Visualisera field of view för en kamera i CAD?

Permalänk

Visualisera field of view för en kamera i CAD?

Så jag försöker göra en undersökning om kamerans synfält, FOV, så att vi vet vart vi ska placera den på vår maskin för att ge det synfält vi vill ha. Jag har därför gjord en CAD-part där det gröna representerar FOV och röda är kameran.

Här är två bilder:
http://imgur.com/3XEa8Ia
http://imgur.com/lD9Z9aD

Här är en kamera vi funderar på: http://u-cam.com/PDF/Cameras/InspecamDiver.pdf

Den har 120 graders synfält över vatten men 90 (diag) i vattnet vilket vi kommer att ha. Men som du ser i mina bilder som jag länkade till så har jag gjort field of view som en kon som utgår från linsens centrum från kameran istället för en rektangel.
Men är inte egentligen FOV i form av en rektangel?

Permalänk
Medlem

Du får bestämma om det är ett öga bakom en lins eller en sensor bakom linsen. Det ena är runt och det andra är rektangulärt/fyrkantigt. Vill du ha utsnittet enligt sensorn får du ange sensorns format (exempelvis 4:3).

Normalt bör detta redan finnas i cad-programmet? Väldigt vanligt att ha färdiga linser och utsnitt att välja på, man brukar även kunna ange bländarvärden och liknande för att få depth of field etc

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Du får bestämma om det är ett öga bakom en lins eller en sensor bakom linsen. Det ena är runt och det andra är rektangulärt/fyrkantigt. Vill du ha utsnittet enligt sensorn får du ange sensorns format (exempelvis 4:3).

Normalt bör detta redan finnas i cad-programmet? Väldigt vanligt att ha färdiga linser och utsnitt att välja på, man brukar även kunna ange bländarvärden och liknande för att få depth of field etc

Hmm hur menar du med att bestäma om öga eller sensor? Kameran jag länkade har : Image sensor 1/3" CCD Sony color super HAD?

Hmm aldrig hört talas om eller använt detta, jag använder PTC creo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Hmm hur menar du med att bestäma om öga eller sensor? Kameran jag länkade har : Image sensor 1/3" CCD Sony color super HAD?

Hmm aldrig hört talas om eller använt detta, jag använder PTC creo.

Jag svarade på din fråga. Är inte FOV en rektangel? Nej, det är det inte om du kollar i en kikare eller håller upp en kameralins framför ögat. Sätter du en sensor bakom så är dom rektangulära eller fyrkantiga och därför blir bilden ett utsnitt av den här kon-bilden eller runda bilden.

Där av, du får bestämma dig (i ditt cad-program) vilket du vill ha... du kan ju göra en rektangel 4:3 och dra ut den i en pyramid s.a.s. för att visa hur det blir med ett rektangulärt utsnitt.

Jag får det till att det är 752 x 582 i upplösning/format.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Jag svarade på din fråga. Är inte FOV en rektangel? Nej, det är det inte om du kollar i en kikare eller håller upp en kameralins framför ögat. Sätter du en sensor bakom så är dom rektangulära eller fyrkantiga och därför blir bilden ett utsnitt av den här kon-bilden eller runda bilden.

Där av, du får bestämma dig (i ditt cad-program) vilket du vill ha... du kan ju göra en rektangel 4:3 och dra ut den i en pyramid s.a.s. för att visa hur det blir med ett rektangulärt utsnitt.

Jag får det till att det är 752 x 582 i upplösning/format.

Så aspekt ratio blir 1.29:1? Om man utgår från upplösningen.

Sen antar jag att man får ta bort lite av den rektangel eftersom att 1/3 " sensorn skär bort av hela bilden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingbjörn:

Så aspekt ratio blir 1.29:1? Om man utgår från upplösningen.

Sen antar jag att man får ta bort lite av den rektangel eftersom att 1/3 " sensorn skär bort av hela bilden?

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm, jag fick tänka till och ändra mig lite. Det är nog fov efter att man gjort så som du skriver. Tänk dig kameran sett ovanifrån, och två linjer som går ut ifrån linsen så det bildar en triangel eller en vinkel... dom har den där 90-graders vinkeln gentemot linsen. Sett från sidan är det en annan vinkel (detta med horisontell fov / vertikal fov).

Jag tror ju inte dom skriver ut annat än helheten, alltså lins + sensor, vad det ger för vinkel/fov horisontellt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Hmm, jag fick tänka till och ändra mig lite. Det är nog fov efter att man gjort så som du skriver. Tänk dig kameran sett ovanifrån, och två linjer som går ut ifrån linsen så det bildar en triangel eller en vinkel... dom har den där 90-graders vinkeln gentemot linsen. Sett från sidan är det en annan vinkel (detta med horisontell fov / vertikal fov).

Jag tror ju inte dom skriver ut annat än helheten, alltså lins + sensor, vad det ger för vinkel/fov horisontellt.

Men ska jag då ta en rektangel som har förhållandet 1.29:1 ca 5:4 och sedan placera ut den( på önskat avstånd från kameran) innanför min kon som är 90 graders vinkel på så att linjerna intersectar med varandra?

Jo de är sant,så de borde vara 90 grader efter bildbeskärningen av sensorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare

Beroende på brännvidd ändras FOV, men den är aldrig en rektangel. Att den däremot renderas som en rektangel i kameran är en annan sak.

Ta vidvinkel som ett exempel, bilden du får ut från sensorn är rektangulär, men det som finns med på bilden täcker mycket mer än en rektangulär FOV.

Det är svårt att förklara utan bildmaterial, men här är ett exempel;

Ju längre brännvidd du har, desto mer rektangulär blir generellt FOV. Kortare brännvidd, större bildvinkel, mer distortion från bilden i sensorn.

Detta är hur korrigerade bilder skulle se ut, sensor i förhållande till FOV;