Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Beräkna volym för att kyla varmvatten

Permalänk
Medlem

Beräkna volym för att kyla varmvatten

Halloj!

Får se om någon vänlig själ här kan hjälpa att knuffa mig i rätt riktning.

Det är så här.
Jag har en mängd varmvatten som är x grader som jag vill kyla ner till y grader med en viss mängd kallt vatten som har temperaturen z grader.
Hur mycket kallt vatten kommer jag då att behöva?

Någon som vet hur jag ska gå tillväga?
Sitter tokfast och lyckas inte alls komma på hur jag ska göra.

Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av linsjb:

Halloj!

Får se om någon vänlig själ här kan hjälpa att knuffa mig i rätt riktning.

Det är så här.
Jag har en mängd varmvatten som är x grader som jag vill kyla ner till y grader med en viss mängd kallt vatten som har temperaturen z grader.
Hur mycket kallt vatten kommer jag då att behöva?

Någon som vet hur jag ska gå tillväga?
Sitter tokfast och lyckas inte alls komma på hur jag ska göra.

Tack på förhand!

Då tempen på vatten (mellan 0 och 100 grader) beror linjärt på energimängden i det så är det väldigt enkelt beräknat.

("Mängd med temp x" * x grader + "mängd med temp z" * z grader)/ ("Mängd med temp x" + "Mängd med temp x")

Enkelt exempel för att förklara uttrycket om det behövs.
Du har 2 liter 60 graders vatten och 3 liter 20 graders vatten. Blandar du dessa får du
(2*60 + 3*20)/(2+3) =
(120+60) / 5 =
180/5 = 36 grader

Vattnet i blandningen är alltså 36 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Då tempen på vatten (mellan 0 och 100 grader) beror linjärt på energimängden i det så är det väldigt enkelt beräknat.

("Mängd med temp x" * x grader + "mängd med temp z" * z grader)/ ("Mängd med temp x" + "Mängd med temp x")

Enkelt exempel för att förklara uttrycket om det behövs.
Du har 2 liter 60 graders vatten och 3 liter 20 graders vatten. Blandar du dessa får du
(2*60 + 3*20)/(2+3) =
(120+60) / 5 =
180/5 = 36 grader

Vattnet i blandningen är alltså 36 grader

Så nollgradigt vatten innehåller ingen energi? Nej du.

edit: Ser nu att lanbonden skrev "linjärt" inte "proportionellt". Fel av mig.

Permalänk
Medlem

Tror jag var lite otydlig.
Jag vet alla temperaturer (varmt vatten, kallt vatten och sluttempen) och mängden varmt vatten, men mängden kallt vatten är det jag vill ha reda på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

Halloj!

Får se om någon vänlig själ här kan hjälpa att knuffa mig i rätt riktning.

Det är så här.
Jag har en mängd varmvatten som är x grader som jag vill kyla ner till y grader med en viss mängd kallt vatten som har temperaturen z grader.
Hur mycket kallt vatten kommer jag då att behöva?

Någon som vet hur jag ska gå tillväga?
Sitter tokfast och lyckas inte alls komma på hur jag ska göra.

Tack på förhand!

Värmekapacitiviteten är i stort sett konstant. Dock ändras Värmekapacitiviteten då materialet byter tillstånd. Exempelvis har vatten värdet 4,18 kJ/(kg·K) i flytande form och ungefär hälften i fast tillstånd (is eller ånga). Man kan tro att tyngre ämnen har högre värmekapacitivitet, men så är inte nödvändigtvis fallet

För att räkna ut hur mycket energi som går åt för att värma eller kyla så gäller följande formel:

Q = m * c * (T2-T1)

Q = värmemängd i joule (J)

m = massa i kilogram (kg)

c = specifik värmekapacitet i (kJ/kg*K)

T2 = sluttemperatur i kelvin (°K)

T1 = starttemperatur i kelvin (°K)

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av linsjb:

Tror jag var lite otydlig.
Jag vet alla temperaturer (varmt vatten, kallt vatten och sluttempen) och mängden varmt vatten, men mängden kallt vatten är det jag vill ha reda på.

Använd bara lantbondens formel ovan då och sätt in siffror överallt samt X där du har det okända?

T.ex:
X = volymen kallt vatten
(X+3) = slut volymen vatten om du börjar med 3 liter varmt vatten.

Sedan är det bara lösa ut exkvationen ( vad är X ) så har du ditt svar på volyment kallt vatten som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Så nollgradigt vatten innehåller ingen energi? Nej du.

Ja vid 0 grader Kelvin så innehåller inte vattnet någon värmeenergi.

Permalänk
Medlem

Antar att allt vatten är 0 till 100 grader och flytande.

m(varmvatten)*(x-y) = m(kallvatten)*(y-z) -> m(kallvatten) = m(varmvatten)*(x-y)/(y-z)

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Så nollgradigt vatten innehåller ingen energi? Nej du.

Har läst om mitt inlägg flera gånger men hittar inget om att nollgradigt vatten inte skulle innehålla något energi? Jag skrev däremot att formeln jag angivit bara var giltig för vatten i intervallet mellan 0 och 100 grader då där kommer en fasövergång och ställer till det vid båda dessa ändlägen. Men visst jag kunde varit noggrannare och angivit att det syftades på grader Celsius även om jag skulle påstå att det var rätt underförstått i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Ja vid 0 grader Kelvin så innehåller inte vattnet någon värmeenergi.

Skrivet av lanbonden:

Har läst om mitt inlägg flera gånger men hittar inget om att nollgradigt vatten inte skulle innehålla något energi? Jag skrev däremot att formeln jag angivit bara var giltig för vatten i intervallet mellan 0 och 100 grader då där kommer en fasövergång och ställer till det vid båda dessa ändlägen. Men visst jag kunde varit noggrannare och angivit att det syftades på grader Celsius även om jag skulle påstå att det var rätt underförstått i detta fall.

Det var just otydligheten jag ville peka på. Jag skulle själv ha varit tydligare förstår jag nu.
Vid närmare läsning ser jag att du skrev att förhållandet var linjärt, inte att det var direkt proportion.
Jag ser nu att det är därifrån mitt missförstånd kom.
Jag är medveten om att 0 K innebär noll värmeenergi.
Ledsen att jag skapade onödig förvirring.

edit: Jag förstår att det inte gör skillnad för resultatet i det här fallet. Precis som Heisenberg inte gör någon skillnad i det här fallet. Det var inte poängen. Nåväl, nog om det antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Det var just otydligheten jag ville peka på. Jag skulle själv ha varit tydligare förstår jag nu.
Vid närmare läsning ser jag att du skrev att förhållandet var linjärt, inte att det var direkt proportion.
Jag ser nu att det är därifrån mitt missförstånd kom.
Jag är medveten om att 0 K innebär noll värmeenergi.
Ledsen att jag skapade onödig förvirring.

Distinktionen på linjärt eller proportionellt är onödig. Samma svar nås oberoende av enheter och oberoende av vad man anser är nollenergi. Jämför t.ex med hastighet. Hastighetsmätaren i bilen berättar inte hur fort bilen åker genom universum utan bara i referenssystemet och det är oftast det enda som är relevant.

P.S. För att förvirra mera
0 K innebär inte noll värmeenergi, Heisenbergs osäkerhetsprincip hindrar det.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

Nu fick jag lite bättre koll på läget!
Tack för hjälpen

Visa signatur