Får BSOD när jag stänger av överklockningen?

Permalänk
Medlem

Får BSOD när jag stänger av överklockningen?

Jag kör igång en överklockning i AI Suite 3 till 4.0-4.2 GHz, utan några andra program igång mer än själva AI Suite 3. Allt fungerar finemang och temperaturerna ser bra ut.
Sen laddar jag istället upp standardklocksprofilen i AI och stänger på så sätt av överklockningen - BAM! Bluescreen!

Är detta ett fel i AI Suite 3 eller gör jag något fel?
Hjälp tack!

Specsen hittar ni i min signatur.

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Klocka i bios istället det är bättre och då utesluter du fel i diverse program också.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Klocka i bios istället det är bättre och då utesluter du fel i diverse program också.

Men då kan jag väl inte stänga av klockningen när jag inte behöver den? AI Suite 3 är ju ett välgjort och väl använt program så borde inte va nåt problem.

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Men då kan jag väl inte stänga av klockningen när jag inte behöver den? AI Suite 3 är ju ett välgjort och väl använt program så borde inte va nåt problem.

Du kan ju alltid gå tillbaka in i bios om du inte vill ha klocken men om överklockningen är stabil finns det väl ingen anledning till att stänga av den igen?

Edit/ Sen när processorn inte belastas så klockar den ju själv ner sej ändå./Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Hmm du har nog rätt där, men vill ändå om möjligt klocka via AI Suite 3 sålänge de går - måste jag klocka i BIOS för att de annars inte funkar stabilt så får de ju bli så såklart

Men kan detta va ett fel i AI Suite 3, eller är de på annat håll?

EDIT: Om jag bara ska sätta en överklockning och sen lämna den så hela tiden kan jag lika gärna använda AI Suite 3 ändå, för problemet kommer ju först när jag klockar ner igen

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Hmm du har nog rätt där, men vill ändå om möjligt klocka via AI Suite 3 sålänge de går - måste jag klocka i BIOS för att de annars inte funkar stabilt så får de ju bli så såklart

Men kan detta va ett fel i AI Suite 3, eller är de på annat håll?

EDIT: Om jag bara ska sätta en överklockning och sen lämna den så hela tiden kan jag lika gärna använda AI Suite 3 ändå, för problemet kommer ju först när jag klockar ner igen

Om det känns bättre för dej så gör gärna det men anledningen till att man föredrar att klocka i bios är just för att utesluta problem via diverse program.
Det kan yttra sej i blåskärmar och random omstarter som egentligen inte har med själva överklockningen att göra.
Men kör du på med AI Suite så länge det funkar där men märker du av skumma problem så bör du ge dej in i bios istället.

Lycka till!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Att köra via program som Ai suite är rätt värdelöst, bättre att köra en adaptiv över klockning i bios där du sätter max core clock t.ex. 43 * Blk. Då får du en överklockning som styrs av CPU belastningen. Frekvens och spänning justeras då automatiskt efter CPU load.

Permalänk
Medlem

Problemet kan vara mellan sänkningen utav flertalet parametrar samtidigt. Prova för skojs skull att sänka hastigheten först lite, sedan sänka spänningen lite, sedan återigen hastigheten lite och spänningen på nytt och hålla på så tills Du når den hastighet Du vill ha. Om Du har flera parametrar förändrade p.g.a. överklockningen så sänk även dessa i etapper i samma veva.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Problemet kan vara mellan sänkningen utav flertalet parametrar samtidigt. Prova för skojs skull att sänka hastigheten först lite, sedan sänka spänningen lite, sedan återigen hastigheten lite och spänningen på nytt och hålla på så tills Du når den hastighet Du vill ha. Om Du har flera parametrar förändrade p.g.a. överklockningen så sänk även dessa i etapper i samma veva.

Kan ligga nåt i de du säger, dock så har jag inte ökat volten något, men bara att hoppa så mycket med cklockfrekvensen kan göra de tungt kan jag tänka mej.

Har dock en teori också. De verkar nämligen så att BIOS har lagt en egen standardklocka som är över CPU'ns egna fabriksklocka. De kan inte vara så att AI Suite-programmet "bråkar" med BIOS när jag klockar ner den från en bit över BIOS-klockan till under BIOS-klockan vilket resulterar i ett stort failure? Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Kan ligga nåt i de du säger, dock så har jag inte ökat volten något, men bara att hoppa så mycket med cklockfrekvensen kan göra de tungt kan jag tänka mej.

Har dock en teori också. De verkar nämligen så att BIOS har lagt en egen standardklocka som är över CPU'ns egna fabriksklocka. De kan inte vara så att AI Suite-programmet "bråkar" med BIOS när jag klockar ner den från en bit över BIOS-klockan till under BIOS-klockan vilket resulterar i ett stort failure? Eller är jag helt ute och cyklar?

Ingen omöjlig teori.

Jag har dock sett det på min spelburk(ASUS brädda) när jag väljer ordinarie profil efter att ha spelat. Där är det som om den ogillar att klockas ner för snabbt efter att ha varit varm i överklockningsläge. Då fryser sig hela datorn med ett konstant ljud från hörlursutgången tills man tvångsfimpat burken med startknappen i några sekunder. Ibland BSOD men mer vanligt att den hänger sig helt(muspekare, ljud, tangentbord(CAPS/NUMLOCK)).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.