Har din HTC Vive eller Oculus Rift också pixelfel?

Permalänk
Medlem

Har din HTC Vive eller Oculus Rift också pixelfel?

Verkar va ett allmänt problem så startar en omröstning

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Ett par stycken gröna, befinner sig nu i Nederländerna för inspektering...

Permalänk
Medlem

"Fixade" svart skärm i unity och såg inga färgade pixlar. Däremot ser man en effekt som påminner om LCD displayers cloudings..

Det är heller inte så bra svärta som man är van vid från en OLED display, men jag antar att det bero på att man inte vill ha ghost-effekter som man får när man släcker ned pixlar helt..

Permalänk
Inaktiv

Man tar en hel del risker med att tidigt investera i VR.

Mängden döda och låsta pixlar har ökat explosionsartat sedan plattskärmen blev mainstream. Du kommer förmodligen att få leva med skiten då de flesta försäljare har en värdelös pixelgaranti. Det bästa man kan göra som konsument är att utnyttja öppet i från Svenska återförsäljare. Som tur är fick jag själv en hel HTC Vive i från Valve.

Öppet köp finns av en anledning. För vem fan vill liksom betala 8000kr för att få en defekt skärm med en massa fel?

Permalänk
Medlem

Från en tråd på reddit

Ok, so there's been a lot of confusion and justified outrage recently over HTC's RMA practises, confusion as to whether they do or don't repair dead pixels and the like.
Time and time again in these threads, there's always 5 or 6 comments along the lines of the following:

Citat:

"How noticeable are those pixels? I have a smattering of them, maybe a dozen or so, all across the HMD. I can only possibly see them when staring at an all black background (audioshield loading screens). Otherwise they are completely invisible. They're always in the same place on the screen so it's not just the background or anything like that. I'm assuming I don't have the traditional "dead pixels" that I see complaints about around here."

If you stumble into this thread user, sorry for stealing your comment but it illustrates very nicely exactly what I'm describing here.
When OLED panels are put into a very low power state and aren't actively being passed a signal, say, when something is loading on the PC and there's no actual output yet, OLED tends to develop what's called the "mura effect". Here's a decent explanation of it from the PSVita forums:

Citat:

BigAl5194 years ago#2 Polysilicon backplanes don’t provide uniform current because of manufacturing non-uniformities. The TFT circuits will provide different current to the OLEDs, which results in lines, spots, and cloudy areas known as “mura”.
Basically certain cells are not getting the proper voltage resulting in the darker ink like splotches on the screen.

Because of the pixel density of the Vive and the fact that it uses OLED subpixel rendering tech to allow the colours to blend and fade more efficiently on an overall lower resolution screen, the low power state shows these pixels as... you guessed it... green. The reason they're green is because of the aforementioned manufacturing non-unformities, the only way to display them as completely "true" black would be to switch them off entirely, leaving you rather disoriented and likely a bit surprised when your screen glares to life after your eyes adjust to the dark.
This occurs on many, MANY displays, from LCD TV's, to PSVita's

While yes, mildly annoying, it is NOT a defect. It is just OLED being OLED. Putting your Vive in for an RMA when you're experiencing this is not only wasting their time and yours because it'll still happen when you get your perfectly functional Vive back, it's slowing down the time it takes them to service people who have really dead or stuck pixels that persist even when games are active on the HMD.
I hope that this clears things up and puts a few peoples minds at rest, maybe if we weed out enough of the false positives HTC will figure out how to support the rest of us with real problems. My HMD is currently in the Netherlands for a really dead pixel, smack bang in the middle of the right lens. Given the horror stories here lately I'm not expecting too much, but I'm silently praying that they'll agree that it really does affect the experience, that or they'll have a policy change in the next week.
Keep on Vivein'.

Permalänk
Medlem

Vilket bullshit, de gröna visas inte när det är svart, då verkar pixlarna vara av, men direkt när de är på, vare sig mörkgrå eller mellangrå så blir de gröna, de är stuck i grön, oavsett vad som visas på skärmen. Byter dom inte till någon vettig panel så får dom godkänna returnering, oavsett. Lite noise kan man leva med, dvs det normala som verkar beskrivas som mura, men de har långt ifrån samma ljusstyrka som dessa.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd redigerad.*

Omröstningen inkluderar nu även de som har Oculus Rift. Går även bra att rösta på båda delar för dem som har både en HTC Vive och Oculus Rift.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vilket bullshit, de gröna visas inte när det är svart, då verkar pixlarna vara av, men direkt när de är på, vare sig mörkgrå eller mellangrå så blir de gröna, de är stuck i grön, oavsett vad som visas på skärmen. Byter dom inte till någon vettig panel så får dom godkänna returnering, oavsett. Lite noise kan man leva med, dvs det normala som verkar beskrivas som mura, men de har långt ifrån samma ljusstyrka som dessa.

Det är nog någon på HTC/Valve som försöker sätta en spinn på det hela.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jepp, har en död (konstant grön) pixel på högra panelen på min Vive sedan start. Den syns nästan aldrig i spel förutom när det är extremt mörkt eller helt svart i bakgrunden. Inget jag stör mig på och skulle aldrig orka skicka in den till Nederländerna bara av denna anledning. Ingen av mina nu ca 20 vänner som testat Viven har sett pixeln eller påpekat något heller. Kanske lite trist att köpa en pryl för 9k med pixelfel, men å andra sidan har jag tidigare spenderat på Tv apparater för över 20k styck med mycket värre problem såsom edge bleeding, clouding och flera döda pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Har/Hade ca 6 pixlar på min vänstra skärm som visades som lysande gröna vid mörk/svart bakgrund. Inget jätteproblem imo. Värre vara den mura-effekt som samma skärm hade... det mesta visades som en "skitig" ljusbrun/grå/grön hinna i mörka scener (extra distraherande att den andra skärmen samtidigt visade bilden som i det närmaste svart.. så man blev mer el mindre bländad på ena ögat) Såg helt däremot inget av denna effekt så fort det var ljus bild. Men då HMD:en inte heller gick att sätta igång utan att dra ut/sätta i hdmi kabeln ett 10-tal gånger (annars blinkade bara displayerna) så är den nu i Holland för reparation. Förövrigt lite förvånad över att det inte är mer reaktionen av den mer el mindre absurda supporten. Verkar som alla mail man får är standardmallar.. ibland automatöversatta från annat språk.