Storbritannien planerar 10 års fängelse för piratkopiering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Ja det handlar om moral och principer. Att man ingår i kontrakt med någon annan människa. Om någon har gjort ett verk och vill sprida det på ett sätt så är det så det är. Sedan har man friheten att helt undvika att ingå i kontrakt med denna personen och hans alster precis som jag avviker från Kanye West och skulle betala för att slippa lyssna på honom om det behövdes.

Open Source slår ändå igenom på allvar nu. Jag håller själv på att migrera från Microsoft till Linux efter att ha varit något av en Fanboy (av deras produkter, inte av Bill Gates). Främst för att de flesta desktopmjukvaror börjar få skarpa versioner i Linux nu samt att jag inte spelar längre.

Vi kommer se hur företag tvingas släppa mer och mer på sina licenser osv. Detta gör de inte för piratkopiering som är omoralisk, utan de gör det för att Open Source tar över mer och mer vilket i sin tur är ett ärligt sätt konkurrera på.

Men visst håller jag med om att 10 år är överdrivet. Tycker inte ens fängelse är aktuellt överhuvudtaget då man inte är en fara för samhället. Andra ekonomiska sanktioner på individen osv skulle vare mer effektivt då det är ekonomiska motivationer som gjort att han startat med piratkopiering. Alltså girighet. Något som pirater gärna beskyller företag för men är inget annat är projektion från dem själva. De försvarar sig med att de är I en David mot Goliath kamp och har Gud på sin sida men så är det inte. Om de verkligen var de så skulle de sitta och koda open source istället.

Istället för att tanka ner MS Office på piratebay, så tanka ner LibreOffice.

Det var en högtavande bild av verkligheten du har får jag säga. För det första råder det ingen konsensus inom varken moral eller principer, utan det är i grund och botten något personligt, så att daska till någon annan med sin egen moral och tro att det ska hjälpa kommer man inte långt med. Det närmaste man kan komma är väl att lagarna ser ut som de gör, och att de som bryter mot dem får ett straff om de åker fast, men det behöver ju inte ändra deras egen personliga moral för det.

För det andra är det oändligt mer komplicerat att bara dra ett likhetstecken mellan piratkopiering och girighet. Piratkopiering driver även samhällsutvecklingen frammåt. Ta en sådan sak som Spotify. Om inte piratkopiering drivit på utvecklingen så hade vi inte haft spotify utan fått hålla på och krångla med skivor, och det är nog få som vill gå tillbaka till det idag. Piratkopierarna sa att de vill ha musik smidigt tillgänglig och gratis, och tillslut fattade musikbranchen och gav vika.

Så personligen ser jag lite mer gråskaligt på saker och ting. De som inte håller med om att en skapare av sitt verk ska ha exklusiv spridningsrätt skiter helt enkelt i det och kopierar det som det känner för. Åker man fast så åker man väl fast liksom, men rent moraliskt så är det varken effektivt eller karaktärsdanande att bestraffa folk för ett "pappersbrott".

Du nämner även ekonomiska sanktioner för piratkopierare. Jag kan se en nytta i det för de som tjänar pengar på andras verk, men de som piratar lite för "husbehov" lär ju knappast köpa material lagligt om man stryper deras tillgångar utan det "förvärrar" nog snarare saken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta lagförslag har varit på gång länge och är inte så konstigt att den kommer nu med tanke på den omfattande kritiken som varit både från vanligt folk samt jurister och eu.. Anledningen är att man i engelsk lag har skiljt på piratkopiering där man möter personen i fråga mot om kontakten sker på internet...

Så exempelvis om man har ett apotek där man sålt falska läkemedel(något England haft enorma problem med) så har man kunnat få 10års fängelse men om man istället har haft samma apotek där man sålt exakt samma varor fast via en hemsida har max straffet varit 2år istället trots att brottet varit det samma... Då kom man till problemet antingen måste man sänka den ena eller öka den andra och då folkliga opinionen i England precis som i Sverige är att straffen är för låga så resultatet blev då att öka för all typ av upphovsrättsbrott online.

Följden blir ju då att även vanlig fildelning följer med på köpet och får ökat straff vilket är det media primärt rapporterar om då folk lättast tar till sig det...

Varför rapporterar då media om fildelning istället för exempelvis falska mediciner? jo för fildelning drar betydligt mer klick vilket genererar intäkter till media samt att rapportering om exempelvis falska mediciner riskerar att få folk att sluta ta sina mediciner

Notera också att dessa 10år är maxstraffet och bara för att man döms för ett brott innebär det inte automatiskt att man får max straff faktum är att maxstraff väldigt sällan döms ut för brott överhuvudtaget

Något som kan vara värt att notera är att England har betydligt hårdare och längre maxstraff på i princip alla typer av brott och att även barn kan sitta där.. Exempelvis förekommer det att barn har åkt i fängelse för att ha snattat lite godis något som i Sverige vore otänkbart..

Offtopic men som har nämnts i tråden

breivik är inte dömd till 21år som någon påstod han är dömd till "Förvaring 21år" dvs livstid med tidigaste möjliga utsläpp om 21år ett straff som är hårdare än livstid i svensk domstol..

Och bilden på Kim dotcom mm ovan är en sanning med grov modifikation med då Kim inte är dömd för något utan hans 50år som skrivs ut är max vad han kan dömas för om man lägger alla brott han misstänks för efter varandra och i det åtalet ingår inte bara misstanke om upphovsrättsbrott utan även flera andra brott..

Miguel carano i mitten är inte dömd för att varken våldtäkt eller brott mot griftefriden dessa blev han friad för och dömdes "endast" för mord till fängelse 20år med särskild utskrivningsprövning så när dessa 20år har gått skall han precis som breivik utvärderas mentalt om han kan släppas ut..,

Och ser man han från armen så är anledningen till att straffet blev så lågt för att han knappt inte var inblandad istället var det andra personer i hans förband som begick själva morden hans brott är i själva verket att han tagit för lång tid på sig att rapportera om händelsen när han fått vetskap om den händelsen är dessutom betydligt mer invecklad då dessa civila hade oturen att hamna i korseld mellan tallibaner och soldater

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/