3D skrivare - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Jag tyckte mina utskrifter inte höll kvalitet som förr, så jag ändrade materialets diameter från 1.75 i inställningarna till 1.7mm, så den överextruderar lite (ungefär 6%) och utskriften ser nu mycket bättre ut. Är detta okej eller borde man göra på andra sätt? Känns lite mysko att ’ljuga’ för maskinen, men just detta borde inte ha konstiga sidoeffekter tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tyckte mina utskrifter inte höll kvalitet som förr, så jag ändrade materialets diameter från 1.75 i inställningarna till 1.7mm, så den överextruderar lite (ungefär 6%) och utskriften ser nu mycket bättre ut. Är detta okej eller borde man göra på andra sätt? Känns lite mysko att ’ljuga’ för maskinen, men just detta borde inte ha konstiga sidoeffekter tror jag

Det vanligaste är väl att man först och främst ser till att extrudern matar ut så mycket plast man säger åt den att mata ut. Sen justerar man extrusion multipler efter material.

Ellis guider är bra
https://ellis3dp.com/Print-Tuning-Guide/articles/index_tuning...

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Mycket filande blir det…

Permalänk
Medlem

Fick göra ett eget ’bowden’-rör nu när jag skulle testa TPU, får se hur det går. Ingen retraction och väldigt långsamt (15mm/s), är det något mer man borde tänka på?

Edit: 7.5mm/s nu, annars spårade filamentet ut endå… får se hur det går…

Permalänk
Medlem

Någon här som kör en elegoo neptune 3? Funderar på max varianten som första skrivare. Den är 420x420x500 så bör klara alla prints utan att behöva göra flera mindre och limma o klistra.

Hade tänkt isf byta till 0.6 nozzle och köra nån ny version av prusa? Med arachne och tree supports.
Någon som vet om man idag kan skriva dugliga minis på fdm eller om det kräver resin?

Är ute primärt att kunna skriva ut större grejer såsom cosplay-delar eller statyer.
Att måla på PLA, är det några större problem eller måste man sanda och hålla på först?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hade tänkt isf byta till 0.6 nozzle och köra nån ny version av prusa? Med arachne och tree supports.
Någon som vet om man idag kan skriva dugliga minis på fdm eller om det kräver resin?

Är ute primärt att kunna skriva ut större grejer såsom cosplay-delar eller statyer.
Att måla på PLA, är det några större problem eller måste man sanda och hålla på först?

Du verkar ju behöva två skrivare, en liten resin för minis och en stor för stora utskrifter. (folk har lyckats någorlunda med minis på FDM, men beror på hur kräsen man är. Du får googla bilder )

Om du vill ha snygga grejer så måste du "sanda och hålla på", vill du ha fula så behöver du inte det.
(Men även här beror det på hur kräsen man är)

Permalänk
Medlem

Någon som har printat TPU på en Ender 3? Tänkte prova framöver och har läst mig till att sänka printhastighet rejält ner mot 15mm/s och stänga av retraction. Fler tips?

Har bara koll på PLA och PETG på samma printer i övrigt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tyckte mina utskrifter inte höll kvalitet som förr, så jag ändrade materialets diameter från 1.75 i inställningarna till 1.7mm, så den överextruderar lite (ungefär 6%) och utskriften ser nu mycket bättre ut. Är detta okej eller borde man göra på andra sätt? Känns lite mysko att ’ljuga’ för maskinen, men just detta borde inte ha konstiga sidoeffekter tror jag

Du kan ju ändra Flow i % annars. Det är ju den setting som redan existerar just för temporär override av flödet.

Annars, som nämnts tidigare, är det nog dags för en kalibrering

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Någon som har printat TPU på en Ender 3? Tänkte prova framöver och har läst mig till att sänka printhastighet rejält ner mot 15mm/s och stänga av retraction. Fler tips?

Har bara koll på PLA och PETG på samma printer i övrigt.

Kör någon variant av 95A och det funkar ypperligt på min Ender 3 V2
Kör 30-35 mm/s 110% flow

Det som gjort störst skillnad för kvalitén på TPU var att kalibrera Linear Advance (k=3.6 för mig).

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Någon här som kör en elegoo neptune 3? Funderar på max varianten som första skrivare. Den är 420x420x500 så bör klara alla prints utan att behöva göra flera mindre och limma o klistra.

Hade tänkt isf byta till 0.6 nozzle och köra nån ny version av prusa? Med arachne och tree supports.
Någon som vet om man idag kan skriva dugliga minis på fdm eller om det kräver resin?

Är ute primärt att kunna skriva ut större grejer såsom cosplay-delar eller statyer.
Att måla på PLA, är det några större problem eller måste man sanda och hålla på först?

Jag skulle inte rekommendera en så stor öppen skrivare och speciellt inte en i3 typ, även PLA kommer att warpa på så stora utskrifter. Byggplattan är stor och tung vilket gör skrivaren väldigt långsam eller väldigt fula utskrifter, för att inte tala om utskriftens vikt, skrev ut nästan en hel rulle på min Prusa MK3s och den lyckades skippa några steg högst upp.

Både resin och FDM kräver att man slipar innan man målar, resin utskrifter skrivs ofta ut vinklade(för att undvika pooler, bubblor osv.) och får då supports man får klippa och slipa bort. Den här utskriften är från en Form 2

FDM med 0.4mm munstycke kräver redan en del slipande, och PLA kräver en del slipande på grund utav hur det beter sig när man slipar, vet inte riktigt hur man ska beskriva det. Man ser även mellanrummen som blivit av att den här utskriften warpade så att vissa lager separerade lite. Den var utskriven delad på mitten ca 15cm höga, för att få plats på en Tevo Tarantula i3.

Något som funkar bra är biltemas spray spackel då det är väldigt fint spackel med små korn. Spackla, slipa, spackla, slipa, grundmåla så har man en fin yta att måla på sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

Kör någon variant av 95A och det funkar ypperligt på min Ender 3 V2
Kör 30-35 mm/s 110% flow

Det som gjort störst skillnad för kvalitén på TPU var att kalibrera Linear Advance (k=3.6 för mig).

Tack för tips. Bör inte dröja länge innan jag kan testa 👍

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Du verkar ju behöva två skrivare, en liten resin för minis och en stor för stora utskrifter. (folk har lyckats någorlunda med minis på FDM, men beror på hur kräsen man är. Du får googla bilder )

Om du vill ha snygga grejer så måste du "sanda och hålla på", vill du ha fula så behöver du inte det.
(Men även här beror det på hur kräsen man är)

Jag förstår ju grejen med att jag behöver sanda o hålla på... Det var mest hur mycket jobb det faktiskt är i slutändan.

Jag vet ju även att SLA / resin-printers gör minis mycket mycket bättre men jag skulle behöva göra det i samma rum som jag jobbar/spelar i och med extremt dålig ventilation(passiv). Det skulle inte fungera i dagsläget med Resin. Och ska man kunna skriva ut lite störra Resin-projekt för tex 30cm statyer så hade det varit många smådelar eller en väldigt dyr skrivare. Budgeten ligger runt 5000kr för själva skrivaren och räknar med typ 10 rullar PLA (eller typ 4KG resin om jag hade valt det) som start. Plus kostnad för nozzle och värmare i full metall / koppar.

Skrivet av swesen:

Jag skulle inte rekommendera en så stor öppen skrivare och speciellt inte en i3 typ, även PLA kommer att warpa på så stora utskrifter. Byggplattan är stor och tung vilket gör skrivaren väldigt långsam eller väldigt fula utskrifter, för att inte tala om utskriftens vikt, skrev ut nästan en hel rulle på min Prusa MK3s och den lyckades skippa några steg högst upp.

Både resin och FDM kräver att man slipar innan man målar, resin utskrifter skrivs ofta ut vinklade(för att undvika pooler, bubblor osv.) och får då supports man får klippa och slipa bort. Den här utskriften är från en Form 2
<Uppladdad bildlänk>

FDM med 0.4mm munstycke kräver redan en del slipande, och PLA kräver en del slipande på grund utav hur det beter sig när man slipar, vet inte riktigt hur man ska beskriva det. Man ser även mellanrummen som blivit av att den här utskriften warpade så att vissa lager separerade lite. Den var utskriven delad på mitten ca 15cm höga, för att få plats på en Tevo Tarantula i3.
<Uppladdad bildlänk>

Något som funkar bra är biltemas spray spackel då det är väldigt fint spackel med små korn. Spackla, slipa, spackla, slipa, grundmåla så har man en fin yta att måla på sen.
<Uppladdad bildlänk>

Jag tänker ju mycket på vad det är för resultat som man får med PLA och här är någons resultat med Neptune 3 plus (samma hårdvara lite mindre byggplatta (320 x 320 x 400 mm).

"azure cloud wyrm off my mini factory , stock 3 plus presets for cura no supports
0.2 layer height " suprisingly""

Eller typ riktigt stora objekt (kanske inte riktigt så stort som jag tänkt mig men att kunna skriva ut typ soptunnor, större krukor osv (PETG?).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Du kan ju ändra Flow i % annars. Det är ju den setting som redan existerar just för temporär override av flödet.

Annars, som nämnts tidigare, är det nog dags för en kalibrering

Min printer har snabbjustering med vred, men det som den styr är print speed vad jag vet

Jag kör cura slicer hittils, och har svårt att hitta vissa avancerade inställningar, har pillat mest på grundläggande saker som print speed och sånt

Borde definitivt lära mig mer och kalibrera min maskin. Den är merlin-baserad arduino, så borde vara ganska standard antar jag. Nästa steg är att byta till riktig bowden från en wire av rätt dimension istället för den gamla radioantennen jag kapade akut för att göra något alls

Till mig som knappt kan något, är det standardiserade komponenter som går att byta fritt eller måste det vara vissa märken?

Det är denna jag har:
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-fabrikator-3d-printer-eu-...

Funderade alltså på en bättre extruder istället för att behöva modda själv

Haha, inser nu att jag överklockat den (oftast kört den i 45-60mm/s medan spec säger 30mm/s)

Permalänk
Hedersmedlem

Skapade ett reklamationsärende hos 3DJake för min skrivare 3 veckor sedan nu. Har bara hört att de väntar på att få in en ny extruder men ingen som helst uppskattning eller uppdatering om när det kan ske. :/

Saknar att kunna 3d-skriva :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min printer har snabbjustering med vred, men det som den styr är print speed vad jag vet

Jag kör cura slicer hittils, och har svårt att hitta vissa avancerade inställningar, har pillat mest på grundläggande saker som print speed och sånt

Borde definitivt lära mig mer och kalibrera min maskin. Den är merlin-baserad arduino, så borde vara ganska standard antar jag. Nästa steg är att byta till riktig bowden från en wire av rätt dimension istället för den gamla radioantennen jag kapade akut för att göra något alls

Till mig som knappt kan något, är det standardiserade komponenter som går att byta fritt eller måste det vara vissa märken?

Det är denna jag har:
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-fabrikator-3d-printer-eu-...

Funderade alltså på en bättre extruder istället för att behöva modda själv

Haha, inser nu att jag överklockat den (oftast kört den i 45-60mm/s medan spec säger 30mm/s)

Jag gillar att printa men orkar inte med mekandet. Så i mitt fall hade jag inte byggt vidare på den där som är discontinued utan köpt en nyare Ender. Jag har två Ender och ingen är direkt uppgraderad. Tycker jag får bra printar ändå men funderar på att bygga in en av dem.

Flow är en setting i Cura. Kika på hur du plockar fram fler settings så de blir synliga. Varje kategori har ju jättemånga settings som är dolda default.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa min första 3D-skrivare, kring 5000:- i budget då jag inte vet hur intresset är eller hur mycket den kommer användas.

Snöat in mig på Ender-3 S1 Pro. Är det ett vettigt val som första printer och lära sig lite eller tycker ni man ska gå på något annat? Kan absolut tänka mig att mecka lite för att få bra resultat men ju mer Plug & Play det är desto bättre.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Jag gillar att printa men orkar inte med mekandet. Så i mitt fall hade jag inte byggt vidare på den där som är discontinued utan köpt en nyare Ender. Jag har två Ender och ingen är direkt uppgraderad. Tycker jag får bra printar ändå men funderar på att bygga in en av dem.

Flow är en setting i Cura. Kika på hur du plockar fram fler settings så de blir synliga. Varje kategori har ju jättemånga settings som är dolda default.

Absolut är det kanske inte värt att bygga vidare på den, men den var bokstavligt talat gratis än så länge (förutom material och energi), så tänkte leka lite och försöka förstå vad som är möjligt mest. Köpa en ny/annan är liten annan budget. Söker man på google efter extruder så får man ju upp flertalet modeller för enstaka hundralappar, då blev jag bara fundersam om det skulle gå/vara enkelt att få dit någonting sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Någon här som kör en elegoo neptune 3? Funderar på max varianten som första skrivare. Den är 420x420x500 så bör klara alla prints utan att behöva göra flera mindre och limma o klistra.

Hade tänkt isf byta till 0.6 nozzle och köra nån ny version av prusa? Med arachne och tree supports.
Någon som vet om man idag kan skriva dugliga minis på fdm eller om det kräver resin?

Är ute primärt att kunna skriva ut större grejer såsom cosplay-delar eller statyer.
Att måla på PLA, är det några större problem eller måste man sanda och hålla på först?

Kör en Neptune 3 pro som jag är väldigt nöjd med, är första skrivaren men har inte haft något strul med den än.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk

Är det någon som skriver ut mycket nylon (PA) som kan ge tips på vad man kan använda för att få det att fastna på byggplattan?

Jag har en Voron 2.4 med en byggplatta med PEI-skikt på som jag sedan har dragit lite limstift över, detta fungerar superbra till PLA och PETG.
Köpte en rulle ePA-CF nyligen men jag får det inte att fastna, det varpar loss efter ett par lager.
Har provat olika temperaturer på byggplattan från 80 till 100, olika temperaturer på munstycket 255 till 285, jag har mätt och kollat så jag ligger rätt med första lagret (tolerans 0,19-0,21mm över första lagret).
Har provat att ha dörrarna öppna och stängda.
Men det vill sig inte.

EDIT: Kan tillägga att jag har torkat filamentet initialt under 18 timmar och sedan ca 4 timmar innan varje försök på 70 grader i min Sunlu S2:a innan varje försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Är det någon som skriver ut mycket nylon (PA) som kan ge tips på vad man kan använda för att få det att fastna på byggplattan?

Jag har en Voron 2.4 med en byggplatta med PEI-skikt på som jag sedan har dragit lite limstift över, detta fungerar superbra till PLA och PETG.
Köpte en rulle ePA-CF nyligen men jag får det inte att fastna, det varpar loss efter ett par lager.
Har provat olika temperaturer på byggplattan från 80 till 100, olika temperaturer på munstycket 255 till 285, jag har mätt och kollat så jag ligger rätt med första lagret (tolerans 0,19-0,21mm över första lagret).
Har provat att ha dörrarna öppna och stängda.
Men det vill sig inte.

EDIT: Kan tillägga att jag har torkat filamentet initialt under 18 timmar och sedan ca 4 timmar innan varje försök på 70 grader i min Sunlu S2:a innan varje försök.

Någon tipsade mig om hårspray, det har funkat fint de gånger jag haft problem (dock aldrig använt just nylon själv)

Andra saker jag testat med lyckat resultat är ökat flow och högre temp (nossle/platta), kanske bara på de första lagrena

Sen såklart är det nog kritiskt att se till att z matchar perfekt med byggplattan och att den är korrekt justerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Är det någon som skriver ut mycket nylon (PA) som kan ge tips på vad man kan använda för att få det att fastna på byggplattan?

Jag har en Voron 2.4 med en byggplatta med PEI-skikt på som jag sedan har dragit lite limstift över, detta fungerar superbra till PLA och PETG.
Köpte en rulle ePA-CF nyligen men jag får det inte att fastna, det varpar loss efter ett par lager.
Har provat olika temperaturer på byggplattan från 80 till 100, olika temperaturer på munstycket 255 till 285, jag har mätt och kollat så jag ligger rätt med första lagret (tolerans 0,19-0,21mm över första lagret).
Har provat att ha dörrarna öppna och stängda.
Men det vill sig inte.

EDIT: Kan tillägga att jag har torkat filamentet initialt under 18 timmar och sedan ca 4 timmar innan varje försök på 70 grader i min Sunlu S2:a innan varje försök.

Jag kör med brim på allt material annat än pla, annars riskerar det warpa, speciellt på större utskrifter.

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Jag kör med brim på allt material annat än pla, annars riskerar det warpa, speciellt på större utskrifter.

Ja, brim har jag faktiskt inte testat, mest för att jag inte har haft några problem tidigare, varken med PLA, PETG, stora eller små utskrifter.
Har ändå en 350*350 byggplatta så en del relativt stora utskrifter har det blivit.

Får testa använda brim och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Är det någon som skriver ut mycket nylon (PA) som kan ge tips på vad man kan använda för att få det att fastna på byggplattan?

Jag har en Voron 2.4 med en byggplatta med PEI-skikt på som jag sedan har dragit lite limstift över, detta fungerar superbra till PLA och PETG.
Köpte en rulle ePA-CF nyligen men jag får det inte att fastna, det varpar loss efter ett par lager.
Har provat olika temperaturer på byggplattan från 80 till 100, olika temperaturer på munstycket 255 till 285, jag har mätt och kollat så jag ligger rätt med första lagret (tolerans 0,19-0,21mm över första lagret).
Har provat att ha dörrarna öppna och stängda.
Men det vill sig inte.

EDIT: Kan tillägga att jag har torkat filamentet initialt under 18 timmar och sedan ca 4 timmar innan varje försök på 70 grader i min Sunlu S2:a innan varje försök.

PVA-baserat limstift är det enda som funkar med nylon.

https://www.lekia.se/elmers-22-gram-disappearing-purple-glue-...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Grattis! Var bara beredd att det kommer gå åt filament :). Ett tips, fixa ett nytt SD-kort direkt. (micro-SD). Det som följer med är långsamt och påverkar hur snabbt du kan komma igång att skriva. Jag fixade ett 64 GB snabbt men billigt kort och upplevde en stor skillnad.

Du har tur då de nu skickar med både kamera och LED-list med P1P. Däremot är kameran väl inte den bästa. Bryr mig personligen inte så mkt men den är bättre än inget kanske.

Nu har jag hunnit gå igenom nåt kg filament. Wow vilken maskin! Jag hade faktiskt förväntat mig mycket sämre kvalitet på utskrifterna så jag blev otroligt positivt överraskad. Jag önskar att jag följt ditt råd om att skaffa en ams på direkten, det blir till att beställa en sån härnäst

Permalänk
Skrivet av Roffe:

PVA-baserat limstift är det enda som funkar med nylon.

https://www.lekia.se/elmers-22-gram-disappearing-purple-glue-...

Tackar för det, lagt en beställning för det fanns tyvärr inte i nån av butikerna här i byn.

Permalänk
Medlem

Det här med supports. Hur gör ni? Jag använder bambu labs slicer och tycker aldrig det blir bra. Ytan där supports suttit ser ju förjävlig ut, och behöver massor med efterarbete för att se någorlunda ut. Känns som att jag gör något fel. Har testat både deras standard och trädvarianten. Eftersom jag inte har ams så printar jag ju supports i samma material som jag skriver ut, dvs PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tackar för det, lagt en beställning för det fanns tyvärr inte i nån av butikerna här i byn.

Hoppas det funkar. Nylon kan vara ett helvete men med kolfiber ska det vara lite smidigare. Elmers lila limstift är vad Markforged rekommenderar till deras maskiner och det har funkat bra för mig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Det här med supports. Hur gör ni? Jag använder bambu labs slicer och tycker aldrig det blir bra. Ytan där supports suttit ser ju förjävlig ut, och behöver massor med efterarbete för att se någorlunda ut. Känns som att jag gör något fel. Har testat både deras standard och trädvarianten. Eftersom jag inte har ams så printar jag ju supports i samma material som jag skriver ut, dvs PLA

Lägg gärna upp en bild så kan vi säga om det ser normalt ut eller om något är fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Lägg gärna upp en bild så kan vi säga om det ser normalt ut eller om något är fel.

Just för den här modellen gör det inte så mycket, detta är på insidan och kommer aldrig synas. Men ja, i andra projekt kan det nog bli ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillec:

Just för den här modellen gör det inte så mycket, detta är på insidan och kommer aldrig synas. Men ja, i andra projekt kan det nog bli ett problem.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/upymlh61fa7kz6kbkm30glsr

Tyvärr är insidan av en kupol väldigt svår att få snygg utan lösningsbart stödmaterial, möjligtvis att det bör gå att få bättre än det där.

Men det bästa man kan göra är att orientera om modellen så att man undviker kupoler.

Nånting annat du kan testa är att sänka lager höjden vid kupolen, tror bambu labs slicer är baserad på prusa slicer så den bör ha variable layer height.

Du kan se dom blå perimeters som syns på bilden är helt i luften.
Innan variable layer height:

Efter auto variable layer height:

Det blir ju tyvärr alltid omöjligt tillslut men om man designar själv så kan man göra en del av toppen plan så blir det snyggare i alla fall.

Innan variabel lager höjd så fick man göra som i den här artikeln, där man delar upp modellen i flera delar för att skriva ut i olika lager höjder.
https://ultimaker.com/learn/designing-3d-printing-and-paintin...