Spillde Red Bull, vissa switchar är tröga idag.

Permalänk
Medlem

Spillde Red Bull, vissa switchar är tröga idag.

Hej! Spillde Red Bull igår på mitt tangentbord vilket var riktigt klantigt men även tråkigt eftersom det är ett påkostat Ducky tangentbord. Det första jag gjorde var att koppla ut det sen tog jag en trasa och tvättade bort det kladdiga på de switchar som blev drabbade. Torkade försiktigt med lite papper och blåste lite med en hårtork och lät det sedan torka i 24 timmar ungefär. Nu funkar alla tangenter men 3 knappar är väldigt sega space, c och v. Hur ska jag tvätta dessa på bästa sätt för att få bort det sega? Och tror ni det kommer funka eller kommer de alltid vara lite segare än övriga tangenter?

Permalänk
Medlem

@pukko: Det finns massa bra guider på reddit eller youtube. Jag skulle tipsa på sprit av något slak. Sen skulle jag nog låta det torka mer än 24h om jag vore du. Väldigt dumt att riskera att det finns fukt kvar på tangentbordet så att det går sönder. Koppla ur det och sök upp guider på hur du ska göra och så låter du det torka i minst 48h.

Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk

@pukko: Spillde själv rödvin över halva tangentbordet(K70RGB, Red) som jag har.... och 10 knappar blev sega... riktig facepalm. Jag accepterade mina få hjärnceller och körde vidare så att säga, men efter ca 2-3 månader slutade de att va lite sådär småklibbiga, en efter en. Min gissning är att sockret kristalliserat sig och då inte längre är klibbigt. Skulle det inte lösa sig för dig med tiden skulle jag söka efter den starkaste vodkan jag kan hitta. 60% kosken e billig men man kan tyvärr inte köpa starkare i Svea rike pga idiotiskt monopol. Men man kan skaffa 96%-ig från Danmark, Spiritus 96 heter det. Det finns labbsprit som koncentrerats vidare med kemikalier upp till 99,5% om du är ute efter det bästa. De är tyvärr 50cl flaskor så hugg en 18 låda medans du är utomlands, kan va bra att inte vifta med dem under ögonen för farbror blå också.

Visa signatur

| MB: ASRock Extreme 9 | CPU: i7-4790K | CPU-Kylare: Coolermaser Nepton 240M | GPU: SLI Gigabyte GTX 970 G1 Gaming 3,5GB | PSU: Corsair RM1000 80+ Gold Certified | RAM: Corsair Vengeance 16GB 2x8GB 1600MHz | Lagring: Samsung 850 EVO 500GB | Chassi: BitFenix Colossus Window Blue | Skärmar: 3st VG248QE (144Hz), Samsung 42 Tum LED | Mus: Corsair RGB M65 | Tanjentbord: Corsair RGB K70 |

Permalänk

Ta hela tangentbordet som det är och duscha det, samtidigt som du tar en stor borste och skrubba rent. Detta för att få tangenterna skinande och fina. Ta därefter bort tangenterna och skrubba mera (fortfarande i duschen). Svinga tangentbordet hårt efteråt för att få bort den största delen av vattnet. Lägg det på balkongen i den fina solen i en dag.

Sen kan du testa. Borde funka.

Permalänk
Medlem

Obligatorisk det låter som något man gör med ett tangentbord man hittade på tippen.

@pukko det finns red-bull i tangentbordet fortfarande, plocka bort tangenterna och rengör dem, du kanske måste plocka bort switcharna och rengöra dem med, kan ha runnit ned djupare i tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Har några gånger gjort som så att skruva isär hela tangentbordet, samt duschat allt i badkaret med ljummet vatten en god stund, efter det avslutar man med att köra med en blomspruta med batterivatten eller destillerat vatten, låt torka ca 24 timmar eller så länge som det behövs
Skruva ihop allt och tangentbordet blir som nytt.

Om man har en bra diskmaskin går det bra att köra med en sådan också utan maskindiskmedel och låg värme.

Ska nämnas att alla alla tangentbord fungerar perfekt fortfarande...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300