3D skrivare - Diskussionstråden

Permalänk

Hej

Jag köpte häromdagen en Ender 3 Max, och en av kablarna saknade anslutningshylsa.
Kontaktade säljaren som svarade att han skulle beställa hem en ny kabel till mig, men leveranstiden är 3 veckor!

Finns det något sätt jag kan koppla på trådarna på anslutningen i motorn utan att riskera att bränna den?
Trådarna är omärkta, så jag har liksom ingen hjälp av sådant.
På bilden ses de lösa trådarna och en annan kabel med anslutningshylsa.

Permalänk
Skrivet av gubbemannen:

Hej

Jag köpte häromdagen en Ender 3 Max, och en av kablarna saknade anslutningshylsa.
Kontaktade säljaren som svarade att han skulle beställa hem en ny kabel till mig, men leveranstiden är 3 veckor!

Finns det något sätt jag kan koppla på trådarna på anslutningen i motorn utan att riskera att bränna den?
Trådarna är omärkta, så jag har liksom ingen hjälp av sådant.
På bilden ses de lösa trådarna och en annan kabel med anslutningshylsa.

<Uppladdad bildlänk>

Hej. Jag kan skicka ett ”Housing” inkl. ett frimärke för en swish Selma (20kr). Jag köpte 5 st för 1.8kr styck så då gör jag en vinst på mer än hela 1000%. Jag är en riktig scalper 😉

Tror du kan lista ut hur du ska koppla med hjälp av den här sidan:
https://vslot-poland.com/stepper-motor-connection

Edit:
Hemsidan kanske inte hjälper dig eftersom kablarna inte är uppmärkta. Det enklast är nog att följa kablarna på en annan motor.

PM mig ifall du vill han ett hus.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Tack o bock för erbjudandet, men jag vet inte i vilken ordning trådarna ska sitta eftersom de är omärkta.

Permalänk
Medlem

Har beställt en P1P nu, stod ETA i början på april, så förhoppningsvis skickas den redan nästa vecka

Det här med att torka filament verkar ju vara superviktigt, och jag känner mig inte jättesugen på att torka dem i ugnen. Ser att det finns torkar för ändamålet som kostar kring 500-1000kr. Någon som kan rekommendera någon tork?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Har beställt en P1P nu, stod ETA i början på april, så förhoppningsvis skickas den redan nästa vecka

Det här med att torka filament verkar ju vara superviktigt, och jag känner mig inte jättesugen på att torka dem i ugnen. Ser att det finns torkar för ändamålet som kostar kring 500-1000kr. Någon som kan rekommendera någon tork?

Ingen alls.

Jag har printat i 4 månader utan tillstymmelse till tork. Senaste 2 månaderna med rullarna i plastbytta med torrboll, 10% fuktighet. 30% i huset annars, vilket är lägre än de 30-35% som rekommenderas när man funderar i dessa vägar. Och min lösning
är väl det jag känner är bra nog.

Så, gör som du vill och de som inte håller med får protestera, men jag har inte märkt att det ska vara ett problem. PLA och PETG kör jag.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

Tack o bock för erbjudandet, men jag vet inte i vilken ordning trådarna ska sitta eftersom de är omärkta.

Kan du inte be säljaren att skicka ett foto på en komplett kabel, och koppla efter det? Eller rent av googla rätt på ett dylikt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Det här med att torka filament verkar ju vara superviktigt, och jag känner mig inte jättesugen på att torka dem i ugnen. Ser att det finns torkar för ändamålet som kostar kring 500-1000kr. Någon som kan rekommendera någon tork?

Torka filament är inte tillnärmelsevis så viktigt som vissa påstår. Om det inte handlar om nylon då. En rulle nylon suger upp varenda vattenmolekyl inom tre mils radie på en pisskvart ungefär. Troligtvis kommer du dock att börja med PLA eller PETG och då klarar du dig lätt utan tork. Köp en plastback med lock att förvara rullarna i och släng i alla silicapåsar du kan hitta så klarar det sig. Har en fem år gammal rulle PETG som fortfarande funkar utan nämnvärda problem. Säger en del om vad jag tycker om PETG dock...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Har beställt en P1P nu, stod ETA i början på april, så förhoppningsvis skickas den redan nästa vecka

Det här med att torka filament verkar ju vara superviktigt, och jag känner mig inte jättesugen på att torka dem i ugnen. Ser att det finns torkar för ändamålet som kostar kring 500-1000kr. Någon som kan rekommendera någon tork?

Jag har haft min rulle PLA framme i ett år, men inte märkt någon skillnad över tid

Borde lätt gå att göra en torklåda av en kartong och en hårtork annars:

Värme + luftflöde = torkning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har haft min rulle PLA framme i ett år, men inte märkt någon skillnad över tid

Borde lätt gå att göra en torklåda av en kartong och en hårtork annars

Har ett par äldre rullar PLA som legat i en låda i några år, de gick av så fort man försökte hantera dem. Efter några timmar i en tork går det utmärkt att böja och ha sig med dem.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Har ett par äldre rullar PLA som legat i en låda i några år, de gick av så fort man försökte hantera dem. Efter några timmar i en tork går det utmärkt att böja och ha sig med dem.

Jag säger inte att det inte är någon poäng alls med torkning, men det är inte så akut att man behöver köpa en tork det första man gör

Det är dock högst relevant om man har många öppnade rullar och förvarar dessa utanför rumstemperatur eller väldigt länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Har beställt en P1P nu, stod ETA i början på april, så förhoppningsvis skickas den redan nästa vecka

Det här med att torka filament verkar ju vara superviktigt, och jag känner mig inte jättesugen på att torka dem i ugnen. Ser att det finns torkar för ändamålet som kostar kring 500-1000kr. Någon som kan rekommendera någon tork?

Till skillnad från övriga svar här har jag fuktnojja.
Rullen som just nu printas ligger i en Sunlu filamenttork för en rulle. Förvaring sker lufttätt med silicagelpåsar i. Har även skaffat vaccuumpåsar. Dessa tömmer jag på luft mha en stavmixer från Bosch som har vaccuumsugtillbehör.

https://www.amazon.se/Uppgraderad-Torktumlarl%C3%A5da-3D-skri...

https://www.amazon.se/dp/B09WYTZLXG

https://www.amazon.se/gp/product/B0781BR7V7/ref=ppx_yo_dt_b_a...

https://www.amazon.se/Bosch-MSZV6FS1-Vakuumtillbeh%C3%B6rssat...

Dvs torkar aldrig mina rullar mer än under utskrifterna, sedan förvarar jag dessa säkert istället, lättare att hålla fukt borta än att få bort den.

Permalänk
Skrivet av kaput:

Kan du inte be säljaren att skicka ett foto på en komplett kabel, och koppla efter det? Eller rent av googla rätt på ett dylikt

- Jag har förklarat några gånger nu att trådarna i kabeln är helsvarta/omärkta, så det handlar om åt vilken sida på kabeln som ska vara uppåt vid anslutningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gubbemannen:

- Jag har förklarat några gånger nu att trådarna i kabeln är helsvarta/omärkta, så det handlar om åt vilken sida på kabeln som ska vara uppåt vid anslutningen.

Har du ett foto på en komplett kabel där du ser kontaktdonen i båda ändor borde väl ändå det inte vara något problem? Eller missförstår jag något?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krillec:

Har beställt en P1P nu, stod ETA i början på april, så förhoppningsvis skickas den redan nästa vecka

Det här med att torka filament verkar ju vara superviktigt, och jag känner mig inte jättesugen på att torka dem i ugnen. Ser att det finns torkar för ändamålet som kostar kring 500-1000kr. Någon som kan rekommendera någon tork?

Grattis! Var bara beredd att det kommer gå åt filament :). Ett tips, fixa ett nytt SD-kort direkt. (micro-SD). Det som följer med är långsamt och påverkar hur snabbt du kan komma igång att skriva. Jag fixade ett 64 GB snabbt men billigt kort och upplevde en stor skillnad.

Du har tur då de nu skickar med både kamera och LED-list med P1P. Däremot är kameran väl inte den bästa. Bryr mig personligen inte så mkt men den är bättre än inget kanske.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Grattis! Var bara beredd att det kommer gå åt filament :). Ett tips, fixa ett nytt SD-kort direkt. (micro-SD). Det som följer med är långsamt och påverkar hur snabbt du kan komma igång att skriva. Jag fixade ett 64 GB snabbt men billigt kort och upplevde en stor skillnad.

Du har tur då de nu skickar med både kamera och LED-list med P1P. Däremot är kameran väl inte den bästa. Bryr mig personligen inte så mkt men den är bättre än inget kanske.

Tack! Den skickades idag så dom verkar nästan vara ikapp med alla ordrar nu. Har nog ett år av utskrifter sparade på thingsverse redan 😅 köpte en del av deras filament nu när dom hade på lager

Permalänk
Hedersmedlem

Utan AMS så spelar det egentligen ingen roll vilket filament du kör. Med AMS så behöver man ha lite koll på om spolen passar (finns sätt att lösa). Jag har AMS till min X1C och det har varit fåtal som intme passat direkt. Min P1P har ännu ingen AMS så den kör jag via spolhållaren.

Man blir lätt beroende med en snabb skrivare. Jag prenumererar nu på Hex3D, FlexiFactory och några till Patreons och får så mycket roligt att skriva ut.

Senaste var StageTop (https://www.kickstarter.com/projects/gutshotgames/stagetop-th...) där jag i söndags insåg att jag ju ville ta med mig delar till ett bord idag när vi åkte till Gotland. En X1C, en P1P och en AnkerMake M5 fick äran att skriva ut nästa dygnet runt sen i söndags kväll och det gick bra. Fick med men en stor väska med delar för att stort bord.

men damn vad det går åt filament. Jag köpte på mig en bunt med Bambu-filament för någon månad sen men nu börjar allt ta slut. Som tur var funkar Claes Ohlssons filament utmärkt för mig.

Tips för slicer: https://github.com/SoftFever/OrcaSlicer. - det är en Fork av Bambus slicer (samma grund som prusaSlicer) och den är riktigt trevlig. Mkt kalibreringsgrejer inbyggda vilket behövs för P1P då den saknar Lidar.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Någon som kör med en Bambu Lab X1 Carbon?
Beställde precis en.
Har använt mig av en Ender 3 V2 Neo senaste månaderna.
Slog även till på AMS'en

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danielsilver:

Någon som kör med en Bambu Lab X1 Carbon?
Beställde precis en.
Har använt mig av en Ender 3 V2 Neo senaste månaderna.
Slog även till på AMS'en

Jag har en X1C och även en P1P.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Jag har hittills inte haft något problem att skriva ut. Men igår först när jag skrev så funkade det som vanligt. Gjorde en lite grej i Tinkercad. Men det blev lite för tjock, så justerade den så den blev lite smalare. Skrev ut den, men den fäste inte på plattan, utan det blev bara en hög med trådar. Kollade i tinkercad, och hade av misstag höjd den, så att den var 0,1 mm över botten. Så fixade till det, började skriva igen, men det blev ändå samma sak. Provade med annat som jag har skrivit innan. Men det verkar inte fästa utan blir bara trådar. Även den första strängen på kanten verkar inte sitta fast speciellt bra.
Har kollat avstånd till bädden och den verkar stämma. Känns lite skumt att det blev så helt plötsligt.
PLA, 205 grader och bädd 60 grader.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Jag har hittills inte haft något problem att skriva ut. Men igår först när jag skrev så funkade det som vanligt. Gjorde en lite grej i Tinkercad. Men det blev lite för tjock, så justerade den så den blev lite smalare. Skrev ut den, men den fäste inte på plattan, utan det blev bara en hög med trådar. Kollade i tinkercad, och hade av misstag höjd den, så att den var 0,1 mm över botten. Så fixade till det, började skriva igen, men det blev ändå samma sak. Provade med annat som jag har skrivit innan. Men det verkar inte fästa utan blir bara trådar. Även den första strängen på kanten verkar inte sitta fast speciellt bra.
Har kollat avstånd till bädden och den verkar stämma. Känns lite skumt att det blev så helt plötsligt.
PLA, 205 grader och bädd 60 grader.

Tvättar du bädden mellan printsen?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tvättar du bädden mellan printsen?

Det har jag inte gjort hittills, men tänkte prova med det. Vad är bäst att använda. Funkar handsprit eller innehåller det nåt olämpligt?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Det har jag inte gjort hittills, men tänkte prova med det. Vad är bäst att använda. Funkar handsprit eller innehåller det nåt olämpligt?

Jag använder Ipa, tror inte handsprit ställer till det

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

bäst funka isopropanol. vad använder du för att öka häftförmågan? vanligaste inom 3d skrivning är ju limstift eller hårspray.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av zosma:

Det har jag inte gjort hittills, men tänkte prova med det. Vad är bäst att använda. Funkar handsprit eller innehåller det nåt olämpligt?

Innehåller handspriten något återfuktande så lär det skapa större problem än innan.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

bäst funka isopropanol. vad använder du för att öka häftförmågan? vanligaste inom 3d skrivning är ju limstift eller hårspray.

Jag har inte använd någonting, har alltid tidigare fastnat väldigt bra. Jag har ender 3 v2 neo, med den magnetiska metallplattan.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Jag har inte använd någonting, har alltid tidigare fastnat väldigt bra. Jag har ender 3 v2 neo, med den magnetiska metallplattan.

Då är det är dags att diska av den ordentligt med diskmedel, låta den torka och sedan underhålla med IPA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Då är det är dags att diska av den ordentligt med diskmedel, låta den torka och sedan underhålla med IPA.

Då har man varit på apoteket och köpt en flaska IPA, kanske inte billigaste stället, men den var närmast där jag är just nu. Så får prova med det ikväll.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Det verkar inte fästa alls. Har testat hårspray och limstift, men det hjälpte inget. Det hände ju plötsligt, fäste väldigt bra innan, då var man tvungen att ta loss plattan och böja för att få loss grejerna. Nu tycker jag att det är mycket slätare i mitten, det mesta jag har gjort är ju små grejor. Men skrivaren är inte ens en månad gammal, så det blir ju dyrt om man behöver byta plattan så ofta. Får testa att skriva ut nåt som man flyttar längre från mitten ifall det fäster bättre. Så jag vet ifall det är felet.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Det verkar inte fästa alls. Har testat hårspray och limstift, men det hjälpte inget. Det hände ju plötsligt, fäste väldigt bra innan, då var man tvungen att ta loss plattan och böja för att få loss grejerna. Nu tycker jag att det är mycket slätare i mitten, det mesta jag har gjort är ju små grejor. Men skrivaren är inte ens en månad gammal, så det blir ju dyrt om man behöver byta plattan så ofta. Får testa att skriva ut nåt som man flyttar längre från mitten ifall det fäster bättre. Så jag vet ifall det är felet.

Antar att du har provat göra om bed leveling?

På min ender 3v2 så nollställs z-offset av sig själv ibland så jag får göra om den inställningen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av [Qvist]:

Antar att du har provat göra om bed leveling?

På min ender 3v2 så nollställs z-offset av sig själv ibland så jag får göra om den inställningen :/

Jag har kollat på det flera gånger, även på offset, har offset på -1,96, då har jag så att jag har ett a4 (80 gram) med lite motstånd när jag rör den. Men det konstiga är att det fäste ju väldigt bra innan, sen blev det helt plötsligt att det inte fäster, utan att man har gjort några ändringar. Men känns som plattan är slätare i mitten. Så en misstanke är att det är som med målarfärg att det ska vara lite ruggig yta för att färgen ska fästa. Men då känns det inte bra om man behöver byta den så ofta, den kostar ändå ca 200 kr.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200