Obegränsat surfabonnemang, hur mycket är det värt?!

Permalänk
Medlem

Obegränsat surfabonnemang, hur mycket är det värt?!

Hej!

Min flickvän har idag ett mobilabonnemang hos operatören Universal (som går i Telenors nät) som är relativt gammalt. Hon betalar
149:-/månad och har obegränsad 4G-datamängd med en rörlig telefontaxa på 0,99kr/uppkoppling.

Jag jobbar i en elektronikkedja där vi säljer telefoner och tjänster åt alla Sveriges mobiloperatörer. Jag har då ibland (det händer faktiskt ändå så ofta som någon gång i månaden) mött kunder med obegränsade surfabonnemang. Såklart byter inte dessa personer bort sina abonnemang, och operatörerna har försökt allt för att få dem att byta bort det.
Det tråkiga för dessa kära personer är att Telenor och ibland Tre då, har höjt avgifterna till runt 399:-/ i månaden för abonnemang som tidigare var mycket billigare.

Jag stötte en gång på en person som hade fått ett bud på över 5000 kr för en överlåtelse av ett abonnemang av detta slag.

Min fundering är, vad anses ett sånt här "Sim-kort" vara värt? Med tanke på att månadskostnaden ligger på 149:-, så verkar det väldigt unikt.

Det gjordes ju en storslagen utnyttjning utav dessa abonnemang utav t.ex. företag och liknande som surfade flera tusentals GB data för låga kostnader när abonnemang som ovan nämnda tidigare såldes.

Tacksam för svar och trevliga inputs!

Permalänk
Medlem

Hur mycket de är värda är svårt att svara på. Vi har haft ett antal sådana här abonnemang uppe bland annonserna här på SweC. Och de brukar inte kosta mer än kostnaden för överföring av abonnemanget. Men det kan helt klart vara intressant för många. Jag letar själv efter ett sådant här åt min far, då han bor på landet utan tillgång till fiber och med ett ADSL som inte når upp till högre än 6 MBit.

Permalänk
Medlem

Lägg upp en annons på blocket så ser du vad folk är villiga att betala. När du har varit medlem här i mer än tre månader kan du lägga upp en annons i marknaden här med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@thongdra:

"tusentals GB data"

Alla abonnemang har ett tak, dom äldre har ofta omarbetats så att om du använder enorma mängder så prioriteras du ner något enormt och är nätet där du är då tungt belastat så resulterar det i riktigt låga hastigheter.

Polaren gick och skröt om samma sak, så vi hämtade en "backup" på 129GB och efter typ 75GB så går hastigheten ner till 5% och det tog en månad innan linan var normal igen.

Dra igång utorrent och tanka ner något enormt (100GB+) väl seedad torrent och notera hastigheten om du inte tror mig.
Surf är dyrt för bolagen och det är inte mycket vinst på det, att vissa då skulle komma undan med "tusentals GB data" händer inte tyvärr.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@thongdra:

"tusentals GB data"

Alla abonnemang har ett tak, dom äldre har ofta omarbetats så att om du använder enorma mängder så prioriteras du ner något enormt och är nätet där du är då tungt belastat så resulterar det i riktigt låga hastigheter.

Polaren gick och skröt om samma sak, så vi hämtade en "backup" på 129GB och efter typ 75GB så går hastigheten ner till 5% och det tog en månad innan linan var normal igen.

Dra igång utorrent och tanka ner något enormt (100GB+) väl seedad torrent och notera hastigheten om du inte tror mig.
Surf är dyrt för bolagen och det är inte mycket vinst på det, att vissa då skulle komma undan med "tusentals GB data" händer inte tyvärr.

Var det så när för några år sedan när man tecknade dessa kontrakt då? Datan missbrukades vad jag vet i alla fall.
Mja man kan ju såklart få obegränsad data, men inte obegränsad hastighet hela vägen.
75GB är ju.. Aa du får ju 100GB från tele2 för 399:-/mån. Vilken skit.

Vi får köra ett test som du föreslår, för att se vart gränsen går. Efter det kan man väl göra en värdeuppskattning.

Tack för din respons!

Permalänk
Medlem

Det enkla svaret är ingenting mer en överlåtelsekostnaden som nämnts tidigare i denna tråd.
I tanken kanske det låter som att någon skulle vilja betala dyrt för ett sådant abonnemang men det är inte sant.
Jobbat för ett av dem större Telecom bolagen och haft abonnemang i andra.
Ingen av dessa låter dig behålla en gammal prisplan när du överlåter utan om du har ett 149kr surf abonnemang får du motsvarande abonnemang av deras nya prisplaner i samma pris klass. 149 kr är lågt så Telenors närmaste är 1.5gb surf så jag har väldigt svårt att tro att telenor faktiskt skulle låta dig överlåta prisplanen

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem

Var precis ett sånt abonnemang på marknaden för 350kr i överlåtelseavgift här. Försvann rätt så snabbt dock.

Permalänk
Medlem

Rockar själv ett sådant abbonemang från Telenor.
Kostade 199kr och obegränsat med surf.
Sen la dom till 4g och höjde med 100kr i månaden.
Men tycker ändå att 299kr i månaden för obegränsat med surf är helt ok. Får även ringa för hela summan med.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

Rockar själv ett sådant abbonemang från Telenor.
Kostade 199kr och obegränsat med surf.
Sen la dom till 4g och höjde med 100kr i månaden.
Men tycker ändå att 299kr i månaden för obegränsat med surf är helt ok. Får även ringa för hela summan med.

låter som en ganska bra deal. ä ju typ billigare än ADSL iaf om man ser till genomsnitlig hastighet kr/Mbit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter som en ganska bra deal. ä ju typ billigare än ADSL iaf om man ser till genomsnitlig hastighet kr/Mbit.

Hastighetsmässigt står det sig väldigt bra mot ADSL, dock inte lika bra svarstider
Mätte t.ex precis upp på min Nexus 6P med Comviq mot bredbandskollen, 90,3Mbit/s ner, 17Mbit/s upp men med en svarstid på 59ms.
Detta är ju dock knappast normen, ligger snarare runt 30/10 när det är mycket folk ute på nätet.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

@thongdra:

"tusentals GB data"

Alla abonnemang har ett tak, dom äldre har ofta omarbetats så att om du använder enorma mängder så prioriteras du ner något enormt och är nätet där du är då tungt belastat så resulterar det i riktigt låga hastigheter.

Polaren gick och skröt om samma sak, så vi hämtade en "backup" på 129GB och efter typ 75GB så går hastigheten ner till 5% och det tog en månad innan linan var normal igen.

Dra igång utorrent och tanka ner något enormt (100GB+) väl seedad torrent och notera hastigheten om du inte tror mig.
Surf är dyrt för bolagen och det är inte mycket vinst på det, att vissa då skulle komma undan med "tusentals GB data" händer inte tyvärr.

Gäller kanske för vissa men jag och en annan har faktiskt full rulle även om du går över 100GB. (Telenor)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av thongdra:

Hej!

Min flickvän har idag ett mobilabonnemang hos operatören Universal (som går i Telenors nät) som är relativt gammalt. Hon betalar
149:-/månad och har obegränsad 4G-datamängd med en rörlig telefontaxa på 0,99kr/uppkoppling.

Tacksam för svar och trevliga inputs!

Var försiktig med Universal/Alltele, de har en tendens att stänga ner dessa "frisurf" 4G tjänster om du använder det till annat än din smartphone, typ om du kör hotspot in i datorn och laddar ner massvis med data så får du inte behålla tjänsten.

Som någon sa, det finns alltid ett tak, leverantörer vill tjäna pengar på sina kunder.