denna produkt säger.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

var riktigt bra resultat men är dåligt att intel inte fixar det bättre när det är ett återkommande problem som hängt med många år och med så stor skillnad är det usel kontakt orginal

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

var riktigt bra resultat men är dåligt att intel inte fixar det bättre när det är ett återkommande problem som hängt med många år och med så stor skillnad är det usel kontakt orginal

Intel är ju självklart medvetna om detta.
Och skulle dom löst det så vi kunde överklocka ännu högre.(Till bättre temps)
Så hade ju konsumenterna kört på samma rigg ännu längre.
Och deras försäljning hade ju minskat rejält.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange43:

Intel är ju självklart medvetna om detta.
Och skulle dom löst det så vi kunde överklocka ännu högre.(Till bättre temps)
Så hade ju konsumenterna kört på samma rigg ännu längre.
Och deras försäljning hade ju minskat rejält.

Ja det är ju så eller alternativet att dom vill spara ett par ören per modul i vilket fall är intel giriga as som utan problem kan göra jobbet bättre

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lord_vasagos:

Ja det är ju så eller alternativet att dom vill spara ett par ören per modul i vilket fall är intel giriga as som utan problem kan göra jobbet bättre

De spar troligen en hel del om dom får ner kylpastan från 5kr/CPU till 1kr/CPU då deras CPUer kostar i stil med 700kr att tillverka 0,5% skillnad Dom spar ju pengar till nästa domstolsbeslut om monopolverksamhet och mutverksamhet xD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

De spar troligen en hel del om dom får ner kylpastan från 5kr/CPU till 1kr/CPU då deras CPUer kostar i stil med 700kr att tillverka 0,5% skillnad Dom spar ju pengar till nästa domstolsbeslut om monopolverksamhet och mutverksamhet xD

Jag sånt kostar och betala köpta testare och en amd svartmålnings kampanj och blir vi användare som får betala notan för deras kriminella verksamhet och lurar på flera användare Intels produkter i en dålig spiral av maffia metoder och allt härstammar från dålig pasta dom köper in från nån stackars barnarbetare från phillipinerna som står och mal ner gamla handfat med mortel och blandar det med vaselin och kostar 1usd kilot 😉

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Jag körde en rakblads-delid på min 6700K igår kväll.

Det var sjukt enkelt att göra delid med rakblad från clas olson. 49:- för ett 10-pack.
Jag köpte även svart silikon för 49:- och limmade fast IHS'en igen, som köpes!

Resultat:
4,6ghz @ 1.45V = 92,90,91,83 grader före delid
4,7ghz @ 1.45V = 70,70,71,70 grader efter delid

Värt att nämnas är att cpu'n inte var stabil i 4,7ghz innan delid

Sjukt att denna delid gjorde mer skillnad än den gjorde på min 4770K!

Vilken pasta använde du?

Permalänk

Wow, nu blev jag sugen på att göra detta på min 5820k. Antar att det bara är att följa guiden/videon i början?
Vad rekommenderar ni för pasta och silikon?

Permalänk
Medlem

Är det någon i Stockholmsområdet som skulle kunna hjälpa mig att delidda min 7700k? Kan betala en liten summa för besväret

Permalänk
Medlem

@Silcan: CLU under IHS och AS5 mellan kylare och IHS

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artoodeetoo:

Wow, nu blev jag sugen på att göra detta på min 5820k. Antar att det bara är att följa guiden/videon i början?
Vad rekommenderar ni för pasta och silikon?

Det går inte delidda en 5820K då IHS är fastlödd på dessa.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

@Silcan: CLU under IHS och AS5 mellan kylare och IHS

Det var CLU som jag misstänkte då. Är lite sugen själv på att delida 4790k men lite tveksam att använda CLU pga högre risk. Vanlig pasta verkar ju inte göra så stor skillnad. Lättaste för mig vore ju att köra "EK naked mount" till min cutomloop och bara smäcka på cpu blocket på kärnan med icke ledande pasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det var CLU som jag misstänkte då. Är lite sugen själv på att delida 4790k men lite tveksam att använda CLU pga högre risk. Vanlig pasta verkar ju inte göra så stor skillnad. Lättaste för mig vore ju att köra "EK naked mount" till min cutomloop och bara smäcka på cpu blocket på kärnan med icke ledande pasta.

Högre risk för vad? kortslutning?

Använd nagellack på de delar som det inte får hamna CLU på, samt att du limmar fast IHS med silikon igen så kan ingenting hända

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Det var CLU som jag misstänkte då. Är lite sugen själv på att delida 4790k men lite tveksam att använda CLU pga högre risk. Vanlig pasta verkar ju inte göra så stor skillnad. Lättaste för mig vore ju att köra "EK naked mount" till min cutomloop och bara smäcka på cpu blocket på kärnan med icke ledande pasta.

i min erfarenhet är prestandan med vanlig kylpasta under IHS ok men det går utför väldigt fort och efter någon månad sitter man där med skyhöga temperaturer och får montera om vilket fixar problemet tills man har samma problem igen lite senare. jag hade det problemet med noctua NT-H1 ett flertal gånger. sedan det kanske fungerar bra med annan vanlig pasta men har aldrig haft det problemet med CLU och håller mig därför till flytande metall under IHS. några grader lägre är väl trevligt men framförallt för att jag vet att det fungerar och inte kommer bråka.

flytande metall är givetvis ledande men det går att skydda piggarna (ursäkta språket) på processorn på lite olika sätt. själv använde jag icke ledande kylpasta och jag vet att andra har använt nagellack.

EK naked ivy rekommenderas, jag använde det till min haswell och det gick bra. kostar nästan ingenting och ska sänka temperaturen ytterligare några grader. förenklar också lite när man lyfter på blocket då man slipper pilla med IHS och applicera pasta två gånger. gäller inte om man limmar fast IHS igen naturligtvis. värt att notera att processorn endast hålls fast av blocket så om du lyfter det när datorn står upp så kommer processorn ramla ur sockeln.

https://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2013/06/08/ek-supre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

i min erfarenhet är prestandan med vanlig kylpasta under IHS ok men det går utför väldigt fort och efter någon månad sitter man där med skyhöga temperaturer och får montera om vilket fixar problemet tills man har samma problem igen lite senare. jag hade det problemet med noctua NT-H1 ett flertal gånger. sedan det kanske fungerar bra med annan vanlig pasta men har aldrig haft det problemet med CLU och håller mig därför till flytande metall under IHS. några grader lägre är väl trevligt men framförallt för att jag vet att det fungerar och inte kommer bråka.

flytande metall är givetvis ledande men det går att skydda piggarna (ursäkta språket) på processorn på lite olika sätt. själv använde jag icke ledande kylpasta och jag vet att andra har använt nagellack.

EK naked ivy rekommenderas, jag använde det till min haswell och det gick bra. kostar nästan ingenting och ska sänka temperaturen ytterligare några grader. förenklar också lite när man lyfter på blocket då man slipper pilla med IHS och applicera pasta två gånger. gäller inte om man limmar fast IHS igen naturligtvis. värt att notera att processorn endast hålls fast av blocket så om du lyfter det när datorn står upp så kommer processorn ramla ur sockeln.
https://i.gyazo.com/78a6ef354075c0cb14733cdd06d9fc28.png
https://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2013/06/08/ek-supre...

OJ, EK Naked verkar ju prestera toppen! Ska beställa en sådan den kostar ju bara 69kr

Permalänk
Medlem

Nu finns Der8auers delid-die-mate 2 att beställa hos Inet tillsammans med conductonaut!
4 dagars leveranstid på delid och "försenad leverans" på conductionaut men det går att slänga pengar!

Jag har beställt mitt och det borde dyka upp tidigt nästa vecka, kaby lake kommer att bli halshuggen.

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem

Tog mod till mig och deliddade min i7 6700k alldeles nyss.. Lite nervöst var det tills allt var up and running igen..

Sänkte temps överlag med runt 12 C vid full load. Kanske man vågar sig på en liten bump på överklockningen från den rätt moderata 4,5Ghz jag har idag..

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

@wasdawa: Får man undra hur det gick?

Visa signatur

PC: CPU: 5600x | Kylare: Corsair H115i Platinum | GPU: RTX 3070 | MOBO: B550 Carbon Wifi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabfate:

@wasdawa: Får man undra hur det gick?

Fortfarande inte fått den, senaste mailet jag fick gav en preliminär leveranstid 7/4.. Funderar på att avboka ordern och beställa från utlandet.

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
CS-mästare

Blir riktigt sugen att göra en delid av min 6700K då den går lite för het i mitt node 304, vågar mig dock inte på det själv med mina darriga händer. Undrar därför om någon med erfarenhet av delids skulle vilja hjälpa mig med detta? Mot kompensation för utfört arbete såklart!

Bor i Bromma, Stockholm.

Permalänk
Medlem

Ska ta och delida min 7700k, grejerna ligger och väntar på att bli uthämtade (Delid Tool, Thermal Grizzly Conductonaut, samt svart silikon.)

Ett par frågor till er som har delidat en 7700k...

1. Gjorde ni något åt de exponerade kontaktytorna (röd markering på bild) nära kärnan? Isolerade på något vis? Kanske går att smeta ett tunt lager silikon över dessa? Nagellack? Behöver de ens isoleras? Med tanke på att pastan är elektriskt ledande så känns det säkrast att göra så.

2. Har tänkt att limma på IHSen med silikonet efteråt, åsikter om det? Tänker att det är kanske onödigt att limma överdrivet mycket, utifall man skulle behöva ha av IHS igen.. Om jag lägger lite silikon på blåa markeringarna på bilden borde det väl hålla bra?

Permalänk
Medlem

Nu är delidden gjord!
Prylarna kom till sist, jag beställde i mitten på Februari och hämtade ut på posten i fredags. (tack för de extra pingvinstängerna @inet)
Temperaturen sänktes med 20-30°C beroende på last, med fläktarna på tomgång i en 280mm AIO gör den kraftigt övervoltade 7700k inte över 70°C på paketet. Jag är nöjd och skulle/kommer att göra om det i framtiden om det finns behov.

Jag gjorde ingen extra isolering, benen som sticker ut från processorchippet ser ut att redan vara isolerade med någon lack och den flytande metallen jag använde rann inte ut över kanterna som vatten hade gjort. I stället satt den som en hård pöl likt vatten på olja pga ytspänning.

Jag glömde ordna fram ordentligt silikon (trots den långa väntan, inga ursäkter) och när jag satt med alla leksakerna framför mig åkte jag till macken och köpte karlssons klister som fungerade lika väl. Det räcker med ett par duttar runt kanterna för att hålla IHS på plats medans du monterar, se bara till att ta ett lim som snällt mot kretskortet och inte fräter bort något viktigt.

Visa signatur

i7 7700k @5ghz - Cryorig A80 - Corsair vengeance LPX 3600mhz 16GB - Gigabyte GA-Z270X-Gaming K5 - Samsung 960 EVO 500GB - Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC

Permalänk
Medlem

Bra grabbar. Ni borde skriva en guide för detta så alla kan njuta av knäpptysta processorfläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aason:

Ska ta och delida min 7700k, grejerna ligger och väntar på att bli uthämtade (Delid Tool, Thermal Grizzly Conductonaut, samt svart silikon.)

Ett par frågor till er som har delidat en 7700k...

1. Gjorde ni något åt de exponerade kontaktytorna (röd markering på bild) nära kärnan? Isolerade på något vis? Kanske går att smeta ett tunt lager silikon över dessa? Nagellack? Behöver de ens isoleras? Med tanke på att pastan är elektriskt ledande så känns det säkrast att göra så.

2. Har tänkt att limma på IHSen med silikonet efteråt, åsikter om det? Tänker att det är kanske onödigt att limma överdrivet mycket, utifall man skulle behöva ha av IHS igen.. Om jag lägger lite silikon på blåa markeringarna på bilden borde det väl hålla bra?
http://i.imgur.com/JCN2KZu.jpg

1. Jag tog lite av syrrans nagellack och täckte över... Risken finns ju alltid att flytande metall ska rinna ut och då vill man inte att det ska hamna på någon elektrisk ledande del.

2. Att köra utan fungerar lika bra, jag kunde till och med lyfta CPUn ur sin socket genom att hålla i IHSen när jag skulle byta ut min CLU. Bäst är ju egentligen att köra utan silikon då det maximerar kontakten mellan själva CPUn och IHSen. Värmeproblemen med 7700k är till största del pga för dålig kontakt mellan IHS och CPU, inte endast pga dålig kylpasta.

Permalänk
CS-mästare

Är det någon i Stockholmsområdet som har en Delid-Die-Mate? Vill delidda min 6700K men 400kr för att delidda en processor känns lite tråkigt, kanske någon som går i samma tankar och vill dela?

Permalänk
Inaktiv

6700k Delid

Tänkte visa min luffardelid, när det kom till limmet så var jag lat och tog bara bort de värsta skarvarna kring cpun och på heatspread så gjorde jag rent så gott jag kunde med 85% alko.

Kylpastan jag använde var Grizzly thermal kryonaut

Glömde bilden där jag hade lagt på pastan och maskerat med frystejp. Ni som kör med conduct ta ytterst lite i taget och pensla ut och tillsätt ifall det blev för lite.

https://photos.app.goo.gl/7f0cRkqLDHCOvT1g2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av almness:

Är det någon i Stockholmsområdet som har en Delid-Die-Mate? Vill delidda min 6700K men 400kr för att delidda en processor känns lite tråkigt, kanske någon som går i samma tankar och vill dela?

Beställde Aquatunings Dr Delid. Den borde komma om några dagar. Bor på Södermalm.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av almness:

Är det någon i Stockholmsområdet som har en Delid-Die-Mate? Vill delidda min 6700K men 400kr för att delidda en processor känns lite tråkigt, kanske någon som går i samma tankar och vill dela?

Körde med rakblad, supersmooth! Tog ca 15 minuter att göra klart hela delid o sätta in cpu igen!

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av CCWarlock:

Beställde Aquatunings Dr Delid. Den borde komma om några dagar. Bor på Södermalm.

Låter kanon!
Väntar på att mitt nya chassi ska komma så att jag kan flytta över systemet, hade tänkt att göra delid i samband med det då man ändå måste hålla på och byta pasta.

Vilken processor ska du delidda och vad hade du tänkt använda för produkter mellan cpu-ihs samt ovanpå ihs?

Skrivet av MrWhizeguy:

Körde med rakblad, supersmooth! Tog ca 15 minuter att göra klart hela delid o sätta in cpu igen!

Härligt! Men så fumlig som en annan är så känns det bättre med ett verktyg som åtmindstone minskar riskerna något