Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dela snapshot - hur behålla länkar?

Permalänk
Medlem

Dela snapshot - hur behålla länkar?

Jag har en Raspberry med en extern hårddisk hemma hos mina föräldrar som en gång i veckan hämtar en backup av en disk i min filserver, denna disk innehåller backup av två andra datorer (bilder, dokument mm). Tyvärr börjar diskarna bli fulla så jag behöver utöka lagringsutrymmet. Raspberryn kör inkrementell backup mha rsnapshot så den externa disken innehåller ett antal vecko-backuper och ett par månads-backuper.

Tyvärr ligger både min och frugans backup i samma katalog på filservern (/mnt/backup/weekly.x/ innehåller både /backup/zarkov/ och /backup/frugan/ ) och därmed även på den externa disken hos mina föräldrar. Nu skulle jag vilja dela på dem så att min backup ligger på den ena externa disken och frugans på den andra (/mnt/zarkovbackup/weekly.x/ och /mnt/frugansbackup/weekly.x/)

Går det att på något sätt dela backuperna men ändå behålla fungerande länkar mellan katalogerna?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag se om jag hänger med. Du har en filserver med en disk som använder rsnapshot för att backupa två andra datorer? På filservern ser katalogstrukturen ut som:

/mnt/backup/weekly.0/backup/zarkov/
/mnt/backup/weekly.0/backup/frugan/
/mnt/backup/weekly.1/backup/zarkov/
/mnt/backup/weekly.1/backup/frugan/
...

Sen har du en offsite raspberry som också gör inkrementell backup med rsnapshot av hela filserver disken? Nu är disken i filservern full så du vill skaffa en till disk och ändra filstrukturen så den blir såhär?

/mnt/zarkovbackup/weekly.0/
/mnt/zarkovbackup/weekly.1/
/mnt/frugansbackup/weekly.0/
/mnt/frugansbackup/weekly.1/

där /mnt/zarkovbackup är den nya mountpointen för den gamla disken /mnt/backup och /mnt/frugansbackup är den nya disken? Eftersom rsnapshot bara stöder en "snapshot_root" i konfig filen antar jag att du ska skapa två rsnapshot konfig filer, en med /mnt/zarkovbackup som snapshot_root och en annan med /mnt/frugansbackup som snapshot_root och använda -c flaggan för att välja vilken konfig fil som ska användas?

Det borde gå att splittra backupen så du vill för det borde inte finnas några hårdlänkar mellan din och frugans kataloger. Även om samma filer finns i din och frugans kataloger så är rsnapshot inte smart nog att deduplikera dom med hårdlänkar. Kopiera alla kataloger /mnt/backup/weekly.*/backup/frugan/ till nya disken /mnt/frugansbackup/weekly.*/ med ett program som bevarar hårdlänkar. Rsync med följande argument duger rsync -v --stats -P -a --numeric-ids -H -A -X source dest.

Permalänk
Medlem

@Emaku: ungefär så, fast jag använder rsync i första backupen (mot kontorsdatorerna). På filservern ligger filerna så här:

/mnt/backup/zarkov/
/mnt/backup/frugan/

På Raspberry-disken ser det dock ut så som du skriver (eftersom jag kör en rsnapshot mot roten på /mnt/backup/ så hamnar allt i samma weekly-mapp):

/mnt/backup/weekly.0/backup/zarkov/
/mnt/backup/weekly.0/backup/frugan/
/mnt/backup/weekly.1/backup/zarkov/
/mnt/backup/weekly.1/backup/frugan/
...

och jag vill ha det som du tänker dig:
/mnt/zarkovbackup/weekly.0/
/mnt/zarkovbackup/weekly.1/
/mnt/frugansbackup/weekly.0/
/mnt/frugansbackup/weekly.1/

Att det blir två jobb att köra är inget större problem, det kan jag leva med.

Det jag funderar på är om hårdlänkarna mellan /mnt/backup/weekly.0/backup/zarkov/fil och /mnt/backup/weekly.1/backup/zarkov/fil verkligen hänger med om man flyttar mapparna till en annan fysisk disk?

Edit: det verkar efter lite google-fu som att lösningen är att lägga till -H till rsync, precis som du föreslår.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.