AMD tillkännager Radeon RX 470 och RX 460

Permalänk
Medlem

AMD:s varumärke skadas påstår jag av att man inte satsar på prestandasegmentet. Folk kommer att förknippa Nvidia med prestanda och AMD med budget (så som det också varit den senaste tiden). Även om AMD senare släpper ett kort som kan mäta sig med Nvidia, kommer folk ändå välja Nvidia över AMD på grund av det.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tenkai Star:

"Gällande priser berättar Lisa Su att hela Radeon RX-serien ska täcka prisspannet 99–299 dollar"
Så RX 490 borde gå på 299 dollar då?

Jag tror inte mycket på det,
När kortet väl finns i butik.
Nvidias founders edition skulle ju vara ca 1000 kr dyrare,än partnertillverkarnas.
Stämmer ju inte ett skit.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Nu kan nog folk lugna sig lite, prestandasegmentet kan i princip inte släppas fören HBM2 finns tillgängligt, eftersom det verkar vara GDDR5 och HBM2 de satsat på. De som redan har kort i klass med R9 Nano, GTX 970, 980 eller 980 Ti kan gott och väl vänta ett tag innan köp av nytt kort, de som vill hoppa på GTX 1070 och 1080 kommer så göra. Det är väl inget mer med saken. Så småning om kommer båda leverantörerna ha snabbare kort än de som erbjuds idag.

Permalänk
Avstängd

Folk förstår inte att topp-segmentet är extremt liten bit av marknaden? ser det ut såhär så kommer AMD totalt dominera marknaden denna generation grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Folk förstår inte att topp-segmentet är extremt liten bit av marknaden? ser det ut såhär så kommer AMD totalt dominera marknaden denna generation grafikkort.

Det verkar väl som alla är på det klara med det här i tråden i alla fall?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Personlig reflektion, jag tror AMD underskattar dragsuget av att ha 2-4 kort överst i alla prestandatest.
Du behöver inte att leta så långt bort, kolla prestanda index här på swec, idel nvidia på topp(med enstaka undantag), att sedan AMD presterar bra sett till priset och i många fall bättre än nvidia i jämförbar prisklass ändrar inte den undermedvetna tanken om att nvidia är vassast.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Det verkar väl som alla är på det klara med det här i tråden i alla fall?

Nej, folk nämner det som att AMD missar toppsegmentet eller som att AMD skulle vara underdogs denna generation. NVIDIA är illa ute denna veva kan man säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

är väl lite cynisk till hur ofta man läsa här på forumet bitar som "hoppas AMD släppa snart kort X, då kommer Nvidia sänka priserna" och framför allt ute i handeln där okunniga säljare bara babbla ur sig nvidia's marketing grejer och säga till okunniga kunder "köpa Nvidia, det är för gaming/AMD är inte bra för gaming".

Själv vet jag att AMD är bra. sitta ju på en R9 Nano och en R9 390. men det hjälpa inte om "gemena mannen" fortfarande alltid rekommenderas att köpa Nvidia.

"Gemene man" rekommenderas att köpa Nvidia just för att det är obalans i konkurrensläget och Nivida upplevs av många som "bäst" för att de har toppsegmentet. Om AMD konkurrerar i alla segment på sikt så bli det helt annat läge där Nvidia inte nödvändigtvis sitter på prestandatronen, vilket gör att fler rekommenderar just AMD och därmed skapas balans och konkurrens - och priserna bör gå ner.

Precis samma sak gäller ju på processorsidan där man som konsument verkligen bör hålla tummarna för att AMD:s Zen ska bli en hit så att priserna kan komma ner även på den marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jag tror inte mycket på det,
När kortet väl finns i butik.
Nvidias founders edition skulle ju vara ca 1000 kr dyrare,än partnertillverkarnas.
Stämmer ju inte ett skit.

Näe vad det blir i butik i Sverige är ju helt omöjligt att säga. Hoppas på release i Augusti/September i alla fall. Då jag tänkte köpa GPU, Vive och ny skärm med Freesync.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Folk köper ändå det märke som är bäst även om just modellen man själv köper inte är bäst. Detta gäller knappast bara grafikkort. Att vara bäst ger gratis(nåja) reklam.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Väntar årdentligt på kortet för 300 dollar

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@krilleoh: MMm, vet att 100fps inte varit en generell måttstock. Men det kanske borde bli ändring på det. Förra generationers kort hade väl 1080@60, då borde dessa nya med ny nod och ny arkitektur sätta ribban högre? Visst jag kunde lika sagt 1440@60, men jag citera bara från artikeln och tycker att det lät lite lågt att sikta på 1080@60 med RX 4xx.

Varför dra det uppåt då majoriteten fortfarande sitter på 60fps? Det är snarare upplösningen som ökat på senaste åren sett till den stora skaran användare. Personligen vill jag se att korten klarar av 1440p och uppåt med 60fps.

Permalänk
Medlem

Kommer Rx 460 i lågprofil kanske det blir en bra ersättare till mitt GTX 750 i andra datorn Om det presterar bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Såå..... när ska man få se tester då, flasha med kort kan ju alla göra, om dom fungerar är en annan sak.

Skrattade ju igår när man kollade E3 och deras kort inte kunde hålla över 60 fps i doom 4 hela tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Såå..... när ska man få se tester då, flasha med kort kan ju alla göra, om dom fungerar är en annan sak.

Skrattade ju igår när man kollade E3 och deras kort inte kunde hålla över 60 fps i doom 4 hela tiden.

Är det inte 29 juni som är sagt ?
Och vad var det för kort som de visade igår med doom?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Folk köper ändå det märke som är bäst även om just modellen man själv köper inte är bäst. Detta gäller knappast bara grafikkort. Att vara bäst ger gratis(nåja) reklam.

Du menar märket som har det bästa high-end kortet?

Det enda som kommer floreras kring NVIDIA är att dom är extremt dyra och icke-prisvärda. dom kommer ha en obefintlig marknad hos den vanliga kosumenten. Det är B-A-R-A sweclockers och liknande forum som köper dessa kort. Och givetvis bortskämda ungar. Men den vanliga konsumenten kommer köpa en dator för 8000 KR och det är ett 480X som sitter i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det enda som kommer floreras kring NVIDIA är att dom är extremt dyra och icke-prisvärda. dom kommer ha en obefintlig marknad hos den vanliga kosumenten. Det är B-A-R-A sweclockers och liknande forum som köper dessa kort. Och givetvis bortskämda ungar. Men den vanliga konsumenten kommer köpa en dator för 8000 KR och det är ett 480X som sitter i den.

Du tror inte Nvidia kommer kontra med sina egna budget kort :)?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

De datorerna som heter "spel/gaming-dator" på Elgiganten, Siba och Mediamarkt har mestadels 900-serien i sina. Jag tror vi kommer se 400-serien nästa år vid denna tiden.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Du tror inte Nvidia kommer kontra med sina egna budget kort :)?

Vilka budgetkort? 1070 menar du? Tills ett pris av 2000 kr?

Permalänk
Avstängd

De datorerna som heter "spel/gaming-dator" på Elgiganten, Siba och Mediamarkt har mestadels 900-serien i sina. Jag tror vi kommer se 400-serien nästa år vid denna tiden.

Ja det kommer garanterat vara AMD i dessa. Helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Och givetvis bortskämda ungar.

Trevlig attityd...

Jag lägger mina pengar på precis vad jag vill.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

När har "idealt för 1080p" någonsin vart max settings vid 100 fps? Det lär ju prestera nånstans vid R9 290 så 1080p @60fps nånstans mellan high och ultra är ju att förvänta sig.

Skickades från m.sweclockers.com

1080p i 60fps säger fortfarande ingenting. Pratar vi cs 1.6 eller senaste aaa bugfest. Vill minnas att mitt asus gt220 0.5gb var gjort för full HD. Tomma ord är vad det är. Pris i butik och prestanda tester gjorde av tredje part är det enda som betyder något.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bacon:

Trevlig attityd...

Jag lägger mina pengar på precis vad jag vill.

Vänta nu. Jag sa ANTINGEN är det Sweclockersmedlemmar etc. ELLER bortskämda ungar. Du kan absolut få klassificera dig som en Bortskämd unge, men påstå då inte att det är dina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

tyvärr tror jag du har fel, en snabbsökning hos dom stora elefanterna visar att AMD knappt existerar i OMD datorer som marknadsförs som "gaming", av 25 på mediamarkt hade en AMD, resten var nvidia.
(gtx 950 i 8k datorn, ett riktigt vasst val )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Entusiast

Priserna låter riktigt bra men vill ha något som slåss emot 1070/80.

Jag är lite orolig att dessa korten ska funka för bra för AMD. Visst, det kommer ge dom marknadsandelar tillbaka men varför sälja kort i det högre segmentet om vinsten blir mycket högre i de nedre även i fortsättningen? Nvidia kan bli de korten som är kungen över mid/high och då kommer det kosta därefter också.

Kort i högre segment är ju på väg. De kommer runt årsskiftet någon gång. AMD och Nvidia valde bara att satsa olika med första vågen nu och jag tror att AMD är smarare. Mellansegmentet är där pengarna finns och även om Nvidia kan skryta om snabbaste kort, i alla fall ett tag, så kommer de inte sälja så många enheter. AMD har också länge haft ett stort problem då de saknar bra GPUer för laptopar. Den marknaden har Nvidia tagit över nästan helt om man bortser från APUer i budgetmodeller. AMD behövde små strömsnåla kretsar mer än de behövde stora kraftiga saker. Om nu inte Nvidia får ut en GP106 snart kan det gå riktigt bra för AMD.

Tror inte att AMD kommer släppa toppsegmentet i första taget. De har ju börjat sniffa en del på Nvidias område med GPGPU och HPC. Bland annat har de verktyg för att kompliera om CUDA så det går att köra på deras hårdvara. GCN är också desingad för compute. Vidare har de ju lagt ner mängder av pengar på HBM som fortfarande kräver stora dyra kretsar för att vara vettigt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frankof:

tyvärr tror jag du har fel, en snabbsökning hos dom stora elefanterna visar att AMD knappt existerar i OMD datorer som marknadsförs som "gaming", av 25 på mediamarkt hade en AMD, resten var nvidia.
(gtx 950 i 8k datorn, ett riktigt vasst val )

Ja det är väl inte så konstigt när 480x inte ens är släppt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@krilleoh: MMm, vet att 100fps inte varit en generell måttstock. Men det kanske borde bli ändring på det. Förra generationers kort hade väl 1080@60, då borde dessa nya med ny nod och ny arkitektur sätta ribban högre? Visst jag kunde lika sagt 1440@60, men jag citera bara från artikeln och tycker att det lät lite lågt att sikta på 1080@60 med RX 4xx.

Förstår inte riktigt "100fps på 1080"...på konsol då eller? Spelen blir ju konstant mer krävande vid varje ny AAA-tital som släpps, så varför sätta en milstolpe på vad ett CPU ska klara idag? Det man vill ha i åtanke är ju vad det ska klara i morgon också.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Hoppas RX 490 tillkännages snart.

Inte om det är en papperslansering och flera månader innan man kan köpa ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Kort i högre segment är ju på väg. De kommer runt årsskiftet någon gång. AMD och Nvidia valde bara att satsa olika med första vågen nu och jag tror att AMD är smarare. Mellansegmentet är där pengarna finns och även om Nvidia kan skryta om snabbaste kort, i alla fall ett tag, så kommer de inte sälja så många enheter. AMD har också länge haft ett stort problem då de saknar bra GPUer för laptopar. Den marknaden har Nvidia tagit över nästan helt om man bortser från APUer i budgetmodeller. AMD behövde små strömsnåla kretsar mer än de behövde stora kraftiga saker. Om nu inte Nvidia får ut en GP106 snart kan det gå riktigt bra för AMD.

Tror inte att AMD kommer släppa toppsegmentet i första taget. De har ju börjat sniffa en del på Nvidias område med GPGPU och HPC. Bland annat har de verktyg för att kompliera om CUDA så det går att köra på deras hårdvara. GCN är också desingad för compute. Vidare har de ju lagt ner mängder av pengar på HBM som fortfarande kräver stora dyra kretsar för att vara vettigt.

Låter bra det du skriver.
Ursäkta att du inte får ett längre svar på ett så bra inlägg men jag har faktiskt inget att invända och nickar bara nöjt med och önskar att man kan trycka på 'bra inlägg' mer än en gång.

Visa signatur

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Ja det är väl inte så konstigt när 480x inte ens är släppt?

Men vad tror du kommer hända när Nvidia släpper GTX 1060 och 1050?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless