Spel för Steam VR (samlingstråd)

Permalänk
Medlem

Ja DCS är klart värt ett test eftersom det är gratis och det fungerar skapligt rakt av. Bra grafik (AA påslaget). Spelet hittade min gamla CyberX-sticka och mappade upp den för manöverfunktioner. Älskar nämligen när man slipper sitta och konfigurera sina spel i en halvtimma innan man kan börja spela spelet. Det är typ det man förväntar sig av bra spel numera.

Tyckte det flöt på hyfsat bra större delen av den tiden jag testade det. När man tittar ner mot marken drar den ner mot 30-45 fps och reprojection går in och mjukar upp upplevelsen.

Överlag har jag lite svårt att förstå hur VR kan kräva så mycket grafikprestanda! Jag såg 3-siffriga fps när jag körde detta enbart på bildskärmen. 100-200 fps..

Jo, den skall rendrera bilden två gånger, men med låg upplösning. kanske motsvarande 1080x1200 ?

Testade även att köra lite Eurotruck Simulator 2, men där har dom lite kvar att jobba på för att man skall bli nöjd. Usel AA och obefintlig tracking om man byter till externa kameror. Kördes i oculusläget med -oculus som parameter.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad jag vill ha ett bra SP spel som är iaf 6-8h långt med en vettig story.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Jävlar vad jag vill ha ett bra SP spel som är iaf 6-8h långt med en vettig story.

Verkar var tokbrist på titlar? Har du koll på någon nyhetssajt gällande spel till VR? Kollar med jämna mellanrum "roadtovr" och tycker att det är jädrigt skralt med utveckling för Viven.

Permalänk
Medlem

@Gladaminer: Aaa eller iaf spel som håller. Det jag spelar varje dag är Audioshield och det har jag la rackat en 20h i nu iaf. Alla andra spel som finns är ju så korta och räcker i någon timme eller två sen är man klar.

Ser verkligen fram emot budget cuts.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Snart får ni iaf ett MP-lir där man kan samarbeta om det mesta, som att ladda om vapnet

berätta gärna vad ni själva vill få ut av en MP lir i VR

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Snart får ni iaf ett MP-lir där man kan samarbeta om det mesta, som att ladda om vapnet

berätta gärna vad ni själva vill få ut av en MP lir i VR

Tror inte det behöver vara speciellt avancerat för att MP ska bli kul i VR...

Kasta in lite objekt och fysik så kan man ha kul en stund genom att bara leka runt i lekrummet

Man kanske kan leka lite med skalan också.. Personligen tror jag på miniatyrvärldar i VR...

I jobsimulator kan sätta på dockhus-läge och no-gravity mode.. blir lite mer underhållning genom enkla medel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Ser verkligen fram emot budget cuts.

Ja det var ganska kul. Det är dock inte speciellt svårt att göra ett liknande spel. Det tar bara lite tid..

Mycket av grundfunktionerna finns redan i färdiga toolkit, som t.ex.

https://github.com/thestonefox/SteamVR_Unity_Toolkit

Kan säga att det blev roligare att kasta runt människomodeller som trasdockor än robotar

Permalänk
Medlem

@dblade: Klart det är roligare med människor än robotar. Jag hade velat se ett riktigt ultravåldspel där man mördar människor ala Soldier of Fortune 1 i vr

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

@wirefire: Klart det är roligare med människor än robotar. Jag hade velat se ett riktigt ultravåldspel där man mördar människor ala Soldier of Fortune 1 i vr

Hehe, inte i v1 early access, men vi kommer garanterat ha knifetakedowns där man kan skära halsen av folk
jag har dock inte kollat upp hur fan ådersmärkningne fungerar på Steam

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@CyberVillain: Ge mig tillgång till ert spel så jag får testa

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Får se om vi gör några pre early access tester
Men kanske dumt att gå early access och bara testat med två klienter

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade igår spelet från dayz-skaparen: Out of ammo

Enkelt men kul tower-defence, där man kan ta över enskilda individer, ligga bakom sandsäckarna och peppra ner instormande dumma fiender. Grafiken påminner typ om minecraft men det var charmigt och oerhört underhållande!

Man kan gå runt sitt läger och ser den i en skala av miniatyrvärld, där marknivån normalt ligger någon halvmeter från golvet. När man kör i FPS läget blir allt i fullskala. Det här är näst intill perfekta spelelement för roomscale.

Efter att ha spelat igenom ett par banor så minskar förstås tillfredsställandet och man inser att även detta blir repeterande. Tror ändå på spelet eftersom det är under ständig utveckling (Early access)

Permalänk
Avstängd

Nu får vi lite gratiskonkurrens, någon som testat?

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4ly722/free_vive_multi...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Nu får vi lite gratiskonkurrens, någon som testat?

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4ly722/free_vive_multi...

Verkar vara en intressant förflyttningsteknik med nackdelen att man kan inte gå och n skjuta samtidigt. Skall testa ikväll.

Permalänk
Avstängd

tur vi har client prediction och lite andra godsaker de verkar sakna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe igår drog jag omkul med viven Spelade Cloudlands när headsetet plötsligt fick för sig att först snabbt flyga bakåt och sekunden senare flyga framåt igen fick mig helt ur balans och jag föll som ett träd.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

@CyberVillain @Fonus

Verkligen intressant sätt att förflytta sig på! Känns som om det skulle ge mindre illamående än när man sitter ner och spelar FPS.
Hade spelet något namn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Verkligen intressant sätt att förflytta sig på! Känns som om det skulle ge mindre illamående än när man sitter ner och spelar FPS.

Om man manuellt orsakar en rörelse samtidigt som det blir hastighetsförändring i spelet. T.ex. i ögonblicket när du går från stillastående till att gå framåt, så vaggar du till på stolen och orsakar en förflyttning av huvudet i samma ögonblick, då känns det inte speciellt konstigt.

Blir ju jobbigt bara att behöva sitta och tänka på sånt där när man spelar.

Sen har jag sett någon som tar sig fram i spelet när man springer på stället.. Det tror jag också skulle fungera då man får en rörelse till balanssinnet.

Hursomhelst, så tror det är ganska enkelt att lura detta lilla sinnet, som verkligen kan förstöra upplevelsen av VR.

Kanske lösningen är att man i nästa generations headset får bygga in lite feedback. Ungefär som i motion controllerna, fast lite tyngre saker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Kanske lösningen är att man i nästa generations headset får bygga in lite feedback. Ungefär som i motion controllerna, fast lite tyngre saker..

Ja, eller kanske Entrim 4D?

http://www.theverge.com/2016/3/14/11220836/samsung-etrim-4d-h...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Typ som ett litet tech demo, men för mig var det de absolut coolaste jag hitills provat. Rekommenderas varmt:
Waltz of the Wizard

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Ja, eller kanske Entrim 4D?

Japp, jag har läst om det. Bra att det forskas en del om detta då man ser att det är ett problem. Man hoppas inte det ger andra problem med den typen av lösningar bara...

Hade några kompisar som testade project cars häromdagen. Dom mådde dåligt ganska direkt av detta. Själv märker man inte av den här typen av problem längre i samma utsträckning.

Skrivet av Klorixx:

Typ som ett litet tech demo, men för mig var det de absolut coolaste jag hitills provat. Rekommenderas varmt:
Waltz of the Wizard

Bra tips. Brukar tyvärr oftast vara skräp om det är gratis så man orkar ju inte gå igenom allt..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dblade:

Bra tips. Brukar tyvärr oftast vara skräp om det är gratis så man orkar ju inte gå igenom allt..

Detta är väldigt litet. Tror jag upptäckt allt på kanske 30min?
Men det finns riktigt snygga element och god potential för något liknande.

Flera gånger jag hade önskat typ dubbla spelytan (i mitt rum) bara för att kunna springa runt lite mer..

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Nu får vi lite gratiskonkurrens, någon som testat?

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4ly722/free_vive_multi...

testade just, det funkar men man blir aningen illamående. Man kan springa/gå med ena handen och fort skjuta med vapenkontrollen dock.

Status verkar vara ursel nätkod samt att man kan springa igenom allt.

Permalänk
Medlem

@Fonus: Jaha, där rök förhoppningen att springa på stället skulle lösa locomotion-problemen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fonus:

testade just, det funkar men man blir aningen illamående. Man kan springa/gå med ena handen och fort skjuta med vapenkontrollen dock.

Status verkar vara ursel nätkod samt att man kan springa igenom allt.

Hmm, okej, undrar hur folk kommer klara av vår touchpad kontroll, jag har inget problem med den, men andra kanske har, om jag skapar ett litet Demo med vår kontroll kan ni här testa?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Pool Nation VR verkar vara ett riktigt bra biljardspel. Snygg grafik, multiplayer och man kan spela darts också! Någon som testat?

http://store.steampowered.com/app/269170/?l=swedish

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

@Fonus: Jaha, där rök förhoppningen att springa på stället skulle lösa locomotion-problemen.

Kan vara individuellt (alt. att gtx 780 inte duger..)

ex så funkar detta för mig men inte dottern:
https://www.youtube.com/watch?v=JRgCe_8q4vE

Testa själv:
"You can grab the download here: https://mega.nz/#!9JsDBIwD!js0kxATioo7hWU6de-rnoJVCGc4o9W_wx5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

testade just, det funkar men man blir aningen illamående. Man kan springa/gå med ena handen och fort skjuta med vapenkontrollen dock.

Status verkar vara ursel nätkod samt att man kan springa igenom allt.

Testade också precis. Fixade 5 minuter utan att känna av något men det beror nog mer på vana.

Detta var tyvärr riktigt usel kontroll. Det som man är känslig mot är acceleration och deacceleration.

Man märkte ju att dom hade typ formeln:

camera.pos (forward) += abs(ctrlDeltaPosL.z - ctrlDeltaPosR.z)

Blir ju svårt att hålla jämn hastighet då. Snarare stanna, gå, stanna, gå, stanna ..

Jag gillar när man pekar med kontrollen i riktningen man skall röra sig.. och att man sen får mjuk start och mjukt stopp.. Då kan man med stor precision springa åt ett håll och titta åt ett annat.. Hastigheten styr man analogt med avtryckarn, så man kan trycka in den långsamt för att få långsam acceleration..

Har ni provat Astral Domine? Där kan man röra sig fritt över ett stort landskap...men det är ju inget för dom känsligaste..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

ex så funkar detta för mig men inte dottern:
https://www.youtube.com/watch?v=JRgCe_8q4vE

Ja det tror jag fungerar jättebra för dom flesta. Då kan man få en ganska mjuk acceleration och mjuk inbromsning. Det är ju något sådant i Universe Sandbox 2 också. Väldigt praktiskt när man skall röra sig fritt i xyz.

Edit:

Testkörde precis och det var ganska högt uppskruvad acceleration när man pressar fullt, vilket säkert orsakar illamåendet för din dotter. Sänker man maxgränsen så går det nog bra. Jag kände också av "obekvämligheten" i vissa lägen, speciellt om man drar på med båda kontrollerna samtidigt

Fanns ju också som gratis unity plugin, bara att köra igång:
https://www.assetstore.unity3d.com/en/#!/content/61830

Inbromsningen när man släpper kontrollen, var mjuk och fin.

Fick en liten deja vu här. Det kändes precis som när jag tar morgonturen med min flygande matta!

Permalänk
Medlem

@dblade: Det var asseten i unity jag testade på, försökte komma igång och labba lite men jag har svårt att anpassa mig till hur man gör saker i unity (saknar xna...).