Söker efter C64 spel

Permalänk
Medlem

Söker efter C64 spel

Hej!

Detta har retat mig ett tag nu. Spelade mycket C64 som liten. Har hittat dom flesta spelen som vuxen men det är 2st som jag inte har lyckats hitta.

Ena är ett plattforms spel. Du är en unge i någon form av monster värld. Kommer ihåg intro/omslagsbilden mest. En unge med keps som kastar någon form av boll med träd/djungel/monster i bakgrunden.

Andra är ännu mindre jag kommer ihåg av. Men vyn är top down (samma som i rock n roll racing). Du kör bil på något som är planeter (ej jorden). Detta skulle dock kunna vara ett Nintendo spel. Var lite överlappande med C64/Nintendo spelande.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Inaktiv

Plattformsspelet påminner om Commander Keen men dessa har bara släppts för MS-DOS. Nämner det ändå ifall det skulle vara rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan plattformspelet vara "Adventure Island"?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Plattformsspelet påminner om Commander Keen men dessa har bara släppts för MS-DOS. Nämner det ändå ifall det skulle vara rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ej kommander keen. Det känner jag till.

Skrivet av Lembritt:

Kan plattformspelet vara "Adventure Island"?

Nope inte detta heller. Det har jag spelat och kommer ihåg. Tror man kämpade mot gröna "snigel" monster. Vapnet var en liknande en röd boll. Laddningsskärmen var som sagt en pojke i keps (tog upp större delen av skärmen) som kastade en röd boll. Troligen monster/natur i bakgrunden. Kan ha varit på amiga med men tror det var C64.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Flimbo's Quest

Permalänk
Medlem

Wonder Boy?
Nej, inte Sega-varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flimbo:

Flimbo's Quest

Hmm kanske mindes dock skärmen som mer natur/monster och att pojken kastade en röd boll. Får kolla up mer om flimbo's Qest

Skrivet av KungFredda:

Wonder Boy?
Nej, inte Sega-varianten.

Nope.

Måste ha varit Flimbo's Quest. Spelgrafiken osv känns bekant. Bara laddningsbilden som inte matcha minnet men var ju ändå 23~ år sedan jag spelade det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB