AMD tillkännager Radeon RX 470 och RX 460

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

ja tscm kanske är bättre, har du nån koll på det ? "Kom ihåg att ha forumets trivselregler i åtanke när du svarar i trådar"

Skickades från m.sweclockers.com

Min gode herre , se vad jag skriver. Ingen vet hur bra eller dålig GloFos produktion är. Har det inte slått dig att ett företag som har jätteskulder och knappt någon buffert i likviditet sänker sina priser . Finns inga kreditorer i hela världen som skulle acceptera detta om det inte finns "kött på benen(OEM)" för det. Kostnaden för AMD är hur bra produktionen är. Annars kan säkert AMD gå ARM vägen om du undrar, som Xerox Parc(allt du vet om datorer har de nästan skapat).

Business 101!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Jag hävda inte att AMD ljög, kolla videon från XBnPC så har de skrivit att Summit Ridge APU och inte CPU.

Summit Ridge = CPU

Bristol Ridge/Raven Ridge = APU

Kolla vad jag svarade på och vad jag menade innan du hoppar på mig med "the big guns"..

Tackar för svaret och jag tänker inte jaga dig med en BFG
Jag tror att jag missförstod jag tolkade det som att du menade att det inte användes en Summit Ridge.
Ser att det finns en rättelse under länkade XBnPC klippet " **Sorry for initial Error APU vs CPU**", själv varken såg eller hörde jag något om APU och undrade vad det kom ifrån.
Det var inget påhopp utan jag undrade mest om jag inte var uppdaterad och missat någon information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Tackar för svaret och jag tänker inte jaga dig med en BFG
Jag tror att jag missförstod jag tolkade det som att du menade att det inte användes en Summit Ridge.
Ser att det finns en rättelse under länkade XBnPC klippet " **Sorry for initial Error APU vs CPU**", själv varken såg eller hörde jag något om APU och undrade vad det kom ifrån.
Det var inget påhopp utan jag undrade mest om jag inte var uppdaterad och missat någon information.

Summit Ridge är Zen CPU. Bristol Ridge är Excavator laptop/desktop APU. Bäda på AM4 plattform.

Edit. Ingen säger att det är en APU som går. De är en GPU tillverkare också, så de kan mycket möjligt köra Summit Ridge med en föregående generation gpu/Polaris/Vega.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (urspårning/sidospår)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av ItSucks:

Det är bara att hoppas att AMD kan pumpa ut en himla massa kort nu så inte nvidia hinner släppa sina 1060 och 1050 innan konsumenterna ens hinner få tag på AMDs kort. Vi vill inte ha någon papperslansering som AMD gjort sig så kända för på senare tid!
AMD måste verkligen lyckas nu, en liknande situation som vi haft på cpu-marknaden de senaste åren med stagnerande utveckling är inget vi önskar på gpu-marknaden också!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av dahippo:

Min gode herre , se vad jag skriver. Ingen vet hur bra eller dålig GloFos produktion är. Har det inte slått dig att ett företag som har jätteskulder och knappt någon buffert i likviditet sänker sina priser . Finns inga kreditorer i hela världen som skulle acceptera detta om det inte finns "kött på benen(OEM)" för det. Kostnaden för AMD är hur bra produktionen är. Annars kan säkert AMD gå ARM vägen om du undrar, som Xerox Parc(allt du vet om datorer har de nästan skapat).

Business 101!

Sweclockers har tidigare rapporterat (eller så var det någon som skrev det i en kommentar) att GloFo:s nod rymmer fler transistorer (mao möjlighet att göra en bredare krets) medan TSCM:s klarar högre klockning. Nodernas respektive styrkor matchar därför med arkitekturernas olika utformning där AMD kör vidare på en parallell krets medan Nvidia gör en "speed demon".

Deras yields får framtiden utröna så sluta bråka nu gubbs.

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelements:

Sweclockers har tidigare rapporterat (eller så var det någon som skrev det i en kommentar) att GloFo:s nod rymmer fler transistorer (mao möjlighet att göra en bredare krets) medan TSCM:s klarar högre klockning. Nodernas respektive styrkor matchar därför med arkitekturernas olika utformning där AMD kör vidare på en parallell krets medan Nvidia gör en "speed demon".

Deras yields får framtiden utröna så sluta bråka nu gubbs.

Du har bra svar men hur motiverar du ett lägre pris, mycket lägre pris om inte kostnaden är täckt. En bra yield är antal kretsar som når viss % funktionalitet utan ätt degraderas eller kasseras som annars är kostnad från det du betalar

Edit. Det finns profram som talar om hur bra krets din CPU/GPU/SoC/APU är i yield. Om inte din krets är i mitten av yielden som bruka ligga ligga mellan 70-90% så vet du har en dålig yield eller din krets är förmodligen är från kanten av yielden.

Permalänk
Medlem

Rätt komiskt att se att de flesta reaktioner på denna presentation i början är folk som ojar sig över att Nvidia inte får konkurrens (i prestandasegmentet, vilket ju är det enda som räknas "förstås" ) som om AMD:s uppgift här i världen är att hålla nere priset på de kort som "alla" tänker köpa ändå.

Skrivet av candybag:

Det är väl fruktansvärt o-bra att Nvidia inte utsätts för konkurrens? Jag förstår inte resonemanget att det skulle vara bra fördelat.

Skrivet av alex5555:

AMD:s varumärke skadas påstår jag av att man inte satsar på prestandasegmentet. Folk kommer att förknippa Nvidia med prestanda och AMD med budget (så som det också varit den senaste tiden). Även om AMD senare släpper ett kort som kan mäta sig med Nvidia, kommer folk ändå välja Nvidia över AMD på grund av det.

Jag tror tvärtom att AMD är helt rätt ute. De kapar hela laptop- och OEM-marknaden. RX 480 verkar vara ett otroligt vasst kort sett till både pris och strömförbrukning. Idealiskt skulle de ha ett $300-kort nu också, men det här är en väldigt bra början ändå

Skrivet av SweCarl:

Riktigt ointressanta grafikkort som AMD släpper nu imo. "Optimerat för 1080p". Det låter som GTX-680 grafikkorten det. Man får väl ändå hoppas på att Vega inte blir en total flopp, men det verkar ha blivit uppskjutet till 2017 nu istället.

Frågan är då om Vega som det är idag inte är snabbare än GTX-1080, och därför väljer AMD att skjuta upp lanseringen och jobba på att få Vega bättre optimerat/högre klockfrekvenser.

Vega kommer senare pga att HBM2 bara finns i väldigt små mängder och är väldigt dyrt. Produktionen går inte upp ordentligt förrän nu under sommaren har jag för mig, och kan finnas tillgängligt i de större mängderna och billigare priserna i slutprodukter tidigast till hösten.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Hade varit roligare om AMD konkurrerade med pris och prestanda och inte bara pris som de nu uppenbarligen tvingas göra. Folk frågar efter motsvarigheter från nVidias sida, men GTX 970 och GTX 980 finns ju redan och har gjort ett bra tag?! Det är ju inte så att AMD bryter ny mark genom att släppa kort som troligtvis kommer konkurrera med GTX 970 som redan idag är ett prispressat kort med förhållandevis låg strömförbrukning.

Va? AMD:s produktlinje dödar ju allt t.o.m. GTX 980, det är bara GTX 980 Ti som är bättre, men den kostar ju som ett 1070, så det finns ingen anledning att köpa något av de gamla/nuvarande korten. Jag tror AMD är helt rätt ute, de bygger upp en kundbas bland massorna. Det kommer bli mängder med AMD-chip i laptops och färdigbyggda stationära, och blir de nöjda där lär de fortsätta med AMD. Nvidia lär få rykte om sig att vara svindyra.

Skrivet av Lordsqueak:

Det är över 10 år sen som AMD hade större marknadsandel än Nvidia. http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2015/04/Nvidia-AMD...
Så det finns antingen väldigt många bortskämda sweclockers i världen, eller så misstänker jag att du har fel.

Kollar man på marknadsandelar så är det ganska uppenbart varför Nvidia kostar som dom gör. Det var mycket snack om hur bra AMD's nästa skulle bli, och vafan blev det? Inget som kan konkurera i high-end.
Vi får hoppas att Vega levererar det som lovas och mera, så dom kan konkurera med Nvidia's kommande full size GP100 gpu'er, för som det ser ut nu så finns det inget alternativ om man vill ha prestande.

Jag ser att du är illgrön på avataren, men jag dristar mig till att introducera lite upplysning.
Nvidia har knappast vunnit marknadsandelar på att ta 8000 kronor för ett grafikkort som bara är prestandaklass och inte entusiast.
AMD:s nya kort är förbaskat bra för vad de är. Globalt sett kan det mycket väl bli en fullträff, då folk i Östeuropa och Asien lägger högst 2500 spänn på ett grafikkort.
GP100 har inte synts till eller hörts nånstans, endast P100, och det lär knappast släppas som grafikkort.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Svaret på $299 kortet är ett fabriks överklockat "RX480" 8GB (ej referens) som dessutom kommer kunna klockas upp rejält. "We’re told that AMD’s partners are preparing a huge array of graphics card options. Including some serious “beast mode” 8GB cards that will sell for up to $299 and overclock to the moon."

AMD RX480 8GB (1266MHz) hamnar strax ovanför sin lillebror AMD RX480 4GB (1266MHz) samt R9Nano (920MHz) och GTX980 OC (1350MHz) i 3DMark Firestrike Ultra 1.1.

Källa: http://wccftech.com/amd-rx-480-faster-than-nano-980/

(obs: rykten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ser att du är illgrön på avataren, men jag dristar mig till att introducera lite upplysning.
Nvidia har knappast vunnit marknadsandelar på att ta 8000 kronor för ett grafikkort som bara är prestandaklass och inte entusiast.
AMD:s nya kort är förbaskat bra för vad de är. Globalt sett kan det mycket väl bli en fullträff, då folk i Östeuropa och Asien lägger högst 2500 spänn på ett grafikkort.
GP100 har inte synts till eller hörts nånstans, endast P100, och det lär knappast släppas som grafikkort.

Let's face it, Nvidia tog marknadsandelar för att AMD rebrandade gamla gpu'er, pixxade upp dom lite och släppte ett prestandakort som kostade skjortan, medans Nvidia helt enkelt presterade bättre i alla segment. AMD gjorde ganska bra jobb för att hänga med i racet, men priset på Fury satte stopp för det.
Nu släpper äntligen AMD en ny GPU och den är,, meh! Några veckor efter att specs är kända så kommer nvidia släppa sina 1060 och 1050, och du kan ju ge sig fan på att dom tweakar dom för att prestera snäppet bättre. Vi får ju hoppas att AMD har en RX 480 på lur, för annars lär det se ut som fortsatt nvidia dominans. Något bara gynnar Nvidia's bankkonto.
GP100 kommer att komma lika säkert som kvarskatt, det är är det väl ingen som har missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Svaret på $299 kortet är ett fabriks överklockat "RX480" 8GB (ej referens) som dessutom kommer kunna klockas upp rejält. "We’re told that AMD’s partners are preparing a huge array of graphics card options. Including some serious “beast mode” 8GB cards that will sell for up to $299 and overclock to the moon."

AMD RX480 8GB (1266MHz) hamnar strax ovanför sin lillebror AMD RX480 4GB (1266MHz) samt R9Nano (920MHz) och GTX980 OC (1350MHz) i 3DMark Firestrike Ultra 1.1.

http://i.imgur.com/Zdkjicc.jpg

Källa: http://wccftech.com/amd-rx-480-faster-than-nano-980/

(obs: rykten)

Stämmer detta rykte har AMD en riktig guldklimp i RX480.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lordsqueak:

Let's face it, Nvidia tog marknadsandelar för att AMD rebrandade gamla gpu'er, pixxade upp dom lite och släppte ett prestandakort som kostade skjortan, medans Nvidia helt enkelt presterade bättre i alla segment. AMD gjorde ganska bra jobb för att hänga med i racet, men priset på Fury satte stopp för det.
Nu släpper äntligen AMD en ny GPU och den är,, meh! Några veckor efter att specs är kända så kommer nvidia släppa sina 1060 och 1050, och du kan ju ge sig fan på att dom tweakar dom för att prestera snäppet bättre. Vi får ju hoppas att AMD har en RX 480 på lur, för annars lär det se ut som fortsatt nvidia dominans. Något bara gynnar Nvidia's bankkonto.
GP100 kommer att komma lika säkert som kvarskatt, det är är det väl ingen som har missat?

Som det ser ut nu kommer även GP100 slå alla tidigare rekord när det gäller prislappen och senaste ryktena säger att det blir GP102, alltså något mellan GP100 och GP104 som ska användas i nya Titan och 1080 Ti. Det verkar rätt troligt med tanke på priset. GM200 var svindyr och GP100 är större, körs på en ny nod och använder dyrare minne. Tror även du glömt att AMD har Vega på gång i slutet av året. Det är inte bara Polaris 10 och 11 som kommer säljas.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Rätt komiskt att se att de flesta reaktioner på denna presentation i början är folk som ojar sig över att Nvidia inte får konkurrens (i prestandasegmentet, vilket ju är det enda som räknas "förstås" ) som om AMD:s uppgift här i världen är att hålla nere priset på de kort som "alla" tänker köpa ändå.
Jag tror tvärtom att AMD är helt rätt ute. De kapar hela laptop- och OEM-marknaden. RX 480 verkar vara ett otroligt vasst kort sett till både pris och strömförbrukning. Idealiskt skulle de ha ett $300-kort nu också, men det här är en väldigt bra början ändå

Kul att du tycker det är komiskt. Jag ser det fortfarande inte som en fördel att ett läger endast pysslar med high-end och ett annat med mid till low's. Dessutom behöver det inte bara handla om hårdvarukonkurrens utan även om saker som support och service. Min subjektiva uppfattning är att storspelare med monopol oftare kan behandla kunder sämre och komma undan med det.

Huruvida AMD/Nvidia är kapabla till att spela på alla planhalvor av prestandasegmenten samtidigt är en annan diskussion, men det vore enligt mig det mest optimala för oss som konsumenter.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem

@candybag:

AMD har ju satsat på Konsoller, vilket de gjort helt rätt i. Så det är väl inte så konstigt att Nvidia härskar fritt på premium.

Ett RX480 ser ju ut att kunna fylla de flestas behov. Sen är det väl bara att köra CF för de som har plats. De drar ju ingen ström nästan. AMD kommer kunna konkurrera. Sen kommer Vega och kanske även ett kort med dubbla Vegor på.

Permalänk
Medlem

sitter med r9 390 överklockat till 1150, spelar inte så ofta men när jag spelar är de i 4k och höga inställningar, frågan är om jag ska köpa en till eller köpa ett rx 480, får se hur mkt bättre 480 är än 390 innan jag bestämmer mig, vet någon när det kommer tester så man vet vad det kommer prestera

Permalänk
Medlem

@oouhdawg:
Ryktas om 1060, så vi får avvakta det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Stämmer detta rykte har AMD en riktig guldklimp i RX480.

Guldklimpen på när håll...
Kolla hur folk röstat... ser jävligt bra ut för AMD's RX Serie speciellt "Guldklimpen".

Källa: http://wccftech.com/amd-rx-480-faster-than-nano-980/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

sitter med r9 390 överklockat till 1150, spelar inte så ofta men när jag spelar är de i 4k och höga inställningar, frågan är om jag ska köpa en till eller köpa ett rx 480, får se hur mkt bättre 480 är än 390 innan jag bestämmer mig, vet någon när det kommer tester så man vet vad det kommer prestera

Frågan är väl hur mycket ett 390 kommer kosta och om det kanske t.om är värt att gå för två stycken 480.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Guldklimpen på när håll...
Kolla hur folk röstat... ser jävligt bra ut för AMD's RX Serie speciellt "Guldklimpen".

http://i.imgur.com/staNfsN.jpg

Källa: http://wccftech.com/amd-rx-480-faster-than-nano-980/

Japp. De storsatsar ju på den största delen av det totala kundsegmentet, så jag förstår mig inte på de som kritiserar den här lanseringen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Guldklimpen på när håll...
Kolla hur folk röstat... ser jävligt bra ut för AMD's RX Serie speciellt "Guldklimpen".

http://i.imgur.com/staNfsN.jpg

Källa: http://wccftech.com/amd-rx-480-faster-than-nano-980/

Intressant. Om alla som röstat nu faktiskt köper det kort de säger. Man gångar antalet köp med riktpriserna så ser det ut såhär:
Nvidia säljer för $430'150 och AMD för $784'020. Sen vem som kommer att behålla mest utav de där pengarna i ren vinst är antagligen Nvidia som har högre marginaler. Men sen tror jag inte det är det som racet går ut på denna gång, utan marknadsandelar är nog viktigare än reda pengar för AMD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Nvidia slutade tillverka GM200 och GM204 i april så det som säljs nu är gamla lager. 970 och RX 480 är inte på något sätt konkurrenter eftersom 970 snart inte kommer finnas mer. Nvidia tänker alltså inte ha kvar 970 som någon sorts kontring mot RX 480 utan som det ser ut nu är det GTX 960 som ska sköta det. I alla fall fram till Nvidia lyckas skaka fram en GP106.

Jag tror du missar att AMD och Nvidia inte riktar in sig på samma segment med sina nya lanseringar. Nvidia siktade mot toppsegmentet med första vågen. Antagligen för att plocka PR-poäng snarare än att tjäna pengar. AMD siktade in sig mot mellansegmentet för det är där pengarna finns.

Varför skulle inte Nvidia vilja plocka pengar? Om de enligt dig gått enbart på PR så hade de konkat för längesedan.

Permalänk
Medlem

Då var det ändå bekräftat att Polaris 11 bara har 1024 SPs, så det är en ovanligt svag lösning. Jämför mot Tonga som finns upp till 2048. Teoretisk prestanda på en full Polaris 11 är någon stans vid GTX 965M eller mellan GTX 950 och GTX 960 baserat på rå TFLOPS, lite beroende på var frekvensen hamnar här. Lämplig i bärbara verkar det som, men vill man ha mer än ~GTX 965M/970M-prestanda är det Polaris 10 eller Maxwell som gäller. Men de har potential att vinna mark i bärbara här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Som det ser ut nu kommer även GP100 slå alla tidigare rekord när det gäller prislappen och senaste ryktena säger att det blir GP102, alltså något mellan GP100 och GP104 som ska användas i nya Titan och 1080 Ti. Det verkar rätt troligt med tanke på priset. GM200 var svindyr och GP100 är större, körs på en ny nod och använder dyrare minne. Tror även du glömt att AMD har Vega på gång i slutet av året. Det är inte bara Polaris 10 och 11 som kommer säljas.

Nej då, har inte glömt Vega, vilket var anledningen till att jag tog upp GP100/102 till att börja med. Till höst/vinter så kommer prestanda racet stå mellan dom två gpu'erna, vilket innebär att vi just nu har Nvidia dominans i övre mellanklassen (*1), och AMD kommer att få se sina kort bli utpresterade av vad nu nvidia hittar på med sina lägre mellanklass kort (*1). (eftersom AMD släpper först, så får nvidia tid att tweaka specs lite till sin release) Och givetvis så blir allt dyrare än tidigare. AMD kommer att få konkurera med priset. Men detta är något dom inte har råd att göra, så vi får väl se hur det blir med det. I vilket fall som helst så ser ju inte AMD ut att kunna konkurera med 1080. ( Det skulle isåfall vara om dom har en RX480 på lur )

(*1)
Tidigare har vi haft High-end, medium-range och low-end
Men sen Nvidia började släppa titan/ti kort så har vi numera 4 klasser för kort, där det tidigare flaggskeppen x80 är undre high-end eller övre mid-range. Ska vi kalla en 1080 övre mellanklass eller ska vi helt enkelt kalla Titan/Ti för super-mega-turbo-I'm-rich-end class eller nått sånt?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon114264:

Varför skulle inte Nvidia vilja plocka pengar? Om de enligt dig gått enbart på PR så hade de konkat för längesedan.

Du missade eller ignorerade en viktig bit i meningen, nämligen "i första vågen". Titta tillbaks i tiden så ser du att Nvidia, och även AMD, har börjat med värstingkorten för att släppa mindre modeller sedan. Går vi tillbaks till Fermi så var GTX 480 och 470 först ut och GTX 460 kom fyra månader senare. När andra vågen kom började de med GTX 580 med 570 en månad senare. Det tog ett halvår innan GTX 560 släpptes. I generation Kepler släpptes GTX 680 först med ett par OEM-inriktade kort i lägsta segmentet en månad senare varav några fortfarande var Fermi. De släppte även GTX 690 ungefär en månad efter 680 och ytterligare en månad senare kom GTX 670. GTX 660 och 650 fick vänta ungefär ett halvår efter GTX 680. Vi ser samma mönster i 700-serien då GTX 780 och 770 släpptes först fast man behövde bara vänta en månad på 760. Fast Titan släpptes tre månader innan GTX 780 och det brukar räknas in till 700-serien eftersom den delar GPU med 780 och 780 Ti. Först med Maxwell började de med en mindre krets, nämligen GM107 i GTX 750 och 750 Ti. Sedan dröjde det 7 månader innan GTX 980 och 970 dök upp men de var först ut i 900-serien.

Så varför tror du Nvidia så länge börjat uppifrån med sina grafikkort när pengarna funnits längre ner i segmenten? Jo det är såklart PR. De vill börja med det största och häftigaste för då förknippar man hela serien med det största och häftigaste. Det är ju tämligen grundläggande.

Jag har aldrig påstått att de bara är ute efter PR, det vore ju bara fånigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Nej då, har inte glömt Vega, vilket var anledningen till att jag tog upp GP100/102 till att börja med. Till höst/vinter så kommer prestanda racet stå mellan dom två gpu'erna, vilket innebär att vi just nu har Nvidia dominans i övre mellanklassen (*1), och AMD kommer att få se sina kort bli utpresterade av vad nu nvidia hittar på med sina lägre mellanklass kort (*1). (eftersom AMD släpper först, så får nvidia tid att tweaka specs lite till sin release) Och givetvis så blir allt dyrare än tidigare. AMD kommer att få konkurera med priset. Men detta är något dom inte har råd att göra, så vi får väl se hur det blir med det. I vilket fall som helst så ser ju inte AMD ut att kunna konkurera med 1080. ( Det skulle isåfall vara om dom har en RX480 på lur )

(*1)
Tidigare har vi haft High-end, medium-range och low-end
Men sen Nvidia började släppa titan/ti kort så har vi numera 4 klasser för kort, där det tidigare flaggskeppen x80 är undre high-end eller övre mid-range. Ska vi kalla en 1080 övre mellanklass eller ska vi helt enkelt kalla Titan/Ti för super-mega-turbo-I'm-rich-end class eller nått sånt?

Den enda information vad Polaris prestanda eller effektivitet står är en enda information och viss "läckt" information. Det är RX 480 med 4GB och den kostar 199$. Den har 1080 MHz bas och 1266MHz boost och gör det lite över 100 watt. Vad mer vet du som inte står på halva jordens PC sajter. Ingen vet vad de klockar, ingen vet hur den nya GCN funkar, ingen vet ens vad 8GB funkar för 229$ mer att det är referens, Ingen vet hur många OEM har prioriterar Polaris i laptop/notebook/desktop, ingen vet vad AIB kan plocka ut med olika PCB med 6/8 eller hur många pin som helst. Så att säga att något är bättre i "VAD" innan det är ute är svårt. Ändå verkar det som det är prestanda/watt inte prestanda de satsar på eller få VR att funka enkelt och smärtfritt. För mig ser det också ut som AMD till AIB, ni kan göra vad ni vill ovanför detta medans Nvidia (FE) går på ni kan göra vad ni vill under detta.

Permalänk
Skäggig legend

AMD behöver pengar och marknadsandelar. De löser detta med ett kort som levererar det bästa vi sett i Bang4Buck, varför bråkar folk? Sedan får vi se vad Vega 11 har för prestanda. Jag gissar rätt vilt att det inte kommer nå upp till 1080 men ligga rätt nära, kanske gå emot 1070 med en aggressiv prislapp.

Jag gillar verkligen hur AMD går till väga här, de behöver all marknad de kan få och de benar in sig på mellan segmentet. I like!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 