EVGA visar skräddarsydda Geforce GTX 1080 och GTX 1070 på Computex

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

EVGA visar skräddarsydda Geforce GTX 1080 och GTX 1070 på Computex

På Computex 2016 visar EVGA ett flertal nya grafikkort baserade på Nvidia Pascal. Samtidigt talar bolaget om pågående försök att lyfta grafikjättens spärrar vid överklockning.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Min röda stol
Registrerad
Jul 2014

Gillar inte EVGAs nya kylare alls, för mycket saker på en gång, ha de helt svarta istället.

| Rotmoset På Burk => | R4 Define | i5 Kvarg Extreme Edition (4670K) @ 4.3Ghz, 1.275V w/ PH-TC14PE | Asrock Z87 Extreme6/ac | GTX 1080 SuperJetStream @ Stock/StockMhz | HyperX Fury 16GB 4x4 @ CL10 1600Mhz | RM650 | Kingston V300 120GB | 2TB HDD | Logitech G710+ | QPad QH-85 | Naos 7000 @ 800DPI | LG G4 (Rooted) | Acer GN246HLBbid @ 1920x1080 144Hz | BenQ G2420HDBL @ 1920x1080 60Hz |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför dumburken ?
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Daark:

Gillar inte EVGAs nya kylare alls, för mycket saker på en gång, ha de helt svarta istället.

Håller med ! Märkte också att dom börjat med "gaming" tramset nu på pascal, barnsligt !
Snart får vi väl börja se drakar och skit på dem också...such...

burk1 5930k@4.7ghz evga1080ti 1tbssd 500gbhdd /customloop
burk2 4930k@4.5ghz evgasc980ti 750gbssd /customloop
htpc1 3930k@4.1ghz evgasc980ti 120ssd 2tbhdd/luft
htpc2 2700k@4.9ghz evga690 160gbssd 5tbhdd/customloop

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Så som det ser ut nu så är det ju antingen EVGA's ACX 3.0-kort som gäller för runt 6700kr eller helt enkelt ett fullfjädrat Classified.

Förr i tiden har det ju alltid skiljt sig ganska mycket mellan Classified och "vanliga" eftermarknadskort men om ingen annan tillverkare kontrar med något riktigt ordentligt för närmare 7000kr så ser jag inte varför man inte skulle ta Classified när man lägger så många tusenlappar på ett grafikkort.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av dennisdvdr:

Håller med ! Märkte också att dom börjat med "gaming" tramset nu på pascal, barnsligt !
Snart får vi väl börja se drakar och skit på dem också...such...

wow..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

"Geforce GTX 1080 FTW Gaming ACX 3.0"

FTW Gaming!
Haha underbart med "produktdetaljer" som bara kan tilltala p12, men som kostar så en vuxen man ryggar tillbaka.

Jag skulle kunna tänka mig att betala för att slippa alla häftiga gaming attribut på min dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

ush vad ful hoppas man kan stänga av den där neon texten som ser ut som nå billigt motel

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2015

@crew seven:

Alla 1080 har väl bling bling?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015
Skrivet av captur605:

@crew seven:

Alla 1080 har väl bling bling?

Hoppas inte det när man vill ha e clean burk.

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Vad hände med deras hydro copper serie? Antar att cooler serien ersatt den.

Skickades från m.sweclockers.com

☢ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 1TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
🎥 Intel 2500k • Asus P8P67 Pro • AMD Radeon HD5850 • be quiet! Pure Power L8 530w • Samsung EVO 850 120GB • 1 + 3TB
📞 HTC U11+
🎧 Cowon Plenue J • Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2015

@crew seven:
För mig kvitta de om de lyser bara det är tyst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2008

Om jag är sugen på ett GTX 1080? Ja! Dock ligger Asus-variant mig närmare om hjärtat än EVGA.

Intel Core i7-4770K 3,5 GHz | Asus Radeon R9 280X 3 GB DirectCU II TOP | Asrock Z87 Extreme6 | EVGA Supernova 750 G2
16 GB Adata XPG 1600 MHz | Corsair Carbide Air 540 | Samsung Syncmaster S23A700D | Ducky Shine 3 | Mionix Castor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2012

Att lägga in överklockningsbegränsningar i BIOS känns ju inte så kul. Måste man vänta på 1080Ti för att få det upplåst? Känns ändå lite konstigt att begränsa ett kort för över 7 000 kr, hoppas Nvidia har en bra anledning.

i5 4690k / Asus H81i-plus / Sapphire R9 Nano / Raijintek Metis (fläkt-mod) / Silverstone SX500-LG / 16 GB Ram / OCZ Trion 150 / Silverstone Argon AR-01 (Noctua F12)

Lenovo Ideapad 700-15ISK - i5 6300HQ / GTX 950M 4Gb / 12 Gb DDR4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Det här med RGB överallt är lite irriterande men i övrigt tycker jag Classified ser riktigt bra ut. Det ser stabilt och gediget ut, och jag gillar att det är lite "fläskigare".

Ta bort RGB och försök hålla ett lite mer mörkt/svart tema så hade det varit sjukt snyggt.

Fractal Design Define R4 MSI X470 Gaming Pro Carbon AMD Ryzen 7 2700X
MSI GTX 980 Ti Gaming 16GB DDR4 2666MHz Noctua NH-D15
SuperNova 850W G2 Samsung 850 EVO 500GB 2TB 2.5” HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östersund
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av heffaklumpmamma:

Att lägga in överklockningsbegränsningar i BIOS känns ju inte så kul. Måste man vänta på 1080Ti för att få det upplåst? Känns ändå lite konstigt att begränsa ett kort för över 7 000 kr, hoppas Nvidia har en bra anledning.

Har ju varit så rätt så länge? Var så iallafall på mitt 780ti
Bara slänga in ett custom bios, eller göra sitt egna när det kommer mjukvara för det

Mobo:ASUS ROG RAMPAGE IV X79 CPU:Intel Core i7 3930k@4.6Ghz Ram: Corsair 16GB 1600MHz GPU: Nvidia Asus Strix 1080ti Chassi: Corsair 900D Kylning: Custom loop 1x240mm 2x480mm, PSU:Corsair AX1200i SSD: Samsung 850 EVO 1TB Samsung 840 EVO 500GBMonitor:Asus 27"Rog PG279Q

Trädvy Permalänk
Skribent
Mathias Blomberg
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2012

Som sagt, det har varit så väldigt länge.

Mitt referens GTX 780 är likadant från början så det är flashat och pga det så kan jag klocka det till cirka 1215MHz-1228Mhz jämfört med 1150MHz innan strömtillförseln stryps om man inte flashar det vilket ger en trevlig boost då Kepler gagnas en hel del av högre klockfrekvenser.

Det är väldigt enkelt att flasha för övrigt.

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [ASUS Geforce GTX 1080 Strix] ≈ [Intel Core i5 8600K@4,8 GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [Corsair Vengeance LPX 16GB@3,0 GHz] ≈ [ASUS TUF Z370-Plus Gaming] ≈ [Samsung 860 EVO 500 GB] ≈ [Intel 520 180 GB] ≈ [Samsung HD103SJ 1 TB] ≈ [ASUS Xonar Essence STX] |
Skrivmaskinen: Lenovo G50-80 Min förlängning av mig själv: Samsung Galaxy S8 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014

De vill att du ska slänga ut 7000kr på detta kort, och om 6-9 mån, slänga ut minst lika mycket, igen på 1080Ti... Om du kan OCa det för bra, så förstör det ju deras planer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Unknown
Registrerad
Jul 2007

Är det bara för mig som spelaren försvinner om man går ur fullscreen?
Ljudet fortsätter men hittar inte spelaren;(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Maj 2012

Namnsättningarna kunde jag inte bry mig mindre om, men jag tyckte verkligen att ACX 3.0-kylaren var riktigt snygg.

Dator: 3770K @ 4,3 | GTX 980 Ti | 3DMark
Ljud: HD598 | ATH-M50 | K619 | O2 + ODAC | ModMic 4.0
Bild: S2417DG | DP2710 @ 96
Kringutrustning: Rival Fade Edition | Shine 3 MX Red | FX-90

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Paddanx:

De vill att du ska slänga ut 7000kr på detta kort, och om 6-9 mån, slänga ut minst lika mycket, igen på 1080Ti... Om du kan OCa det för bra, så förstör det ju deras planer.

Öh, va? Det är väl en märklig folieslutledning, kan du klocka detta kan du ju också klocka ti-kortet, eller?

Många dräper ur sig kommentarer som att ett klockat X är minsann lika snabbt som ett X-Ti, utan att nämna att även Ti ju kan klockas. Som om det inte spelar någon roll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2011

K|NGP|N kommer säkert släppa en Custom BIOS

Laptop: Microsoft Surface Book 2 | Intel i7 8650U | Nvidia GeForce GTX 1060 | 16GB RAM | 256 GB SSD |

HTPC: Intel i7 6700k | Noctua NH-U9S | Samsung 950 PRO 512GB | ASRock Fatal1ty Z170 Gaming-ITX/ac | Ncase M1 | Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB | Corsair SF600 600W | LG OLED55B6V | PlayStation 4 Pro | Nintendo Switch | Panasonic DMP-UB900 |

Ljud: Dynaudio Contour S 3.4 LE | Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Pro-Ject Debut Carbon Esprit | Pro-Ject Phono Box S | Astell & Kern AK70 | Shure SE535 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Det är skumt att det säger så för eliteöverklockare och modders har kommit fram till att spänningen är hårdvarulåst till 1.25mV och att ingen BIOS i världen kan göra något åt den spärren. Mao kommer inget 1080 kort klara av mer än 2.1GHz såvida inte nVidia uppdaterar arkitekturen i en ny revision.

Skrivet av tyvar1:

K|NGP|N kommer säkert släppa en Custom BIOS

Som inte kommer göra ett jota Tonvis med extra strömfaser i all ära, alla kort varesig de är custom PCB eller referens klockar väldigt lika.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A @ 95Hz]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Broder Truck:

Öh, va? Det är väl en märklig folieslutledning, kan du klocka detta kan du ju också klocka ti-kortet, eller?

Många dräper ur sig kommentarer som att ett klockat X är minsann lika snabbt som ett X-Ti, utan att nämna att även Ti ju kan klockas. Som om det inte spelar någon roll.

Jaså. Du vet detta baserat på?

Som sagt, priset på detta "mellan kort" är i high-end nivåer. Något som de omöjligt kan hålla i längden. Vi vet 0 om den stora kretsens prestanda eller överklockningsförmåga. Det vi vet är att kretsen är något av det största som gjorts, och stort = svårare att klocka. Så det kan mycket väl vara så att det klockar betydligt sämre.

Vi vet dock att Nvidia (baserat på deras historik) älskar att mjölka sina korts priser. Du har "founder edition" som ytterligare bevis på detta. Men du kan titta på tidigare gen 680, 780 vs 680Ti, 780Ti priser och se liknande. Skillnaden är att pga den nya noden, så är 1080 ett väldigt imponerande kort, trots sin lilla storlek i chippet, pga vi tidigare begränsats av 28nm. Därför kan de få prestanda ur dem som lämnar tidigare gen långt bakom, även i high-end.

Så jag står på min punkt, baserat på artikelns info, Nvidias beteende och att EVGA ofta har lyckats klocka lägre kort till högre nivå kort tidigare, samt att Nvidia har ofta gjort allt de kan för att förhindra det. Med 970 så kom dessa kort extremt nära 980 korten, pga samma minne, och nästan samma prestanda i kretsen.
Men 1070 har de medvetet satt minnen lägre med GDDR5 vs GDDR5X, för att kunna tvinga ner dem, även om du OCar, något som syns på 1070s 1440p prestanda. 1080 dock borde kunna klockas friskt, utan BIOS spärrar, om inte Nvidia haft en vettig anledning till att låsa det, då det finns inget "över" den.

Att de inte vill att EVGA ska sälja 1080 med prestandan som deras "founder edition" 1080Ti, kan mycket väl ha med detta att göra. Detta så de kan (som de gjort tidigare) sälja 1080Ti med saftig prislapp, med "stor skillnad i prestanda". Men om du hittar en annan förklaring till varför en partnertillverkare måste "hacka" chippen, så säg...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Mocka:

Det är skumt att det säger så för eliteöverklockare och modders har kommit fram till att spänningen är hårdvarulåst till 1.25mV och att ingen BIOS i världen kan göra något åt den spärren. Mao kommer inget 1080 kort klara av mer än 2.1GHz såvida inte nVidia uppdaterar arkitekturen i en ny revision.

Som inte kommer göra ett jota Tonvis med extra strömfaser i all ära, alla kort varesig de är custom PCB eller referens klockar väldigt lika.

Rätt säker på att ingen vet vad problemet är mer än att kortet stänger ner över 1.25V, problemet är inte i pcb men tror ingen utom nvidia vet om det är en hårdvarulåsning i GPU eller något lömskt i bios.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2008

@Zero Walker: Lika så för mig, samt att spelaren inte kommer ihåg från en video till en annan vilken upplösning jag väljer, 720p som standar, jag vill köra 1080 och måste då ändra i varje video. Högst irriterande :/
IMHO den nya videospelaren Suger

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: MSI Gaming M7, GPU: Asus 1080 Ti
CPU: Intel i7 6700@4.5Ghz, Ram: 2x8GB Corsair DDR4
Chassi: Fraktal design R5, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: Samsung 850, 500GB, Disk 2: Crucial mx, 500GB,PSU: EVGA G2 750w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Unknown
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Nautilus011:

@Zero Walker: Lika så för mig, samt att spelaren inte kommer ihåg från en video till en annan vilken upplösning jag väljer, 720p som standar, jag vill köra 1080 och måste då ändra i varje video. Högst irriterande :/
IMHO den nya videospelaren Suger

Jo det är irriterande tycker jag också:(
Stör mig också att ja inte kan spola med Vänster, Höger pilarna.
Emaila om det till dom för flera månader sen, men verkar inte som det fanns intresse att lägga till det,
fick bara information om att det skulle ges till personen som var ansvarig för sånt (får råka maila fel person;P).

Skulle dom rätta till buggarna, komma ihåg upplösningen och sen tillåta spolning med pilarna då hade det varit en kanon spelare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av adzer:

"Geforce GTX 1080 FTW Gaming ACX 3.0"

FTW Gaming!
Haha underbart med "produktdetaljer" som bara kan tilltala p12, men som kostar så en vuxen man ryggar tillbaka.

Jag skulle kunna tänka mig att betala för att slippa alla häftiga gaming attribut på min dator.

Nu heter ju även förra generationens kort "Gaming" också. Och varför inte? Ett grafikkort som detta är väl till för gaming?

http://www.evga.com/Products/ProductList.aspx?type=0&family=G...

[Workstation] [i7 3770K | Sabertooth Z77 | EVGA GTX 1080 SC WC | AX1200 | 16GB DDR3 | 1TB 850 Evo]
[Server/NAS] [ESXi] [Xeon E3-1275 V3 | Silverstone DS380 | 16GB DDR3 ECC | 8 x WD RED 3TB | LSI MEGARAID 9271-8I]
[Bärbar] [Macbook Pro Retina 15 2017 | 1TB SSD | 16GB Ram]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungsbro
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Paddanx:

Som sagt, priset på detta "mellan kort" är i high-end nivåer. Något som de omöjligt kan hålla i längden. Vi vet 0 om den stora kretsens prestanda eller överklockningsförmåga. Det vi vet är att kretsen är något av det största som gjorts, och stort = svårare att klocka. Så det kan mycket väl vara så att det klockar betydligt sämre.

Vi vet dock att Nvidia (baserat på deras historik) älskar att mjölka sina korts priser. Du har "founder edition" som ytterligare bevis på detta. Men du kan titta på tidigare gen 680, 780 vs 680Ti, 780Ti priser och se liknande. Skillnaden är att pga den nya noden, så är 1080 ett väldigt imponerande kort, trots sin lilla storlek i chippet, pga vi tidigare begränsats av 28nm. Därför kan de få prestanda ur dem som lämnar tidigare gen långt bakom, även i high-end.

Så jag står på min punkt, baserat på artikelns info, Nvidias beteende och att EVGA ofta har lyckats klocka lägre kort till högre nivå kort tidigare, samt att Nvidia har ofta gjort allt de kan för att förhindra det. Med 970 så kom dessa kort extremt nära 980 korten, pga samma minne, och nästan samma prestanda i kretsen.
Men 1070 har de medvetet satt minnen lägre med GDDR5 vs GDDR5X, för att kunna tvinga ner dem, även om du OCar, något som syns på 1070s 1440p prestanda. 1080 dock borde kunna klockas friskt, utan BIOS spärrar, om inte Nvidia haft en vettig anledning till att låsa det, då det finns inget "över" den.

Att de inte vill att EVGA ska sälja 1080 med prestandan som deras "founder edition" 1080Ti, kan mycket väl ha med detta att göra. Detta så de kan (som de gjort tidigare) sälja 1080Ti med saftig prislapp, med "stor skillnad i prestanda". Men om du hittar en annan förklaring till varför en partnertillverkare måste "hacka" chippen, så säg...

Fast jag förstår mig fortfarande inte på din logik och resonemang, nu tycker du att det är konstigt att de inte använder sig av en dyrare minnesteknik i ett mellanklasschip, utan använder det fräsigare minnet till det dyrare chippet.

Att företag förhindrar överklock bortom vissa gränser är väl heller inget konstigt? Mig veterligen gör alla det i olika utsträckning, bland annat för att korten inte ska arbeta utanför sin kalkylerade specifikation och därmed hålla garantitiden ut och så vidare. Och för att hindra rent klåfingriga människor från att klocka sönder och ha ihjäl sina kort och kräva nya på garanti. Det är väl spontant en rätt rimlig förklaring som återfinns på andra ställen än just grafikkort och hemelektronik.

Det förekommer rätt mycket hat och fördomar mot "stora stygga företag" som tar "alldeles för mycket betalt" för sina miljardpåkostade, nyligen på egen hand framforskade produkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Kylaren ACX 3.0 kommer alltså finnas i två storlekar, den större på "FTW"-kortet m.fl. Ser jag rätt, att även fläktarna är större på den större kylarvarianten? I så fall är det mycket intressant ur ljudnivåsynpunkt, förutsatt att de större fläktarna har liknande ljudegenskaper och kan köras i lägre hastighet (jag, jag är medveten om att det främst är tänkt att de ska kyla bättre, men jag skulle inte överklocka och skulle därför förhoppningsvis kunna njuta av lägre ljudnivå).

Det kanske vara samma sak med ACX 2.0?

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Paddanx:

1080 är inte mellanklasskort utan det är högprestandakort! Nvidia kommer inte släppa snabbare kort än 1080 på ca ett halvår. Klart de mjölkar...för att de kan! pga brist på konkurrens. AMD har inget att komma med just nu när det gäller high-end kort. Marknaden förändras och bägge gpu-tillverkare har egna strategier baserade på vad de klarar av att tillverka. Det är först i slutet av året som AMD kommer kontra med Vega och Nvidia lanserar sitt stora chip och först då lär vi förmodligen få vettiga priser på high-end kort om AMD:s kort presterar tillräckligt bra dvs. Nu kan man bara hoppas på bra pris/prestanda kort i övre mellanklassen i slutet av denna månad från AMD. Vi får också se när Nvidia kontrar med sina mellanklasskort...

I love Science Fiction!